Vragen over CCleaner

Vragen over het opruimen van uw pc en software als CCleaner en RegSeeker

Moderator: wim66

Vragen over CCleaner

Berichtdoor ErikDrenthe » 15 jan 2010 01:13

Hoi iedereen,

Ben een nieuw lid op dit forum, vandaag profiel aangemaakt. Ik heb een vraag over CCleaner en de 'digitale rommel' die browsers nogal eens achterlaten. Want het valt me op, dat CCleaner veel kan. Heb het vandaag ge-installeerd en heb de instellingen bekeken. Daar staan ook dingen bij applicaties als IE, Firefox en Chrome. Maar op de site staat dat je ook sporen van Safari kan wissen.

1. Hoe kan CCleaner dat doen? En kan CCleaner ook sporen van Maxthon wissen?

2. Verder staat in CCleaner onder Cleaner en dan Applicaties ook Google Earth. Als ik dat vinkje laat staan, wat gaat CCleaner dan doen?

3. Verder staat voor het Schoonmaken ook een mogelijkheid om programma's te Analyseren. Gaat CCleaner dan kijken wat er schoongemaakt moet worden?

Alvast bedankt voor jullie reaktie.

ErikDrenthe
ErikDrenthe

Re: Vragen over CCleaner

Berichtdoor keyzer » 15 jan 2010 14:42

ErikDrenthe schreef:Hoi iedereen,

Ben een nieuw lid op dit forum, vandaag profiel aangemaakt. Ik heb een vraag over CCleaner en de 'digitale rommel' die browsers nogal eens achterlaten. Want het valt me op, dat CCleaner veel kan. Heb het vandaag ge-installeerd en heb de instellingen bekeken. Daar staan ook dingen bij applicaties als IE, Firefox en Chrome. Maar op de site staat dat je ook sporen van Safari kan wissen.

1. Hoe kan CCleaner dat doen? En kan CCleaner ook sporen van Maxthon wissen?

2. Verder staat in CCleaner onder Cleaner en dan Applicaties ook Google Earth. Als ik dat vinkje laat staan, wat gaat CCleaner dan doen?

3. Verder staat voor het Schoonmaken ook een mogelijkheid om programma's te Analyseren. Gaat CCleaner dan kijken wat er schoongemaakt moet worden?

Alvast bedankt voor jullie reaktie.

ErikDrenthe

1. CCleaner kijkt naar de standaardlocatie waar Windows of de applicatie tijdelijke bestanden (cookies e.d) opslaat en overschrijft ('wist') de data.
Als de data op een niet standaardlocatie wordt opgeslagen dan zal CCleaner deze niet kunnen wissen tenzij je deze locatie zelf toevoegt (Opties>Toevoegen)

Maxthon is gebaseerd op dezelfde engine als Internet Explorer maar waar Maxthon tijdelijke bestanden opslaat weet ik niet. In ieder geval wordt Maxthon niet vermeldt in de lijst van applicaties in CCleaner. Ik denk dat je dus zelf de locaties van de Maxthon mappen waar tijdelijke bestanden worden opgeslagen zal moeten aangeven als je wilt dat CCleaner deze moet wissen.

2. Ik gebruik Google Earth niet en wat CCleaner in dit geval doet weet ik niet. Bij twijfel kan je de optie natuurlijk altijd af-vinken.

3. De optie Analyse houdt in dat CCleaner eerst een overzicht van de te wissen bestanden toont (gebaseerd op de opties die zijn aangevinkt). Als de gebruiker e.e.a heeft geverifieerd kan over worden gegaan tot definitieve verwijdering.
In het geval van Google Earth zou je dus eerst kunnen kijken wat er precies verwijderd wordt.
keyzer
Expert

Berichtdoor ErikDrenthe » 16 jan 2010 01:51

Hoi Keyzer,

Hoe ist? Bedankt voor je reaktie.

Nou, wat Maxthon, Safari, Opera en Firefox betreft, die heb ik op de D staan. Dus een andere partitie dan waar me systeem op draait. Ik speelde al met de gedachte, om die vier op de C te zetten. Maar misschien dat dat niet nodig is. Kan ik ervan uit gaan, dat CCleaner ook op de D cookies kan herkennen (als ik die mappen toevoeg, zoals je zelf omschreef)? In de map van Maxthon staat een submap Temp. Zijn dat de tijdelijke files? En is CCleaner in staat om dit te herkennen?

Verder zie ik in een lijst staan, wat er wordt opgestart. Ik zie daar ook 2 programma's staan, die verwijzen naar Adobe. Zou ik die kunnen uitzetten?

Alvast bedankt voor je antwoord.

ErikDrenthe
ErikDrenthe

Berichtdoor keyzer » 16 jan 2010 13:48

ErikDrenthe schreef:Hoi Keyzer,

Hoe ist? Bedankt voor je reaktie.

Nou, wat Maxthon, Safari, Opera en Firefox betreft, die heb ik op de D staan. Dus een andere partitie dan waar me systeem op draait. Ik speelde al met de gedachte, om die vier op de C te zetten. Maar misschien dat dat niet nodig is. Kan ik ervan uit gaan, dat CCleaner ook op de D cookies kan herkennen (als ik die mappen toevoeg, zoals je zelf omschreef)? In de map van Maxthon staat een submap Temp. Zijn dat de tijdelijke files? En is CCleaner in staat om dit te herkennen?

Verder zie ik in een lijst staan, wat er wordt opgestart. Ik zie daar ook 2 programma's staan, die verwijzen naar Adobe. Zou ik die kunnen uitzetten?

Alvast bedankt voor je antwoord.

ErikDrenthe

CCleaner kan de inhoud van mappen op externe schijven wissen, ik weet echter niet hoe CCleaner omgaat met partities. Ik zou zeggen maak een testmap aan op de D partitie en plaats een willekeurig bestand in de testmap. Geef in CCleaner aan dat deze moet worden gewist en controleer of dit ook daadwerkelijk gebeurd.
Let op: CCleaner zal niet de map wissen maar de inhoud.

Maxthon schijnt dezelfde locatie voor tijdelijke bestanden te gebruiken als IE. Vanaf IE7 is de locatie van tijdelijke bestande nogal ondoorzichtig dus k zal het even moten nagaan.

Wat de opstartende programma's betreft zal ik moeten weten wat er exact wordt opgestart. Daarvoor moet het volledige bestandspad weten, bijv. C:\program Files\enz\ enz om je advies te geven.

Misschien is het handig om een HijackThs log te plaatsen. Dat bespaard je een hoop getyp (HJT toont alle met Windows opstartende items)
viewtopic.php?f=17&t=682
keyzer
Expert

Berichtdoor keyzer » 17 jan 2010 22:55

Maxthon gebruikt dezelfde locatie voor tijdelijke bestanden als IE. Ik weet niet of daar iets aan veranderd als je Maxthon op een andere partitie installeert.
je kan e.e.a controleren door in Maxthon naar Extra>Internet Opties>Algemeen>Browsergeschiedenis>Instellingen te gaan
Onder Huidige locatie staat de locatie waar de tijdelijke bestanden worden opgeslagen
Controleer hetzelfde in Internet Explorer als deze hetzelfde is als in Maxthon zal CCleaner ook de Maxthon bestanden opschonen.
Zo niet, dan zal je het bestandspad in CCleaner moeten aangeven.
Controleer daarna of CCleaner ook daadwerkelijk de bestanden heeft verwijderd.
keyzer
Expert

Berichtdoor ErikDrenthe » 20 jan 2010 23:55

Hoi Keyzer,

Hoe ist? Ik heb ff gekeken. En Maxthon gebruikt inderdaad dezelfde plaats om tijdelijke bestanden te plaatsen als IE. Eigenlijk gebruik ik Maxthon veel te weinig. Is IE met een extra schil. En ik denk dat ie in Nederland te onbekend is, maar is het onderzoeken waard. However, ik heb Ccleaner nog niet zo lang. Dus vind ik het een beetje eng om het te gebruiken. Om cookies en de geschiedenis te verwijderen is nog tot daar aan toe. Maar ook de getypte URL's en Index.dat bestanden en Recente lokaties van gedownload, weet ik niet of ik er goed aan doe, om dat te verwijderen. Maar ik kan toch ook alleen Analyseren kiezen?

Om maar even wat te noemen: Ccleaner noemt tijdelijke bestanden van me systeem. Kan ik die zomaar weghalen, zonder dat me systeem in de soep loopt? Dat zijn ruim 1.700 bestanden, ruim 400 MB. En dan logbestanden en bestanden in Sun Java, kan dat zomaar weg? Bestanden in Google Chrome, Opera en Firefox kunnen wel gewoon weg.

Die plaatsen, waar die bestanden staan, kan ik dat niet beter in een persoonlijk bericht naar je toesturen?

Alvast bedankt voor je reaktie.

ErikDrenthe
ErikDrenthe

Berichtdoor keyzer » 21 jan 2010 14:14

Hoe ist? Ik heb ff gekeken. En Maxthon gebruikt inderdaad dezelfde plaats om tijdelijke bestanden te plaatsen als IE. Eigenlijk gebruik ik Maxthon veel te weinig. Is IE met een extra schil. En ik denk dat ie in Nederland te onbekend is, maar is het onderzoeken waard. However, ik heb Ccleaner nog niet zo lang. Dus vind ik het een beetje eng om het te gebruiken. Om cookies en de geschiedenis te verwijderen is nog tot daar aan toe. Maar ook de getypte URL's en Index.dat bestanden en Recente lokaties van gedownload, weet ik niet of ik er goed aan doe, om dat te verwijderen. Maar ik kan toch ook alleen Analyseren kiezen?

Om maar even wat te noemen: Ccleaner noemt tijdelijke bestanden van me systeem. Kan ik die zomaar weghalen, zonder dat me systeem in de soep loopt? Dat zijn ruim 1.700 bestanden, ruim 400 MB. En dan logbestanden en bestanden in Sun Java, kan dat zomaar weg? Bestanden in Google Chrome, Opera en Firefox kunnen wel gewoon weg.

Die plaatsen, waar die bestanden staan, kan ik dat niet beter in een persoonlijk bericht naar je toesturen?

Alvast bedankt voor je reaktie.

ErikDrenthe

Geen enkele instelling in CCleaner kan je systeem in de soep laten lopen. CCleaner bestaat al jaren en de opties die ingrijpendere consequenties konden hebben zijn er al lang uitgehaald (z.a de discutabele optie om de uninstallers van de Windows updates te verwijderen)

De hoeveelheid data die gewist wordt zegt verder niks over de aard van de data.
Het is niet nodig om de locatie van de te verwijderen bestanden te vermelden. CCleaner gebruikt standaardlocaties en ik was alleen benieuwd waar Maxthon de tijdelijke bestande opslaat.

Het kan hoogstens voor irritaties zorgen als je bijv. de optie Geschiedenis voor AutoAanvullen aanvinkt (en daarbij ook nog eens de waarschuwing van CCleaner negeert) en je daarna alle opgeslagen wachtwoorden kwijt bent.
Als je meer wilt weten over een specifieke optie kan je dat altijd weer vragen op het forum.

De beste manier om te beginnen:
Laat alle standaardinstelling zoals ze zijn.
Selecteer eventueel onder Opties>Cookies welke cookies je wilt behouden. Welke dat zijn moet je zelf weten.

Andere dingen om in overweging te nemen:
Als je zoals ik vaak gebruik maakt van de optie Uitvoeren (onder het Startmenu) dan is het handig om deze optie af te vinken (bespaard je een hoop getyp).
Als je het handig vindt om de bezochte websites te op te slaan dan moet je de optie Internetgeschiedenis natuurlijk niet aan vinken (het beheer van de geschiedenis van bezochte websites is beter te regelen in de browser zelf).
Nogmaals, CCleaner kan je systeem niet breken.

Met CCleaner kan je ook het register 'opschonen'. Ik vind dit zelf een nutteloze exercitie maar als je het toch wilt doen dan is CCleaner misschien wel de meest veilige applicatie om dit te doen.
En áls je het doet, doe het dan goed. Herhaal de schoonmaak actie net zoveel keer achter elkaar als nodig is totdat er geen te verwijderen items meer worden vermeldt.
keyzer
Expert

Berichtdoor ErikDrenthe » 21 jan 2010 19:29

Hoi iedereen,

Hoe ist? Ja, wat mij sowieso aantrekt in CCleaner, is dat het niet zoveel ruimte inneemt en dat het ook een direktere toegang geeft tot het verwijderen van bestanden enzo. Maxthon is wat dat betreft een favo browser van mij. Weet ook niet waarom. Heb een ad-killer ge-installeerd. Dat is 1 van de add-ons.

However, ik heb wat schoongemaakt op me harde schijf en bij het opstarten wat dingen stilgezet. Dat gaf geen problemen. Tenzij er een beter programma is dan CCleaner, is dit wel een bijzonder handige tool. Ook bij systeemherstel, daar kom je rechtstreeks bij. Prima programma, dus.

ErikDrenthe
ErikDrenthe

Berichtdoor Don Diego » 21 jan 2010 21:31

CCleaner heeft z'n sporen in de loop van de jaren wel verdiend.
Naar mijn mening een van de beste schoonmaakprogramma's op dit moment.
Ook voor de minder ervaren computeraars onder ons is CCleaner erg toegankelijk.
Ik ben het met Keyzer eens wat betreft het nut van het opschonen van het register.
Persoonlijk heb ik nog nooit enige snelheidswinst kunnen ontdekken na een schoonmaaksessie.
Het register opschonen brengt daarentegen wel risico's met zich mee.
Ondeskundig opschonen (verwijderen wat je niet mag verwijderen) kan vergaande gevolgen hebben, zoals beschadiging van je systeem.
In sommige gevallen zal dan een volledige herinstallatie nodig zijn om de computer weer aan de praat krijgen.

CCleaner wordt gemaakt door Piriform.
Ze maken ook nog twee andere gratis programma's, te weten Defraggler (defragmenteren van de bestanden op de harde schijf) en Recuva (terughalen van bestanden die per ongeluk verwijderd zijn).
Een nieuw programma is bovendien in de maak, te weten Speccy, een programma dat veel systeeminformatie m.b.t. de computer geeft.
Alle drie goede en nuttige programma's en gemakkelijk in het gebruik.

Ik hoop dat deze informatie zinvol voor je is.
Succes!
Don Diego

Berichtdoor ErikDrenthe » 21 jan 2010 22:58

Hoi Don Diego en de anderen,

Hoe ist? Ja, die CCleaner is inderdaad wel een handig programma. Ik heb niet zoveel verstand van computers, dus ik kan er wel prima mee overweg. Ik wist trouwens niet, dat de makers van CCleaner ook een defragprogramma hebben gemaakt. Is die sneller dan een partitie in Windows defragmenteren? Er zijn trouwens meer programma's, zoals (door jullie genoemd) Defraggler, Smart Defrag en JKDefrag.

Nog even een andere vraag. Kan het handig zijn om bestanden op de C te comprimeren? Heb ik in het verleden wel gedaan, meende ik. Maar weet niet of het echt nodig is. Moet ik dat dan alleen op C: doen of ook voor de submappen en bestanden? Ik hoop op antwoord terug.

ErikDrenthe
ErikDrenthe

Berichtdoor keyzer » 21 jan 2010 23:32

ErikDrenthe schreef:Hoi Don Diego en de anderen,

Hoe ist? Ja, die CCleaner is inderdaad wel een handig programma. Ik heb niet zoveel verstand van computers, dus ik kan er wel prima mee overweg. Ik wist trouwens niet, dat de makers van CCleaner ook een defragprogramma hebben gemaakt. Is die sneller dan een partitie in Windows defragmenteren? Er zijn trouwens meer programma's, zoals (door jullie genoemd) Defraggler, Smart Defrag en JKDefrag.

Nog even een andere vraag. Kan het handig zijn om bestanden op de C te comprimeren? Heb ik in het verleden wel gedaan, meende ik. Maar weet niet of het echt nodig is. Moet ik dat dan alleen op C: doen of ook voor de submappen en bestanden? Ik hoop op antwoord terug.

ErikDrenthe

Wat defragmenteerprogramma's betreft is mijn eerste keus JKDefrag. Mijn tweede keus is Contig.
Defraggler defragmenteert alleen de individuele bestanden (handig bij bijv. grote media bestanden) en is daarom geschikt voor regelmatig gebruik (bijv. wekelijks) maar optimaliseert de plaatsing van de bestanden op de schijf niet. Dit doen JKDefrag en Contig wel . De scan duur daarom ook veel langer (hoewel JKDefrag over verschillende scripts beschikt)

Tenzij je een zeer ernstig tekort aan schijfruimte hebt en geen andere opties hebt (zoals het overzetten van bestanden naar een amdere drager) raad ik het comprimeren van schijven niet aan.
Enkele nadelen van het comprimeren van schijven:
-Trager reagerend systeem: Het lezen/schrijven van/naar gecomprimeerde bestanden duurt langer omdat de data eerst uitgepakt moet worden.
-Schijfcorruptie: Op een niet gecomprimeerde schijf zal een slechte sector resulteren in een of hoogsten enkele corrupte bestanden. Een gecomprimeerde schijf kan volledig onbruikbaar worden.
-Compatibiliteitsproblemen met bepaalde software (z.a defragmenteer- en recovery-software!)

Het comprimeren van schijven stamt nog uit het DOS-tijdperk en had daar moeten blijven. Met de huidige prijzen van opslagmedia is het comprimeren van schijven de eventuele nadelige gevolgen niet waard.
keyzer
Expert

Berichtdoor ErikDrenthe » 22 jan 2010 00:18

Hoi Keyzer,

Het comprimeren van de C en bestanden en mappen gaf bij mij ook een foutmelding.

Verder ben ik geneigd om Defraggler eens te testen, alsmede Smart Defrag enzo. JKDefrag is dan zeker het testen waard. Maar er is ook MyDefrag. JKDefrag draait in een Dos-box, die onder Windows draait. Wat betekent dat?

Dus JKDefrag of MyDefrag zijn sneller dan defragmenteren met Windows? Ik heb een partitie met muziek. Is niet op C, dus niet waar het systeem op draait. Moet ik die ook defragmenteren? (is al jaren niet meer gebeurd).

Nog ff een andere vraag. CCleaner ruimt ook Windows logbestanden op. Wat zijn dat en waar dienen die voor?

ErikDrenthe
ErikDrenthe

Berichtdoor keyzer » 22 jan 2010 08:47

Het comprimeren van de C en bestanden en mappen gaf bij mij ook een foutmelding.

Waarschijnlijk werk je onder Vista of hoger. Comprimeren van schijven, niet aan beginnen.

Verder ben ik geneigd om Defraggler eens te testen, alsmede Smart Defrag enzo. JKDefrag is dan zeker het testen waard. Maar er is ook MyDefrag. JKDefrag draait in een Dos-box, die onder Windows draait. Wat betekent dat?

JKDefrag is MYDefrag geworden: http://kessels.biz/JkDefrag/
MyDefrag draait niet in een dos-venster (hoewel er wel een cmdline optie is geloof ik).

Dus JKDefrag of MyDefrag zijn sneller dan defragmenteren met Windows? Ik heb een partitie met muziek. Is niet op C, dus niet waar het systeem op draait. Moet ik die ook defragmenteren? (is al jaren niet meer gebeurd).

De snelheid van het defragmentatieproces hangt samen met de grondigheid ervan. MyDefrag heeft een aantal opties die in snelheid/grondigheid variëren.
Ik zou zeggen lees de informatie op de site van MyDefrag.

Ik weet niet hoe defragmenteerders met partities omgaan. MyDefrag geeft de schijven aan die gedefragmenteerd kunnen worden. Ik stel me voor dat het de hele schijf pakt ongeacht of deze is opgedeeld in partities.

Defraggler defragmenteert alleen de individuele bestanden (handig bij bijv. grote media bestanden) en is daarom geschikt voor regelmatig gebruik (bijv. wekelijks) maar optimaliseert de plaatsing van de bestanden op de schijf niet. Dit doen JKDefrag en Contig wel . De scan duur daarom ook veel langer (hoewel JKDefrag over verschillende scripts beschikt)

Nog ff een andere vraag. CCleaner ruimt ook Windows logbestanden op. Wat zijn dat en waar dienen die voor?

Windows houdt logs bij van diverse gebeurtenissen van het systeem http://support.microsoft.com/kb/308427
Tenzij je een programmeur bent of iemand die obsessief/compulsief bijhoudt wat het besturingssysteem doet heeft het geen zin om deze informatie te behouden.

ErikDrenthe
keyzer
Expert

Berichtdoor ErikDrenthe » 22 jan 2010 17:30

Hoi Keyzer,

Ja, sorry. Misschien was het niet handig die vraag hier neer te zetten.

ErikDrenthe
ErikDrenthe

Berichtdoor ErikDrenthe » 29 jan 2010 23:14

Hoi Keyzer,

Nog ff een losse opmerking: je kunt ook in Maxthon en andere browsers in de instellingen aangeven dat als je een browser afsluit, dat ie z'n cookies weggooit. Dus om te voorkomen dat er rommel op je harde schijf komt.
ErikDrenthe

Keer terug naar Pc opschonen