Advertentie

InfraRecorder crasht Windows

Vragen over audio, video en foto's en het branden van cd's en dvd's

InfraRecorder crasht Windows

Berichtdoor StupendousMan » 19 aug 2010 22:03

[Systeem: Windows Vista SP2, 32 bit]

InfraRecorder is mijn favoriete programma voor het maken van één-op-één kopieën van schijfjes.
Mooi is dat InfraRecorder zelfs ook subcode kopieert, subchannel data, zoals CD-Text, iets dat CDBurnerXP en ImgBurn niet doen. (CDBurnerXP vind ik juist weer prettig voor het maken van compilaties.)
[Correctie: Ook ImgBurn kopieert CD-Text.]
Netjes dat er zopas een nieuwe versie uitkwam van InfraRecorder, een bug fix release is altijd goed. Ik heb gelijk geupdate naar versie 0.51.

Jammer genoeg merkte ik na installatie bij het gebruik van het programma dat er een groot probleem was:
Bij het proberen simpelweg een CDtje te kopiëren, na klikken van OK in het Copy Disc menu, bleef het programma enkele seconden hangen, waarna Windows herstartte via "Windows Foutherstel".
Drie keer hetzelfde bij volgende pogingen.
DEP uitschakelen voor andere programma's en services dan alleen de essentiële Windows programma's en services dat maakte geen verschil.
En ook het gebruiken van de portable versie bleek geen oplossing, die veroorzaakt dezelfde fout.

Ik ging daarom terug naar versie 0.50.
Het nare is dat hetzelfde probleem nu ook aanwezig blijkt met versie 0.50, iets dat een tijdje geleden nog niet het geval was.
Het probleem zit 'm dus niet in de nieuwe versie 0.51, maar in een verandering op mijn systeem.
Ik had versie 0.50 al een aardig tijdje niet meer gebruikt, anders had ik het probleem wellicht al eerder ontdekt. En had ik het probleem eerder ontdekt, dan had ik toen wellicht nog een verband weten te leggen tussen het probleem en de oorzaak daarvan.

De logs (ook die van InfraRecorder) en de Probleemrapporten en ook de Betrouwbaarheidscontrole geven me jammer genoeg geen aanknopingspunten over wat de oorzaak van het probleem kan zijn.
Bijzonder jammer, want ik was erg gehecht aan dat mooie programmaatje.

Heeft iemand misschien een zelfde of vergelijkbare ervaring met InfraRecorder?
Heeft iemand misschien een idee wat de oorzaak van het probleem kan zijn?
Heeft iemand suggesties voor een oplossing voor het probleem?
Of suggesties voor hoe en waar nog verder te zoeken naar een verklaring?

Alvast heel hartelijk bedankt.
Laatst bijgewerkt door StupendousMan op 22 aug 2010 18:52, in totaal 1 keer bewerkt.
StupendousMan is vanaf 30-09-2013 niet meer actief op GratisSoftware.nl Forum,
behalve heel af en toe bij uitzondering.
StupendousMan

Re: InfraRecorder crasht Windows

Berichtdoor grasshopper » 20 aug 2010 21:07

StupendousMan schreef:[Systeem: Windows Vista SP2, 32 bit]

Heeft iemand misschien een zelfde of vergelijkbare ervaring met InfraRecorder?
Heeft iemand misschien een idee wat de oorzaak van het probleem kan zijn?
Heeft iemand suggesties voor een oplossing voor het probleem?
Of suggesties voor hoe en waar nog verder te zoeken naar een verklaring?

Alvast heel hartelijk bedankt.

Ik heb geen idee wat de oorzaak v/h probleem kan zijn en ook niet waar verder te zoeken voor een verklaring. Het punt is nl. dat het een nieuwe update is en er dus nog weinig mensen kunnen zijn die zo'n ervaring hebben.
Een update of een bug fix release kan gewoon wel eens verkeerd uitpakken. Ik heb hier ervaring mee, maar dan met andere programma's. De beste oplossing is dan de huidige versie grondig te deïnstalleren, inclusief registersleutels. Vervolgens opnieuw opstarten. Vanaf dit punt zou het probleem verholpen moeten zijn en zou je een oude versie terugzetten of ander programma installeren dat wel werkt..

Start dus Revo Uninstaller (Download), Kies met de rechtermuisknop Deïnstalleer InfraRecorder, kies bij de manier van de-installeren selecteren voor Gevorderd, zodat het programma en alle registersleutels e/d verwijderd worden. (Let op dat het Uninstallprogramma van InfraRecorder uitgevoerd wordt). Start vervolgens opnieuw op en installeer één v/d oude versies:
InfraRecorder 0.50 of
InfraRecorder 0.46 of
InfraRecorder 0.45 en wacht evt. af tot er meer bekend zou kunnen zijn over deze "bugfix".
Laatst bijgewerkt door grasshopper op 24 aug 2010 17:39, in totaal 1 keer bewerkt.
grasshopper

Berichtdoor StupendousMan » 21 aug 2010 00:29

Dankjewel voor je reactie, grashopper.

Voor het installeren van versie 0.51 had ik versie 0.50 netjes gedeïnstalleerd.
Echter niet met Revo Uninstaller, maar door InfraRecorders deïnstallatie-optie in het Windows Start menu, Alle programma's, te gebruiken, gevolgd door het opruimen van enkele restjes d.m.v. CCleaner. Voorafgaand aan een update is dat doorgaans meer dan voldoende.

Na het geconstateerde probleem met 0.51 heb ik die nieuwe versie gedeïnstalleerd.
Bij die deïnstallatie heb ik naast InfraRecorders deïnstallatie-optie en CCleaner vervolgens ook nog handmatig enkele laatste restjes te verwijderd, alleen in AppData en in het register vond ik nog minieme sporen.
Ik weet niet of het mogelijk beter had uitgepakt wanneer ik Revo Uninstaller had gebruikt. Voor 'gemakkelijke' programma's doet Revo Uninstaller de deïnstallatie niet beter dan een standaard-deïnstallatie gevolgd door CCleaner en handmatig checken op laatste sporen. Na deïnstallatie met Revo Uninstaller vind ik bij handmatig checken vaak ook nog wat restjes. Maar inmiddels weet ik niet meer of Infrarecorder wel tot de 'gemakkelijke' programma's gerekend mag worden . Een volgende keer toch maar Revo Uninstaller gebruiken.

Goed, InfraRecorder 0.51 was dus gedeïnstalleerd zoals bovenstaand beschreven, 'zo schoon mogelijk', en ik herinstalleerde versie 0.50.
Maar die gaf hetzelfde probleem, vreemd genoeg, want enige tijd geleden werkte die versie nog goed.
Op grond van het bovenstaande vrees ik daarom dat het probleem 'm zit in een verandering op mijn systeem.
Zoals ik al schreef, ik had versie 0.50 al een aardig tijdje niet meer gebruikt, anders had ik het probleem wellicht al eerder ontdekt. En had ik het probleem eerder ontdekt, dan had ik toen wellicht nog een verband weten te leggen tussen het probleem en de oorzaak daarvan.

Een optie die ik nog heb, dat is Windows Systeemherstel, op basis van een herstelpunt van voordat ik met de InfraRecorder update begon.
Maar Windows Systeemherstel pakt echter niet altijd even lekker uit, is mijn ervaring. En er is beslist geen garantie dat Systeemherstel het probleem oplost. Ik moet in dit geval de voor- en nadelen nog maar eens even afwegen.

Zou ik het probleem niet opgelost krijgen, al dan niet met Systeemherstel, dan zal ik InfraRecorder later nog eens opnieuw uitproberen, na een al voorgenomen herinstallatie op basis van een schoon image. Ik probeer dan eerst opnieuw InfraRecorder portable uit, om m'n opgefriste systeem zo min mogelijk te vervuilen in het geval 0.51 dan opnieuw problemen zou geven.
Echter, zo'n herinstallatie op basis van een schoon image doe je niet elke dag, ik moet daar even een keertje tijd voor nemen. Je zoiets voornemen is eenvoudig, het systeem bijwerken na het herinstalleren op basis van een image is net wat meer werk.
Daarom, en ook voor het geval ik daarna hetzelfde probleem zou tegenkomen met InfraRecorder, ben ik nu toch nog steeds benieuwd naar ervaringen en suggesties van jullie op het forum.

Jij bedankt, grasshopper,
en anderen die ook nog mee willen denken bij voorbaat alvast bedankt.
StupendousMan

Berichtdoor grasshopper » 21 aug 2010 09:22

Probeer een ander brandprogramma om er zeker van te zijn van jouw vermoeden dat er een verandering opgetreden is in jouw systeem. Het zou m.i. toch ook gewoon in het programma kunnen zitten?
grasshopper

Berichtdoor StupendousMan » 21 aug 2010 13:27

Hai Grashopper,

CDBurnerXP werkt nog wél gewoon goed, hoor.
Het is dus niet zo dat ik vermoed dat er een dermate grote verandering is opgetreden in mijn systeem dat ik helemaal niet meer kan branden.

Wel is het zo dat de boel crasht (het systeem herstart via "Windows Foutherstel") wanneer ik een schijfje probeer te kopiëren met InfraRecorder.

Maar zou het probleem in InfraRecorder zitten, dan zou verwacht mogen worden dat na het 'zo schoon mogelijk' verwijderen van versie 0.51 en het herinstalleren van versie 0.50, die versie weer gewoon goed werkt, aangezien die tot enige tijd geleden wél goed functioneerde. Maar dat is niet het geval, ook 0.50 geeft gaf nu datzelfde probleem.
Overigens, bij het checken van m'n herstelpunten zag ik dat ik InfraRecorder de laatste keer toch wel met Revo Uninstaller had verwijderd. En daarna had ik toen tevens nog met CCleaner en handmatig op restjes gecheckt, een beslist zo 'schoon' mogelijke deïnstallatie, dus.
Vervolgens heb ik toen geprobeerd hoe de portable versie van InfraRecorder het deed. Waarbij bleek dat ook die hetzelfde probleem gaf.

Dat is waarom ik vermoed dat er iets is veranderd op mijn systeem, iets dat tot nu toe specifiek InfraRecorder dwars zit.
Heel merkwaardig.
StupendousMan

Berichtdoor Euphranor » 21 aug 2010 15:22

Hey,StupendousMan

Ik denk dat je gelijk hebt, ik weet het anders ook niet.

Veel succes ermee..
Euphranor

Berichtdoor grasshopper » 21 aug 2010 16:29

Tja merkwaardig probleem. Niet alleen voor jou. Zo zit(ten) je (we) moeilijk te denken, terwijl de oplossing gemakkelijk is en vice versa....
Hhm, InfraRecorder herkent je branders, CdBurnerXP werkt ook ...
Met deze programmadownload SIW Portable (het is geschikt voor Windows 7, Vista en XP) kun je zeer uitgebreide informatie opvragen over je systeem, hard- en software. Kijk hier ook eens naar of je vreemde dingen ziet.

Bovendien met dat in het achterhoofd denk ik nog ff hieraan: hoe lager de brandsnelheid, hoe beter de kwaliteit en minder de kans op problemen. Als dat niet lukt, zou ik het onthechtingsproces maar in gang zetten :D
(Heel hard wordt er nl. niet meer gewerkt aan de ontwikkeling van InfraRecorder)
Laatst bijgewerkt door grasshopper op 24 aug 2010 17:42, in totaal 2 keer bewerkt.
grasshopper

Berichtdoor StupendousMan » 21 aug 2010 18:10

Dank je voor de SIW-tip, Grasshopper, die kende ik nog niet.
Mooi ook dat ie er ook als portable/standalone toepassing is.
Ik ga er straks eens even mee op onderzoek, eens zien of ik iets nuttigs te weten kan komen over de situatie.

Verder -
Ik zal na onderzoek hoe dan ook Systeemherstel toepassen naar de situatie van de dag vóór de InfraRecorder update. Want ik zie namelijk dat sindsdien tevens niet meer automatisch "geplande" herstelpunten meer zijn gemaakt door Windows. Terwijl m'n pc toch heus diverse keren lang genoeg ongebruikt heeft aangestaan om automatisch herstelpunten te kunnen maken. Bizar!

Wat brandsnelheid betreft,
die kies ik altijd in het optimale gebied voor de specificaties van schijfjes en brander, niet te hoog, maar ook niet al te laag want ook dat geeft geen optimale resultaten met high-speed schijfjes. Dus brandsnelheid zo'n beetje in het midden van het gebruiksgebied.
Maar goed, daarvan kwam het niet met InfraRecorder, de boel crashte al voordat het programma zelfs maar begon te lezen.

Tenslotte -
Ik gaf aan dat ik InfraRecorder prettig vind omdat het zelfs ook subcode kopieert, subchannel data, zoals CD-Text, iets dat CDBurnerXP en ImgBurn niet doen, zei ik.
Op tweakers.net meldde Aomlives dat ImgBurn wél CD-Text ondersteunt.
Volgens bron: http://forum.imgburn.com/index.php?showtopic=5555
Ik reageerde met het volgende:
Waarom ik stelde dat ImgBurn subcode, subchannel data, zoals CD-Text, niet zou kopiëren, dat was op basis van de informatie op de ImgBurn Wikipedia pagina, http://en.wikipedia.org/wiki/ImgBurn, "Limitations [...] Cannot read or write CD subchannel data".
In de informatie in de ImgBurn changelogs en op het ImgBurn forum zijn ook diverse vermeldingen over CD-Text. Die vond ik echter nogal verwarrend.
Ook de bron die Aomlives vermeldde vond ik moeilijk te doorgronden. Het wordt me er niet door duidelijk of ImgBurn daadwerkelijk CD-Text data kopieert, of dat je die slechts naar wens kunt invoegen.
Die onduidelijkheid dat was waarom ik me baseerde op de Wikipedia informatie. Maar zoals we weten heeft Wikipedia niet altijd gelijk.

Ik ga dus ook ImgBurn eens uitproberen.

Genoeg te puzzelen:
- een analyse met SIW,
- ImgBurn testen,
- toch maar systeemherstel naar een dag voor de InfraRecorder update,
- en vervolgens weer wat updates.

Genoeg om even zoet te zijn voorlopig.
StupendousMan

Berichtdoor StupendousMan » 22 aug 2010 15:58

Hier het vervolg op mijn vorige bericht.

ImgBurn heb ik inmiddels uitgeprobeerd.
ImgBurn is ingewikkelder dan InfraRecorder, maar de basistaken zijn niet te ingewikkeld.
En het mooie is dat ImgBurn inderdaad óók CD-Text kopieert. Met dank aan Aomlives op Tweakers.net die dat aangaf.
Ik heb daarmee dus een prima alternatief voor InfraRecorder.

Vervolgens heb ik SIW, System Information for Windows, gebruikt ter analyse van de situatie. Nogmaals dank voor de tip, Grasshopper.
SIW levert véél informatie (veel meer dan PC Wizard, die ik al wel kende). Maar ik heb geen informatie kunnen achterhalen die me meer inzicht geeft in het probleem met InfraRecorder. Zat je zelf aan specifieke informatie te denken, Grasshopper?
Wel kon ik met SIW eindelijk ontdekken welke van m'n twee vrijwel identieke HDD's er een paar graden warmer wordt dan de andere, ik heb nu serienummers en temperaturen kunnen koppelen. Hierdoor kan ik bepalen welke van mijn twee schijven ik in een ander slot wil plaatsen, om vervolgens de koeling te kunnen optimaliseren d.m.v. SpeedFan. Maar dit terzijde.
Overigens schrok m'n G DATA AV wat van een van de opties van SIW. Een poging passwords te achterhalen werd beschouwd als kwaadaardig en het door SIW in AppData geplaatste item werd als een virus beschouwd. Zal ongetwijfeld een false positive zijn, getriggerd door het proberen te achterhalen van passwords, maar ik heb SIW-portable en ook dat SIW AppData-item hoe dan ook verwijderd, zoals ik toch al van plan was na gebruik.

Daarna heb ik Systeemherstel uitgevoerd naar een herstelpunt vóór de InfraRecorder update en vervolgens het systeem waar nodig weer bijgewerkt.
Daarna, uitgaand van die nieuwe schone situatie, heb ik een volgend herstelpunt gemaakt en vervolgens InfraRecorder 0.51 portable nog eens uitgeprobeerd. Met opnieuw(!) een crash tot gevolg met herstart via "Windows Foutherstel". Ik heb daarbij gelijk maar gebruik gemaakt van de mogelijkheid in Veilige modus Systeemherstel uit te voeren terug naar het punt voor die laatste test.
Klaar! Geen idee wat de oorzaak van het probleem is, maar ik houd het voorlopig op ImgBurn in plaats van InfraRecorder.
Aleen wanneer ik over enige tijd eens een frisse herinstallatie heb gemaakt, dan zal ik daarna misschien InfraRecorder nog eens testen.

Tenslotte, en belangrijk -
Ik schreef eerder dat ik zag dat Windows sinds die InfraRecorder update niet meer automatisch "geplande" herstelpunten had gemaakt. Klopt, maar er waren wel herstelpunten gemaakt bij Windows Defender updates en dergelijke. Ik was er niet van op de hoogte dat Windows in zo'n geval vervolgens geen extra herstelpunt meer aanmaakt, iets dat ik inmiddels geleerd heb. Ik was dus onnodig bezorgd.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/What-is-system-protection

Mooi, de boel is weer schoon, en ik heb met ImgBurn een alternatief voor InfraRecorder.
Mocht iemand echter toch nog willen reageren op mijn oorspronkelijke vragen in m'n startbericht (zelfde ervaring met InfraRecorder, idee over oorzaak, suggesties voor oplossing), dan blijf ik daarin zeker nog geïnteresseerd.

Bedankt voor het meelezen en het meedenken, iedereen.

Dag.
StupendousMan

Berichtdoor StupendousMan » 05 sep 2010 21:39

Een aanvulling:

Op 21 augustus 2010, 18:10 uur, schreef ik:
Ik zal na onderzoek hoe dan ook Systeemherstel toepassen naar de situatie van de dag vóór de InfraRecorder update. Want ik zie namelijk dat sindsdien tevens niet meer automatisch "geplande" herstelpunten meer zijn gemaakt door Windows. Terwijl m'n pc toch heus diverse keren lang genoeg ongebruikt heeft aangestaan om automatisch herstelpunten te kunnen maken.

Waarop ik op 22 augustus, 15:58 uur, schreef:
Ik schreef eerder dat ik zag dat Windows sinds die InfraRecorder update niet meer automatisch "geplande" herstelpunten had gemaakt. Klopt, maar er waren wel herstelpunten gemaakt bij Windows Defender updates en dergelijke. Ik was er niet van op de hoogte dat Windows in zo'n geval vervolgens geen extra herstelpunt meer aanmaakt, iets dat ik inmiddels geleerd heb. Ik was dus onnodig bezorgd.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/What-is-system-protection

Vandaag ontdekte ik de volgende Microsoft bron, die onder "How often are restore points created?" aangeeft dat wél dagelijks automatisch geplande herstelpunten gemaakt horen te worden, althans, onder Windows Vista:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions
"Restore points are created automatically every day, and just before significant system events, such as the installation of a program or device driver. You can also create a restore point manually."

En ik ontdekte vandaag wat de reden was dat het automatisch dagelijks aanmaken van herstelpunten niet werd uitgevoerd:
het programma Acronis Drive Monitor.
Acronis Drive Monitor is een programmaatje dat de conditie van de harde schijven in de gaten kan houden en melding kan maken wanneer de conditie verslechtert. Het blijkt dat het daarbij het systeem steeds actief houdt, niet meer "idle" laat. Daardoor worden taken die normaal slechts uitgevoerd worden wanneer het systeem idle, inactief is, niet uitgevoerd. Daaronder dus blijkbaar het automatisch dagelijks aanmaken van herstelpunten, maar ook het in slaapstand gaan.
Zie:
Acronis Drive Monitor Forum - System is not hibernating while background monitoring is enabled
http://forum.acronis.com/forum/13016
Mijn bijdrage is reactie #5, door Spiff, Calvin's (of Caspers) ándere alter ego. :wink:

Na het uitschakelen van "monitoring in the background" werd na tien of vijftien minuten van inactiviteit gelijk een "Gepland herstelpunt" gemaakt.
En nog geruime tijd later ging de computer netjes weer in slaapstand.
Twee problemen opgelost.
Wat "gratis software" vaak ook "gratis puzzels" kan betekenen, hè.
Het was weer leerzaam.
StupendousMan

Advertentie

Keer terug naar Audio, video, foto en branden