LibreOffice

Vragen over Microsoft Office, Libre Office, OpenOffice en andere kantoorsoftware
Gesloten
StupendousMan

LibreOffice

Bericht door StupendousMan » 31 jan 2011 14:55

Het volgende heb ik nergens op het web door anderen bevestigd gezien, ik vind het daarom relevant om het hier even te vermelden.
(Inmiddels heb ik het bericht ook op Computer!Totaal forum en op Tweakers gepost.)

Pogingen tot het downloaden van LibreOffice leidden meerdere keren tot vreemd gedrag op mijn systeem, met het uitblijven van het venstertje "Bestand downloaden - Uitvoeren/ Opslaan/ Annuleren" maar met wel hoorbare activiteit op mijn schijven en een aanzienlijke netwerkactiviteit.
Dat vond ik uiterst dubieus en dat pleit niet voor de stabiliteit van de voorzieningen van The Document Foundation/ LibreOffice. Mogelijk werd het gewoon veroorzaakt door overbelaste servers, maar dan hoort mijn systeem normaal gesproken niet zo raar te reageren.
Met een aantal keren opnieuw proberen kreeg ik op een ander moment wel de LibreOffice download aangeboden, zónder raar gedrag. Toch blijf ik het dubieus vinden dat mijn systeem bij die andere pogingen zo raar reageerde.

Mij bevestigde het in mijn voornemen nog even te wachten met overstappen van OpenOffice.org naar LibreOffice. Ik ziet dat nog even aan, ik wil eerst meer duidelijkheid over de stabiliteit van de voorzieningen van The Document Foundation/ LibreOffice.

Daarnaast -

Met de standaardversie van OpenOffice.org wordt zoals altijd een verouderde en gevaarlijk lekke Java JRE versie meegeleverd en meegeïnstalleerd.
Ik vind dat zeer kwalijk, want niet alle OpenOffice.org gebruikers zijn daarvan op de hoogte en worden daarmee dus onwetend blootgesteld aan de lekken in die oude JRE versie.
Wil je de OpenOffice.org versie zónder JRE, dan moet je opletten wat je download.

Maar voor zover ik begrijp wordt met LibreOffice niet standaard Java JRE meegeïnstalleerd, moet je die zelf apart installeren, als je vindt dat daar een noodzaak voor is.
Klopt dat?
Zo ja, dan is dat beslist een nettere aanpak dan die door OpenOffice.org/Oracle, vind ik, een plusje voor LibreOffice.

http://www.documentfoundation.org/
http://www.libreoffice.org/
http://www.libreoffice.org/download/

grasshopper

Re: LibreOffice

Bericht door grasshopper » 15 feb 2011 18:02

StupendousMan schreef:Maar voor zover ik begrijp wordt met LibreOffice niet standaard Java JRE meegeïnstalleerd, moet je die zelf apart installeren, als je vindt dat daar een noodzaak voor is.
Klopt dat?
Zo ja, dan is dat beslist een nettere aanpak dan die door OpenOffice.org/Oracle, vind ik, een plusje voor LibreOffice.
Uit de documentatie blijkt, dat jouw vermoeden klopt. LibreOffice wordt niet met Java JRE meegeïnstalleerd.
Download hier evt. documentatie in PDF: http://wiki.documentfoundation.org/cgi_ ... edLibO.pdf en lees vanaf pagina 40.

LibreOffice is nl. niet geschreven in Java, maar in C++. Java kan gebruikt worden om meer mogelijkheden te benutten in het programma.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 15 feb 2011 18:31

Dank je voor je reactie, Grasshopper.

Ja, ik had de LibreOffice documentatie al doorzocht op informatie over het al dan niet meeleveren van Java JRE met LibreOffice (gezocht met achtereenvolgens de zoektermen Java en JRE).
Wat je vindt in de LibreOffice documentatie maakt het aannemelijk dat JRE niet automatisch meegeleverd wordt met LibreOffice. Er wordt enkele malen aangegeven dat je voor sommige functies Java JRE nodig hebt, en dat je het zo nodig kunt downloaden via java.com.
Maar gek genoeg wordt er nergens expliciet gezegd dat JRE niet wordt meegeleverd met LibreOffice. Dat is iets dat je blijkbaar af moet leiden uit die vermeldingen dat je voor sommige functies Java JRE nodig hebt.

Ik vind het bijzonder netjes dat JRE niet standaard wordt meegeleverd met LibreOffice, dat je niet zoals bij OpenOffice.og daarvoor moet doorklikken naar een speciale pagina.
Maar ik denk dat het goed zou zijn wanneer The Document Foundation/ LibreOffice wel expliciet zou vermelden dat Java JRE niet wordt meegeleverd.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 15 feb 2011 19:34

If you install or update a Java Runtime Environment (JRE) after you install LibreOffice, or if you
have more than one JRE installed on your computer, you can use the LibreOffice – Java options
page to choose the JRE for LibreOffice to use.
Wanneer je JRE installeert of update na de installatie van LibreOffice...
is toch duidelijk genoeg....

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 16 feb 2011 12:05

Dankjewel voor je reactie, Grasshopper.

Je citeerde van pagina 40 van de "Getting Started with LibreOffice 3.3" documentatie.
http://wiki.documentfoundation.org/cgi_ ... edLibO.pdf
Java options
If you install or update a Java Runtime Environment (JRE) after you install LibreOffice, or if you
have more than one JRE installed on your computer, you can use the LibreOffice – Java options
page to choose the JRE for LibreOffice to use.
Je zegt, "Is toch duidelijk genoeg".
Ik ben dat echter niet helemaal met je eens.

Met die informatie wordt aangegeven dat je via dat "Java options" menu in LibreOffice kunt kiezen welke van de geïnstalleerde Java JRE versies je (eventueel) door de geïnstalleerde LibreOffice wilt laten gebruiken.
Dit is met name van toepassing wanneer je meerdere JRE versies op je systeem hebt staan. (Wat overigens zeer onverstandig zou zijn, gezien het feit dat alle oudere JRE versies gevaarlijk lek zijn.) Maar ook in geval van één geïnstalleerde JRE heb je in dat menu de keuze die wel of niet door LibreOffice te laten gebruiken.

De onduidelijkheid, mijns inziens althans, die zit 'm in het stukje "If you install or update a Java Runtime Environment (JRE) after you install LibreOffice".
Dat kan geïnterpreteerd worden zoals jij dat blijkbaar doet, Grasshopper, "Er wordt geen JRE meegeleverd met LibreOffice en je kunt na installatie van LibreOffice alsnog JRE installeren, of een oude JRE updaten."
Ook mij lijkt dat de meest waarschijnlijke interpretatie.
Maar evengoed zou je uit dat tekstje in dat menu kunnen begrijpen dat LibreOffice niks zegt over het al dan niet meeleveren van JRE, en slechts zegt: "Na installatie van LibreOffice ben je vrij om een (nieuwere of andere) JRE versie te installeren of om een oudere JRE versie te updaten."
Ook ik denk dat dat wellicht niet bedoeld wordt, maar zeker is dat beslist niet.
Dat is wat ik bedoel wanneer ik zeg dat The Document Foundation/ LibreOffice hierover onvoldoende duidelijk is en dat het het goed zou zijn wanneer The Document Foundation/ LibreOffice expliciet zou vermelden dat Java JRE niet wordt meegeleverd.

Maar misschien ben ik wel érg secuur, zeg maar gerust een muggenzifter. :wink:

Omdat ik vind dat de duidelijkheid over het niet meeleveren van JRE met LibreOffice niet werkelijk voldoende is, en omdat ik de mogelijkheid zou willen hebben om wanneer er in de toekomst duidelijker informatie over die materie zou komen hier dan nog een update te plaatsen, wil ik de moderators graag verzoeken of deze GSS-forum LibreOffice thread open mag blijven staan, ook al zal er vooralsnog geen nieuws meer zijn.
Alvast hartelijk bedankt.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 01 mei 2011 17:31

Er is nog geen nieuws over wat eerder aan de orde is geweest in deze thread.

The Document Foundation/ LibreOffice geeft nog steeds dezelfde informatie, zonder expliciet te vermelden dat Java JRE niet wordt meegeleverd met het download-pakket.
En bij mijn laatste tests, enige tijd geleden, waarbij ik de nieuwste LibreOffice-versies probeerde te downloaden, trad nog ten minste een keer het vreemde gedrag op dat ik eerder ook beschreef, met het uitblijven van het venstertje "Bestand downloaden - Uitvoeren/ Opslaan/ Annuleren" maar met wel hoorbare activiteit op mijn schijven en een aanzienlijke netwerkactiviteit.
Bij een of meerdere andere download-tests verliep de download echter wél naar behoren.

Geen werkelijk nieuws dus, een nog ongewijzigde situatie.

Ik zal bij het uitbrengen van volgende LibreOffice-updates steeds even blijven controleren of The Document Foundation/ LibreOffice dan mogelijk expliciet duidelijke informatie vermeldt over het niet meeleveren van Java, en of de bugs in de techniek van het aanbieden van de downloads opgelost worden.

Wordt er meer duidelijk, of verandert er iets, dan zal ik hier een aanvulling plaatsen.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 20 jul 2011 13:03

Nog steeds geen nieuws.

The Document Foundation/ LibreOffice geeft nog steeds dezelfde informatie, zonder expliciet te vermelden dat Java JRE niet wordt meegeleverd met het download-pakket.

En bij mijn download-test vanochtend, waarbij ik de nieuwste LibreOffice-versie probeerde te downloaden, trad opnieuw het vreemde gedrag op dat ik eerder al beschreef, met het uitblijven van het venstertje van de downloadmanager in IE maar met wel hoorbare activiteit op mijn schijven en een aanzienlijke netwerkactiviteit en processorbelasting. Bij het sluiten van de LibreOffice downloadpagina duurde het zelfs nog geruime tijd voordat het CPU-gebruik weer normaliseerde.
Bij een nieuwe download-test daarná, verliep de download echter wél naar behoren.

Gezien het feit dat er dus blijkbaar nog steeds niks veranderd is, ga ik die materie nu zo meteen maar eens aankaarten bij The Document Foundation/ LibreOffice.
Wanneer ik daarop een reactie ontvang dan zal ik daarover hier berichten.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 02 aug 2011 12:20

Zoals ik in mijn vorige bericht aankondigde,
heb ik de materie aangekaart bij The Document Foundation/ LibreOffice.

Lastig was wel dat geconstateerde problemen niet simpelweg naar een daartoe dienend support-adres kunnen worden gemaild, maar dat men geacht wordt dit via een LibreOffice mailing-list of forum te doen. Ik had eerlijk gezegd niet zo'n behoefte aan nóg weer eens een mailinglist of forum-lidmaatschap erbij.
Handig was dat ik een van de The Document Foundation mensen nog ken van vroeger. Ik was daarom zo vrij om even met hem contact op te nemen. En hij was zo bijzonder vriendelijk om mijn bijdrage voor mij te willen posten en monitoren. :)

Mijn stuk "Regarding LibreOffice: Dubious download behavior LO + Insufficient clarity about Java & LO" heb ik op 22 juli aangeleverd.
Maar gezien de zomervakanties zal het echter even duren voordat ik verneem over reacties.
Zodra ik een reactie ontvang dan zal ik daarover hier berichten, zoals ik eerder ook al aangaf.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 14 aug 2011 11:34

Inmiddels waren we al weer drie weken verder, dus ik heb eens nagevraagd of er al nieuws was in reactie op wat ik op 22 juli heb aangeleverd met mijn stuk "Regarding LibreOffice: Dubious download behavior LO + Insufficient clarity about Java & LO" aan The Document Foundation/ LibreOffice.
Ach! Door vakantie en na-de-vakantie-drukte bleek mijn bijdrage van 22 juli te zijn blijven liggen en niet te zijn gepost op de bedoelde plek...
Gisteren is dat gecorrigeerd en is mijn bijdrage alsnog gepost, met vertraging.
Je vindt de twee onderdelen hier:
http://www.mail-archive.com/website@glo ... 05831.html
http://www.mail-archive.com/website@glo ... 05832.html
Met daaronder de reacties (Re:)
Het complete mail archief vind je hier:
http://www.mail-archive.com/website@glo ... ffice.org/
En hier informatie over de LibreOffice Maling Lists:
http://www.libreoffice.org/get-help/mailing-lists/

Ik zal de reacties op mijn bijdragen Dubious download behavior LO + Insufficient clarity about Java & LO de komende tijd volgen.
Volgt er een relevante reactie of discussie, of meldingen over aanpassingen, dan zal ik daarover hier berichten, zoals ik eerder ook al aangaf.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 29 aug 2011 14:26

De afgelopen twee weken heb ik in de gaten gehouden of er relevante reacties kwamen op mijn twee stukken die gepost zijn op de LibreOffice mailinglist, Dubious download behavior LO + Insufficient clarity about Java & LO.
Het houdt beslist niet over met de reacties ...
Het dubieuze downloadgedrag wordt nauwelijks serieus genomen.
Wel heb ik uit andere bron vernomen dat de documentatie betreffende LibreOffice en Java bekeken zou worden. Wat er concreet mee gebeurt is me niet medegedeeld.

Nogal teleurstellend, wat mij betreft.
Op mijn vraag aan een LibreOffice Steering Committee Member hoe ik een en ander nou daadwerkelijk onder de aandacht kan krijgen van specifiek diegenen die de materie zouden kunnen behandelen, wordt geen werkelijk zinnig antwoord gegeven. Er wordt slechts aangegeven de materie te posten op mailinglist of forum, en zelf mee te denken. Dat daarmee (een deel van) de materie nog steeds niet werkelijk serieus opgepakt lijkt te worden, wordt blijkbaar over het hoofd gezien.
Ik ervaar een soort 'donkere vijver' waarbij het me in aanzienlijke mate onduidelijk is waar een bijdrage het beste geleverd kan worden, en, belangrijker nog, of een bijdrage werkelijk wel opgepakt zal worden, of mogelijk wegzinkt in de diepte van de vijver.

Prima programma, hoor, LibreOffice, maar de structuur van de organisatie is me te nevelig. Bij andere software, freeware of betaald, is het met succes in behandeling brengen van geconstateerde problemen in veel gevallen veel simpeler.
Ik vind dit bij LibreOffice duidelijk een minpunt.
Ik ben benieuwd wat er onder Apache nog komt van OpenOffice.org, en of OpenOffice.org en LibreOffice op termijn weer bij elkaar zullen komen. Zou dat de organisatiestructuur verbeteren, dan zou dat me zeer welkom zijn.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 03 nov 2011 23:04

Er is nieuws.
Goed nieuws.

Er is een OPLOSSING gevonden voor het eerder beschreven probleem met het 'dubieuze' downloadgedrag van het LibreOffice programmabestand.

Bij het downloaden van LibreOffice van http://www.libreoffice.org/download/ of http://nl.libreoffice.org/download/ gebeurde het me vaak dat de download niet normaal verliep. Ik zag dat er netwerk-, CPU- en HDD-activiteit was, maar de Internet Explorer download manager popup (met het aanbod de download uit te voeren, op te slaan, of te annuleren) die bleef uit.

Recent ben ik er in een aantal stappen achter gekomen hoe een en ander in elkaar zat, de laatste stappen tot de oplossing samen met mensen van The Document Foundation/ LibreOffice mailing-lists.

Allereerst kwam ik erachter dat de LibreOffice downloads van meerdere bronnen aangeboden worden, meerdere download mirrors.
Voor Nederland is dat van de mirrors van de NLUUG, UTwente en Supportex.
Bij download via http://www.libreoffice.org/download/ krijg je in Nederland de download via een van die drie mirrors aangeboden.
Kreeg ik de download aangeboden via de Supportex mirror dan bleek het 'rare' gedrag op te treden, werd de download aangeboden via de andere download mirrors dan verliep die normaal.
Er was dus blijkbaar iets afwijkends met de Supportex download mirror.

Ook kwam ik erachter dat de download via de Supportex mirror weliswaar raar verliep, maar dat na láng wachten de Internet Explorer download manager popup tóch verscheen. Dat duurde echter ruim drie minuten! In eerdere stadia had ik nooit zo lang gewacht, maar het door mij als 'dubieus' ervaren download-proces al afgebroken vóór er drie minuten verstreken waren.
De volgende vraag was dus wat er de oorzaak van was dat het download-proces bij download via de Supportex mirror zo raar verliep, met pas na ruim drie minuten het verschijnen van de Internet Explorer download manager popup.

Gisteren kwam iemand van The Document Foundation/ LibreOffice "Mirrors" mailing-list er ineens achter wat het geval was:
Supportex verzond bij een download-aanvraag de bestanden als een met gzip gecomprimeerde stream.
Dit veroorzaakte in combinatie met de webbeveiliging van mijn internet security programma de enorme vertraging in het verschijnen van de Internet Explorer download manager popup. (Mogelijk geldt hetzelfde voor sommige andere merken anti-virus programma's.)
Dit terwijl het comprimeren van de download met gzip door Supportex eigenlijk overbodig was.

De oplossing was toen eenvoudig:
Supportex schakelde het gzippen van de download-stream uit, en O wonder: download van de Supportex mirror verliep vervolgens ineens net zo mooi als elke andere download.
Probleem opgelost!

Voor wie benieuwd is naar hoe op The Document Foundation/ LibreOffice mailing-lists de details van het probleem uitgepuzzeld zijn, vermeld ik hieronder de links naar de forum-weergave van die volledige mailinglist-threads.

Het begin van het gepuzzel, op The Document Foundation/ LibreOffice "Website" list:
http://nabble.documentfoundation.org/Li ... 52634.html
Het uitgebreide vervolg op de "Mirrors" list:
http://nabble.documentfoundation.org/Re ... 65272.html
En de laatste stappen van diagnose en oplossing, vanaf hier, de vijf opeenvolgende berichten tot Spiff (ikzelf) aangeeft dat het probleem opgelost is:
http://nabble.documentfoundation.org/Re ... 75145.html

Heel in het kort:
Het probleem werd veroorzaakt doordat de Supportex mirror de downloads aanbood als een met gzip gecomprimeerde stream.
Na het uitschakelen van het gzippen door Supportex was het probleem verholpen.

Ik wilde jullie deze informatie niet onthouden.

Ikzelf ben, nu dat rare download probleem opgelost is, een volkomen tevreden gebruiker van LibreOffice.
OpenOffice.org is er natuurlijk ook nog altijd, momenteel "incubating" (in de "broedmachine") bij The Apache Software Foundation, maar het is zeer de vraag wanneer OpenOffice.org daar eindelijk uitgebroed zal zijn, en vooral ook, of het kuiken nog voldoende levensvatbaar zal blijken te zijn.

Vriendelijke groeten

Gesloten