Microsoft Edge wordt op Chromium gebaseerd: wat vind jij ervan?
Primaire tabs
De doorgaans goed ingevoerde website Windows Central meldt dat het heeft gehoord dat Microsoft zijn Edge browser op Chromium gaat baseren (waar ook Google Chrome op gebouwd is). Edge debuteerde in 2015 samen met Windows 10 en zou de verbeterde opvolger van Internet Explorer moeten worden.
Edge is echter nooit van de grond gekomen. Het marktaandeel van Microsofts nieuwe browser is maar zo'n vijf procent - zelfs minder dan het wegkwijnende Internet Explorer. Door een gebrek aan functionaliteit en extensies in het begin heeft Edge nooit een goede start gemaakt. En blijkbaar verwacht Microsoft ook niet meer dat dat alsnog gaat gebeuren.
Dus een nieuwe start op basis van Chromium. De codenaam voor het project is Anaheim. Daarmee verdwijnt ook de EdgeHTML browser-engine en is er behalve Firefox (en Internet Explorer) geen grote browser meer die niet op Chromium gebaseerd is. Want Google Chrome, Opera en Safari (WebKit) hebben allemaal hun fundament in Chromium.
Wanneer de vernieuwde Edge gaat verschijnen is onbekend, maar Windows Central verwacht snel een aankondiging van Microsoft en denkt dat er in 2019 testversies komen. Microsoft heeft het gerucht nog niet bevestigd overigens.
Update 7 december: Microsoft heeft inmiddels bevestigd dat Edge op Chromium gebaseerd gaat worden en dat er wellicht ook een macOS versie komt.
Onze vraag is:
Wat vind jij ervan dat Edge op Chromium gebaseerd gaat worden?
En in de reacties horen we graag of je Edge ooit wel eens geprobeerd hebt en wat je er eigenlijk van vindt!
Reacties
hansz
11 dec 2018 - 09:05
Veel browsers geprobeerd maar toch steeds teruggevallen op Edge. Deze gebruik ik vanaf het moment dat hij beschikbaar was. Tot op heden wel steeds het gevoel gehad dat de browser nog niet af is maar dat komt ook omdat na elke update er wel iets is wat niet meer goed werkt. Zoals goed synchroniseren b.v., stabiliteit. Of het een goed idee is dat ze overstappen naar Chromium is moeilijk te beoordelen maar als het ten goede komt van de kwaliteit dan is wat mij betreft alles welkom. Microsoft zou er beter aan doen om wat minder updates uit te brengen maar dan wel kwalitatief een stuk beter. We weten allemaal hoeveel problemen de laatste update heeft veroorzaakt, waarvan nog niet alles is opgelost, zoals een harde netwerkschijf kunnen terug vinden in je netwerk.
Satif
7 dec 2018 - 18:13
Dit zou ook kunnen betekenen dat Edge ook voor Linux beschikbaar komt, aangezien het Chromium project open source is.
Postbus
7 dec 2018 - 22:47
Micro$of(t) en Linux????? Dat is zoiets als vloeken in de kerk!
Merel
8 dec 2018 - 10:28
Linux-freaks, Microsoft is een platinum member van de Linuxfoundation, net zoals o.a Google Huawei (nu erg in het nieuws) Oracle, goldmember Facebook (brrrr) Uber, zie https://www.linuxfoundati...
en 16 miljard, “Billions of Dollars of Shared Value
The collective value of the code in Linux Foundation projects is estimated at roughly $16 billion, and it’s growing every day. This code is the result of the work of thousands of developers encouraged by sustainable open source ecosystems, which attract the long-term support and investment of a diverse group of developers and organizations. As these communities grow, evolve and enjoy success, resources are funneled back into the further development of the projects for the benefit of all.”
“Over 1,000 Members. The Linux Foundation and its projects have more than 1,000 corporate members across the Americas, Asia-Pacific, and EMEA, including companies that are leaders in the strategic use of open source. A few include AT&T, Cisco, Fujitsu, Hitachi, Huawei, IBM, Intel, Microsoft, NEC, Oracle, Qualcomm, and Samsung. “ zie https://www.linuxfoundati...
Henk14
9 dec 2018 - 21:34
Ik hoop dat je freaks op een positieve manier bedoelt.
Satif
8 dec 2018 - 18:15
Het is een mogelijkheid. Ik heb niet gezegd dat het met zekerheid gebeurt.
Ed
6 dec 2018 - 00:49
Heb speciaal een Edge blocker aanstaan. Gebruik Firefox al jaren met plezier!
Hakan
5 dec 2018 - 20:39
Ben het met Wim eens.
Ik zie niet in waarom Edge opeens weer een geduchte concurrent van Chrome e.a. zal worden wanneer overgestapt gaat worden naar Chromium.
Verwacht niet dat ze met nieuwe unieke features komen zoals in andere browsers wel het geval is.
Daarom zal het ook in de toekomst hoogstwaarschijnlijk gewoon aanmodderen blijven voor Edge.
Wim
5 dec 2018 - 08:23
Een tot mislukken gedoemd wanhoopsoffensief.
Joop
4 dec 2018 - 23:15
Even een correctie toegepast vandaar dit berichtje voor de tweede keer is geplaatst.
Anoniem
5 dec 2018 - 07:07
Nu nog even de leestekens er in brengen.
Ik vindt het een prima browser, niets mis mee, maar omdat het Microsoft is hebben we weer iets om tegen aan te trappen, maar ondertussen werken we met Windows maar zeggen dat er Linux op het systeem staat, ik noem dat meelopers. Het is blijkbaar heel erg stoer om altijd te zeiken over Microsoft, zielige personen!!
anoniem
9 dec 2018 - 21:30
Ik vind en niet ik vindt
Joop
4 dec 2018 - 23:07
Ik vindt het een prima browser niets mis mee maar omdat het Microsoft is hebben we weer iets om tegen aan te trappen maar ondertussen werken we met Windows maar zeggen dat er Linux op het systeem staat ik noem dat meelopers het is blijkbaar heel erg stoer om altijd te zeiken over Microsoft zielige personen!!
Joop
4 dec 2018 - 22:53
Ik vindt het een prima browser niets mis mee maar omdat het Microsoft is hebben we weer iets om tegen aan te trappen maar ondertussen werken we allemaal met Windows maar zeggen dat er Linux op het systeem staat ik noem dat meelopers het is blijkbaar heel erg stoer om altijd te zeiken over Microsoft zielig personen!!
Anoniem
5 dec 2018 - 10:37
Joop; de mensen hier geven slechts hun persoonlijke mening. Dat is geen ´´trappen´, met vooropgezet doel, iemand of iets (Microsoft) ´´af te zeiken´´ of tegen te trappen We mogen kritisch zijn. Je bent, voor of tegen. Dat mag gewoon worden gevonden en gezegd.
De neuzen hoeven niet altijd in ieder maatschappelijk debat, of meningsuiting zoals hier, dezelfde kant uit, omdat een andere groep mensen bepaalde eigen meningen niet wenst te accepteren. Je hoeft niet gelijk verbaal je ´´gele hesje´´ aan te trekken.
Laat iedereen gewoon zijn eigen mening(en) geven, zonder tendentieuze opmerkingen die meningen af te doen met termen als ´´gezeik en getrap´´, o.i.d. Jij houdt jouw gelijk, anderen claimen hun gelijk. Je kunt ook zeggen; ik zie het zus. Anderen zien het zo. Maar niemand trapt en zeikt hier, Joop! Alvast gezellige feestdagen gewenst, dadelijk.
WriTer
5 dec 2018 - 23:01
Inderdaad, als je Edge of IE wil (blijven) gebruiken, als dat voor je volstaat, moet je zelf weten, maar ik geef gewoon mijn grote voorkeur wat ik naar mijn mening veel beter vind.
Voor mensen zoals jij die gewoon wat wil surfen zonder meer zal Edge waarschijnlijk volstaan, maar wil je veel meer mogelijkheden dan kies je iets anders, in mijn geval is dat Opera en Vivaldi.
Veel plezier met je keuze en blij dat je daar tevreden mee bent.
WriTer
4 dec 2018 - 21:50
Gebruik geen Edge en heb zelf zelden Internet Explorer gebruikt.
Ben niet van plan om ooit Edge te gebruiken want gebruik al meer dan 20 jaar Opera en sinds een paar jaar sporadisch Vivaldi, en daar ben ik zeer tevreden over.
Met Edge kan ik niet wat wel met Opera en Vivaldi kan en geloof nooit dat Edge zelf maar ooit in de buurt zal komen.
Willie
4 dec 2018 - 19:37
Zou dan graag willen dat ik naar eigen keuze kan downloaden naar bestand opslaan als... gekozen mappen zoals bij Explorer en Firefox gelukkig het geval is.
martinus
4 dec 2018 - 18:53
In de basis is Edge een prima browser. Als deze browser meer extensies zou ondersteunen is er eigenlijk geen reden om deze browser niet te gebruiken.
Paul
4 dec 2018 - 15:47
Bij aanschaf van nieuwe pc met Windows 10 dus ook Edge erbij. Moet zeggen: Heb 'm nog geen enkele keer gebruikt en heb eigenlijk ook niet de drang om dat te gaan doen. Geef mij maar Pale Moon ,de afgesplitste browser van Firefox. Stabiel, overzichtelijk, snel en met veelal alle sites compatibel. Daarnaast heeft deze fijne browser nog altijd zijn eigen, mooie lay out gehouden. Dit in tegenstelling tot het enigszins Spartaanse uiterlijk van Firefox tegenwoordig. Als 2e browser gebruik ik incidenteel gewoon nog Intermet Explorer.
Thomas_A
4 dec 2018 - 12:12
Redactie,
Vergeet ook "Palemoon" webbrowser niet, is losjes op firefox gebaseerd en gebruik het al jaren.
m.v.g.
Thomas
jj
4 dec 2018 - 12:11
Ik hoop dat het niet door gaat, Want ik ben zeer tevreden met EDGE,en ik hou niet zo van google. Die krijgt een beetje te veel macht.
Anoniem
5 dec 2018 - 17:51
Chromium is niet van Google
Banner
4 dec 2018 - 11:59
Edge is zonder meer de snelste browser en ondanks de beperkte mogelijkheden makkelijk in gebruik. Ben heel benieuwd hoe de nieuwe Edge zal functioneren. Afwachten maar.
Cornelis
4 dec 2018 - 11:29
Ik heb Edge wel geprobeerd maar vond de mogelijkheden zeer beperkt.
Opera bevalt mij beter, met FF als tweede browser (vanwege de vele add-ons).
egje
5 dec 2018 - 16:23
mee eens en ook dat je de newtab niet kan instellen een groot min punt
Anoniem
4 dec 2018 - 10:26
Ik heb totaal geen behoefte aan Edge. Gebruik het nooit! Ik heb Opera als browser. Voor mij de beste browser van dit moment. Dus eenmaal iets goeds, dan nooit meer wat anders. En voor te mailen gebruik ik Thunderbird, of gMail. Daar heb ik Opera weer niet voor nodig.
gsm
4 dec 2018 - 10:21
Nu nog Windows op Linux baseren misschien.
Linux lover
9 dec 2018 - 21:27
Ja, dat zou een hele verbetering zijn!
Albert
4 dec 2018 - 10:06
Ik ben aan het overstappen op Linux Mint, afgelopen week geen Windows meer gebruikt, vind het wel best zo. Overigens de meegeleverde FF vervangen door Vivaldi, beste uit van Chrome en Opera in zich denk ik.
minnetjes
4 dec 2018 - 17:06
Beste Albert, jammer dat je niet goed hebt gelezen, de vraag is of u iets van Edge vindt. Als bezoeker ben ik niet geïnteresseerd of u op Linux gaat overstappen. Voortaan graag eerste de vraag goed lezen. Het zou Gratissoftwaresite sieren dergelijke antwoorden te verwijderen, omdat ze niet in de discussie thuis horen!
Albert
4 dec 2018 - 17:23
U heeft helemaal gelijk. Ik vind het hoog tijd worden dat Edge meer ondersteuning krijgt van extensies, dat is het grote voordeel van een Chromium basis. Vivaldi b.v. kan daarom ook gebruik maken van Chrome extensies.
Maar of ze overstappen of niet maakt mij verder niet uit ik gebruikte het toch al zelden of nooit en nu waarschijnlijk dus nooit meer.
Reageer