Leve de EU: Microsoft moet stoppen met al deze pesterijen in Windows 10 en 11
Primaire tabs

De EU is soms zo gek nog niet. Microsoft wordt door de Digital Markets Act van de Europese Unie gedwongen om een aantal pesterijen en irritaties uit Windows te halen in Europa. Zodat je eindelijk totale keuzevrijheid krijgt bij het instellen van je web browser, je je eigen zoekmachine voor Windows zoeken kunt kiezen en je niet steeds meldingen krijgt om toch maar Edge als je standaard browser in te stellen.
Het is een lijstje met langlopende ergernissen in Windows 10 en 11:
- Microsoft opent niet je standaard web browser (bijvoorbeeld Chrome of Firefox) maar Edge vanuit het Startmenu, vanuit het Windows zoekvak, vanaf het vergrendelscherm en vanuit widgets en nieuws feeds
- je kunt in het Windows zoekvak alleen Microsoft Bing gebruiken als zoekmachine voor webzoekopdrachten (en niet Google, DuckDuckGo of een andere)
- Bij het instellen van een andere standaard web browser dan Microsoft Edge wordt dit niet gedaan voor alle web- en bestandsprotocollen, zodat soms toch onverwacht Edge opent als je op een linkje of bestand klikt
- Als je een andere standaard browser dan Edge hebt ingesteld (zoals Chrome, Firefox, Brave, Opera) dan word je tot vervelens toe om je oren geslagen met meldingen en trucjes om toch maar weer Edge te kiezen
Vanaf volgende week dinsdag, 10 juni 2025, zou dit allemaal moeten veranderen. Als Microsoft tenminste niet weer vertragingstactieken toepast.
Dan kun je:
- Op een normale wijze je standaard web browser kiezen en instellen (waarbij gelijk een icoontje op de taakbalk en in Start wordt gezet) en wordt deze keuze van je standaard browser gerespecteerd vanuit alle onderdelen in Windows, zodat je niet opeens onverwacht Edge opent (tenzij je deze als standaard hebt natuurlijk)
- Je eigen zoekmachine kiezen voor webzoekopdrachten vanuit het Windows zoekvak op de taakbalk in Windows en vanuit Start: je krijgt dan niet alleen maar Bing zoeken van Microsoft maar ook de keuze uit andere webzoekopdrachten aanbieders. En we hopen/verwachten dat zoekmachines als Google en DuckDuckGo dan beschikbaar komen
Ook krijg je:
- Niet meer tot vervelens toe de meldingen of je Edge weer als standaard browser wilt instellen. En als je Edge verwijdert wordt ook niet meer steeds gezeurd om Microsofts browser opnieuw te installeren
- De mogelijkheid om de Windows Store app te verwijderen
Het instellen van je standaard web browser voor alle protocollen en bestanden wordt trouwens pas vanaf juli ingevoerd.
Wat ons betreft zijn dit goede stappen voorwaarts om de irritaties in Windows te verminderen en de gebruiker weer meer 'baas in eigen besturingssysteem' te laten zijn. Niet meer steeds Edge en Bing maar je eigen keuze. Jammer alleen dat daar wetten van de EU voor nodig zijn om Microsoft het belang van Windows-gebruikers voorop te laten stellen (in plaats van zijn eigen belang).
Onze vraag is:
Naar welke wijzigingen in Windows zie jij het meest uit?
En in de reacties horen we graag of je nog andere ergernissen in Windows hebt die je graag veranderd zou zien!
Reacties
Maarten
8 jun 2025 - 12:33
Ik gebruik Edge niet en dit is dus ook niet mijn standaard browser. Echter, ik zie dat Microsoft Solitaire wel Edge opstart. Bij Ccleaner wordt mij gevraagd of Edge moet worden afgesloten. Edge heeft dan meerdere bestanden aangemaakt en cookies geplaatst.
Tron
9 jun 2025 - 04:47
Als je Edge toch niet gebruikt kan je dat programma ook tegenwoordig verwijderen...
https://www.gratissoftwar...
Anoniem
9 jun 2025 - 19:30
Ik heb de bijdrage van Maarten eens voorgelegd aan Chat CPT van mijn browser Opera. Er kwam een interessant antwoord. Ik zie namelijk ook, als ik HD Cleaner opstart, dat Edge altijd eerst gesloten moet worden, voordat HD cleaner verder kan. Hier het antwoord van Chat CPT:
Je raakt hier een aantal interessante en frustrerende punten tegelijk. Laten we ze één voor één ontleden:
Waarom wordt Microsoft Edge gesloten, ook al gebruik je Opera?
Ja, Edge draait vaak op de achtergrond, ook als je 'm niet zelf actief hebt geopend. Dit komt doordat Microsoft Edge:
Diep geïntegreerd is in Windows 10 en 11 – het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor bepaalde systeemfuncties, zoals:
Widgets
Zoeken in de taakbalk
Help-pagina’s van Windows
In-app browsers voor sommige Microsoft apps
Wordt gebruikt door andere software voor het weergeven van webcontent – ook al lijkt het alsof het niet "Edge" is.
Is ‘vooraf ingeladen’ door Windows – om sneller te kunnen starten als je het toch ooit opent.
HD Cleaner probeert waarschijnlijk alle actieve browserprocessen te sluiten om de cache/geschiedenis e.d. op te ruimen. Daarom zie je de melding over Edge, ondanks dat jij Opera gebruikt.
Waarom wordt Opera door sommige software (zoals ESET) niet geaccepteerd?
Dit kan een paar redenen hebben:
Ondersteuning en betrouwbaarheid: Grote beveiligingsbedrijven zoals ESET richten zich op de meest gebruikte en meest-ondersteunde browsers:
Google Chrome
Mozilla Firefox
Microsoft Edge
Opera heeft een kleinere gebruikersbasis en minder integratie-opties voor beveiligingssoftware, waardoor sommige functies (zoals anti-tracking, banking protection of extensiebeheer) niet goed kunnen samenwerken met Opera.
Technische en commerciële redenen: Er zijn geen harde bewijzen van exclusieve afspraken tussen Microsoft en beveiligingsbedrijven, maar het is aannemelijk dat commerciële voorkeur en ondersteuning wel meespelen. Edge is een Microsoft-product, en Microsoft heeft uiteraard belang bij zoveel mogelijk gebruik ervan.
Wat kun je hieraan doen?
Gebruik Opera gewoon zoals je wil, maar weet dat sommige functies van beveiligingssoftware niet volledig werken. Dat betekent niet dat je onveilig bent, alleen dat bepaalde beschermlagen ontbreken.
In ESET kun je soms handmatig instellen welke browser moet worden gebruikt voor bijvoorbeeld ‘beveiligd bankieren’. Controleer dat in de instellingen.
Schakel Edge’s achtergrondprocessen uit (voor zover mogelijk):
Ga naar Instellingen > Privacy & services > Startboost uitschakelen in Edge.
Of gebruik de Taakbeheer > Opstarten-tab om achtergrondprocessen te beperken.
Samenvattend:
Edge draait vaak mee op de achtergrond, zelfs als je 'm niet gebruikt.
Opera wordt niet altijd ondersteund door beveiligingssoftware vanwege beperkte compatibiliteit en gebruikersbasis.
Commerciële voorkeuren kunnen een rol spelen, maar Microsoft dwingt andere software niet openlijk om Edge te gebruiken.
Gaston
15 jun 2025 - 01:52
Edge gaat nooit weg op je PC NOOIT
RJ
7 jun 2025 - 14:44
Het respecteren van oudere hardware
Tron
8 jun 2025 - 05:50
Heel goed RJ !
Tis absurd dat hardware waar Windows 10 Prima op draait zogenaamd te oud of onveilig is voor die nwe 11...
Maar trek je eigen plan; gewoon Windows 10 doordraaien tot 2032 met een soort van bedrijfsversie!
(of voor de Msoft /maffia praktikanten :.. : betaal 30 dollar voor jaartje extra ondersteuning -
(hoewel er ook prima omweg is om dat gratis te doen! )
Tron
8 jun 2025 - 08:39
Ps : er is trouwens ook al een LTSC versie van windows 11.. !
Die is uitgekomen zomer 2024 dus krijgt updates tot 2029 voor de normale ltsc versie.. (5jaar)
de IOT versie tot 2034 (10jaar)
Het bizarre is bij deze versies dat ze veel lagere systaam eisen hebben dan bij de normale consumenten versies!
Geen TPM / secure boot / en ook Ram kan minder dan 4 GB zijn! (en zelfs op bios systemen te installeren !)
Zie > https://learn.microsoft.c...
We worden als normale consumenten zwaar in de maling genomen!
Ed W.
8 jun 2025 - 14:44
"We worden als normale consumenten zwaar in de maling genomen!"
Helemaal mee eens!
Acky
8 jun 2025 - 08:43
@RJ : Niets aan toe te voegen. Correcte opmerking. Gewoon terug Personel Computer.
Tron
4 jun 2025 - 09:20
Ik zie absoluut geen nut om via windows zoek venster naar een internet page te zoeken ...
(daar heb je namelijk een browser en zoekmachine voor!)
Edge al vanaf begin verwijderd.. alleen firefox met startpage als beginpagina en als zoekmachine !
Lees dit > https://www.gratissoftwar...
En in Windows zelf gebruik ik beste zoekmachine ever ... Everything..
Gaston
4 jun 2025 - 02:35
Microsoft verplicht me om elke dag chroom opnieuw als standaard in te stellen.
Edge geeft of verkoopt je surf gedrag, zo ;komt er spam op je af.
Patrick
4 jun 2025 - 10:18
En Chrome (google) niet dan?
DeBoer
3 jun 2025 - 19:15
Ik gebruik Edge en Firefox, eventuele zeurmeldingen zet ik gewoon uit. Windows 11 is PRIMA DE LUXE! ik zou niet weten wat ik zo nodig veranderd zou willen zien. Je kan je niet overal druk om maken.
Anoniem
3 jun 2025 - 19:06
´´Naar welke wijzigingen van Windows kijk ik uit,´´ was een van de stellingen? Nou! Dat als Windows 11 op termijn weer wordt vervangen door, zeg, Windows 12, dat ALLE (!) op dit moment in de handel zijnde laptops en pc´s moeiteloos op Windows 12 gaan draaien, tegen die tijd, zonder weer dat enorme gezeur en blokkades van ´´niet geschikte´´ CPU´s en interne (TPM OF TMP?) beveiliging dat problemen heeft met Windows, hoger dan 10, waardoor mensen weer gedwongen worden tot A: 1 jaar extra updates betalen.
(Goedkoopste tijdelijke oplossing!) B. Gedwongen worden tot ´´creatieve´´ oplossingen als Windows 10 computers ´´kraken´´ met software, zodat Windows 11 nog een tijdje, met meer of minder succes, blijft werken op een ongeschikte Windows 10 pc of laptop, totdat Microsoft je in het, kun je geheid op wachten, snotje krijgt en het over en uit is met die creatieve aanpassing. En reken maar dat ze erachteraan gaan.
C. Dat mensen die eigenlijk, die zijn er ook, liever bij Windows bleven, nu een alternatieve oplossing voor hun computergebruik moeten forceren qua keuze middels overgang naar Ubuntu, Linux, of alternatieve besturingen. En D. Laatste optie. Dat mensen in de toekomst rustig door kunnen gaan met hun laptop of pc. en NIET Microsoft gaat bepalen, wanneer ZIJ het tijd vinden geworden dat de gebruikte laptop of pc van een computergebruiker is afgeschreven! Maar goed! We gaan het zien wat in de toekomst, op dat punt, in het verschiet gaat liggen? Maar die ergernis heeft vaker als een rode draad hier gelopen en terecht!
Peter
3 jun 2025 - 18:10
IK heb nergens last van. Hier draait Brave.
Bezoeker
3 jun 2025 - 16:15
in edge gebruik ik altijd de adresbalk om te zoeken met google
Bezoeker
3 jun 2025 - 16:20
en bij rechtsklikken altijd zoeken op het web dan krrrijg ik ook googlr
Bezoeker
3 jun 2025 - 15:59
Wat is nu het probleem, gewoon hele Edge verwijderen heb je er geen last meer van.
Verwijderen kan handmatig, met Revo Uninstaller en anders met de Edge verwijdering tool.
Mijn browser is Brave en heb Edge verwijderd, zie het probleem niet.
Eva
3 jun 2025 - 15:22
Soms komt er inderdaad positieve output uit de EU. Maar 'Leve de EU' roepen gaat me te ver. Ja, we moeten economisch samenwerken in Europa, maar de EU commissarissen zijn ongekozen(!) ambtenaren die onze nationale soevereiniteit overrulen. Daar hebben we nooit voor getekend. Het referendum van 2005 werd genegeerd, en referenda werden vervolgens afgeschaft.
Als u vindt dat politiek niet thuishoort op gratissoftware dan ben ik het daar mee eens. 'Leve de EU' roepen heeft een politieke lading, dat kun je lastig ontkennen. Het kan ook zijn dat het als grapje of ironisch bedoeld was, dat moet dan misschien iets duidelijker. Fijne dag allemaal.
MB01
3 jun 2025 - 21:03
Helemaal eens Eva! Het niet gekozen en dus ondemocratische EU zou per direct gestopt moeten worden. Er is niet één Europeaan die voor of tegen dit illegale instituut heeft kunnen kiezen!
redactie
3 jun 2025 - 23:23
Je kunt gewoon stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen elke vier jaar. Wij hebben Dick Schoof en zijn ministers ook niet democratisch gekozen. Het Nederlandse parlement hebben we wel gekozen.
-Rob
4 jun 2025 - 05:58
Redactie, onthoud u van politieke stellingname. U wekt nu, en niet voor de 1e keer, de indruk dat u kneiterlinks bent. De meerderheid van de NL-kiezers is dat niet. Dit is, volgens mij, een softwareforum, niet meer en niet minder.
Bezoeker
4 jun 2025 - 07:44
Dit is geen stellingname maar een (juiste) uitleg. Dat heeft niets met 'links'of 'rechts' te maken!
redactie
4 jun 2025 - 09:10
Klopt, het is geen stellingname, maar het is gewoon een uitleg van dat we het parlement kiezen maar niet de regering. Zowel in Nederland als in Europa.
Verder is de EU niet per se 'links' of 'rechts', die is ook een afspiegeling van de stemmen in Europa. En de EU is de afgelopen jaren meer naar rechts opgeschoven, dus de Europese Commissie ook:
https://www.parool.nl/wer...
Net zoals in Nederland de regering naar rechts opgeschoven is. Zo werken democratieën. En zolang mensen zich aan de spelregels van de democratie houden is dat prima, of je nou 'kneiter links' of 'kneiter rechts' bent.
Mb01
4 jun 2025 - 11:12
Alstublieft en met respect, duik in de geschiedenis van de EU en haar ontstaan....
Bezoeker
7 jun 2025 - 17:48
Lees eens echt nieuws en niet die fake-zooi
Patrick
3 jun 2025 - 14:10
Ik vind het heel vervelend dat ik met de regelmaat van de klok wordt gevraagd naar xbox integratie en dat de Store ook veel nadruk legt op games. Dat moet toch in te stellen zijn?
Ik ben niet meer van de jongsten, patience en schaak zijn mijn snelste spelletjes ;)
Cohoo
3 jun 2025 - 14:15
Idd, klik die vragen nu telkens weg, maar irriteert wel
Alexaqnder
3 jun 2025 - 13:02
Dank voor de informatie
adrie
3 jun 2025 - 11:50
Microsoft verwijderen en Linux Ubuntu installeren, dat kan je volledig instellen zoals je dat wil.
Bezoeker
3 jun 2025 - 12:01
Ach... zijn we weer...
Jasper Hoen
3 jun 2025 - 13:37
Hou toch op! Dit gaat over Windows. Niet over je eigen speelgoed.
Gast
3 jun 2025 - 13:58
Laatste keuze optie is : Anders, namelijk... (laat weten in de reacties)
Dat is zijn / haar optie.
Ed W.
3 jun 2025 - 14:09
Maar het is geen antwoord op de vraag: "Naar welke wijzigingen in Windows zie jij het meest uit?"
Gast
3 jun 2025 - 14:56
Daar heb je gelijk in.
Reageer