computer loopt vast na opstarten (opgelost)

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
harmjan

computer loopt vast na opstarten (opgelost)

Bericht door harmjan » 15 jan 2016 20:02

Het probleem speelt reeds enige dagen: kort na het opstarten begint het bekende cirkeltje te draaien dat duidelijk maakt dat de gebruiker moet wachten en ondertussen gebeurt er helemaal niets, de computer lijkt bevroren en het processorlampje gaat zwak aan en uit in een langzaam constant ritme. Ik kan dit alleen stoppen door de stekker uit de contactdoos te halen en de computer opnieuw op te starten. Vaak gebeurt daarna hetzelfde maar met een beetje geluk start de computer normaal op en dan heeft de computer geen enkele tekortkoming meer.

Ik vermoed dat het een softwareprobleem is, wellicht iets in het opstartmenu maar ik heb hier recentelijk niets aan gewijzigd, alleen een paar programma's tijdelijk uit het opstartmenu gehaald om te verkennen of hier misschien de oorzaak lag maar ik heb tot nu toe niets gevonden.

De problemen lijken steeds erger te worden, soms moet ik de computer 5 maal geforceerd stoppen en daarna opnieuw opstarten voordat de computer eindelijk te gebruiken is.

Heeft misschien iemand kennis van een diagnostisch hulpmiddel om te kunnen bepalen wat er aan de hand is?

grasshopper

Re: computer loopt vast na opstarten

Bericht door grasshopper » 15 jan 2016 22:11

Start de computer op met de laatst bekende juiste configuratie

Lukt dat niet, start dan op met de recoverycd in de herstelconsole & kies allereerst voor opstartherstel.
Afbeelding
Lukt dat niet, start op met de recoverycd in de herstelconsole & kies voor de Opdrachtprompt.
Typ vervolgens:

1. chkdsk /f /r
  2. bootrec /fixmbr
  3. bootrec /fixboot
  4. bootrec /rebuildbcd
  5. bcdboot c:\windows /l nl-nl (Windows 8(!))

Laat na ieder commando je systeem eerst zijn werk doen & herstart.

Succes.:)

harmjan

Bericht door harmjan » 16 jan 2016 20:32

Ik heb de opdracht uitgevoerd, althans voor zover dat aan de orde was of lukte. Mijn besturingssysteem is Windows 7 Ultimate en ik heb daarom niet geprobeerd de vijfde opdracht uit te voeren omdat die alleen op Windows 8 betrekking heeft. De chkdsk operatie mislukte vanaf de opdrachtprompt, ik kreeg de melding dat dit niet mogelijk was omdat de schijf actief was. Ik vind het altijd onduidelijk welke schijf bedoeld wordt omdat bij het opstarten vanaf de installatie DVD de schijven andere schijfletters hebben dan als ze gewoon vanaf Windows opgestart worden. Ik heb daarom nog een paar andere schijfletters geprobeerd maar dan kreeg ik óf dezelfde melding óf de melding dat de schijf niet bestond. Volgens mij moet chkdsk/r (met de reparatieopdracht) ook vanuit Windows geactiveerd kunnen worden om bij een heropstart uitgevoerd te worden maar ik heb nog niet kunnen vinden hoe dit ook al weer ging.

De andere drie opdrachten zijn succesvol voltooid (2,3 en 4). Daarna heropgestart: dit keer zonder problemen. En nu maar afwachten of dit zo blijft......

Het is me inmiddels duidelijk geworden dat de problemen niet verholpen zijn. Eerder vandaag heb ik de computer 4 maal geforceerd opnieuw op moeten starten: pas toen ging het goed maar zojuist startte de computer in één keer goed op. Ik was nog vergeten te vermelden dat ik geen herstelschijf heb met de meest recente juiste configuratie. De schijf waar ik de back-ups op bewaar heeft het recentelijk begeven en daarom heb ik een nieuwe ingebouwd en daar staan alleen recente back-ups op.

Daarnaast, ik heb geen opstartherstel gedaan vanaf de installatie DVD omdat ik dit al gedaan had voordat ik dit onderwerp op het forum zette: opstartherstel brengt geen veranderingen aan omdat er geen afwijkingen worden gevonden.

Ik denk zelf dat het probleem niets te maken heeft met het opstarten: de problemen beginnen kort daarna. Ik heb enkele programma's die ik met de taakmanager vertraagd laat opstarten maar die worden door de problemen niet geactiveerd, tenminste op de momenten dat het probleem speelt. Ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt doordat één programma (of meerdere) dat opgestart is het verder functioneren van de computer belet, het kan eventueel ook een service of een driver zijn. Ik heb ParkControl verdacht maar dit programma is het volgens mij niet. Daarna heb ik drie beveiligingsprogramma's tegelijkertijd actief en die heb voor de zekerheid elk zo geconfigureerd dat ze elkaar niet in de gaten houden. Dit had geen effect op het bevriezen van de computer kort na het opstarten.

Edit mod: Samengevoegd tot 1 bericht

grasshopper

Bericht door grasshopper » 17 jan 2016 19:31

Download MiniToolBox bij voorkeur naar het bureaublad.
  • Dubbelklik op MiniToolBox.exe om te tool te starten.
  • Let op!!! Windows Vista & 7 gebruikers dienen MiniToolBox.exe als administrator uit te voeren Rechtermuisknop uitvoeren als,
  • Vink vervolgens de onderstaande opties aan.
    • List last 10 Event Viewer Errors
    • List Devices Only Problems
    • Klik vervolgens op de knop Go.
    • Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand geopend, plaats deze als bijlage in je bericht inclusief de probleemomschrijving.
    • Dit logbestand wordt tevens op de locatie als results.txt opgeslagen waar de MiniToolbox is uitgevoerd.

harmjan

Bericht door harmjan » 17 jan 2016 20:33

Ik heb de gevraagde gegevens in een emailbericht verstuurd. Het probleem was dat mijn computer na het opstarten regelmatig vastloopt.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 17 jan 2016 21:31

Zoek bij je computerfabrikant Hewlett Packard stuurprogramma's voor de volgende apparaten:
  • StarPort Storage Controller (Lite)
  • Broadcom TPM Device
  • PS/2-compatibele muis
  • ThinkPad Tablet Keyboard and Buttons (101/102 Key

harmjan

Bericht door harmjan » 17 jan 2016 22:14

Ik had het verslag van minitools inmiddels ook gelezen en gezien dat er problemen waren als het gaat om de stuurprogramma's die hierboven genoemd worden. Ik had een andere methode reeds gebruikt om de stuurprogramma's optimaal te krijgen want volgens Windows waren de beste stuurprogramma's reeds geïnstalleerd, dat wil zeggen, op de laatste na. Ik begrijp niet waar minitools deze driver gevonden meent te hebben: Windows kent die niet, niet als ik zoek met de zoekfunctie van Windows maar ook niet als ik doelbewust zelf op zoek ga op de plaats waar de drivers zijn opgeslagen: C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository. De driver bestaat gewoon niet, is ook nergens te vinden onder apparaatbeheer.

Als het gaat om de eerste drie: ik heb besloten om de stuurprogramma's gewoon te verwijderen. Ik ga ervan uit dat als ze nodig zijn Windows die zelf tijdens het opstarten automatisch installeert. Dit heb ik gedaan, mijn computer lijkt normaal te functioneren, ik merk er niets bijzonders aan.

Tenslotte heb ik bovenstaande opdracht uitgevoerd door de HP support assistant te installeren en die is op zoek gegaan naar mogelijke updates, ik kon dit proces niet sturen door alleen naar bepaalde updates te laten zoeken, het was blijkbaar alles of niets. Dit programma heeft geen nieuwe of betere drivers weten te vinden.

Ik wacht nu eerst af of mijn computer normaal blijft functioneren na de eerstvolgende opstarts.

Even had ik de illusie dat mijn computer hersteld was maar dit was niet het geval. eerder vandaag heb ik de computer 4 keer geforceerd moeten opstarten voordat hij het eindelijk deed. Later ging het opstarten wel in één keer goed: het blijft onvoorspelbaar.

Ik heb de minitoolbox nogmaals laten zoeken naar problemen nadat ik eerst een sfc/scannow operatie had gedaan. Deze laatste leverde niets op. de minitoolbox begon wederom over de muisdriver maar volgens Windows zelf werkt die correct en is de beste software van Microsoft zelf geïnstalleerd. Daarnaast zou HBtnKey niet geladen zijn en hetzelfde geldt voor sptd, het zouden opstartstuurprogramma's zijn. Ik vind ze nergens in mijn computer, ook niet onder de niet-actieve services.

Nu is mijn vraag: zijn dit inderdaad essentiële stuurprogramma's voor het goed functioneren van een computer? Ik heb gezocht op het internet maar ik heb nooit een foutmelding van Windows gekregen over beide stuurprogramma's en ik heb tot nu toe ook geen informatie gevonden over hoe eventueel beide opstartstuurprogramma's te repareren zijn. Als hier inderdaad de oorzaak ligt van de problemen met mijn computer, ik heb er geen idee van.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 19 jan 2016 13:22

Ik zie dat er services aan gekoppeld zijn, die je uit zou kunnen schakelen (Combineer [windowstoets] & r] → typ: services.msc)

Maak hierbij gebruik van Easy Service Optimizer om je computer tegelijkertijd ietwat sneller te laten accelereren.
Kies voor Tweaked onderin en klik op Apply (1e icoon bovenin)
Voe hierna nog wel de services:
  • Audiosrv
  • AudioEndPointBuilder
toe om je audioservice te laten functioneren

Voorbeeld van hoe dat er ongeveer uit ziet:
Afbeelding

harmjan

Bericht door harmjan » 19 jan 2016 21:00

Opdracht uitgevoerd en volgens mij is mijn computer nu iets sneller. Als ik de lijst met services bekijk zie ik trouwens geen verschil maar ik kende de lijst niet uit mijn hoofd, schijn zou dus kunnen bedriegen. Echter, ik heb voor de zekerheid na de operatie mijn computer heropgestart. De laatste twee opstarts verliepen vlekkeloos maar nu liep de computer weer vast. Ik doe dus verslag van een iets snellere computer na een geforceerde heropstart. Het oorspronkelijke probleem is dus nog niet verholpen.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 19 jan 2016 23:19

heb je wel de chipsetdrivers geïnstalleerd? Zoek eens daar na bij Hewlett Packard en plaats een nieuw Minitoolbox log.

Voer ook de Intel® Driver Update Utility uit.
Kijk of dat het probleem oplost.

Afbeelding

harmjan

Bericht door harmjan » 20 jan 2016 21:48

Intel had ik al uitgeprobeerd: die had één nieuwe driver in de aanbieding en die heb ik geïnstalleerd. Het betrof een driver die te maken had met mijn beeldscherm, niet de adapter, en nu heeft mijn beeldscherm iets diepere kleuren. Op het probleem van het vastlopen van de computer na het opstarten heeft het geen invloed gehad.

Nu ben ik bezig met HP: die is nu al drie kwartier data aan het downloaden naar mijn computer, het betreft stap 2 van in totaal 5 stappen. Zodra dit proces is afgerond zal ik er verslag van doen.

Update: HP heeft zijn werk uiteindelijk toch gedaan. Het heeft vermoedelijk niets opgeleverd. Ik heb er althans geen bericht over gekregen. Ik kan echter niet uitsluiten dat er wellicht automatisch veranderingen in mijn computer zijn aangebracht, het hulpprogramma is er in ieder geval lang genoeg mee bezig geweest.

harmjan

Edit mod: Samengevoegd tot 1 bericht

grasshopper

Bericht door grasshopper » 21 jan 2016 07:11

@Harmjan,
Wanneer er in je onderwerp nog niet gereageerd is, plaats dan geen nieuwe -, maar open je laatste reactie om daar informatie aan toe te voegen. Hierdoor blijft het onderwerp overzichtelijk.

harmjan

Bericht door harmjan » 21 jan 2016 20:03

Ik ben nog op zoek geweest naar wellicht niet goed functionerende drivers in het register met behulp van de Registry Search Tool. Ik heb toen het volgende commando ingetypt: regsrch.vbs. (één keer met en één keer zonder de laatste punt). Ik heb niets gevonden:

Screen Shot 01-21-16 at 07.55 PM.JPG
Screen Shot 01-21-16 at 07.55 PM.JPG (39.03 KiB) 23386 keer bekeken

Ik ben bang dat het nu erg lastig wordt om de oorzaak van het bevriezen van de computer te achterhalen. Het is mijn ervaring dat een computergebruiker door Windows foutmeldingen vaak helemaal op het verkeerde been gezet wordt maar ik heb ook weleens een blauw scherm gezien waarop Windows waarschuwde dat het besturingssysteem preventief was gestopt om schade aan de computer te vermijden. Als het de eerste keer was dat deze waarschuwing in beeld kwam dan kon ik het beste de computer weer gewoon opstarten. Had ik de waarschuwing al vaker gezien dan moest ik me verdiepen in recent veranderde soft- of hardware.

Ik heb de laatste tijd geen bijzondere nieuwe software geïnstalleerd, het gaat bijna altijd om updates van reeds geïnstalleerde software. Wel heb ik recentelijk een nieuwe harde schijf ingebouwd, geen systeemschijf maar een data opslagschijf om systeem back-ups op te bewaren. Volgens hard disk sentinel is de schijf perfect.

Daarnaast heb ik weleens een melding gehad over "memory parity." Dit probleem heb ik opgelost door een kleine aanpassing van de BIOS instellingen. Het laat zich niet goed indenken dat er iets met de geheugenkaarten aan de hand zou zijn: ze zitten al zeer langdurig in het moederbord, het zou hooguit zo kunnen zijn dat één van de vier (of meer) niet meer helemaal goed zou zijn maar de Windows Memory test brengt geen enkele tekortkoming aan het licht.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 21 jan 2016 22:55

Aan de schermafbeelding te zien, lijkt het alsof je op "regsrch.vbs" gezocht hebt in het register, een weinig zinvolle zoekpoging.

Enfin, ik zou je als laatste troef nog eens met SystemLook willen laten zoeken op je systeem naar de meldingen in Minitoolbox.
(Vervang xxxxxxx door de meldingen in Minitoolbox)

Download SystemLook(x32) of SystemLook(x64) & plaats het bestand op het Bureaublad.
Dubbelklik SystemLook.exe om het programma te starten.
In het venster dat opent kopieer je onderstaande code:

Code: Selecteer alles

:regfind
xxxxxxx
:filefind
xxxxxxx
:folderfind
xxxxxxx
:service
xxxxxxx
Afbeelding Zorg dat deze tekst links uitlijnt!

Klik op de knop "Look" om de scan te activeren.
Als de scan klaar is opent een tekstbestand (SystemLook.txt).
Post de inhoud van dit bestand.

(handleiding)

harmjan

Bericht door harmjan » 22 jan 2016 19:56

In het tekstbestand van minitool staan nogal veel zaken vermeld en ik vermoed dat vooral de systeemfouten belangrijk zijn. Daar staat als tekortkoming vermeld : HBtnKey en sptd. Ik heb systemlook in eerste instantie naar deze twee laten zoeken. Het verslag staat in de bijlage. Mocht het wenselijk zijn om nog meer zaken op te sporen dan verneem ik dit graag.

Tenslotte, zojuist heb ik 5 geforceerde heropstarts nodig gehad om mijn computer na de opstart te kunnen gebruiken. Nu doet hij het perfect, net alsof er niets aan de hand is. Tijdens één van de opstarts kreeg ik de foutmelding in beeld die ik al eerder vermeld had. Ik heb met een fototoestel een schermopname gemaakt:

P1040136.JPG
P1040136.JPG (238.55 KiB) 13690 keer bekeken
Bijlagen
SystemLook HBtnKey, sptd.txt
(5.78 KiB) 263 keer gedownload

Gesloten