programmageluiden doen het niet meer

Vragen over werken met Windows XP, Vista, 7 en 8

Moderator: grasshopper

programmageluiden doen het niet meer

Berichtdoor harmjan » 21 jun 2012 21:30

Ik heb verschillende programma's op mijn computer die geluiden produceren, IrfanView bijvoorbeeld. Als ik fotobestanden bekijk met dit programma dan laat het een geluidje horen als ik de laatste foto bekeken heb en de eerste foto opnieuw verschijnt. Dit geluid doet het niet meer. Ik heb de configuratie vn het programma nagekeken en daar is niets aan veranderd: het geluid zou het moeten doen.

Vervolgens heb andere programma's op mijn computer getest die zich bedienen van geluid tijdens het gebruik: ook hier zijn alle geluiden weggevallen. Ik heb het configuratiescherm: "GELUIDEN" geraadpleegd en alle systeemgeluiden (die kan je er testen) blijken het gewoon te doen, zoals ook blijkt bij het afsluiten en opstarten van Windows 7. Het geluidsicoon op de taakbalk is gewoon aanwezig, zonder rood kruis erdoor. Als ik met VLC media player een bestand wil afspelen dan doet het geluid het gewoon.

Nu is mijn vraag: wat kan het wegvallen van de programmageluiden veroorzaakt hebben? Hoe kan ik die terugkrijgen? Het opnieuw opstarten van mijn computer lost het probleem in ieder geval niet op.
harmjan

Re: programmageluiden doen het niet meer

Berichtdoor grasshopper » 21 jun 2012 22:12

Ik wil je vragen het volgende te doen:
Download DDS by sUBs van één van deze locaties & plaats het op je bureaublad:
Afbeelding

Kies 1 van deze downloads:
Link 1
Link 2
Link 3

DDS is een diagnosetool & maakt gebruik van scripts. Is het uitvoeren van scripts uitgeschakeld, dan schakel je dit weer in zodat er geen problemen optreden bij gebruik van DDS.
Dubbelklik op DDS om de tool te starten. (afhankelijk van de download die je gekozen hebt kan dit het bestand DDS.com, DDS.scr of DDS.pif zijn)
Wanneer het klaar is openen er twee logfiles: DDS.txt en Attach.txt
Beide logfiles sla je op je bureaublad.
Post de inhoud van DDS.txt & Attach.txt.

Check zelf ook even in Apparaatbeheer door [windowstoets+r] combinatie -> typ: devmgmt.msc of je een leverancier- of een windows stuurprogramma geïnstalleerd hebt.
Hoe je hardware er uit ziet & dus de complete informatie, kun je bereiken met HWINFO32 Check vervolgens hier eens of de Wndows 7 de geluidskaart compatibel is.

Een goede regel is in principe het stuurprogramma v/d leverancier te gebruiken & niet van Windows. Het komt nl. nogal eens voor dat het stuurprogramma van WIndows in eerste instantie goed werkt, maar na een update niet meer...
grasshopper
Moderator

Berichtdoor harmjan » 22 jun 2012 00:14

Ik ben graag bereid alle adviezen op te volgen maar ik heb intussen ook niet stil gezeten. Ik heb mijn computer teruggezet naar gisteravond door middel een systeemherstel met RestoreIt. Toen deden mijn programmageluiden het weer. Vervolgens heb ik alle veranderingen doorgevoerd die ik vandaag gedaan heb, tussendoor de programmageluiden controlerend.

Eerst heb ik Opera Next geupdate: geen problemen daarna met programmageluiden.

Vervolgens heb ik de nieuwe versie van SlimCleaner geïnstalleerd en laten schoonmaken. Dat duurde ongebruikelijk lang en er kon ineens heel veel verwijderd worden: laten verwijderen en daarna deden mijn programmageluiden het nog.

Toen heb ik SuperAntiSpyware geupdate naar de meeste recente versie: daarna deden mijn programmageluiden het nog steeds.

Vervolgens heb ik Advanced System Care de boel laten schoonmaken en toen bleken, na de reiniging door nieuwe versie van SlimCleaner, ineens 934 register items weg te kunnen. Die zijn verwijderd. Daarna heb ik SmartDefrag alles laten defragmenteren en zelfs daarna deden de programmageluiden het nog.

Toen kreeg ik een waarschuwing van Windows: SmartDefrag.exe was beschadigd. Of ik chkdsk even wilde draaien. Dit heb ik gedaan maar die hield er halverwege mee op, na een foutmelding. Ik heb chkdsk ook wel eens tijdens een opstart meegemaakt maar ik weet niet meer hoe dat ging. Deze procedure liep tijdens het gewone computergebruik, met Windows reeds opgestart.

Ik begin te vermoeden dat de nieuwe versie van SlimCleaner schade heeft veroorzaakt, waarschijnlijk in combinatie met de reactie van Advanced System Care op de schoonmaak door SlimCleaner. Eerst betrof de schade slechts de programmageluiden, althans, voor zover ik me gewaar werd, maar er is meer schade aangericht.

Ik ga nu mijn computer weer terugzetten naar voor het moment dat de nieuwe versie van SlimCleaner geïnstalleerd werd en ik zou graag van je vernemen, Grasshopper, hoe ik chkdsk tijdens het opstarten kan laten uitvoeren, voor het geval dat niet alle schade hersteld is.
harmjan

Berichtdoor grasshopper » 22 jun 2012 08:11

harmjan schreef:ik zou graag van je vernemen, Grasshopper, hoe ik chkdsk tijdens het opstarten kan laten uitvoeren, voor het geval dat niet alle schade hersteld is.
Combineer [windowstoets+r] -> typ: control sysdm.cpl,,2 -> Klik op Fouten repareren.
De computer zal je vragen de computer opnieuw op te starten voor een check.
grasshopper
Moderator

Berichtdoor StupendousMan » 22 jun 2012 13:37

harmjan schreef:ik zou graag van je vernemen, Grasshopper, hoe ik chkdsk tijdens het opstarten kan laten uitvoeren, voor het geval dat niet alle schade hersteld is.
grasshopper schreef:Combineer [windowstoets+r] -> typ: control sysdm.cpl,,2 -> Klik op Fouten repareren.
De computer zal je vragen de computer opnieuw op te starten voor een check.

Um, werkt(e) dat mogelijk zo onder XP? Niet onder Vista en Win7.
Onder Vista/Win7 is een handige route:
Windows Verkenner, Computer, rechtsklik op je systeemschijf, kies Eigenschappen, tabblad Extra, Foutcontrole, Het volume op fouten controleren, klik Nu controleren.
Er zal aangegeven worden dat de schijf in gebruik is, en dat schijfcontrole wordt ingepland voor de volgende start.
Start je de computer vervolgens opnieuw op, dan zal chkdsk worden uitgevoerd voor de gekozen schijf.
Succes.
StupendousMan

Berichtdoor harmjan » 22 jun 2012 20:19

Grasshopper en StupendousMan,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de chkdsk uitgevoerd en er bleek het één en ander te repareren maar de schade bleek toch groter dan alleen maar wat schijffouten. Na de chkdsk reparatie begon mijn computer weer aan een opstart maar kwam niet verder dan halverwege en begon toen opnieuw met opstarten en dat bleef zo doorgaan.

Ik heb toen de originele installatie DVD voor Windows 7 gebruikt en heb daarvandaan opgestart. Ik wilde eigenlijk de optie kiezen om Windows opniew te installeren maar dat durfde ik niet. Ik was bang dat ik misschien al mijn geïnstalleerde programma's zou verliezen en hoe zou dat zitten met SP1, vroeg ik me af. Ik kon ook kiezen om alleen het opstarten te laten repareren en dat heb ik gedaan. Uiteindelijk kon ik de computer weer gewoon opstarten.

Blijft nu de vraag wat dit alles veroorzaakt heeft. Het begon met de constatering dat de programmageluiden het niet meer deden. Ik ga ervan uit dat de nieuwe versie van SlimCleaner hiervoor verantwoordelijk is. Ik heb het nogmaals uitgetest. De nieuwe versie had wel vier minuten nodig voor een scan en stelde toen wederom voor om wel heel erg veel uit mijn computer te verwijderen. Ik heb dat dit keer niet laten doen, uiteraard, in plaats daarvan heb ik SlimCleaner verwijderd. Ik had nog het installatieprogramma van de 2-versie van het programma maar toen ik die geïnstalleerd had kreeg ik de opdracht te upgraden naar de meest recente versie. Toen ik dat weigerde sloot het programma af: toen ook maar gedeïnstalleerd.

Wel heb ik Advanced System Care de computer laten analyseren, niet "Scan en Repair" dit keer maar alleen "Scan." Het programma stelde na de scan voor om 240 register-items te verwijderen, nog steeds ongebruikelijk veel maar veel minder dan de 934 die eerder na de reiniging door SlimCleaner werden voorgesteld. Ik heb de 240 items bekeken en die stonden onder elkaar, aangevinkt voor verwijdering maar ik kon de vinkjes ook weghalen, naar gelang mijn eigen inzicht. Bovendien stond bij elk register-item vermeld wat de hoogte van het schadeniveau zou zijn als het betreffende item ten onrechte zou worden gewist en ik trof het woord "hoog" erg veel aan in de lijst. Ik durfde de verwijdering niet aan.

Een programma mag het beoordelen van de terechtheid van het verwijderen van register-items niet aan de gebruiker overlaten. Een systeemonderhoudsprogramma moet dat zelf goed kunnen beoordelen. De gebruiker wordt het meestal makkelijk gemaakt door de "one-click"onderhoudsmogelijkheid aan te bieden en dan kan er blijkbaar erg veel misgaan.

Ik zal nog veel tijd nodig hebben om de schade die al aangericht was aan mijn computer in kaart te brengen. Eén ding is nu al blijvend onherstelbaar beschadigd: mijn vertrouwen in systeemonderhoudsprogramma's.
harmjan

Berichtdoor StupendousMan » 22 jun 2012 22:37

Vervelend, Harm Jan, die ervaringen met SlimCleaner en Advanced SystemCare.
Ik begrijp niet goed waarom je je waagt aan die programma's.
CCleaner heeft tenminste bewezen betrouwbaar te zijn (mits met verstand gebruikt). Maar SlimCleaner is nog erg nieuw, ik zou daar mijn systeem nog niet graag aan toevertrouwen. En Advanced SystemCare levert verhoudingsgewijs duidelijk meer problemen op dan CCleaner, zoals je kunt zien wanneer je sites met gebruikerservaringen bekijkt. Ook op GratisSoftware.nl zijn diverse zeer beroerde ervaringen met Advanced SystemCare beschreven.
Ieder zijn meug, maar mij lijkt het gebruik van CCleaner veel verstandiger dan het gebruik van programma's zoals SlimCleaner en Advanced SystemCare die zich nog onvoldoende bewezen hebben of die minder betrouwbaar staan aangeschreven dan CCleaner. CCleaner biedt dan wel niet de 'immuniserings'-optie die Advanced SystemCare biedt, maar daarvoor kun je dan aanvullend SpywareBlaster inzetten.

Hoe je het rommeltje dat op jouw systeem nu ontstaan lijkt te zijn weer netjes opgeruimd krijgt, dat is een ander punt.
Want je hebt ook geen bruikbare herstelpunten tot je beschikking, meen ik te begrijpen? Heb je die ook opgeruimd met een van die programma's?
Heb je wél nog een goed bruikbaar herstelpunt tot je beschikking, dan lijkt het terugzetten daarvan me het simpelste en wellicht het verstandigste.

Krijg je een en ander onvoldoende hersteld naar je zin, en je zou geen bruikbaar herstelpunt beschikbaar hebben maar wel een goed bruikbaar schoon image hebben staan dat je kunt terugzetten, dan is dát eventueel een optie. Ook schoon herinstalleren is een (uiterste) mogelijkheid. Maar in die beide gevallen, zeker in geval van een schone herinstallatie, zal van alles moeten worden uitgevoerd om je systeem weer te krijgen zoals je het hebben wilt. Programma's zullen nog moeten worden geïnstalleerd of geupdate, en ook Windows updates zullen weer allemaal binnengehaald moeten worden, waaronder SP1, wanneer je geen image tot je beschikking hebt waar dat al in zit.

Sterkte maar toegewenst met het herstellen van je systeem.
StupendousMan

Berichtdoor harmjan » 23 jun 2012 21:00

Bedankt, StupendousMan, voor je reactie. Ik heb, geloof ik, mijn computer nu weer helemaal aan de praat, volgens mij volledig hersteld. Ik had weliswaar systeemherstelpunten en die waren inderdaad verdwenen maar niet door SlimCleaner of Advanced System Care volgens mij: ze waren gewoon niet meer bruikbaar. Toen ik eenmaal de boel weer opgestart had, heb ik ASC de gewiste items weer laten terugzetten en ik heb nog meer dingen gedaan met het zweet op mijn voorhoofd, ik kan niet eens meer recaputileren wat precies maar de zaak loopt weer en dat is het enige wat er toe doet. Ik heb gelukkig al mijn programma's nog. Mocht ik die kwijt zijn geraakt dan had ik niet alles kunnen herinstalleren. Ik heb namelijk veel software geïnstalleerd die ooit één dag gratis was en anders duur betaald zou moeten worden.

Verder, ik heb de vraag nooit goed kunnen beantwoorden of een mens er verstandig aan doet om ook andere schoonmakers dan CCleaner te gebruiken. CCleaner bestaat weliswaar lang maar komt steeds met een nieuwe versie, daar heeft ooit eens een hele foute tussen gezeten, meen ik me te herinneren. Met SlimCleaner en ASC heb ik al heel lang ervaring en ik heb er nooit problemen mee gehad, tot aan de meest recente versie van SlimCleaner en de hevige respons van ASC op de schoonmaakactie van SlimCleaner. Ik gebruik ook SlimDrivers en hier ben ik ook altijd tevreden over geweest. Glary Utilities en Spotmau Powersuite gebruik ik ook regelmatig en Auslogics Boostspeed zelfs dagelijks, evenals Ashampoo Registry Cleaner, ik heb er nooit problemen mee gehad, al merk ik wel dat "systeemoptimalisatie" voor elk programma iets anders lijkt te betekenen, vooral als het gaat om internetinstellingen. Daarnaast merk ik dat diverse defragmentatieprogramma's op een heel andere manier beoordelen wat gedefragmenteerd is en wat niet. Laat Mydefrag van Jeroen Kessels maar eens draaien en vervolgens Auslogics disk defrag en dan SmartDefrag: ze kunnen vlak na elkaar allemaal weer helemaal opnieuw beginnen. Ik gebruik nu alleen nog SmartDefrag: maakt de meest betrouwbare indruk en het kan moeilijk te defragmenteren bestanden tijdens de opstart alsnog defragmenteren, zij het helaas maximaal vijf per opstart, terwijl ik liever de optie had gehad om ze allemaal in één keer aan te pakken.

Wellicht ben ik het slachtoffer geweest van mijn geëxperimenteer met systeemonderhoudsprogramma's en ik zal het nu voorlopig iets kalmer aan gaan doen. De meest recente versie van Slimcleaner is van mijn computer verwijderd en ASC laat ik voorlopig de diepte scan van het register niet meer uitvoeren. Het zal inderdaad weer voornamelijk CCleaner zijn, al was ik het programma als zwak gaan beschouwen: maak een herstelpunt aan en gebruik vervolgens maar eens een andere schoonmaker na maandenlang alleen CCleaner te hebben gebruikt. Dan blijken ineens honderden register-items weg te kunnen en dat heb ik in het verleden altijd laten doen en het eerder gemaakte herstelpunt heb ik daarna nog nooit nodig gehad.
harmjan

Berichtdoor StupendousMan » 23 jun 2012 22:50

harmjan schreef:Ik heb, geloof ik, mijn computer nu weer helemaal aan de praat, volgens mij volledig hersteld.

Ha, gelukkig, daar ben ik blij om.

En
harmjan schreef:was het programma [CCleaner] als zwak gaan beschouwen: maak een herstelpunt aan en gebruik vervolgens maar eens een andere schoonmaker na maandenlang alleen CCleaner te hebben gebruikt. Dan blijken ineens honderden register-items weg te kunnen

Dat klopt, maar dat is niet doordat CCleaner 'zwak' zou zijn. Het is eerder andersom - het opruimen van overtollige registeritems is veelal nutteloos, en gebruik je CCleaner daartoe dan gedraagt dat programma zich daarbij vrij behoudend, terwijl andere registercleaners zich toeleggen op het verwijderen van maar zoveel mogelijk registeritems die maar verwijderd kunnen worden, zonder dat dat een werkelijk nut dient.
Ken je dit artikel?
"Registercleaners: zinvol of niet?"
Zeer verkort: Niet nuttig, soms schadelijk. Beter alleen CCleaner gebruiken.

Over defragmenteren vallen vergelijkbare dingen te zeggen. Net zoals voor het 'opschonen' van het register in het algemeen geldt dat het geen toegevoegde waarde biedt, biedt ook het gebruik van een ander defragmentatieprogramma dan Windows eigen schijfdefragmentatie in het algemeen geen toegevoegde waarde.
Ken je dit artikel? Eveneens zeer lezenswaardig.
"Schijfdefragmentatie in Windows"

Ondanks dat ik weet dat in weerwil van het ontbrekende of tenminste zeer beperkte nut de vele 'cleaners', 'optimalisatieprogramma's' en alternatieve defragmentatieprogramma's zeer populair zijn, ben ik toch wel overdonderd door het enorme scala aan dat soort tools dat jij inzet, Harm Jan.
Als contrast daarmee dat wat ik inzet:
Alleen Windows eigen schijfdefragmentatie, plus CCleaner. Da's alles, en mijns inziens meer dan voldoende en veiliger dan het enorme scala dat jij inzet ter 'optimalisatie'. Maar, zoals ik eerder al zei, ieder zijn meug, natuurlijk.
En wil je ook beveiligingsoptimalisatie erbij betrekken (zoals dat ook in Advanced SystemCare gebeurt, meen ik), dan dient op mijn systeem daartoe SpywareBlaster ter 'immunisering', en verder naast de vaste antivirus nog Malwarebytes Anti-Malware en HitmanPro voor een wekelijkse check, en Secunia PSI 2.0 om wekelijks even te checken of ik niet onverhoopt een beveiligingsupdate over het hoofd heb gezien.
StupendousMan

Berichtdoor harmjan » 25 jun 2012 22:58

Ik heb beide artikelen gelezen en ik heb er niet echt een antwoord op. Ik ben een beetje gevormd door de tijd dat Microsoft een monopolist was die samen met zijn besturingssysteem een serie hoogstmatige software opdrong aan elke Windows gebruiker. Voor echt goede software moest je die van Microsoft links laten liggen en elders op zoek gaan naar betere alternatieven. Ik wil niet uitsluiten dat Microsoft sindsdien een inhaalslag heeft gemaakt maar IE is nog steeds inferieur aan Opera, bijvoorbeeld en hoe het met de schijfdefragmentatie zit van Microsoft: ik weet het gewoon niet. Ik heb het al heel lang elders gezocht en momenteel is SmartDefrag mijn favoriet, niet alleen omdat het ook moeilijk te defragmeteren bestanden aanpakt tijdens het opstarten van Windows: het optimaliseert ook je harde schijven. Ik heb nooit problemen met het programma gehad.

Voor de andere systeemonderhoudsprogramma's geldt dat het een kwestie is van uitproberen. Ze hebben allemaal sterke en zwakke punten. De zwakke punten kan je over het algemeen functioneel uitschakelen, zoals ik momenteel met Advanced System Care doe: die zit voorlopig in het strafbankje met zijn diepe register scan. Met Auslogics Boost Speed heb ik nooit problemen gehad, daar vertrouw ik blind op en durf ik ook iedereen aan te raden.

Spywareblaster en Hitman heb ik ooit uitgeprobeerd en bevielen niet, ik weet inmiddels niet meer waarom. De rol van Secunia wordt bij mij waargenomen door Advanced System Care. Verder heb ik MalwarebytesAntiMalware realtime meelopen, evenals WinPatrol. Beide programma's kan ik aanraden. Ik heb ook SuperAntiSpyware maar die laat ik niet realtime meelopen omdat ik dat overdreven vind naast MBAM.

Verder, als het gaat om het artikel over de registercleaners: het leest overtuigend, ik heb gewoon geen weerwoord. Ik zou alleen niet verbaasd zijn als er binnenkort een even overtuigend artikel verschijnt dat duidelijk maakt dat het wissen van overbodige registeritems weliswaar een beperkte tijdwinst oplevert maar desalniettemin toch aan te bevelen valt. En dan weet ik ook niet precies wat ik ervan moet denken.

Tenslotte, ik heb het nooit uitgeprobeerd maar ik krijg steeds meer vraagtekens bij Windows nu ik steeds meer gelezen heb over Ubuntu als alternatief. Ik krijg de indruk dat het een superieur besturinssysteem is. Het zou beveiligingssoftware overbodig maken en veel stabieler zijn. Het enige nadeel, begrijp ik, is de beperkte hoeveelheid software die voor dit besturingssysteem ontwikkeld is. En dan zitten we nu met zijn allen te wachten op Windows 8 met alle problemen die daar ongetwijfeld ook weer bijhoren en die Ubuntu helemaal niet kent.
harmjan

Berichtdoor grasshopper » 26 jun 2012 18:13

harmjan schreef: ik heb het nooit uitgeprobeerd maar ik krijg steeds meer vraagtekens bij Windows nu ik steeds meer gelezen heb over Ubuntu als alternatief. Ik krijg de indruk dat het een superieur besturinssysteem is. Het zou beveiligingssoftware overbodig maken en veel stabieler zijn. Het enige nadeel, begrijp ik, is de beperkte hoeveelheid software die voor dit besturingssysteem ontwikkeld is. En dan zitten we nu met zijn allen te wachten op Windows 8 met alle problemen die daar ongetwijfeld ook weer bijhoren en die Ubuntu helemaal niet kent.

Wat weerhoudt je om het eens te proberen?
Als je het wilt proberen, adviseer ik je een dualboot te creëren.
Maak een nieuwe partitie voor Ubuntu, (kies Internationale Versie onderin), formatteer deze naar de ext4 indeling & installeer daar Ubuntu op. Hoe je dat doet, zie je hier. Dan hier nog enkele tips te doen direct na de installatie.
grasshopper
Moderator

Berichtdoor harmjan » 26 jun 2012 22:31

Ik ga hierover nadenken maar nu even geen experimenten meer. Ik heb de schrik nog in de benen. Mochten er lezers zijn die naar aanleiding van bovenstaande besluiten om Ubuntu te installeren dan wil ik die oproepen om hun ervaringen met de installatie en het gebruik van dit besturinssysteem met de deelnemers aan dit forum te delen.
harmjan

Keer terug naar Windows XP, Vista, 7 en 8