Leonardo48 schreef:Enige tijd geleden heb ik het programmaatje Autoruns geïnstalleerd op mijn computer. Daarmee is te zien wat de computer allemaal doet bij het opstarten.
Inmiddels duurt het opstarten van mijn pc (dus tussen het moment van aan-zetten en dat ik er ook daadwerkelijk mee kan werken) bijna tien minuten. Te lang, vind ik.
De harde schijf is voor nog geen driekwart vol. De lijst die Autoruns toont is ontzettend lang; bij iedere update die Windows of Microsoft op mijn pc installeert lijkt de lijst langer te worden.
Nou kan ik in de Autoruns-lijst wel een heleboel dingen uitschakelen, maar dat lijkt mij ongewenst omdat ik niet weet wat elk item van de lijst inhoudt.
Wat kan ik doen om enerzijds de opstartduur te verkorten en anderzijds voorkomen dat ik belangrijke dingen uitschakel?
Hartelijke dank,
Leonardo48
10 minuten is lang ja, zelfs mijn antieke testsystemen (XP Pro op p111/512 SDRAM) met van alles erop geïnstalleerd doen er niet zo lang over.
Het traag opstarten kan aan meerdere dingen liggen dan alleen maar het aantal opstartende items, maar daarover straks meer.
In neem aan dat je de vermeldingen onder de categorie
Everything bedoeld?
Daar moet je niet naar kijken, de meeste vermeldingen betreffen noodzakelijke systeemonderdelen en daar moet je niet aan komen. Je moet kijken naar items die je zelf hebt geïnstalleerd onder de registersleutels
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run,
HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Currentversion\Run en eventueel onder de locatie
C:\Documents and Settings\<gebruikersnaam>\Menu Start\Programma's\OpstartenAls je het opstarten van items wilt de-activeren moet je dus in de bovengenoemde locaties doen.
Maar laten we bij het begin beginnen.
Wat zij de specificaties van je systeem? Om een beetje lekker te draaien (met alles erop en eraan, anti-virus enz.) zullen voldoende systeembronnen beschikbaar moeten zijn. Voor XP tenminste 1GB aan geheugen (het liefst minimaal DDR maar zelfs SDRAM trekt het nog als je maar voldoende hebt) en een beetje processor van boven de 1GHZ wil ook wel helpen.
Werk je onder Vista dan zullen je systeemeisen een stuk hoger liggen. Ik draai zelf Vista (zonder Aero wel te verstaan) op een Celeron D systeem (1.7 GHZ) met 2GB aan DRR geheugen. Lukt nog net maar het is geen snelheidsmonster.
Verder kan je marginale snelheidswinst boeken door je harde schijf regelmatig op te schonen en te defragmenteren.
Laat je trouwens niet verleiden om services uit te schakelen zoals sommige geleerden aanraden. Het werkt gewoon niet en de kans is groot dat je Windows kreupel raakt.
als dat allemaal in orde is kunnen we kijken naar de opstartende items.
Vergeet even Autoruns (vind ik sowieso voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker een beetje overkill). Als je voor mij een
HijackThis scan draait en de log op het forum plaats kan ik bekijken welke items mogelijk zonder problemen kunnen worden uitgeschakeld. HJT somt nl netjes alle automatisch opstartende programma's op.
Om vervolgens het opstarten van programma's te de-activeren geef ik de voorkeur om, indien mogelijk, dit te doen vanuit het programma zelf. De meeste programma's hebben een optie om het automatisch opstarten de (de)activeren. In het uiterste geval kan je dit doen via msconfig. (
Start>Uitvoeren>typ msconfig>OK>Tabblad Startup)