PortableApps.com

Vragen over andere software
xaphan80

PortableApps.com

Berichtdoor xaphan80 » 10 jan 2018 17:41

Beste,

Ik ga binnenkort Windows opnieuw installeren op diverse computers, zodat alle troep weg is en je weer met een schone lei kan beginnen. Mijn plan is om vervolgens Windows af te stellen door bepaalde instellingen aan te passen (betere privacy, optimale werking, etc) en daarna een kloon te maken van de C:-partitie.

Ik wil dan ook zoveel mogelijk software die ik gebruik / nuttig is er ook opzetten. Omdat het installeren van software wel met o.a. registerwijzigingen het systeem vertraagt, was mijn plan zoveel mogelijk portable software te gebruiken. Ik wijs een aparte map toe voor portable software die ik maak in de root. Mijn eerste plan was door twee mappen aan te maken: "Program Files Portable (x86)" en "Program Files Portable (x64)". De tweede map is uiteraard voor software die uitsluitend draait onder Windows 64bit. Als je voor portable software een vaste opslaglocatie gebruikt, kan je ook alvast snelkoppelingen aanmaken en die kopieren op een ander systeem. Dus daar was ik erg mee bezig.

Ik ben inmiddels wat wijzer geworden:
- Sommige portable software draait niet als ze binnen een map worden opgeslagen die begint met "Program Files"
- Ook al is een applicatie portable, vaak laten ze toch hun sporen achter in het register
- Je kan makkelijk handmatig snelkoppelingen maken naar het Windows Startmenu (ze gewoon opslaan in: C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs) Er treden dan wel regelmatig problemen op met de weergave van de iconen. Dit kan je oplossen door het icoon te rippen met gratis software zoals BeCyIconGrabber. Anders kan je op internet zoeken naar alternatieve icons of er zelf eentje maken :idea: In het startmenu maak je een desktop.ini bestand aan (gewoon een tekstbestand waarvan je vervolgens de extentie verandert van .txt in .ini. Daarin typ je de opdracht dat aan die snelkoppeling je gewenste icoon kan worden toegewezen. Hoe je dat precies doet, kan je makkelijk opzoeken op internet.)

Ik was het al eerder tegengekomen, maar ging pas later begrijpen wat het is. Ik dacht eerst dat PortableApps.com een site was zoals gratissoftwaresite.nl maar dan voor applicaties die uitsluitend portable zijn. Ik vond het al raar dat je na het downloaden toch een exe-bestand moest uitpakken. Ik vond het ook verdacht, want de meeste portable software verkrijg je als ZIP-bestand of soortgelijk.

Het blijkt niet verdacht te zijn, maar juist bijzonder nuttig. PortableApps is een systeem waarmee makkelijk en overzichtelijk de gewenste software op bijvoorbeeld een USB-stick kan zetten, zodat je de software op elke computer kan gebruiken. Wat ik al opsomde: portable software laat vaak toch zijn sporen achter in het register. Daarmee kan je de software niet gebruiken als je op een andere computer bent ingelogd als gastgebruiker of gebruiker met beperkte rechten. Met PortableApps kan dat dus wel, want de software zit als het ware ingepakt in een opzet, waardoor er in plaats van registerwijzigingen ini-bestanden worden aangepast. De ini-bestanden bevinden zich in het 'pakket' op de USB-stick of whereever, maar nestelen zich niet in het besturingssysteem. Portable wordt daarmee dus echt portable. Behalve dat je je gewenste software op alle computers kan gebruiken, hou je daarmee ook Windows schoon. Als er een nieuwe versie uitkomt, kan je deze gewoon downloaden en uitpakken en de nieuwe bestanden vervangen daarmee de oude, terwijl instellingen die je zelf hebt aangemaakt intact blijven

Behalve dat je een groot arsenaal aan apps kan downloaden, kan je ook zelf portableapps maken. CCleaner vind je daar bijvoorbeeld niet, dus je kan hier CCleaner downloaden en er voor persoonlijk gebruik zo'n portableapp van maken. Je hoeft er niet voor te kunnen programmeren, maar het vereist wel wat studie. En voor de icons moet je een beetje handig zijn met grafische software.

Kennen jullie dit systeem? Wat vinden jullie ervan? En kan/mag ik hierover aan jullie vragen stellen? Want op het forum daar zijn ze niet erg vriendelijk.

En overigens is het niet mijn bedoeling reclame te maken voor hen. Het is een systeem wat ikzelf wil gebruiken. Daarbij is het sowieso praktischer dat je sommige software op de normale manier installeert. En om reclame voor jullie te maken: jullie updaten volgens mij veel frequenter dan PortableApps.com :wink:

Postbus

Re: PortableApps.com

Berichtdoor Postbus » 10 jan 2018 18:08

PortableApps.com is een verzameling portable programma's, die ook rechtstreeks bij de makers kunnen worden binnengehaald en waarbij dan meteen de nieuwste versies beschikbaar zijn. De website is dus eigenlijk overbodig, maar kan soms handig zijn om snel een flinke verzameling binnen te halen.

xaphan80

Berichtdoor xaphan80 » 10 jan 2018 19:13

Maar goed, ik wil hier wat over vragen.

Ik wil van software die niet binnen dat archief zijn ook zo'n app proberen te maken. Volgens mij moet dat wel lukken als je icoontjes kan bewerken/maken en secuur kan zijn bij het aanpassen van de nodige ini-bestanden. En je kan veel afkijken van andere apps die al in het archief staan.

Maar zou je ook van meerdere programma's (exe-files) een app kunnen maken? Bijvoorbeeld een verzameling kleine games?

Ik wil bijvoorbeeld van pxTone zo'n app maken. Eigenlijk is dat dus een pakket van meerdere kleine programma's die wel los van elkaar kunnen draaien, maar wel bij elkaar horen. pxTone is een gratis applicatie waarmee je 8 of 16bit muziek kan maken. Omdat je de bestanden vervolgens kan gebruiken met bijvoorbeeld GameMaker, is het onder mensen die graag eigen games ontwerpen erg populair geworden. Ik ben zelf niet zo'n fan van retro game-muziek, maar pxTone werkt ook voor ander soort muziek heel intuitief. Het bestaat uit een sequencer, maar ook uit een programmaatje waarmee je de instrumentklanken zelf kan ontwerpen en een ander programmaatje is bedoeld voor sound fx. En vooral dat laatste programmaatje werkt heel intuitief om te experimenteren. Het is eigenlijk gewoon een soft synthesizer, dus de formule voor een bepaald geluid kan je overnemen in 'serieuze' DAW-software zoals Cakewalk Sonar, Ableton of whatever.

Maar het bestaat dus uit meerdere exe-bestanden. In zo'n PortableApp wordt volgens mij een exe-bestand toegewezen als uitvoerbestand. Dus dat betekent dat je voor elk van die exe-bestanden een aparte app moet maken. Of heb ik dat mis?

Maar anders is het volgende misschien een idee. Met Pazera Free Audio Video Pack download je alle software van Pazera in 1x. Het zijn gewoon dezelfde programma's die je ook los kan downloaden. Maar er zit een soort menu bij met buttons waarmee je makkelijker kan navigeren naar het gewenste programma. Dat menu is een exe-bestand.

Houdt het in dat je iets vergelijkbaars moet programmeren, want daar heb ik de ballen verstand van. Of bestaat er een tool waarmee je makkelijk dat soort menu's kan maken?

---

Voordat ik het mezelf onnodig moeilijk maak. De hoofdzaak waarom ik van pxTone een app wil maken, is om te voorkomen dat het sporen achterlaat in het Windows register.

Is er een manier om te makkelijk checken of portable software dat doet?

Als je andere suggesties hebt, hoor ik die ook graag :)

Postbus

Berichtdoor Postbus » 10 jan 2018 22:21

Jouw gebleken interesses zijn niet de mijne, dus ...

Portable programma's schrijven doorgaans niet zelf naar het register, maar dat doet Windows! Als je bijvoorbeeld een exe-bestand binnenhaalt (via rechter-muisklik / Eigenschappen de-blokkeren!), dan schrijft Windows de naam van dat bestand naar het register; via de register-editor kun je dan zoeken op de naam van je downloadmap of op de naam van het exe-bestand en daar kun je dan het bestand, soms meerdere keren, terugvinden (en verwijderen, als je weet, wat je doet).

In ieder geval in Windows 7: via Start/Uitvoeren intikken: regedit en dan zit je in de register-editor. Via F3 kun je dan zoeken op een (programma-)naam of dergelijke.

xaphan80

Berichtdoor xaphan80 » 11 jan 2018 14:23

Postbus schreef:Jouw gebleken interesses zijn niet de mijne, dus ...

Portable programma's schrijven doorgaans niet zelf naar het register, maar dat doet Windows! Als je bijvoorbeeld een exe-bestand binnenhaalt (via rechter-muisklik / Eigenschappen de-blokkeren!), dan schrijft Windows de naam van dat bestand naar het register; via de register-editor kun je dan zoeken op de naam van je downloadmap of op de naam van het exe-bestand en daar kun je dan het bestand, soms meerdere keren, terugvinden (en verwijderen, als je weet, wat je doet).

In ieder geval in Windows 7: via Start/Uitvoeren intikken: regedit en dan zit je in de register-editor. Via F3 kun je dan zoeken op een (programma-)naam of dergelijke.

Ah, bedankt voor de info!

Ja, ik was er zelf achtergekomen dat portable software in ieder geval sporen achterlaat. Maar klopt het dat het systeem van PortableApps dat nou voorkomt?

Het is veel informatie die je erover moet lezen. Ik heb ADHD, dus het is voor mij moeilijk om zo'n overload aan tekst te leren. Ik vermoed dat het relatief makkelijk is. Als je de handleiding van een stofzuiger voor je hebt met 50 pagina's, denk je ook dat het een heel ingewikkeld apparaat is, terwijl het gewoon een kwestie is van een knop indrukken en zuigen :)

Maar wat ik tot nu toe heb begrepen, is dat ini-bestanden aangeven hoe de software zich gedraagt, bijvoorbeeld op welke taal deze staat ingesteld. Zelf zo'n portable app maken houdt in dat je de bestaande opzet aanpast aan de software die je erin wilt verwerken. En dat houdt vooral in: de bestanden in de juiste mappen plaatsen, iconen maken (voor mij werkt The GIMP daarvoor het beste) maar vooral ini-bestanden bewerken zodat deze is aangepast aan de software. Ik heb daaruit iets dingen opgemaakt bijvoorbeeld dat de TEMP-folder in WIndows automatisch wordt geleegd nadat je de app afsluit. De instructies in de ini-bestanden zouden normaal gesproken in het Windows register komen en daar vervolgens in blijven. Klopt dat?

Bedankt voor het antwoorden, want ik steek er van op!

Postbus

Berichtdoor Postbus » 11 jan 2018 14:34

xaphan80 schreef:Ja, ik was er zelf achtergekomen dat portable software in ieder geval sporen achterlaat. Maar klopt het dat het systeem van PortableApps dat nou voorkomt?
Dat denk ik niet, want de programma's worden gewoon uitgevoerd en Windows schrijft maar door naar het register.

xaphan80 schreef:Maar wat ik tot nu toe heb begrepen, is dat ini-bestanden aangeven hoe de software zich gedraagt, bijvoorbeeld op welke taal deze staat ingesteld. Zelf zo'n portable app maken houdt in dat je de bestaande opzet aanpast aan de software die je erin wilt verwerken. En dat houdt vooral in: de bestanden in de juiste mappen plaatsen, iconen maken (voor mij werkt The GIMP daarvoor het beste) maar vooral ini-bestanden bewerken zodat deze is aangepast aan de software. Ik heb daaruit iets dingen opgemaakt bijvoorbeeld dat de TEMP-folder in WIndows automatisch wordt geleegd nadat je de app afsluit. De instructies in de ini-bestanden zouden normaal gesproken in het Windows register komen en daar vervolgens in blijven. Klopt dat?

De TEMP-folder wordt in principe niet automatisch geleegd; daarvoor is CCleaner een handig programma.

De instructies in ini-bestanden komen, denk ik, niet in het register terecht, want daarvoor heb je nu juist dat ini-bestand.

xaphan80

Berichtdoor xaphan80 » 11 jan 2018 15:36

Postbus schreef:De instructies in ini-bestanden komen, denk ik, niet in het register terecht, want daarvoor heb je nu juist dat ini-bestand.

Ik heb een keer ontdekt dat wanneer je bij sommige portable software zelf een leeg ini-bestand aanmaakt, deze dezelfde naam geeft als het uitvoerbestand en ook opslaat in dezelfde map waar alle programmabestanden staan, er automatisch data inkomt. Als je het ini-bestand niet zelf maakt, wordt het niet automatisch aangemaakt. Daaruit maak ik op dat de data wordt opgeslagen in het register, klopt dat?

Het zou mooi zijn als je op die manier kan omzeilen dat het Register wordt aangepast. Maar bij de meeste software werkt dit niet; lege ini-bestanden blijven leeg.

Maar dat hield mijn vraag eigenlijk in ... of het systeem van PortableApps dit wel kan omzeilen.

Postbus

Berichtdoor Postbus » 11 jan 2018 15:43

Je hebt veel vragen, maar de beste leermeester is: gewoon proberen en testen. Succes ermee!

xaphan80

Berichtdoor xaphan80 » 12 jan 2018 16:49

Fair enough

Dit zijn eigenlijk dingen die beantwoord zouden moeten worden op het forum van PortableApps. De Mod daar is helaas nogal selectief en lijkt alleen de berichten te beantwoorden waar hij zin in heeft.