DKIM?

Vragensteller: 
JD2
Windows
Versie van je besturingssysteem: 
Windows 10
Toelichting op vraag: 

sinds mijn 'gedwongen' overstap van XS4all naar KPN wordt ik geconfronteerd met email-berichten die niet meer rechtstreeks in Thunderbird worden binnengehaald. Nu moet ik steeds in de webmail van KPN controleren op spamberichten. Daar staan met grote regelmaat berichten die als DKIM zijn gekarakteriseerd, maar geen (echte) spamberichten zijn. Die moet ik dan steeds 'één' voor één als 'geen spam' aanmerken Het gaat bij mij om alle berichten van bv. de Consumentenbond. In de XS4all-tijd had ik daar nooit last van.
Hoe kan ik die DKIM-berichten toch weer direct en rechtstreeks in Thunderbird binnen halen?
NB: navraag bij KPN heeft niets opgeleverd, de verzenders zouden iets moeten doen .....

Status: 
Vraag is nog niet beantwoord

Reacties

....... navraag bij KPN heeft niets opgeleverd, de verzenders zouden iets moeten doen

Precies: dus de verzenders moeten iets doen. Probleem dus terugkoppelen naar de Consumentenbond en andere instanties waarbij zich dit voordoet.

Ed, maar hoe kan het dan dat ik voordien geen last had met DKIM, en na de overgang naar KPN wel direct? Dan doet KPN kennelijk toch iets anders dan XS4all, en ligt daar toch ook een/de oorzaak?
En verder vraag ik me af, hebben anderen ook te maken met mijn probleem met DKIM ?

Waarschijnlijk heeft KPN een anders ingesteld spamfilter dan XS4All. Alleen maar gunstig, want het is een extra bescherming om te controleren of een  bericht wel echt van de verzender afkomstig is..
Dus nogmaals: het probleem ligt bij de verzender, niet bij KPN of bij jou.

afbeelding van redactie

(Als aanvulling op Ed W.)

Tegenwoordig wordt veel strenger gecontroleerd op de echtheid van de afzender. DKIM is een van de methoden die op mailservers kunnen worden ingesteld om aan te tonen dat mail echt van die mailserver komt (en bijvoorbeeld niet gespoofd is). Met name Google controleert hier tegenwoordig streng op, maar KPN blijkbaar ook.

Hier legt KPN uit wat het doet:
https://forum.kpn.com/ken...

DKIM moet dus op de verzendende mailserver correct ingesteld worden (in dit geval bij de Consumentenbond). Als dat niet zo is dan plaatst KPN deze mailtjes in de spammap met [DKIM] ervoor (wat dus wil zeggen dat er een fout zit in de DKIM - identificatie - van de uitgaande mailserver).

Op het KPN forum zijn meer berichten zoals die van jou te vinden. Dus meer hebben daar last van.

Kort gezegd: KPN controleert via DKIM (een beveiligingsmaatregel) strenger of mail echt afkomstig is van de verzender. Als de verzender (Consumentenbond in jouw geval) dit niet goed heeft ingesteld dan kan de mail in de spammap komen.

afbeelding van redactie

Kun je trouwens niet een filter instellen bij KPN waardoor mail met [DKIM] ervoor toch in je inbox komt?

ik zie bij KPN alleen de mogelijkheid om een filter in te stellen om een bericht te verplaatsen naar een andere map. En verder nog de mogelijkheid om een verzender toe te voegen aan de Blokkerlijst, maar het omgekeerde hiervan juist niet ....
Als ik het goed heb begrepen moet de verzender (in dit voorbeeld de Consumentenbond) dus actie ondernemen, maar hoe kan het dan dat andere verzenders, waarvan ik weet dat vele geen actie hebben ondernomen om de DKIM-controle goed te doorstaan, die mij email-berichten sturen dan niet als DKIM-probleem aangemerkt?

Reageer