Advertentie

Windows 7 op andere pc zetten

Vragen over werken met Windows XP, Vista, 7 en 8

Windows 7 op andere pc zetten

Berichtdoor Huisvrouw » 20 sep 2010 16:41

Hallo,
Ik heb een nieuwe pc met daarop Windows 7 Home Premium. Kan ik dit kopieren naar
een andere pc thuis waarop nu nog Vista staat en zo ja, hoe doe ik dat?
Mijn Windows 7 versie werd geinstalleerd geleverd met een recovery DVD.
Alvast bedankt!
Huisvrouw

Re: Windows 7 op andere pc zetten

Berichtdoor keyzer » 21 sep 2010 00:40

Huisvrouw schreef:Hallo,
Ik heb een nieuwe pc met daarop Windows 7 Home Premium. Kan ik dit kopieren naar
Alvast bedankt!

Ik zou het aan de leverancier van de pc vragen maar waarschijnlijk niet. Windows7 licentievoorwaarden zijn nogal ondoorzichtig en ik weet er zelf ook het fijne niet van.
Als ik het zo lees heb je de pc met Windows7 geïnstalleerd gekocht.
Als je een computer koopt met daarop Windows voorgeïnstalleerd dan krijg je er een licentie bij.
Er bestaan voor de consument in essentie twee soorten licenties; een zgn O.E.M-licentie die maar op een computer per keer mag worden gebruikt en een zgn retail-licentie die overdraagbaar is en-afhankelijk van het soort retail-licentie- op meerdere computers tegelijk mag worden gebruikt (voor de gewone consumentenversie meestal met een maximum van 3-5 computers)

Het komt zo goed als nooit voor dat een computer die met Windows wordt geleverd door de fabrikant van een retail-licentie wordt voorzien (dit zou de pc een stuk duurder maken).
Een O.E.M licentie is gebonden aan de pc waarop die is geïnstalleerd, je kan hem dus in principe niet op een andere pc (met dezelfde activatiecode) installeren (bij XP viel dit in de praktijk wel mee maar hoe dit zit met Windows7 weet ik niet).
In ieder geval kan je een O.E.M licentie normaal gesproken niet op meerder pc's tegelijk installeren.

Wil je op een andere computer Windows7 installeren dan zal je er een licentie bij moeten kopen.
Officieel zijn O.E.M-licenties alleen voor systeembouwers bedoeld maar in de praktijk kan je die als gewone consument bij verschillende leveranciers kopen.

Mocht je besluiten om een licentie te kopen laat je dan door de leverancier goed voorlichten over de verschillende versies. Er bestaan verschillende smaken van Windows7 die elk hun eigen licentievoorwaarden hebben.
Voor O.E.M-licenties kan je bijv. terecht bij de verschillende webshops w.o Perfect Systems: http://www.perfect-systems.nl/computerw ... steem.html

tip:
Studenten kunnen vaak aan zeer goedkope licenties komen van diverse software. In veel gevallen zijn dit volume-licenties die dus op meerdere pc's tegelijk geïnstalleerd kunnen worden.
Mijn eigen licentie heb ik ook op deze manier verkregen.
keyzer

Berichtdoor keyzer » 21 sep 2010 11:02

Een aanvulling:
Een student aan een onderwijsinstelling die softwarepakketten subsidieert en goedkope licenties aanbiedt weet in de regel wel waar die licenties zijn aan te schaffen; meestal via de website van de onderwijsinstelling.
Verder heb ik SurfSpot ontdekt: https://www.surfspot.nl/Surfspot2/Forms ... pot%2fTask

Laat je echter goed informeren over de voorwaarden. Soms staat in de kleine letters dat het gebruik van de software beperkt is tot de duur van de studie (lijkt me moeilijk te controleren maar toch..) of dat de software alleen op meerdere pc's tegelijk mag worden geïnstalleerd als die op dezelfde locatie staan (dit kan worden gecontroleerd tijdens de procuct-activatie door na te gaan als alle pc's vanuit hetzelfde IP-adres inloggen op het activatiesysteem).
keyzer

Berichtdoor redbad » 25 sep 2010 01:09

keyzer schreef:Een aanvulling:
Een student aan een onderwijsinstelling die softwarepakketten subsidieert en goedkope licenties aanbiedt weet in de regel wel waar die licenties zijn aan te schaffen; meestal via de website van de onderwijsinstelling.
Verder heb ik SurfSpot ontdekt: https://www.surfspot.nl/Surfspot2/Forms ... pot%2fTask

Laat je echter goed informeren over de voorwaarden. Soms staat in de kleine letters dat het gebruik van de software beperkt is tot de duur van de studie (lijkt me moeilijk te controleren maar toch..) of dat de software alleen op meerdere pc's tegelijk mag worden geïnstalleerd als die op dezelfde locatie staan (dit kan worden gecontroleerd tijdens de procuct-activatie door na te gaan als alle pc's vanuit hetzelfde IP-adres inloggen op het activatiesysteem).

Betreffende goedkope licenties: dit is op zich juist, maar om de software aan te kunnen schaffen moet je wel de inlog code van bijvoorbeeld een Hogeschool hebben. Op www.slim.nl kun je nog veel goedkopere software krijgen maar dat is volgens mij alleen voor mensen, waaronder ikzelf, die in het onderwijs werken...
redbad

Berichtdoor clusenco » 28 sep 2010 08:03

Huisvrouw schreef:Hallo,
Alvast bedankt!

Uit de Help-informatie van Windows 7:
Kan ik mijn productcode op meerdere computers gebruiken?
Het is niet mogelijk dezelfde Windows-productcode te gebruiken voor het activeren van Windows 7 op meer computers dan is toegestaan onder de licentievoorwaarden voor Microsoft-software. Onder de licentievoorwaarden kan de productcode doorgaans slechts op één computer worden gebruikt.

Als u uw installatieschijf of een USB-flashstation gebruikt om Windows 7 op een tweede computer te installeren, moet u een extra exemplaar van dezelfde editie van Windows 7 kopen om een nieuwe productcode te krijgen. Zie Een nieuwe Windows 7-productcode aanschaffen voor meer informatie.
clusenco

Advertentie

Keer terug naar Windows XP, Vista, 7 en 8