computerbril / groter scherm?

Geef uw mening en discussieer over software, internet, pc's en GratisSoftware.nl
Gesloten
Bikertje

computerbril / groter scherm?

Bericht door Bikertje » 12 sep 2011 16:07

Ik weet niet zeker of mijn vraag hier op de "juiste plek" staat, maar desondanks wil ik toch graag nadere informatie over het volgende: ik gebruik al een aantal jaren een 15" beeldscherm en moet daarbij regelmatig gebruik maken van m'n leesbril om teksten goed te kunnen lezen, waarbij ik dan evengoed nog iets naar het scherm moet buigen om alles goed te kunnen zien.
Dit is geen prettige werkhouding, en ik vraag me dan ook af wat ik het beste kan doen:
a] een computerbril kopen of b] een groter scherm gaan gebruiken [19"?].
Bij voorbaat dank voor reactie[s].

grasshopper

Re: computerbril / groter scherm?

Bericht door grasshopper » 12 sep 2011 20:57

Rechtsbovenin op de forumsite van GSS heb je de mogelijkheid om de letters te vergroten btw....
Wat je moet kopen is moeilijk te zeggen. Ligt eraan wat jij fijn vind. Maar als het alleen met computeren is, lijkt mij een groter scherm van toepassing. Is het op meerdere vlakken van toepassing, is alleen een ander scherm geen goed idee...
Succes.

Bikertje

Bericht door Bikertje » 12 sep 2011 21:22

Dank voor je reactie; ik zat inderdaad ook aan een groter scherm te denken. Ik ga me daar maar eens in verdiepen, keus zat :)

keyzer

Bericht door keyzer » 13 sep 2011 10:44

Een groter scherm maakt in de regel de letters e.d niet groter; Het toont alleen meer van de pagina (je hoeft minder of helemaal niet te scrollen).
Je kan natuurlijk de schermresolutie aanpassen met het risico dat de kwaliteit van het beeld slechter wordt; elke schermgrootte heeft nl. zijn ideale resolutie, bijv voor 15'' schermen is dat 1024X768.
Controleer eerst of dat bij jou ook het geval is.

Met de Ctrl knop en het muiswiel kan je in de meeste browser het beeld vergroten/verkleinen. Opera heeft hiervoor zelfs een zoomknop (rechtsonder in het venster).
Verder kan je in Opera per onderdeel ook het lettertype/grootte aanpasen als je e.e.a permanent wilt instellen. Ik vind het zelf bijv.prettig om de letters van de menu's wat groter te hebben. In Opera staan deze instellingen onder: Instellingen>Voorkeuren>Geavanceerd>Lettertypen.
Ik gebruik hier Opera als voorbeeld omdat ik op het moment in Opera werk maar in andere browsers zijn deze opties ook wel aanwezig.

Ook bij mij gaan de jaren tellen en ik heb af en toe ook een leesbril nodig. Omdat ik ook een beetje groen wil leven werk ik meestal ook met een 15'' scherm (i.c.m een Thinline Compaq computer die maar 50 Watt gebruikt).
Ik heb ook en 19'' scherm en een zwaardere computer voor het Photoshoppen (en andere grafisch zware applicaties) maar ik kan je verzekeren dat ik ook met dat 19'' scherm mijn leesbril nodig heb.

Informeer je dus goed over de voordelen van een groter scherm alvorens je geld gaat uitgeven. Prinsjesdag komt er aan en het wordt er niet beter op.

Aanvulling:
Het vergroten van de letters leidt ertoe dat er minder van de pagina te zien zal zijn (op een relatief klein scherm).
Een groter scherm staat je toe om de letters te vergoten zonder dat een deel van de pagina verdwijnt, en dat is dan wel weer een voordeel (minder-vooral horizontaal- scrollen).

Bikertje

Bericht door Bikertje » 13 sep 2011 20:54

Bedankt voor deze toelichting, waardoor ik wat meer duidelijkheid heb gekregen, en niet meteen een groter scherm hoef te kopen. Ik maak regelmatig gebruik van de Ctrl-knop in combinatie met muiswiel of de plus- en/of de mintoets [bij Firefox].

Gesloten