Snel pdf'jes maken van documenten met LibreOffice

Het is vaak handig om een pdf'je te maken van een (Word- of ander) document, zodat de tekst en opmaak niet meer verschuift. Als je net een mooi opgemaakte CV hebt gemaakt wil je niet dat de lay-out helemaal door de war raakt als iemand het document met een andere versie van Microsoft Office of een ander kantoorpakket opent.

Als je het gratis kantoorpakket LibreOffice gebruikt dan kun je heel eenvoudig pdf'jes maken van elk document. Wij laten zien hoe.

PDF maken in LibreOffice

1. Open je document in LibreOffice

2. Kies menu Bestand | Exporteren als | Direct exporteren als PDF


Direct exporteren als PDF (klik op afbeelding voor groter)

Je kunt trouwens ook direct op de PDF-knop op de werkbalk van LibreOffice klikken (tussen opslaan-knop en printer-knop in):


De PDF maak knop

Instellingen voor gevorderden bij PDF maken

Voor gevorderden is er nog van alles in te stellen als je kiest voor Bestand | Exporteren als | Exporteren als PDF. Zo kun je de beeldkwaliteit en welke pagina's je wilt weergeven kiezen. Verder zijn er opties voor koppelingen en de gebruikersinterface. Ook kun je een watermerk toevoegen of het pdf'je beveiligen met een wachtwoord. Ten slotte kun je het pdf document een digitale handtekening geven.


(Klik voor groter)

Download gratis Microsoft Office-vervanger LibreOffice

Andere mogelijkheden om PDF'jes te maken

In Windows 10 en macOS zit standaard de optie ingebouwd om pdf'jes te maken van documenten. En er is aparte - ook gratis - software voor.

Deel dit artikel: 

Reacties

Zeer handig, ik gebruik dit al vele jaren om vergaderstukken vast te leggen voor verzending - geen discussie meer mogelijk t.a.v. de tekst ;-)

Waardevolle uitleg
Prima

Reageren

Plain text

  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <br> <br /> <i> <b> <p>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Controlevraag tegen spam
s_anje