Grasshopper stopt binnenkort als forum-moderator

Aankondigingen en mededelingen over het forum
matthijs
Website beheerder
Contacteer:

Grasshopper stopt binnenkort als forum-moderator

Berichtdoor matthijs » 25 mar 2013 11:29

In 2010 werd hij moderator en nu, bijna drie jaar en 800 berichten later, heeft hij aangekondigd dat hij binnenkort gaat stoppen op het forum. Grasshopper heeft in die jaren altijd zeer nauwgezet en uitvoerig vragen beantwoord van forum-bezoekers en honderden computerproblemen opgelost. Geduldig en secuur leidde hij de vragenstellers naar de juiste antwoorden en maakte hun digitale leven weer wat aangenamer.

Nu is het tijd geworden voor andere zaken. Grasshopper zegt hierover:
'Enerzijds het niet meer constant ter beschikking willen staan van het forum en anderzijds het constante ontwikkelingsverloop in de computerwereld hebben mij doen besluiten de pijp aan Maarten (door) te geven. De vraag is nu alleen; wie is Maarten?'

Grasshopper heeft aangegeven uiterlijk 1 juli te zullen stoppen als moderator. Tot die tijd gaan we op zoek naar mogelijke opvolgers, die forum-moderator willen worden.

Maar nu wil ik - ook al gaat hij nog een paar maandjes door - Grasshopper alvast hartelijk bedanken voor zijn inspanningen op het forum! En hopelijk hopt hij na 1 juli nog eens rond op het forum als bezoeker :D

Matthijs, webmaster GratisSoftware.nl

StupendousMan

Re: Grasshopper stopt binnenkort als forum-moderator

Berichtdoor StupendousMan » 25 mar 2013 16:10

Alle lof voor Grasshopper voor de tijd en energie die hij heeft besteed aan GratisSoftware.nl Forum.
Goed dat Grasshopper nu de rust gaat nemen om wat anders te doen.

Dit lijkt me tevens het moment voor GratisSoftware.nl Forum om eens stil te staan bij de vraag of het wel moet zoals het hier ging: de forum-moderator die de vragen beantwoordde van de forumgebruikers. Want dat is bepaald niet vanzelfsprekend.
Op vrijwel alle andere andere fora die ik ken houden de moderators alleen de forumprocessen in de gaten, en sturen bij wanneer dat nodig is. De forumleden onderling helpen elkaar met elkaars vragen en problemen. Zo is er niet die enorme druk op de schouders van de moderator om alle forumvragen te moeten beantwoorden, de moderator kan zich dan beperken tot het modereren, regelen, bijsturen.
Om dit te laten werken is wel een gezond actief bestand van forumgebruikers nodig die elkaar kunnen helpen. Aan die voorwaarde wordt op GratisSoftware.nl Forum echter nog niet voldaan, er zijn te weinig actieve en kundige gebruikers op GratisSoftware.nl Forum. Maar misschien is dit iets waar verandering in kan komen?
De situatie handhaven waarin de moderator alle vragen moet beantwoorden, dat lijkt mij niet iets dat je moet willen. Het maakt tevens het vinden van een nieuwe moderator of moderators moeilijker. Want wie wil en kan dat, zoveel tijd en energie aan het forum besteden als Grasshopper heeft gedaan?

Grasshopper, nogmaals lof, en bedankt.
StupendousMan is vanaf 30-09-2013 doorgaans niet meer actief op GratisSoftware.nl Forum,
behalve heel af en toe bij uitzondering.

Chocky

Berichtdoor Chocky » 26 mar 2013 09:07

Bedankt Grasshopper voor al je tips en adviezen!

Verder ben ik het helemaal eens met StupendousMan.
Het is idd jammer dat er op dit forum weing interactie is onderling, zal misschien toch wel te maken met gebrek aan kennis? (dit geldt in ieder geval wel voor mij...)

StupendousMan

Berichtdoor StupendousMan » 28 mar 2013 12:00

Voortgaand op wat ik maandag 25-3 aangaf -
Wellicht kan het forum dichterbij de GratisSoftware.nl-site gebracht worden, meer onder de aandacht, door op de site een rijtje met de actuele forum-onderwerpen te plaatsen, net zoals nu op de site overzichtjes staan van "Recente reacties" bij de software, en onder "Actueel". Er zou dan ook "Actueel op het forum" vermeld kunnen worden.
Mogelijk trekt dat geïnteresseerde gebruikers naar het forum, zodat er op termijn mogelijk een actief bestand van forumgebruikers kan ontstaan die elkaar kunnen helpen. De moderator kan zich dan beperken tot wat een moderator op de meeste andere fora doet - modereren, regelen, bijsturen, in plaats van alle vragen te hoeven beantwoorden zoals hier nu de gewoonte was.
StupendousMan is vanaf 30-09-2013 doorgaans niet meer actief op GratisSoftware.nl Forum,

StupendousMan

Berichtdoor StupendousMan » 30 mar 2013 21:03

Matthijs,

Wat is jouw kijk op de toekomst van het GratisSoftware.nl Forum?
Heb jij hoop dat door het forum meer onder de aandacht te brengen meer geïnteresseerde gebruikers naar het forum zijn te halen (bijvoorbeeld door op de site een rijtje met de actuele forum-onderwerpen te plaatsen, zoals ik eergisteren opperde), zodat er op termijn hopelijk een actief bestand van forumgebruikers die elkaar kunnen helpen kan ontstaan en de moderator zich dan kan beperken tot modereren, of ga je er vanuit dat de huidige situatie zal blijven voortbestaan, en de moderator het merendeel van de forumvragen zal moeten blijven beantwoorden zoals hier nu de gewoonte was en is?
Wil het GratisSoftware.nl Forum een nieuwe moderator (of moderators) aantrekken, dan denk ik dat er een beeld moet zijn van de verwachtingen voor het forum en voor de taak van de aankomend moderator.
Daarom, wat is jouw kijk daarop?

grasshopper

Berichtdoor grasshopper » 24 jun 2013 09:17

Nog enkele dagen en dan stop ik met mijn taak als moderator.

Ik wil hiervoor matthijs bedanken voor de gegeven mogelijkheid moderator te zijn en het gegeven vertrouwen. :wink:
Bovendien wil ik de forumleden bedanken voor hun uitgesproken vertrouwen en waardering en last but not least voor hun geplaatste computerproblemen.

Omdat GSS altijd al mijn aandacht had vanwege de opzet, variëteit in het aanbod van software & het forum zal ik zeker als bezoeker actief blijven. We zullen elkaar dus nog vaker "zien." (Deo volente )

Tot ziens op het forum. :wink:

matthijs
Website beheerder
Contacteer:

Berichtdoor matthijs » 24 jun 2013 09:37

grasshopper schreef:Nog enkele dagen en dan stop ik met mijn taak als moderator.

Ik wil hiervoor matthijs bedanken voor de gegeven mogelijkheid moderator te zijn en het gegeven vertrouwen. :wink:
Bovendien wil ik de forumleden bedanken voor hun uitgesproken vertrouwen en waardering en last but not least voor hun geplaatste computerproblemen.

Omdat GSS altijd al mijn aandacht had vanwege de opzet, variëteit in het aanbod van software & het forum zal ik zeker als bezoeker actief blijven. We zullen elkaar dus nog vaker "zien." (Deo volente )

Tot ziens op het forum. :wink:

Grasshopper, nogmaals dank voor je inzet! En we zien je graag terug!

Voorlopig heb ik besloten om zelf de moderatie van het forum te blijven doen. Maar dan in de strikte rol van 'technische' moderator die de gang van zaken in de gaten houdt. De inhoudelijke kant, beantwoorden van vragen, zal ik slechts sporadisch op me nemen. Ik hoop dat de forum-leden elkaar zullen helpen bij het oplossen van pc problemen - en gezien de aanwezige kennis bij veel forum-leden denk ik dat dat zeker gaat lukken.

Als er zaken zijn die jullie opvallen of als er iets verkeerd loopt op het forum schroom dan niet om mij aan mijn jasje te trekken via een privébericht of een direct mailtje. En mochten er toch vaste forum-leden zijn die wel interesse hebben in de rol van moderator dan kun je contact met mij opnemen.

groet,
Matthijs, websitebeheerder GratisSoftware.nl

matthijs
Website beheerder
Contacteer:

Berichtdoor matthijs » 24 jun 2013 11:27

StupendousMan schreef:Matthijs,

Wat is jouw kijk op de toekomst van het GratisSoftware.nl Forum?
Heb jij hoop dat door het forum meer onder de aandacht te brengen meer geïnteresseerde gebruikers naar het forum zijn te halen (bijvoorbeeld door op de site een rijtje met de actuele forum-onderwerpen te plaatsen, zoals ik eergisteren opperde), zodat er op termijn hopelijk een actief bestand van forumgebruikers die elkaar kunnen helpen kan ontstaan en de moderator zich dan kan beperken tot modereren, of ga je er vanuit dat de huidige situatie zal blijven voortbestaan, en de moderator het merendeel van de forumvragen zal moeten blijven beantwoorden zoals hier nu de gewoonte was en is?
Wil het GratisSoftware.nl Forum een nieuwe moderator (of moderators) aantrekken, dan denk ik dat er een beeld moet zijn van de verwachtingen voor het forum en voor de taak van de aankomend moderator.
Daarom, wat is jouw kijk daarop?

Sorry StupendousMan,

ik heb jouw bericht van eind maart helemaal gemist... Alsnog een antwoord. Mijn idee is dat een eventuele nieuwe moderator puur 'technisch' te werk gaat. Berichten verplaatsen, onderwerpen sluiten en eventueel spam verwijderen. Inhoudelijke beantwoording mag natuurlijk, maar in principe hoop ik dat de forum-leden elkaar zullen helpen.

groet,
Matthijs

StupendousMan

Berichtdoor StupendousMan » 24 jun 2013 11:59

grasshopper schreef:Nog enkele dagen en dan stop ik met mijn taak als moderator.

Grasshopper,
Ook namens mij hartelijk bedankt voor alle tijd en energie die je in het forum hebt gestoken.

matthijs schreef:Mijn idee is dat een eventuele nieuwe moderator puur 'technisch' te werk gaat. Berichten verplaatsen, onderwerpen sluiten en eventueel spam verwijderen. Inhoudelijke beantwoording mag natuurlijk, maar in principe hoop ik dat de forum-leden elkaar zullen helpen.

Dank je voor je reactie, Matthijs.
Duidelijk.
En ook ik hoop dat de forum-leden elkaar zullen helpen, zoals dat ook nu al gebeurt.
Echter, het aantal actieve forumgebruikers is nog steeds beperkt, dus het gaat er wat om spannen hoe het gaat uitpakken zonder de actieve rol van Grasshopper met zijn schier onuitputtelijke kennis.

WriTer1

Berichtdoor WriTer1 » 26 jun 2013 22:16

Bedankt Grasshopper voor al je tips, ik kende je nog maar kort hier op het forum omdat ik het nog maar onlangs heb gevonden.
Hopelijk mogen we toch nog eens een reactie en tips voor problemen van je zien verschijnen.

Heb ondertussen wel gemerkt dat je een zeer uitgebreide computerkennis hebt en de mogelijkheid had om het elke keer zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Daarom kan ik begrijpen dat je met je tijd ook eens iets anders zou willen doen.

Alhoewel ik ook wel wat ervaring heb met computers, heb ik helaas niet de tijd om hier constant te reageren, maar als ik eventueel een mogelijke oplossing weet ben ik wel steeds bereid om het hier te delen op het forum. :wink: