Google browser

Geef uw mening en discussieer over software, internet, pc's en GratisSoftware.nl
Gesloten
keyzer

Google browser

Bericht door keyzer » 02 sep 2008 02:37

Vandaag lanceert Google hun eigen browser genaamd Chrome*.
Aan de lancering is een heus stripverhaal* vooraf gegaan waarin de techniek en het gebruik van de browser wordt uitgelegd.
Chrome is duidelijk gericht op de toekomst van het web, althans de Web 2.0 (het web als applicatie) toekomst zoals een aantal internetguru's dat voorspellen.

De geruchten over een Google OS worden met de introductie van een Google browser nu in een heel nieuw licht geplaatst. Vanuit de Web 2.0 filosofie kan een Google browser in combinatie met Google apps en Google Gears uitgroeien tot een soort van Web 2.0 OS.

De eerste screenshots hier

Afbeelding

Afbeelding

Durfers, nieuwsgierigen en early adopters mogen hun ervaringen en meningen hier op het forum plaatsen.

*
De pagina's waar naar gelinkt wordt zijn of nog niet live of niet bereikbaar vanwege overbelasting van de servers.
Laatst gewijzigd door keyzer op 03 sep 2008 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

keyzer

Bericht door keyzer » 03 sep 2008 03:53

Eerste indrukken:

Probleemloze installatie waarbij men de optie krijgt om Firefox of IE bladwijzers, wachtwoorden, zoekmachines en zoekgeschiedenis te importeren, het geen feilloos gebeurde.
Zelfs mijn Firefox bookmarks toolbar (incl. favicons) werd overgenomen.
Opvallend is dat er geen aparte zoekbalk is, in Chrome kan men zoekacties vanuit de adresbalk uitvoeren.

Afbeelding

De browser start vlot op (hoewel ik de indruk heb dat Opera net iets sneller is).
Pagina's worden ook vlot en zonder problemen geopend, zelfs websites (bijv. pagina's met embedded media z.a YouTube, Elseviers Video en CNN Video) die in andere browsers de nodige problemen kunnen veroorzaken worden feilloos weergegeven zonder dat er extra tweaking of installatie van plug-ins etc. nodig is.

Afbeelding

Zoals ik eerder opmerkte lijkt Chrome vooral ontworpen te zijn als platform voor web-based applicaties. Misschien is dat een van de redenen dat de lokale configuratie mogelijkheden minimaal zijn.
Als ik gelijk heb kunnen we misschien in de toekomst een verdere integratie van Google apps en Google gears in Chrome verwachten.
Op het moment lijkt het er echter op dat Google bewust elke te nadrukkelijke koppeling tussen Chrome en hun andere producten uit de weg gaat.

Chrome biedt nu al de mogelijkheid om lokale snelkoppelingen naar een willekeurige webapplicatie/-pagina aan te maken.
De pagina's die via deze snelkoppelingen worden geopend zien er uit als lokaal draaiende applicaties doordat de adresbalk, tabbladen enz. (de 'chrome' zoals developers het noemen) ontbreken.

Afbeelding
Afbeelding

Google heeft ook veel aandacht besteed aan de beveiliging van de browser en is hierin in vele opzichten vernieuwend (althans vernieuwend voor een browser want het concept lijkt te zijn afgekeken van Windows Vista's beveiligingsmodel).
Chrome gebruikt een eigen beveiliggingsmodel waarbij elke tab zijn eigen proces heeft en in een zgn. sandbox onder beperkte rechten wordt uitgevoerd.
Hierdoor kunnen processen niet naar de harde schijf schrijven en/of onbeperkt data lezen van het systeem.
Door het sandbox model kunnen de verschillende processen elkaar ook niet beïnvloeden (dit komt de stabiliteit van de browser in het algemeen ook ten goede). Data die tijdens een browser sessie binnen een tab wordt opgeslagen en processen die worden geïnitieerd worden bij het afsluiten van de sessie/tab geëlimineerd.
Kwaadaardige processen die tijdens een sessie actief zijn zouden door de sandboxing van elk afzonderlijk proces niet kunnen functioneren.
Een uitzondering zijn plug-ins, deze worden op het ogenblik nog buiten de de sandbox omgeving uitgevoerd.

Ook de incognitoknop is het vermelden waard.
Hiermee wordt een aparte browservenster geopend. Pagina's die in dit venster worden geopend laten geen sporen achter z.a cookies en de bezochte websites. Het is mij op dit moment niet helemaal duidelijk of de incognitofunctie bijv.ook de referrer blokkeert en wat deze functie toevoegt aan de sandboxing.

Afbeelding

Natuurlijk kan ook Chrome gebruikers niet beschermen tegen zichzelf maar de browser houdt wel een database bij van twijfelachtige sites (bijv. phishing sites) en zal de gebruiker waarschuwen als deze op een dergelijke site terecht dreigt te komen.

Uiteraard is Chrome niet perfect. Zo laat het invoeren van tekst in online formulieren en de ingebouwde spellingscontrole nog wat te wensen over.
Het ontbreken van ondersteuning voor RSS is ook groot gemis. Verder doet Chrome een behoorlijke aanslag op het werkgeheugen, iets wat je niet zou verwachten van een minimalistisch opgezette browser. Hier blijkt dat het beveilingsmodel van Chrome een prijs heeft.
Ik ben echter nog geen problemen tegengekomen die het functioneren van de browser ernstig verstoren.
Wel is het opmerkelijk dat Google een oudere versie van de WebKit code schijnt te hebben gebruikt die niet gepatch is tegen de zgn Carpet Bombing aanval.
Weliswaar is deze exploit afhankelijk van bestanden die de gebruiker zelf moet installeren op het systeem maar het geeft aan dat geen enkele browser onkwetsbaar is.
Aan de andere kant moet worden opgemerkt dat het Open Source model met betrekking tot beveiliging hier heeft gewerkt zoals de bedoeling is; binnen enkele uren na het uitkomen van de software is de code door de open source community doorgelicht en is de eerste kwetsbaarheid aan het licht gekomen. Nu nog de patch.

Conclusie:
Een opmerkelijke no-nonsense browser die-volgens mij-vooral gericht is op het werken met web-based applicaties.
Firefox en Opera fans die gewend zijn hun browser tot het uiterste te tweaken zullen er weinig plezier aan beleven, maar ik denk dat Chrome vanwege de probleemloze out-of-the-box werking best wel potentie heeft.

Chrome, een beetje vreemd maar best wel lekker.
Laatst gewijzigd door keyzer op 04 sep 2008 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.

wim66

Bericht door wim66 » 04 sep 2008 19:32

Ziet er wel leuk uit zo op het eerste gezicht, en hij is snel.
Jammer dat er weer z',n opdringerige Google Updater mee komt.
Dit keer geen service, maar een map met updater in je Local Settings\Application Data die als taak gepland staat.
Heb je de fukker ge-killed en uitgeschakeld in het start menu, start ie nog op wanneer je computer 10 minuten inactief is.

keyzer

Bericht door keyzer » 04 sep 2008 19:46

Klopt ja, viel me ook gelijk op die processen.
Chrome checkt elke 24 uur naar updates van de browser zelf en elke 30 minuten download ie de laatste updates van de lijst van phishing sites (en andere sites van twijfelachtige allooi.)
Men zegt trouwens dat die updater.exe ook nog actief blijft na de-installatie van Chrome. heb het nog niet uitgezocht.

Het zou inderdaad mooier zijn geweest als de gebruiker de optie had om dat allemaal handmatig te doen.
Als ik tijd heb zal ik wat packet capture software erop loslaten om te kijken wat voor data er allemaal wordt uitgewisseld maar ik ben niet bezorgd.

Chrome is open source en reken maar dat de code al binnenstebuiten is gekeerd. Verder maak ik dagelijks gebruik van Google search en Google apps (zelfs mijn bookmarks staan op Google), dus als meneer Brin en Page kwade bedoelingen hebben dan hebben ze-in mijn geval-Chrome daar niet voor nodig.
Laatst gewijzigd door keyzer op 04 sep 2008 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

fdt

Chrome

Bericht door fdt » 04 sep 2008 19:47

Volgens mij bezit Chrome maar weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de goede (freeware) browsers zoals Firefox en Opera.

Ik blijf alleszins bij Firefox, getuned met mijn favoriete extensies.
En daarenboven geen last van reclameboodschappen, noch van opdringere "updaters".

keyzer

Re: Chrome

Bericht door keyzer » 04 sep 2008 20:20

fdt schreef:Volgens mij bezit Chrome maar weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de goede (freeware) browsers zoals Firefox en Opera.

Ik blijf alleszins bij Firefox, getuned met mijn favoriete extensies.
En daarenboven geen last van reclameboodschappen, noch van opdringere "updaters".
Ik denk ook niet dat je Chrome moet beoordelen op de toegevoegde waarde t.o.v bestaande browsers. Chrome is een ander concept ontwikkelt vanuit de web 2.0 filosofie.
Chrome is ontworpen om te fungeren als platform voor web-based applicaties z.a de eigen eigen Google apps. Vandaar de nadruk op snelle rendering (de nieuwe V8 JavaScript engine) en bescherming tegen web-based exploits (Sandboxing en multi-threading).
Chrome neemt een voorsprong op een toekomst waar applicaties niet meer lokaal draaien en dus lokale configuratie (zoals bij de huidige generatie browsers) minder noodzakelijk is.

Ik heb zelf mijn Bookmarks, Agenda, RSSreader, documenten, foto's e.d bij Google ondergebracht en als ik deze wil bewerken heb ik in principe alleen maar een browser nodig die mij snel en veilig toegang verschaft tot het internet, en niet het volledig uitgeruste slagschip dat bijv. Firefox+extensies is.

Misschien is iedereen web 2.0 over 5 jaar vergeten en hebben we allemaal harde schijven van 5 TB om Office 2013 te kunnen draaien en dan zal Chrome een kansloze exercitie zijn gebleken.
Op het ogenblik zijn security bedrijven bezig met concepten om malware databases op het web onder te brengen en het (real-time) scannen online plaats te laten vinden d.m.v cloud computing.
Ook bedrijven als Microsoft zijn bezig te kijken naar formules om de functionaliteit van bijv. een Office suite aan te bieden als online service.
Zo gek is het concept van Chrome dus nog niet.

keyzer

Bericht door keyzer » 05 sep 2008 23:13

wim66 schreef:Ziet er wel leuk uit zo op het eerste gezicht, en hij is snel.
Jammer dat er weer z',n opdringerige Google Updater mee komt.
Dit keer geen service, maar een map met updater in je Local Settings\Application Data die als taak gepland staat.
Heb je de fukker ge-killed en uitgeschakeld in het start menu, start ie nog op wanneer je computer 10 minuten inactief is.
Ik heb eens gekeken op een systeem waar behalve de Google Toolbar geen andere lokale Google software is geïnstalleerd.
Op een systeem waar er diverse Google programma's (Google pack, Google gears etc.) zijn geinstalleerd komen er twee Google services voor
GoogleUpdate.exe en GoogleUpdater.exe

Interessant is de beschrijving die bij Google Update Service hoort
Afbeelding

Let op: de volgende instructies gaan uit van een situatie waarin er geen andere Google software op het syteem is geïnstalleerd en men alleen restanten van Chrome wilt verwijderen.

Ga naar Start>Uitvoeren>'msconfig'
OK
Haal in het tabblad Opstarten het vinkje weg bij GoogleUpdate.exe

Verwijder de map Update in C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Local Settings\Application Data\Google (Windows moet zijn ingesteld om verborgen mappen te tonen)

Ga naar Start>Uitvoeren>'services.msc'
OK
Stop handmatig de Google Update Service

Verwijder de service:
Open een cmd prompt (Uitvoeren>'cmd') en typ:
sc delete gupdate
Enter

Een andere manier is via het register:
Open regedit (Uitvoeren>'regedit')
Navigeer naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services
Verwijder de service

Verwijder de aangemaakte taak uit de Taakplanner (Bureau-accessoires>Systeemwerkset>Geplande taken)

Herstart Windows en controleer of de service inderdaad is verdwenen.

GoogleUpdate.exe moet daarna uit de lijst van services zijn verdwenen en uiteraard niet meer in Taakbeheer voorkomen.

Er bestaat een offline installer (afkomstig van Google zelf) die Chrome zonder deze updaters installeert maar ik vraag me af of dit wel zin heeft.
Hoe dan ook deze installer kan je hier downloaden
Laatst gewijzigd door keyzer op 06 sep 2008 00:42, 7 keer totaal gewijzigd.

wim66

Bericht door wim66 » 05 sep 2008 23:23

De services hebben niets te maken met Chrome volgens mij, deze heeft z'n updater in C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Local Settings\Application Data\Google\Update\, welke ook als taak staat gepland.
Elke gebruiker zijn eigen updater dus, wat zeg ik, elke gebruiker zijn eigen Chrome browser met updater.
De service komt niet alleen via Google Pack , maar ook met Picasa en wie weet ook met Google Earth.

keyzer

Bericht door keyzer » 05 sep 2008 23:37

wim66 schreef:De services hebben niets te maken met Chrome volgens mij, deze heeft z'n updater in C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Local Settings\Application Data\Google\Update\, welke ook als taak staat gepland.
Elke gebruiker zijn eigen updater dus, wat zeg ik, elke gebruiker zijn eigen Chrome browser met updater.
De service komt niet alleen via Google Pack , maar ook met Picasa en wie weet ook met Google Earth.
Klopt, daarom zeg ik ook dat deze services niet voorkomen op een systeem waar geen Google software voorkomt.
Ik zeg ook dat ik niet precies weet welke service bij welk (Google) programma horen.

Volgens de beschrijving die bij een van de services hoort maakt alle Google software gebruik van de updaters en verdwijnen deze pas als alle Google software is verwijderd. Dit laatste heb ik nog niet kunnen verifiëren.

Ik zal mijn vorige bericht aanpassen door e.e.a duidelijker te stellen.

Edit
Gebleken is dat GoogleUpdate.exe bij Chrome hoort en GoogleUpdater.exe (met een R) door andere Google software wordt geïnstalleerd.

keyzer

Bericht door keyzer » 06 sep 2008 00:56

wim66 schreef:De services hebben niets te maken met Chrome volgens mij, deze heeft z'n updater in C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Local Settings\Application Data\Google\Update\, welke ook als taak staat gepland.
Je hebt trouwens gelijk dat elke Chrome installatie een updater installeert met een uniek identificatie nummer.
Bij het verwijderen van de service via cmd zal men hiermee rekening moeten houden.

Gesloten