Ik kan veel bestanden vanaf mijn bureaublad niet meer openen

Vragensteller: 
Patrick van der Pas
Windows
Versie van je besturingssysteem: 
windows 10 of 11
Toelichting op vraag: 

Na een herinstallatie van Windows kan ik een groot aantal bestanden (word, excel, visuals, pdf) niet meer openen. Als ik op het pictogram klik gebeurt er helemaal niets. Opvallend is dat er aan het pictogram op mijn bureaublad een icoontje hangt wat lijkt op een geel/bruin doosje. Items waar dit icoontje niet aan hangt kan ik wel gewoon openen. Heeft er iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Status: 
Vraag is nog niet beantwoord

Reacties

Het lijkt of je in een cloud of zo hebt geplaatst (gearchiveerd) zoals google drive.

ik zeg maar wat, mischien zeg je nu O JA.
Staan ze nog wel op je schijf?
zo ja openen met:   proberen

Jaap

Als ik zoek op mijn p dan krijg ik de meeste van deze bestanden wel in beeld en een aantal kan ik dan ook wel weer opennen (al zien ze er dan wel optisch/grafisch anders uit. De visuals openen alleen in een scherm om te printen....ook apart. Dus ergens zijn ze nog wel beschikbaar, maar niet in mijn one drive....

afbeelding van Albert

Zoals Jaap ook schrijft even kijken of je nog toegang tot de bron hebt.
Kun je wel rechts klikken op het icoontje en zien wat het pad naar het bestand is ?
Bestaat je map "Bureaublad" nog, heb je eventueel toegang naar "buiten", is er een programma gekoppeld om te openen enz.

Alles komt goed, en anders maar niet :-)

als ik met de rechter muisknop klik en bv probeer te openen met een ander programma, dan gebeurt er ook niets. Ik kan een deel alleen vinden en openen (zij het dat ze er dan anders uitzien) via de zoekfunctie op de laptop.

maak een kopie van de bestanden die je wilt redden als dat kan.
er lijkt iets goed mis kan ook een gemeen virus zijn.
Om deze reden maak ik altijd een back met macrium

probeer,
cmd als admin
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
mogelijk kan er wat gerepareerd worden.

en anders
https://support.microsoft...

Jaap

Er lijkt een verband te zijn met Onedrive. Zie https://answers.microsoft.... Ene Sai Sanjay beschrijft een mogelijke oplossing.

Dank allen, ik ga kijken of ik iets kan aanpassen of wellicht moet gaan redden :-)

Reageer