Tip: Hoe sla je documenten in LibreOffice standaard op in Microsoft Office formaat

LibreOffice is het meestgebruikte gratis kantoorpakket, dat grotendeels dezelfde functionaliteit als Microsoft Office heeft. De uitwisselbaarheid met Microsoft Office bestanden wordt ook steeds beter. Standaard gebruikt LibreOffice zelf het open document formaat (ODF), dat sinds Microsoft Office 2007 ook door Microsoft - deels - ondersteund wordt, om documenten op te slaan. Toch geeft het openen van ODF-documenten (.odt, .ods en .odp) wel eens problemen in Microsoft Office - lang niet alle elementen worden goed weergegeven (bij conversies tussen Word en ODF gaan ook sommige elementen verloren).

Microsoft doet waarschijnlijk minder moeite om de ODF-filters in Office te verbeteren dan LibreOffice om de Word-, Excel- en PowerPoint-filters te verbeteren. Je kunt er daarom misschien beter voor kiezen - als je vaak bestanden uitwisselt met Microsoft Office gebruikers - om in LibreOffice bestanden in het Microsoft Office formaat opslaan, dan om ODF-bestanden te laten openen in Microsoft Office (aan de andere kant valt er natuurlijk ook wat voor te zeggen om het ODF-formaat te ondersteunen).

1. Sla documenten op als Microsoft Word, Excel of PowerPoint bestand

Je kunt bij elk afzonderlijk document ervoor kiezen om het als Microsoft Word, Excel of PowerPoint op te slaan. Kies dan voor Bestand | Opslaan als en selecteer het gewenste bestandsformaat.

Kies bestandsformaat


Klik Bewaar

Hierna volgt een waarschuwing dat LibreOffice niet altijd geheel compatibel is met het Microsoft bestandsformaat. Sommige ingewikkelde opmaak kan verloren gaan bij de conversie naar Microsoft Office.


Klik Gebruik Microsoft formaat

Als je vaak documenten uitwisselt met mensen die liever Microsofts doc, xls, ppt, docx, xlsx of pptx gebruiken dan kun je er in LibreOffice voor kiezen om standaard in Microsoft Office formaten op te slaan in plaats van in ODF.

2. Sla standaard documenten op in Microsoft Office formaten

a. Ga in LibreOffice onder Windows naar Extra | Opties (of LibreOffice | Voorkeuren in macOS) en dan naar
Laden/Opslaan | Algemeen

b. Onder het kopje Standaard bestandsindeling kies je bij Documenttype Tekstdocument en vervolgens bij Altijd opslaan als voor Microsoft Word 2007-2013 XML of Microsoft Word 97-2003 (er gaan stemmen op dat de compatibiliteit met het oudere .doc-formaat van Word 97-2003 beter is dan met het nieuwere .docx). Klik OK en daarna slaat LibreOffice standaard op als .docx of .doc.

c. Hetzelfde doe je vervolgens voor Werkbladen (spreadsheets). Kies voor Microsoft Excel 2007-2013 XML of Microsoft Excel 97-2003 (er wordt gezegd dat de conversie naar het oudere .xls-formaat beter verloopt dan .xlsx). Klik OK en daarna worden je spreadsheets standaard als .xlsx of xls. opgeslagen.

Microsoft Excel 2007-2016 XML met macro ingeschakeld is ook een optie. Als je macro's gebruikt kunnen sommige worden geconverteerd in LibreOffice, maar lang niet alle. Lees hier meer over macro's in LibreOffice en Microsoft Office. Ideaal is het niet.

d. Als laatste kun je hetzelfde doen voor Presentaties. Kies voor Microsoft PowerPoint 2007-2013 XML of Microsoft PowerPoint 97-2003. Klik OK en daarna worden je presentaties standaard als .pptx of .ppt opgeslagen.

Deel dit artikel: 


Ook op GratisSoftware.nl:

Reageren

Controlevraag tegen spam
_witserland