Autoruns

Vragen over anti-virus, anti-spyware, firewalls en pc schoonmakers en optimaliseerders

Moderator: grasshopper

Autoruns

Berichtdoor Leonardo48 » 12 mei 2009 23:38

Enige tijd geleden heb ik het programmaatje Autoruns geïnstalleerd op mijn computer. Daarmee is te zien wat de computer allemaal doet bij het opstarten.
Inmiddels duurt het opstarten van mijn pc (dus tussen het moment van aan-zetten en dat ik er ook daadwerkelijk mee kan werken) bijna tien minuten. Te lang, vind ik.
De harde schijf is voor nog geen driekwart vol. De lijst die Autoruns toont is ontzettend lang; bij iedere update die Windows of Microsoft op mijn pc installeert lijkt de lijst langer te worden.

Nou kan ik in de Autoruns-lijst wel een heleboel dingen uitschakelen, maar dat lijkt mij ongewenst omdat ik niet weet wat elk item van de lijst inhoudt.
Wat kan ik doen om enerzijds de opstartduur te verkorten en anderzijds voorkomen dat ik belangrijke dingen uitschakel?

Hartelijke dank,

Leonardo48
Leonardo48

Re: Autoruns

Berichtdoor keyzer » 13 mei 2009 00:36

Leonardo48 schreef:Enige tijd geleden heb ik het programmaatje Autoruns geïnstalleerd op mijn computer. Daarmee is te zien wat de computer allemaal doet bij het opstarten.
Inmiddels duurt het opstarten van mijn pc (dus tussen het moment van aan-zetten en dat ik er ook daadwerkelijk mee kan werken) bijna tien minuten. Te lang, vind ik.
De harde schijf is voor nog geen driekwart vol. De lijst die Autoruns toont is ontzettend lang; bij iedere update die Windows of Microsoft op mijn pc installeert lijkt de lijst langer te worden.

Nou kan ik in de Autoruns-lijst wel een heleboel dingen uitschakelen, maar dat lijkt mij ongewenst omdat ik niet weet wat elk item van de lijst inhoudt.
Wat kan ik doen om enerzijds de opstartduur te verkorten en anderzijds voorkomen dat ik belangrijke dingen uitschakel?

Hartelijke dank,

Leonardo48

10 minuten is lang ja, zelfs mijn antieke testsystemen (XP Pro op p111/512 SDRAM) met van alles erop geïnstalleerd doen er niet zo lang over.
Het traag opstarten kan aan meerdere dingen liggen dan alleen maar het aantal opstartende items, maar daarover straks meer.
In neem aan dat je de vermeldingen onder de categorie Everything bedoeld?
Daar moet je niet naar kijken, de meeste vermeldingen betreffen noodzakelijke systeemonderdelen en daar moet je niet aan komen. Je moet kijken naar items die je zelf hebt geïnstalleerd onder de registersleutels HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run, HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Currentversion\Run en eventueel onder de locatie C:\Documents and Settings\<gebruikersnaam>\Menu Start\Programma's\Opstarten
Als je het opstarten van items wilt de-activeren moet je dus in de bovengenoemde locaties doen.

Maar laten we bij het begin beginnen.
Wat zij de specificaties van je systeem? Om een beetje lekker te draaien (met alles erop en eraan, anti-virus enz.) zullen voldoende systeembronnen beschikbaar moeten zijn. Voor XP tenminste 1GB aan geheugen (het liefst minimaal DDR maar zelfs SDRAM trekt het nog als je maar voldoende hebt) en een beetje processor van boven de 1GHZ wil ook wel helpen.
Werk je onder Vista dan zullen je systeemeisen een stuk hoger liggen. Ik draai zelf Vista (zonder Aero wel te verstaan) op een Celeron D systeem (1.7 GHZ) met 2GB aan DRR geheugen. Lukt nog net maar het is geen snelheidsmonster.

Verder kan je marginale snelheidswinst boeken door je harde schijf regelmatig op te schonen en te defragmenteren.
Laat je trouwens niet verleiden om services uit te schakelen zoals sommige geleerden aanraden. Het werkt gewoon niet en de kans is groot dat je Windows kreupel raakt.

als dat allemaal in orde is kunnen we kijken naar de opstartende items.
Vergeet even Autoruns (vind ik sowieso voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker een beetje overkill). Als je voor mij een HijackThis scan draait en de log op het forum plaats kan ik bekijken welke items mogelijk zonder problemen kunnen worden uitgeschakeld. HJT somt nl netjes alle automatisch opstartende programma's op.
Om vervolgens het opstarten van programma's te de-activeren geef ik de voorkeur om, indien mogelijk, dit te doen vanuit het programma zelf. De meeste programma's hebben een optie om het automatisch opstarten de (de)activeren. In het uiterste geval kan je dit doen via msconfig. (Start>Uitvoeren>typ msconfig>OK>Tabblad Startup)
Laatst bijgewerkt door keyzer op 13 mei 2009 18:57, in totaal 1 keer bewerkt.
keyzer

Berichtdoor Leonardo48 » 13 mei 2009 18:02

Hartelijke dank. Ik ga er een dzer dagen mee aan de slag en dan kom ik er in dit forum op terug.
Leonardo48

Berichtdoor Leonardo48 » 28 mei 2009 19:07

Beste keyzer,

Ik heb ernaar gekeken en heb de logfile opgeslagen.
Is het wel veilig om die hier te plaatsen zodat jij hem kan lezen, of is er een andere manier om hem jou toe te sturen?

Groetjes,
Leonardo
Leonardo48

Berichtdoor keyzer » 28 mei 2009 20:28

Leonardo48 schreef:Beste keyzer,

Ik heb ernaar gekeken en heb de logfile opgeslagen.
Is het wel veilig om die hier te plaatsen zodat jij hem kan lezen, of is er een andere manier om hem jou toe te sturen?

Groetjes,
Leonardo

Mag ook via een privé bericht. Klik op PB rechts onder m'n naam.
Geef ook gelijk de specificaties van je systeem op dan krijg ik een beter beeld van de situatie.
keyzer

Berichtdoor Oud-Forumlid » 29 mei 2009 05:33

Off topic.
Wat is 't eventueelle gevaar van 't plaatsen van een log binnen dit forum. Kan iemand anders iets met deze gegevens. Vraag over "veilige opsturen" van logs ben ik nog niet tegen gekomen ergens.
Oud-Forumlid

Berichtdoor keyzer » 04 jun 2009 11:42

Excuses voor het lange wachten.
Als ik zo naar de lijst van automatisch opstartende items kijk vind ik het wel vreemd dat je computer er 10 minuten over doet om te booten.
Ik zie wel dat je naast AVG zowel Tea Timer van Spybot (een notoire geheugenvreter) als Adwatch van Ad-Aware draait. Persoonlijk vind ik dat overkill. Ik stel voor dat je een van de twee kiest. Spybot en AdWatch hebben een overlappende functie nl. de computer in real-time scannen op kwaadaardige processen. Spybot voegt daar een registerbewaker aan toe (Tea Timer-waar ik persoonlijk nooit erg van onder de indruk ben geweest). Daarnaast heeft Spybot een immunistatie-optie die je browser belet om tracking-cookies en (zegt men) spyware te downloaden.

Zelf zou ik Spybot en Ad-Watch er afgooien. Ad-Aware kan je behouden als second-opinion scanner (zonder de real-time Ad-Watch component). Wil je per-sé een proces-scanner dan kan je Ad-Watch behouden als aanvulling op de file-scanner van AVG (die ook op spyware scant). Wil je ook browser-immunisering (zonder dat er onnodig beslag wordt gelegd op het geheugen) dan kan je SpywareBlaster gebruiken (tenzij je Opera gebruikt als primaire browser want SpywareBlaster beschermt alleen Internet Explorer en Firefox)

Daarna zou ik de pc schoonmaken met CCleaner of soortgelijke software en vervolgens defragmenteren met de ingebouwde defragmentatie-optie van Windows of met JKDefrag ( mijn persoonlijke favoriet).
Zorg dat je het defragmenteren doet als je niet van je computer gebruik hoeft te maken (bijv. 's nachts) , het kan nl best wel lang duren.

Als e.e.a geen verandering in het opstarten brengt dan denk ik dat je er niet aan ontkomt om meer geheugen (minimaal 512 MB extra) te installeren. Ik zou dit sowieso doen want 504 MB (vreemd getal trouwens) is voor XP sp3 (incl. geïnstalleerde software) toch wel aan de krappe kant. Voordat je tot aanschaf over gaat controleer eerst welk type geheugen je pc gebruikt, hoeveel deze totaal aankan en of er nog open slots zijn om extra geheugenmodules toe te voegen. Dit kan je doen met de Crucial geheugenscanner.

Heb je vragen over het gebruik van de genoemde software dan kan je natuurlijk altijd weer op het forum terecht.
keyzer

Berichtdoor Oud-Forumlid » 04 jun 2009 11:58

Oud-Forumlid schreef:Off topic.
Wat is 't eventueelle gevaar van 't plaatsen van een log binnen dit forum. Kan iemand anders iets met deze gegevens. Vraag over "veilige opsturen" van logs ben ik nog niet tegen gekomen ergens.

Is 't mogelijk om mijn vraag over een log opsturen/plaatsten te beantwoorden i.v.m. veiligheid van PCbezitter.
Oud-Forumlid

Berichtdoor keyzer » 04 jun 2009 13:00

Oud-Forumlid schreef:
Oud-Forumlid schreef:Off topic.

Is 't mogelijk om mijn vraag over een log opsturen/plaatsten te beantwoorden i.v.m. veiligheid van PCbezitter.

Een HijackThis log is een inventarisatie van de systeemconfiguratie voorzover deze relevant is voor het identificeren van malware. Vermeldt worden o.a het besturingssyteem, actieve processen, browserinstellingen, automatisch opstartende programma's, DLL's, ActiveX-objecten en bepaalde registerinstellingen. Er worden geen gegevens vermeldt waaraan de gebruiker persoonlijk is te identificeren behalve dan de gebruikersnaam zoals deze op de computer gebruikt wordt.
Er worden dus geen gegevens getoond waarmee de gebruiker persoonlijk is te identificeren of waarmee een kwaadwillende iets kan doen.
Laatst bijgewerkt door keyzer op 07 jun 2009 17:05, in totaal 1 keer bewerkt.
keyzer

Berichtdoor Oud-Forumlid » 04 jun 2009 13:32

Bedankt vooor 't antwoord.

Goed om te weten voor een ieder die graag geheimzinnig doet.
Begon er juist lol in te krijgen om HijackThis logs te bestuderen en begin er ook handig in te worden. (Al en aantal keer gelukt om hier iets mee op te lossen.)
Het bekijken en oplossen van PC problemen is toch juist iets voor een forum als dit. Maar als je niks meer te zien krijgt blijft 't rade naar wat 't geweest zou kunnen zijn. Weinig leerzaam als iedereen via via problemen gaat opsturen vanwege privacy redenen die in dit geval dus op niets gebaseerd zijn. (Ga dan naar een PCwinkel i.p.v. een forum.)

Mijn vraag was gebaseerd op belangstelling en interesse en niet op nieuwsgierigheid.
Oud-Forumlid

Berichtdoor Leonardo48 » 04 jun 2009 14:10

Hey Keyzer, hartelijke dank voor je uitvoerige hulp! Ik ga de aanbevelingen die je doet uitvoeren en kijken hoe het dan gaat.
Nogmaals hartelijke dank, great help!!

groetjes
Leonardo48
Leonardo48

Berichtdoor keyzer » 07 jun 2009 16:59

Oud-Forumlid schreef:Bedankt vooor 't antwoord.

Goed om te weten voor een ieder die graag geheimzinnig doet.
Begon er juist lol in te krijgen om HijackThis logs te bestuderen en begin er ook handig in te worden. (Al en aantal keer gelukt om hier iets mee op te lossen.)
Het bekijken en oplossen van PC problemen is toch juist iets voor een forum als dit. Maar als je niks meer te zien krijgt blijft 't rade naar wat 't geweest zou kunnen zijn. Weinig leerzaam als iedereen via via problemen gaat opsturen vanwege privacy redenen die in dit geval dus op niets gebaseerd zijn. (Ga dan naar een PCwinkel i.p.v. een forum.)

Mijn vraag was gebaseerd op belangstelling en interesse en niet op nieuwsgierigheid.

In dit geval treft eigenlijk mij blaam.
Op de oorpronkelijke vraag van Leonardo die vroeg of het wel veilig was om een HJT-log op het openbare forum te plaatsen had ik aanvankelijk het antwoord moeten geven dat ik op jouw vraag gaf.
Als iemand zijn HJT-log niet wil plaatsen op het openbare forum kan ik dat natuurlijk niet verbieden en ik heb er eerlijk gezegd geen bezwaar tegen. Helemaal niet in dit geval waar de log alleen werd gebruikt om de opstartende programma's te identificeren. Ik denk dat er in de rest van de thread voldoende informatie staat die voor anderen ook nuttig kan zijn.

Iets anders is natuurlijk als iemand de vraag stelt via een privé-bericht (wat wel eens gebeurd) en deze vraag ook privé beantwoordt wil hebben. Als daar een goede reden voor is dan vind ik het prima, maar zoals je zelf suggereert is de bedoeling van een forum dat anderen daar ook wijzer van worden. Ik vraag de persoon in kwestie dan ook netjes om de vraag op het openbare forum te stellen.
keyzer

Berichtdoor Leonardo48 » 08 jun 2009 23:42

Dag Keyzer,

Ik heb je aanbevelingen opgevolgd. Volgens mij zat het 'm in Spybot. Die heb ik dus verwijderd en sinds die eraf is gaat alles een heel stuk sneller.
Ik gebruik CCleaner nu ook en dat gaat een heel stuk makkelijker dan de "schijfopruiming" van Windows.
Kortom: heel erg bedankt voor je ondersteuning!

Met vriendelijke groet,
Leonardo
Leonardo48

Keer terug naar Pc beveiligen & opschonen