spellingcontrole LibreOffice werkt weer eens niet

Vragen over Microsoft Office, Libre Office, OpenOffice en andere kantoorsoftware
harmjan

spellingcontrole LibreOffice werkt weer eens niet

Bericht door harmjan » 19 jun 2013 22:59

Ik heb zojuist de meest recente versie van LibreOffice geïnstalleerd (versie 4.0.4.2), inclusief het "helppack Dutch." Alles is goed gegaan maar nu ik probeer een Nederlandstalige tekst in te voeren worden alle woorden voorzien van een rood kringelstreepje eronder. Dit betekent dat de spelling niet goed is. Bij de spellingcontrole krijg ik alleen Engelstalige woordsuggesties als alternatief. Nu denk je misschien dat ik de voorkeurtaal op het Engels heb ingesteld maar bij controle blijkt dit niet het geval: alles staat op het Nederlands als taal ingesteld.

In het verleden is het vaker voorgekomen dat de Nederlandstalige spellingcontrole niet werkte maar dit was inmiddels al heel lang het geval niet meer.

Is de vraag natuurlijk: hoe lossen we het dit keer op?

grasshopper

Re: spellingcontrole LibreOffice werkt weer eens niet

Bericht door grasshopper » 19 jun 2013 23:55

Mijn vraag: Ben je zonder eerst te deïnstalleren gelijk de installatieprocedure begonnen of heb je eerst alles grondig verwijderd?

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 20 jun 2013 00:07

Harmjan,

Ik weet niet of je wilt dat ik met je meedenk.
Vorig jaar heb je in een persoonlijk bericht aangegeven dat je er zo veel moeite mee had dat ik me enkel als StupendousMan neerzet, en zelfs in een persoonlijk bericht niet mijn eigen naam gebruik, dat je daarom liever had dat ik niet meer reageerde op je bijdragen aan GratisSoftware.nl. Geldt dat nog, dan is dat duidelijk, en dan respecteer ik dat uiteraard, en dan is dit opnieuw mijn laatste reactie op een vraag van je.

Omdat ik nu toch al reageer, zal ik ook maar gelijk dat aanreiken waarvan ik denk dat het je mogelijk kan helpen.
Succes toegewenst.

Allereerst,
Kijk in LibreOffice via Extra\ Opties\ Taalinstellingen\ Talen\ Standaardtalen voor documenten, of daar Nederlands (NL) weergegeven wordt met een vinkje en ABC ervoor.
Indien niet, kijk dan of Nederlands (NL) met een vinkje en ABC ervoor wel beschikbaar is als keuzemogelijkheid. Zo ja, stel dat dan in en bevestig met OK.
Is Nederlands (NL) met een vinkje en ABC ervoor niet beschikbaar als optie, dan is het niet geïnstalleerd.

Ga in dat geval naar Windows Configuratiescherm (ervan uitgaande dat je OS Windows is) en vervolgens naar Een programma verwijderen.
Klik LibreOffice aan, en kies Wijzigen.
Vervolgens heb je de optie te kiezen voor Wijzigen, Repareren, of Verwijderen.
Kies Wijzigen.
Je kunt nu onder Aangepaste installatie bekijken wat en hoe is geïnstalleerd en dat aanpassen.
Kijk onder Optionele componenten\ Woordenlijsten of onder Woordenlijsten ten minste de Nederlandse woordenlijst is ingeschakeld. Indien niet, dan kun je dat daar hopelijk aanpassen, en daarna vervolgen via Volgende en verder.
Bestaat onder Optionele componenten\ Woordenlijsten onverhoopt helemaal niet de mogelijkheid de Nederlandse woordenlijst te selecteren, dan kun je teruggaan via Vorige en dan vervolgens Repareren toepassen. Ik kan geen garanties geven dat dat helpt, maar in dat geval is het wel het proberen waard.

Heb je al het bovenstaande in die volgorde geprobeerd, maar zonder goed resultaat, dan is nog te proberen wat we vorig jaar gedaan hebben, het downloaden en installeren van de betreffende woordenlijst-extensie.
Die vind je hier
http://libreoffice-na.us/English-4.0-in ... onary.html
de woordenlijst-extensie voor Nederlands is de "Dutch spell checker 2.10G - spelling and hyphenation", deze:
http://libreoffice-na.us/English-4.0-in ... 10G-LO.oxt
Probeer echter eerst de hierboven genoemde stappen.

Nogmaals, succes toegewenst.

clusenco

Bericht door clusenco » 20 jun 2013 16:57

Libre Office Versie 4.0.3.3 .3.3 geeft zojuist via "Help-> Controleren op versie bijwerken"de melding "LibreOffice 4.0 is actueel."
Ik neem dan aan dat de Nederlandstalige versie van 4.0.4 nog niet klaar is voor vrijgave.
Het was ook te merken aan de nieuwe versie van Skype, pas dagen nadat GSS op 6 juni de nieuwe versie aankondigde, kwam de Nederlandstalige versie met een update.
Kennelijk vermeldt GSS de updates voor de Engelstalige versies en moeten wij in Nederland even geduld hebben voordat wij over de update kunnen beschikken.
Het lijkt mij, dat als je niet eerst de oude versie deïnstalleert en de update via "Help-> Controleren op versie bijwerken" binnenhaalt, alle instellingen uit de vorige versie worden overgenomen, inclusief de Nederlandstalige spellingcontrole.

harmjan

Bericht door harmjan » 20 jun 2013 19:44

De verklaring dat de Nederlandse versie van LibreOffice nog niet gereed zou zijn zou kunnen kloppen. Inmiddels werk ik weer in de voorlaatste versie (4.0.3) en als ik klik op "controleren op versie bijwerken" blijkt er inderdaad nog geen nieuwe versie voor mij beschikbaar te zijn. Ik vind dit vreemd want ondertussen heb ik wel de downloadlocatie (http://nl.libreoffice.org/download/) bezocht en daar zowel het hoofdprogramma als het bijbehorende "helppack Dutch" binnengehaald. Het betreft de allerlaatste versie van LibreOffice (4.0.4.2). Je zou dus zeggen dat de Nederlandstalige versie beschikbaar zou moeten zijn.

Verder heb ik alle tips opgevolgd maar die maken duidelijk dat de gegeven suggesties het probleem niet oplossen. Alle configuraties die aangegeven waren klopten in mijn geval: ik hoefde er niks aan te veranderen. Het wijzigen of repareren van het programma had geen enkel resultaat op het probleem. UIteindelijk heb ik de laatste versie compleet gedeïnstalleerd met Revo: ook alle restanten laten weghalen en daarna mijn computer heropgestart. Toen wederom de meest recente versie geïnstalleerd: het hielp niets.

Ik heb toen voor mezelf geconcludeerd dat de meest recente versie gewoon niet goed is. De redactie beweerde het volgende:

In deze versie wordt alleen een waslijst aan fouten en crashes gerepareerd. De stabiliteit van het open source kantoorpakket is dus weer vergroot.

Wellicht is dit juist maar ik heb nooit problemen gehad met versie 4.0.3. Ik blijf aan deze versie dan ook voorlopig de voorkeur geven.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 20 jun 2013 19:55

clusenco schreef: Libre Office Versie 4.0.3.3 .3.3 geeft zojuist via "Help-> Controleren op versie bijwerken"de melding "LibreOffice 4.0 is actueel."
Ik neem dan aan dat de Nederlandstalige versie van 4.0.4 nog niet klaar is voor vrijgave.
Het was ook te merken aan de nieuwe versie van Skype, pas dagen nadat GSS op 6 juni de nieuwe versie aankondigde, kwam de Nederlandstalige versie met een update.
Kennelijk vermeldt GSS de updates voor de Engelstalige versies en moeten wij in Nederland even geduld hebben voordat wij over de update kunnen beschikken.
Nee,
LibreOffice 4.0.4, ook Nederlandstalig, is wel degelijk al een aantal dagen beschikbaar, kijk maar op de website, zoals Harmjan ook aangeeft:
http://nl.libreoffice.org/download/
Dat LibreOffice 4.0.4 niet wordt/werd aangeboden via "Controleren op versie bijwerken", dat kan meerdere oorzaken hebben:
Het aanbod wordt gespreid, om de belasting van de servers te verminderen,
of het "Controleren op versie bijwerken" systeem werkt niet goed,
of er is nog iets anders aan de hand.
clusenco schreef: Het lijkt mij, dat als je niet eerst de oude versie deïnstalleert en de update via "Help-> Controleren op versie bijwerken" binnenhaalt, alle instellingen uit de vorige versie worden overgenomen, inclusief de Nederlandstalige spellingcontrole.
In principe wel, ook bij 'handmatig' downloaden en installeren van de update, maar de praktijk bewijst dat er een enkele keer wat fout gaat.
Harmjan (en anderen ook) had er vorig jaar ook al last van.

harmjan

Bericht door harmjan » 20 jun 2013 21:31

Inderdaad, vorig jaar had ik er ook last van, het was toen een probleem dat velen ondervonden. Echter, er was één belangrijk verschil: destijds werkte de spellingcontrole geheel niet en dat kwam doordat de Nederlandse taalmodule niet aanwezig was in het programma. Nu werkt de spellingcontrole wel maar het is de Engelstalige spellingcontrole terwijl alle instellingen op "Nederlands" staan. Ik heb nog geprobeerd om de spellingcontrole op "Engels" te zetten en een Engelstalige tekst in te voeren: dat lukte prima, de spellingcontrole werkt dan perfect. Toen heb ik de instellingen weer op "Nederlands" gezet en een Nederlandstalige tekst ingevoerd: de spellingcontrole bleef Engelstalig. Alle andere talen kon ik eventueel ook instellen (bij mij Duits, Frans, Afrikaans en Turks) maar dit heb ik niet geprobeerd, deze talen waren in ieder geval in het keuzemenu aanwezig. Volgens mij is het gewoon een programmeerfout dat de spellingcontrole Engelstalig bleef, de verschillende taalmodules waren blijkbaar wel in het programma aanwezig.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 20 jun 2013 21:56

harmjan schreef: Volgens mij is het gewoon een programmeerfout dat de spellingcontrole Engelstalig bleef, de verschillende taalmodules waren blijkbaar wel in het programma aanwezig.
Vervelend voor je dat jij daar nu weer net last van moet hebben, na vorig jaar ook al zo'n gedoe gehad te hebben.
Ikzelf heb nog geen problemen ervaren met LibreOffice 4.0.4, maar er zullen ongetwijfeld ook anderen zijn die hetzelfde of andere problemen ervaren. LibreOffice blijft gezien de ambitie tot vernieuwing een 'werk in uitvoering' applicatie. Enkel door bij de laatste meest stabiele "behoudende" ("conservative") versie van de voorgaande serie te blijven totdat de volgende serie weer tot de meest stabiele versie is gevorderd kun je proberen de foutjes zo veel mogelijk te vermijden.

harmjan

Bericht door harmjan » 20 jun 2013 22:40

Als het geen algemeen probleem is vraag ik me af of het feit dat ik enige tijd geleden mijn hosts bestand ingrijpend heb uitgebreid er iets mee te maken zou kunnen hebben. Ik heb dat gedaan naar aanleiding van een advies van de moderator maar kan het betreffende bericht niet terug vinden op dit forum. De bedoeling was in ieder geval om ongewenste reclame te blokkeren middels het hosts bestand.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 20 jun 2013 22:48

harmjan schreef:Als het geen algemeen probleem is vraag ik me af of het feit dat ik enige tijd geleden mijn hosts bestand ingrijpend heb uitgebreid er iets mee te maken zou kunnen hebben. Ik heb dat gedaan naar aanleiding van een advies van de moderator maar kan het betreffende bericht niet terug vinden op dit forum. De bedoeling was in ieder geval om ongewenste reclame te blokkeren middels het hosts bestand.
Het bericht staat hier.
Heeft er niet mee te maken hoor..

pje335NL

Bericht door pje335NL » 23 jun 2013 19:05

Hallo allen, zins versie 4.0.4 is er inderdaad een probleem met de Nederlandse spellingcontrole op Windows en Linux , dit komt NIET door een fout in u installatie maar dit is ontstaan tijdens het updaten van het woordenboek (van versie 2.00 naar 2.10g). dit probleem is ook gerapporteerd ( https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=65994 ) en er is een tijdelijke oplossing te downloaden op die site of kijk op mijn blog: pje335.wordpress.com voor meer informatie. Ik heb ook meteen een patch gestuurd naar de source-code om dit te verhelpen en ik hoop dat dit in de volgende release dus opgelost is. ik dat dit u heeft geholpen.

met vriendelijke groet,
Thomas

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 23 jun 2013 21:00

pje335NL schreef: Hallo allen, zins versie 4.0.4 is er inderdaad een probleem met de Nederlandse spellingcontrole op Windows en Linux , dit komt NIET door een fout in u installatie maar dit is ontstaan tijdens het updaten van het woordenboek (van versie 2.00 naar 2.10g).
Dankjewel, Thomas.
Opvallend is dat deze fout niet altijd optreedt.
Zoals gezegd bij Harmjan en bij jou wel, bij mij niet.
Opvallend is dat de Nederlandstalige spellingscontrole in mijn LibreOffice 4.0.4 installatie niet is geupdate van versie 2.00g naar 2.10g. Het is nog steeds 2.00g. Het is niet uit te sluiten dat dat is waardoor het probleem bij mij niet is opgetreden.

pje335NL

Bericht door pje335NL » 24 jun 2013 07:40

ja het is raar dat niet alle woorden fout zijn, maar in versie 4.0.4 is allen het woordenboek geüpdatet (NL_nl.dic) en niet nl_NL.aff die nog op versie 2.00 zit dus dat kan wat verwarring op leveren maar dat is gefixed in versie 4.1.0. maar de license moet al wel geupdate zijn naar versie 2.10g.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 24 jun 2013 11:47

pje335NL schreef: in versie 4.0.4 is allen het woordenboek geüpdatet (NL_nl.dic) en niet nl_NL.aff die nog op versie 2.00 zit dus dat kan wat verwarring op leveren maar dat is gefixed in versie 4.1.0.
In mijn LibreOffice 4.0.4 installatie heb ik betreffende NL_nl.dic geen bestandsversie-informatie kunnen vinden, niet in het bestand en niet via Eigenschappen.
In het bestand nl_NL.aff wordt (zoals je aangaf) version 2.00b2 vermeld.
pje335NL schreef: maar de license moet al wel geupdate zijn naar versie 2.10g.
Dat is in mijn LibreOffice 4.0.4 installatie niet het geval.
Via LibreOffice 4.0.4\ Extra\ Extensiebeheer vind ik Nederlandstalige spellingscontrole 2.00g, die bij rechtsklikken en Licentie tonen weergeeft: "2. Versie woordenlijst: 2.00G; versie spellingcontrole: 2.00G"

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 14 jul 2013 15:11

Op 23 juni schreef pje335NL/Thomas,
er is een tijdelijke oplossing te downloaden op die site of kijk op mijn blog: pje335.wordpress.com voor meer informatie.
Omdat de vraag over het probleem ook op de GratisSoftware.nl site (buiten het forum) een paar keer werd gesteld, zie
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... toorpakket
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... nd+of+july
heb ik daar verwezen naar pje335/Thomas' tijdelijke oplossing.

Voor het geval iemand hier op het forum zoekt, plaats ik dat stukje informatie ook even hier:
Over LibreOffice 4.0.4 en het probleem met de spellingcontrole,

Volgens de berichten hier
https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=65994
zal dat probleem hopelijk verholpen worden met versie 4.1.0 en 4.0.5.

LibreOffice 4.1.0 is gepland voor de week van 22-28 juli.
LibreOffice 4.0.5 is gepland voor de week van 12-18 augustus.
https://wiki.documentfoundation.org/ReleasePlan

Een tijdelijke oplossing is hier te vinden:
https://pje335.wordpress.com/2013/06/21/tijdelijk-fix/
Download het geboden bestand, kies Opslaan, rechtsklik het opgeslagen zip-bestand, kies Alles uitpakken, en volg daarna de instructies in de meegeleverde instructies.txt.

Succes.

Gesloten