POP3 vs. IMAP

Vragensteller: 
JD2
Windows
Versie van je besturingssysteem: 
Windows 10 22H2
Toelichting op vraag: 

na de verplichte overgang van xs4all naar kpn kreeg ik veel meer spam in mijn hoofdaccount. Bij navraag bij de helpdesk werd mij geadviseerd om het betreffende pop3-account om te zetten naar imap. Zo gezegd, niets vermoedend, zo gedaan. Op een gegeven ogenblik kwam ik er achter dat mijn Postvak In zonder mijn medeweten opgeschoond was, alleen berichten van van de laatste maand stonden er nog in. Daardoor was ik ineens veel mailberichten die ik daarin bewust bewaard had plotseling kwijt.
Daarna heb ik onder de Postvak In een nieuwe submap gemaakt, en gaan mbv een filter alle binnengekomen emails ook naar die submap; die is (nog) niet opgeschoond.
Ook andere mappen zoals de Prullenbak en Verzonden zijn (tot nu toe) wel intact gebleven.
Vraag: moet ik mij voor die nieuwe submap, Prullenbak en Verzonden toch ook zorgen maken over het ongewenste, spontane opschonen door kpn?
Als dat opschonen inderdaad een imap-issue is, wil ik graag weer terug naar pop3.
NB: mijn emailprogramma is Thunderbird.

Status: 
Vraag is nog niet beantwoord

Reacties

Zoals ook al geantwoord in een vorige vraag van je hierover: POP3 en IMAP zijn protocollen om e-mail berichten te ontvangen. Met POP worden e-mail berichten op je computer opgeslagen en met IMAP niet, dan blijven ze op de server van de provider staan.
Als je een e-mail verzendt, dan stuur je een bericht van jouw computer naar de server van de provider. Dat heeft dus niets met POP of IMAP van doen (dat zijn immers protocollen voor ontvangst en niet voor versturen) en blijft het verzonden bericht in de map Verzonden staan.
Maar KPN zal nooit "spontaan" iets opschonen, dus lijkt me er wat anders aan de hand te zijn. Loop je instellingen maar eens goed na.

Kijk eens bij:
Accountinstellingen / Synchronisatie & opslag

Ed en Kees, dank voor jullie reacties.
De directe aanleiding voor mijn vraag was dat gisteren 1/11 na eerdere 'opschoonaktie' nu ook al mijn berichten van september waren verdwenen uit het Postvak IN.
Ik denk ook dat het met synchronisatie te maken heeft, alleen begrijp ik nog niet hoe die werkt: welke kant gaat dat op, van server naar Thunderbird of juist andersom?
In de webmail bij kpn zie ik geen instellingen die het 'opschonen' zouden kunnen beïnvloeden, dus neem ik aan dat het probleem ws. bij Thunderbird ligt.
In Thunderbird staan bij mij onder Synchronisatie & Opslag de volgende items geactiveerd:
- Berichten in alle mappen bewaren
- Alle berichten lokaal synchroniseren, ongeacht leeftijd
- Geen berichten verwijderen
- Berichten met ster altijd bewaren
Staat hier dan toch iets verkeerd?

Jan D.

Zo te zien staat alles goed. Kan het zijn dat je nog een ander apparaat hebt met afwijkende instellingen? Dan zou je eens moeten kijken bij alle berichten lokaal synchroniseren en die uitvinken.
En synchroniseren is twee kanten op: verwijder je in Thunderbird een bericht, dan wordt dat bericht ook op andere apparaten en op de server van KPN verwijderd en verwijder je een bericht op de server dan worden die ook lokaal verwijderd. Dat geldt dan voor het IMAP protocol.

Ed, mogelijk zit daar het probleem. Ik heb nl. op een ander apparaat (bij wijze van backup) hetzelfde account, maar dan nog met pop3, en met de instelling 'Berichten op de server laten voor maximaal 30 dagen'. Dit apparaat gebruik ik slechts zo nu en dan, en dan wordt er kennelijk gesynchroniseerd en 'opgeschoond' op de server, en daarna weer met mijn dagelijkse apparaaat met het imap-account.
Ik heb in het andere apparaat de Serverinstellingen nu veranderd tot alleen 'Berichten op de server laten' en 'Tot ik ze verwijder' aangevinkt, dus geen maximaal aantal dagen meer.
Hopelijk lost dit mijn probleem op, maar dat is dus nog even afwachten.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Graag gedaan! En ik denk ook dat dit het probleem was en dat het nu is opgelost.

Reageer