Office apps openen niet meer op mijn pc

Vragensteller: 
Trudi
Windows
Toelichting op vraag: 

Sinds vorige week donderdag openen mijn office apps niet. Tips als herstarten computer en snel herstellen of online herstellen werken niet. Het vervelendste is dat ik nu niet meer bij mijn emails kan die ik in mapjes heb weggezet of recent gestuurd (met webmail kan ik alleen bij mijn inbox) Het enige wat erop lijkt te zitten (laatste tip die ik nog niet geprobeerd heb) lijkt te zijn: Office eraf halen en opnieuw installeren. Maar wat gebeurt er dan met mijn emails in submappen en outbox in outlook? Moet ik die op de één of andere manier veilig stellen (en van 3 andere accounts...)? Of hoeft dat niet? Het Office pakket dat ik heb is ook best wel oud (2013, op een installatie schijf), lukt het dan wel om die weer te installeren? Bij voorbaat dank voor snel antwoord.

Status: 
Vraag is beantwoord

Reacties

Misschien is dit een oplossing:
https://support.microsoft...

1.Voordat je verder gaat: MS Office 2013 wordt sinds 2023 niet meer ondersteund.
https://support.microsoft...
2. Welke versie van Windows heb je: 10 0f 11 ?
3. Welke foutmeldingen krijg je bij de verschillende programma's van MS Office ? (Rechtsklikken op Start > Logboeken > Windows logboeken > Toepassingen. Kijk ook bij foutmeldingen in Systeem

Dank voor de reacties. Ik was er al bang voor dat er geen ondersteuning meer zou zijn maar het zou nog wel moeten werken dan. Ik heb nog windows 10 en denk dat de PC te oud is voor windows 11 (maar kan er niet goed achter komen of dat het geval is). Ik krijg bij alle apps de volgende melding: 'er is een fout opgetreden. Het programma is niet gestart, probeer het opnieuw op te starten (werkt dus niet, herstel programma's en de link naar online ondersteuning ook niet). (Rechtsklikken op Start > Logboeken > Windows logboeken > Toepassingen. Kijk ook bij foutmeldingen in Systeem) Gedaan maar wordt er niet echt wijzer van. Bij de laatste foutmelding in 'systeem, staat: 'Het opstarttype van de service Background Intelligent Transfer Service is gewijzigd van automatisch starten in starten op aanvraag.'Is dat iets?

afbeelding van WriTer

De foutmelding "Het opstarttype van de service Background Intelligent Transfer Service is gewijzigd van automatisch starten in starten op aanvraag" in het systeemlogboek duidt op een wijziging in hoe de BITS-service wordt gestart.

Standaard staat BITS ingesteld op automatisch starten, maar om de een of andere reden is dit gewijzigd naar "op aanvraag".
Dit kan invloed hebben op de manier waarop sommige Windows-updates of andere achtergrondtaken worden uitgevoerd zoals je Office apps.

Er kunnen een heleboel oorzaken zijn maar meestal is er bij een of andere update iets verkeerd gelopen of ontregeld.
In het slechtste geval kan het ook een virus zijn, dus ik zou om zeker te zijn eerst eens een scan uitvoeren met je virusscanner.

Waarschijnlijk zal je gewoon de service terug moeten aanpassen van "op aanvraag" naar "automatisch" zie punt 4.
Maar misschien lost de probleemoplosser van Windows het al voor je op, zie punt 2.

Hier een stappenplan.
1. Controleer of updates goed verlopen:
Controleer of Windows Update goed werkt en of alle updates zijn geïnstalleerd.
Je kunt dit doen via Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows Update

2. Voer de probleemoplosser voor Windows Update uit:
Dit kan helpen bij het oplossen van eventuele problemen met updates die afhankelijk zijn van BITS. 

3. Controleer op malware:
Voer een volledige scan uit met je antivirusprogramma.

4. Schakel over naar automatisch starten:
Als je geen problemen ondervindt en je wilt dat BITS altijd actief is, kun je het opstarttype weer wijzigen naar automatisch.
Dit kan via de services-console (services.msc).
Zoek de service "Background Intelligent Transfer Service", klik er met de rechtermuisknop op en kies "Eigenschappen".
Ga naar het tabblad "Algemeen" en wijzig het opstarttype naar "Automatisch". 

Belangrijk:
BITS is een belangrijke service voor achtergrondtransfers en het is raadzaam om het opstarttype te controleren en eventueel terug te zetten naar automatisch, tenzij je bewuste redenen hebt om het op aanvraag te laten starten.

Succes!

MEGA - Make Europe Great Again!

Dank voor de reactie. Ik heb alle stappen doorlopen maar helaas, het probleem is er nog. Wat kan ik nog doen?

Proberen of Office is te herstellen:
Druk op Wintoets +X en selecteer Apps en onderdelen en zoek Micorosoft Office op. Als het goed is kan je dan o.a. kiezen voor "Herstellen".  Zie dan wat voor mogelijkheden getoond worden.

Lukt dat herstellen niet dan zit er niets anders op dan Office opnieuw te installeren. Ik weet alleen niet zeker of je persoonlijke bestanden en instellingen behouden blijven. Dus wel eerst een backup maken!

Als je nou eens de foutcodes die je in de Windows-logboeken hebt gezien op Google opzoekt, dan zie je misschien in welke richting de oplossing moet worden gevonden. Los daarvan: Office 2013 heeft zoveel updates gemist, dat er mogelijk wat aan het schuren is met Windows 10. Probeer eens of bijvoorbeeld Word te openen is in de veilige modus (Ctrl-toets ingedrukt houden als je Word probeert op te starten). Verder - ik gebruik nu mijn boeren verstand - controleer Windows 10 op corrupte systeembestanden: tik in het zoekvenster op de taakbalk: cmd Rechtsklik daarna op Opdracht Prompt en tik op Uitvoeren als Administrator. Tik in dit Opdracht Prompt-venster in direct achter c:\Windows\System32> de opdracht
sfc /scannow (let op de spatie) en druk op Enter. Wellicht worden er corrupte/beschadigde systeembestanden gerepareerd. Na voltooiing typ exit. Herstart de computer en probeer MS Office te herstarten.
Helpt het niet? Dan nog een laatste poging: Systeemherstel. Waarom? Het Office-probleem is mogelijk ontstaan na de cumulatieve juni-update van Windows 10 versie 22/h2. Daarna is er nog een gewone update geweest.
Systeemherstel (dus NIET herstellen naar fabrieksinstellingen): Start > Instellingen > typ in tekstblok Configuratiescherm. Ga in Configuratiescherm naar Herstel en klik op Systeemherstel starten . Vink in het popupvenster aan Aanbevolen herstelpunt, of Kies ander herstelpunt plus daarna Volgende. Selecteer in het lijstje een datum van vóór de cumulatieve Windows-update. Daarna herstel uitvoeren. Probeer of MS Office opstart.
Help ook dit niet, overweeg dan het volgende: Windows 10 wordt vanaf oktober a.s. niet meer ondersteund. Daarnaast wordt MS Office 2013 allang niet meer ondersteund. Waarschijnlijk is je computer ook niet geschikt voor Windows 11. Welke conclusie zou je daar zelf uit trekken? Je zou LibreOffice kunnen installeren naast MS Office 2013. Dan kun je in elk geval al je documenten openen en bewerken. Maar dan zit je nog met het Outlook-probleem. Outlook-gegevens/berichten kunnen worden geïmporteerd in Thunderbird. Voor nood zou je ook het gratis Office Online gebruiken Alles te vinden op deze website.
Succes

En als je wilt checken waarom je geen Windows 11 kan draaien ...
--->> https://www.gratissoftwar...

Dank voor de reacties. Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost met microsoft support (4 dagen live chat met 6 verschillende medewerkers...). Ze namen de PC vaak over en hebben volgens mij zeker een aantal suggesties die Willem aangaf uitgevoerd (dat systeemherstel(punt) bijvoorbeeld). Afijn, de conclusie was uiteindelijk dat het probleem waarschijnlijk veroorzaakt werd door een conflict met Office 2010, wat ook nog op de PC stond. Dus hebben ze alles van office van de PC afgegooid (na back-up van de outlookbestanden gemaakt te hebben) en daarna Office 2013 weer geïnstalleerd (gelukkig had ik de productsleutel nog). De apps werken weer dus en het belangrijkste: ik heb mijn emails terug! Ze hebben ook nog gecheckt of mijn PC geschikt is voor Windows 11. Dat is volgens hen niet het geval, maar ik ga zeker de too die jij aanrijt Tron nog even gebruiken om te checken. Zo niet dan zullen we een nieuwe PC met Windows 11 en nieuwe programmatuur moeten overwegen. Nogmaals dank voor alle reacties en de bereidwilligheid te helpen. We hebben nog steeds wel wat computerissues dus wie weet ben ik binnenkort terug me een ander probleem. Hartelijke groet, Trudi

Reageer