Moet het forum van GratisSoftware.nl blijven bestaan?
Primaire tabs
Sinds januari 2007 bestaat het forum op GratisSoftware.nl. Bedoeld voor al je vragen, opmerkingen en discussies. Moderatoren door de jaren heen waren onder andere Keyzer, Wim66 en Grasshopper. Omdat deze laatste nu gaat stoppen als moderator stellen wij onszelf de vraag: moeten we doorgaan met het forum of het definitief opdoeken?
Er zijn namelijk steeds minder actieve forumleden en Grasshopper is voornamelijk vragenbeantwoorder geworden in plaats van moderator. De reacties onder de artikelen en downloads op GratisSofware.nl zelf lijken de rol van het forum wat overgenomen te hebben. Waarschijnlijk ook omdat reacties zonder registratie kunnen worden gegeven en je voor het forum eerst moet registreren.
Toch kan een forum aanvullende waarde hebben omdat daar dieper op problemen kan worden ingegaan en discussies beter kunnen worden gevoerd. Maar dan moeten er wel meer actieve leden komen die het forum wat levendiger maken en ook zelf vragen beantwoorden van hun mede-forumleden.
We steken ook de hand in eigen boezem: misschien is het forum te onzichtbaar geweest op GratisSoftware.nl. Om het forum van GratisSoftware.nl wat beter zichtbaar te maken hebben we nu op alle pagina's van de site in de rechterkolom een blokje met de Nieuwe forumonderwerpen geplaatst, zoals je kunt zien in de kolom hiernaast -->
Of het helpt zal moeten blijken.
Onze vraag is:
Moet het forum op GratisSoftware.nl blijven bestaan?
Breng je stem uit en licht je keuze toe in de reacties!
Reacties
chw derickx
14 apr 2013 - 10:25
prima
ga door
Condor
12 apr 2013 - 17:16
Het is prima om probleemoplossing bij specifieke software aan de orde te stellen in een forum, ook als dat elders ook al gebeurt.
Echter, waar in het forum meer de nadruk op zou kunnen liggen is vergelijkend software onderzoek.
Er zijn vaak meerdere gratis applicaties voor een bepaalde taak beschikbaar. Waarom is een bepaald pakket voor een bepaalde gebruiker de beste oplossing? Dit raakt aan het bestaansrecht van Gratissoftwaresite zelf. De site geeft een overzicht van beschikbare pakketten, het forum zou aansluitend wat meer aandacht aan pakketkeuze kunnen besteden. Uitgebreide polls, eenvoudige vergelijkende tabellen, tests, reviews/blogs, deels redactioneel en deels uit de community passen daar allemaal goed bij en het lijkt me dat daar behoefte aan is en zou echt iets unieks kunnen toevoegen
De uitvoering is in het begin niet minder werk dan het huidige forum, maar je doel moet zijn dat je een grotere community aantrekt, en daarmee mogelijk een grotere redactie.
Als je dit niet grootschalig aanpakt lijkt me het onderwerp "pakketkeuze" in elk geval een geschikte kandidaat voor een belangrijk forumonderdeel.
Koala
12 apr 2013 - 15:08
Naar mijn idee zou het zonde zijn om het forum verloren te laten gaan. Wel is het zo dat we altijd in de watten gelegd werden door de moderator(s). Keijzer was altijd de database waaruit naar believen en vrijwel altijd met succes getapt kon worden. Grasshopper werd eveneens automatisch in deze rol gedrongen. Voor beiden groot respect overigens!
Wellicht is het te overwegen, de reaktiemogelijkheid op afzonderlijke onderdelen op de site te laten vervallen. Veelal gaat het hierin toch ook wel om problemen. Moeten we dan voortaan maar in het forum doen. Misschien is dan de drempel voor de "scheldreacties" wat hoger. Het zal tijd kosten om de forumleden eraan te doen gewennen onderling voor oplossingen te zorgen. Zelf heb ik een uiterst beperkte computerkennis, maar ben er zeker van dat er een heleboel "know how" onder de bezoekers van het forum is. Het blijft natuurlijk noodzakelijk een digitechnisch begaafde moderator beschikbaar te hebben, ter voorkoming van desastreuze adviezen.
Maar ja..........het is natuurlijk ook nog zo, dat er voor alle denkbare besturingssystemen en programma's, gratis of niet, een heleboel forums bestaan. Kan in dat licht gezien dat van Gratissoftwaresite gemist worden? Eerlijk gezegd denk ik dan van wel!
Koala
(Quote Condor: verwonder ik me geregeld over het "Wim Kok houd een muis bij de staart")
Zou Wim zich inmiddels al een beetje bekwaamd hebben? Hij kan altijd hier terecht.
Gerrit
12 apr 2013 - 08:21
Ik kijk er niet veel op.
Af en toe had ik een vraag en die werd dan snel en doeltreffend beantwoord.
Centrum
12 apr 2013 - 00:55
Het verbaast mij overigens, dat het forum nog draait onder de uiterst onveilige versie phpBB2, terwijl versie phpBB3.0.11 al sinds 25-08-2012 beschikbaar is. Beheer vergt dus iets meer...
redactie
12 apr 2013 - 14:52
Nee hoor, het forum draait op phpBB3, alleen staat het forum geïnstalleerd in een map die nog phpBB2 heet. phpBB2 is in 2007 in die map geïnstalleerd en later is phpBB3 vanwege de continuiteit ook in die map gezet.
En het forum draait nu op phpBB 3.0.10 (vanwege enkele mods). Update naar 3.0.11 is echter geen beveiligingsupdate, dus minder urgent.
Centrum
12 apr 2013 - 00:34
Een goed-lopend forum heeft actieve leden, die elkaar helpen. De beheerder en moderator(en) houden zich uitsluitend bezig met het beheer van het forum.
Als een forum goed bekend is en goed loopt, komen er vanzelf deskundiger leden, die bereid zijn om adviezen te geven en hun kennis aan de leden beschikbaar te stellen. Dit alles kan en zal tijd vergen.
WriTer
11 apr 2013 - 23:41
Ik kom hier nu ongeveer een jaar of twee bijna dagelijks eens langs op deze site maar het was me eigenlijk nog niet opgevallen dat er hier ook nog een forum was waar dieper kon ingegaan worden op problemen.
Ik had het pas enigszins ontdekt toen ik zag dat er hier ene Grasshopper ging stoppen met het forum.
Een forum hebben is zeer goed en kan zeer nuttig zijn, maar dan moet het wel zichtbaar zijn dat er zoiets is, daarnaast is het ook nuttig dat het hier op de site duidelijk is of er wel iets gepost wordt, wat nu blijkbaar wel geregeld is.
Toch zou het nog beter zijn dat die items direct vanboven op deze site zouden staan, het zou nog beter opvallen vind ik.
Domme vragen bestaan er niet, dat is juist, maar toch zie ik hier soms dingen staan van... 'Ik kan dit niet maar wat kan het me schelen, wat is het nut ervan en dan volgt er soms nog een of andere scheldpartij'.
Dat moet dan wel vermeden worden op het forum.
Persoonlijk ben ik wel bereid om een steentje bij te dragen als er vragen zijn op het forum, als ik het antwoord weet, maar dan hoop ik wel dat eventuele vragenstellers respons geven op de antwoorden.
Heb het al dikwijls meegemaakt dat ik een mogelijke oplossing geef op een probleem en er van die persoon gewoon geen reactie meer komt.
Tja, dat zet ook niet aan om elke keer weer opnieuw te gaan reageren op iemand anders zijn problemen.
Maar moest het nog niet duidelijk zijn, van mij mag het forum zeker blijven bestaan.
Harm Jan Verweij
11 apr 2013 - 21:42
Het forum is niet echt een forum. Zou dat laatste het geval zijn dan zou er een vaste kern van bezoekers aan GratisSoftware actief aan deelnemen en dat is niet het geval. Zo'n forum heeft nog het meeste van een zelfhulpgroep van mensen die allemaal lerende zijn en die elkaar met vallen en opstaan verder helpen. Het huidige forum is meer een vraagbaak aan een zeer deskundig iemand. Ik vind dat grote voordelen hebben maar het nadeel is natuurlijk wel dat de vraagbaak zwaar belast wordt en in zijn eentje het forum maakt tot wat het is. De vraagbaak was oorspronkelijk verzocht moderator te zijn maar die rol heeft hij niet.
Ik stel het forum in zijn huidige vorm zeer op prijs. Niet alleen wordt een vragensteller snel verder geholpen, het komt ook voor dat ik wederom eenzelfde probleem ervaar dat ik ooit eerder op het forum had aangekaart. Ik hoef dan de vraag niet opnieuw te stellen: het is voldoende om even terug te kijken naar het antwoord dat ooit eerder werd gegeven. In die zin zijn de verzamelde antwoorden op het forum een waardevol naslagwerk.
Ik kan me voorstellen dat de huidige vraagbaak de belasting te groot vindt en ik vind het logisch dat GratisSoftware zich nu oriënteert op hoe het nu verder moet. Men zou inderdaad kunnen proberen om het forum tot een soort zelfhulpgroep te maken begeleid door een moderator met een beperkte taakstelling. Het andere uiterste zou kunnen zijn om een nieuwe zeer deskundige vraagbaak te vinden, een middenweg kan ook. Maar mijn pleidooi zal in alle gevallen zijn om de informatie die nu op het forum te vinden is daar te laten staan.
c.v.d.mast
11 apr 2013 - 18:21
ja een heel goed programma waar heel veel beginners en amateurs
heel veel baad bij hebben het zou een ramp zijn voor al deze mensen
hopelijk blijven jullie.
redactie
11 apr 2013 - 19:28
De website als geheel blijft wel bestaan hoor, maar het specifiek om het forum:
http://www.gratissoftware...
ErikDrenthe
11 apr 2013 - 18:12
Ik vraag me af of er veel actieve leden moeten zijn, om met het forum door te gaan. Ik kijk er niet vaak naar. Maar als ik een vraag heb, stel ik die meestal op dit forum.i
Spiff
11 apr 2013 - 17:01
Moet het GratisSoftware.nl forum blijven bestaan?
Mijn mening:
Het zou wellicht goed zijn wanneer het GratisSoftware.nl forum blijft bestaan, maar daartoe zullen er beslist veel meer actieve forumleden moeten komen die zelf vragen beantwoorden van hun mede-forumleden.
De huidige situatie waarin de moderator vrijwel alle vragen beantwoord is mijns inziens niet houdbaar. Zo vind je wellicht ook geen nieuwe moderator om binnenkort Grasshopper te vervangen wanneer die stopt als moderator.
Op vrijwel elk ander forum dat ik ken helpen de forumleden elkaar en kunnen de moderators zich beperken tot modereren, dus regelen, bijsturen, zonder tevens ook vragenbeantwoorder te moeten zijn.
Het lastige is dat op GratisSoftware.nl forum de huidige situatie min of meer ingesleten is.
Sommige gebruikers beschouwen de situatie op GratisSoftware.nl forum dat de moderator de vragen beantwoordt als normaal, vanzelfsprekend en zelfs wenselijk.
Wil het GratisSoftware.nl forum een kans maken als een goed functionerend forum waarop de forumleden elkaar helpen en de moderator zich kan beperken tot modereren, dan zal GratisSoftware.nl forum af moeten van die mijns inziens zeer rare vanzelfsprekendheid dat de moderator de vragen beantwoordt.
Condor
11 apr 2013 - 17:40
Hoewel ik nog woord voor woord sta voor wat ik hierboven zeg moet ik opmerken dat jij, Spiff, in dit geval eigenlijk leesbaarder formuleert :-)
Condor
11 apr 2013 - 16:39
Een forum specifiek voor gratissoftware.nl kan absoluut een meerwaarde hebben. Ik kom er veel minder vaak dan op de site zelf, omdat er weinig gebeurt. Het is een beetje het kip/ei verhaal. Ondanks de waardevolle inzet van "moderatoren-vraagbaak-style" ontbreekt een grote achterban.
Je moet je denk ik heel duidelijk definiëren wat je wilt op het forum, een laagdrempelig forum voor mensen met weinig computerkennis met daarmee een hoog "domme-antwoorden-gehalte" (domme vragen bestaan immers niet), ofwel "hoger" inzetten en bij wijze van spreken meer richting tweakers.net niveau de typische gratissoftwaresite.nl onderwerpen aansnijden.
Als je uit idiële overwegingen kiest voor het eerste moet je je realiseren dat je met "hoger" inzetten niet alleen de gevorderde gebruikers aan je bindt, ze met hun bijdrages inzet voor "content" en daarmee indirect wel degelijk ook de "dummies" op een hoger plan brengt.
Mezelf rangschikkend bij de medium gevorderde gebruiker verwonder ik me geregeld over het "Wim Kok houd een muis bij de staart" niveau. ( http://y2u.be/30U7TJgJw_A ) Misschien zou je een deel van de moderatie richtlijnen van Tweakers.net kunnen overnemen. Misschien niet alles, maar wel een eind opschuiven naar mijn mening.
Condor
11 apr 2013 - 16:42
Aanvulling: Met "domme-antwoorden-gehalte" verwijs ik nadrukkelijk NIET naar de antwoorden van de moderatoren maar naar de achterblijvende inbreng van een deel van de community zelf.
Condor
11 apr 2013 - 17:37
aanvulling op mezelf:
"Misschien zou je een deel van de moderatie richtlijnen van Tweakers.net kunnen overnemen. Misschien niet alles, maar wel een eind opschuiven naar mijn mening".
Hiermee doel ik op de regel bij tweakers dat vragenstellers zelf eerst moeite moeten doen en in elk geval duidelijk formuleren wát ze gedaan gevonden en geprobeerd hebben. Als de vragensteller daar in faalt dan wordt de draad rücksichtlos gesloten. Nu hoef je niet precies even streng te zijn, maar je kunt met beleid een forum wel opkrikken en daarmee ook meer gewenst publiek trekken.
Sorry dat ik tweakers meermalen expliciet noem, er zijn vast wel fora waar hetzelfde voor geldt maar die weet ik zo niet te noemen.
Reageer