harmjan schreef:Ik heb, geloof ik, mijn computer nu weer helemaal aan de praat, volgens mij volledig hersteld.
Ha, gelukkig, daar ben ik blij om.
En
harmjan schreef:was het programma [CCleaner] als zwak gaan beschouwen: maak een herstelpunt aan en gebruik vervolgens maar eens een andere schoonmaker na maandenlang alleen CCleaner te hebben gebruikt. Dan blijken ineens honderden register-items weg te kunnen
Dat klopt, maar dat is niet doordat CCleaner 'zwak' zou zijn. Het is eerder andersom - het opruimen van overtollige registeritems is veelal nutteloos, en gebruik je CCleaner daartoe dan gedraagt dat programma zich daarbij vrij behoudend, terwijl andere registercleaners zich toeleggen op het verwijderen van maar zoveel mogelijk registeritems die maar verwijderd kunnen worden, zonder dat dat een werkelijk nut dient.
Ken je dit artikel?
"Registercleaners: zinvol of niet?"Zeer verkort: Niet nuttig, soms schadelijk. Beter alleen CCleaner gebruiken.
Over defragmenteren vallen vergelijkbare dingen te zeggen. Net zoals voor het 'opschonen' van het register in het algemeen geldt dat het geen toegevoegde waarde biedt, biedt ook het gebruik van een ander defragmentatieprogramma dan Windows eigen schijfdefragmentatie in het algemeen geen toegevoegde waarde.
Ken je dit artikel? Eveneens zeer lezenswaardig.
"Schijfdefragmentatie in Windows"Ondanks dat ik weet dat in weerwil van het ontbrekende of tenminste zeer beperkte nut de vele 'cleaners', 'optimalisatieprogramma's' en alternatieve defragmentatieprogramma's zeer populair zijn, ben ik toch wel overdonderd door het enorme scala aan dat soort tools dat jij inzet, Harm Jan.
Als contrast daarmee dat wat ik inzet:
Alleen Windows eigen schijfdefragmentatie, plus CCleaner. Da's alles, en mijns inziens meer dan voldoende en veiliger dan het enorme scala dat jij inzet ter 'optimalisatie'. Maar, zoals ik eerder al zei, ieder zijn meug, natuurlijk.
En wil je ook beveiligingsoptimalisatie erbij betrekken (zoals dat ook in Advanced SystemCare gebeurt, meen ik), dan dient op mijn systeem daartoe SpywareBlaster ter 'immunisering', en verder naast de vaste antivirus nog Malwarebytes Anti-Malware en HitmanPro voor een wekelijkse check, en Secunia PSI 2.0 om wekelijks even te checken of ik niet onverhoopt een beveiligingsupdate over het hoofd heb gezien.