NOD32 online scanner

Welke software ontbreekt nog op Gratis Software Site en kunt u ons aanbevelen?
Gesloten
keyzer

NOD32 online scanner

Bericht door keyzer » 14 aug 2007 20:16

Na Trend Micro, Kaspersky en Panda heeft nu ook ESET een online versie van hun befaamde NOD32 malware scanner uitgebracht.
NOD32 is een van de meest effectieve scanners (zie bijv. de test van AV-Comparatives ). De online scanner detecteert en verwijdert bekende en nog onbekende virussen, trojans en spyware.
De online versie scant echter niet op rootkits.

Een aanrader als je het mij vraagt.

http://www.eset.com/onlinescan/

(Werkt alleen in Internet Explorer)

matthijs
Website beheerder
Contacteer:

Re: NOD32 online scanner

Bericht door matthijs » 14 aug 2007 22:14

keyzer schreef:Na Trend Micro, Kaspersky en Panda heeft nu ook ESET een online versie van hun befaamde NOD32 malware scanner uitgebracht.
NOD32 is een van de meest effectieve scanners (zie bijv. de test van AV-Comparatives ). De online scanner detecteert en verwijdert bekende en nog onbekende virussen, trojans en spyware.
De online versie scant echter niet op rootkits.

Een aanrader als je het mij vraagt.

http://www.eset.com/onlinescan/

(Werkt alleen in Internet Explorer)
Heb em toegevoegd bij scans:
http://www.gratissoftwaresite.nl/scanstests.php

holwortel

Bericht door holwortel » 14 aug 2007 23:08

Wellicht is het goed toch de commentaren van security.nl mee te nemen in de overweging om de online scanner van ESET te gebruiken:

http://www.security.nl/article/16688/1/ ... NOD32.html

keyzer

Bericht door keyzer » 14 aug 2007 23:50

holwortel schreef:Wellicht is het goed toch de commentaren van security.nl mee te nemen in de overweging op de online scanner van ESET te gebruiken:

Het is zeker niet aan te raden om software blindelings te installeren en te gebruiken en ik bagatelliseer de potentiële gevaren van dit soort applicaties geenszins.
Maar het is ook niet aan te raden om blindelings af te gaan op kritieken of aanbevelingen (ook niet die van mij) op internet fora.

Op security.nl is heel nuttige informatie te vinden maar de commentaren zijn vaak afkomstig van irritante wannabe's die de klok wel hebben horen luiden maar niet echt weten hoe laat het is.

Een voorbeeld:
'Ik heb het natuurlijk niet geprobeerd, maar als een website
virussen, en dus software in het algemeen, van je pc kan
verwijderen, dan is je computer volgens mij niet voldoende
beveiligd.'

De online scanner van NOD32 installeert zoals een heleboel andere online applicaties (waaronder Windows Update en Microsoft live One Care) een ActiveX element.
Als Internet Exporer7 juist is geconfigureerd zal deze je eerst om toestemming vragen om het ActiveX element te installeren.

Ook zullen firewalls die uitgaand verkeer monitoren het uploaden van informatie naar de server van-in dit geval-ESET blokkeren tot je dit data verkeer uitdrukkelijk toestaat.

Als je ook systeem bewakings software gebruikt (bijv. Windows Defender of WinPatrol)) zal ook deze gaan piepen bij het installeren van een ActiveX element.

M.a.w, er wordt inderdaad informatie van en naar je pc gestuurd maar dat gebeurd ook als je 'normaal' aan het browsen bent of de automatische update functie van software gebruikt.
ESET zal ongetwijfeld de scan gegevens gebruiken om bedreigingen in kaart te brengen en hun product te verbeteren, daar is niets sinisters aan.
Kaspersky publiceert dagelijks een gedetailleerde lijst van besmettingen die door hun online scanner is gevonden. Deze informatie is dus afkomstig van de computers van gebruikers.

Beveilings software op je pc is juist bedoeld om dit data verkeer te onderscheppen zodat je zelf kan beslissen wat je wel of niet toestaat.
De eerder genoemde uitspraak slaat dus nergens op.

Nog zo'n uitspraak

'Kortom: je levert je hele hebben en houden uit en geeft een
vrijbrief aan ESET om er mee te doen naar hun goeddunken. Ik
ken vrijwel geen EULA's die zo..ehh "ruim" geformuleerd zijn. '

Eh Google..?

Chocky

Bericht door Chocky » 15 aug 2007 04:53

Hoi Keyzer,
Ik was de scanner gisteren ook al tegengekomen maar heb een probleem: het lukt mij niet om de installatie te voltooien. De volgende mededeling verschijnt: Error: Cannot initialize OnlineScanner. Administrator rights required.
Doe ik iets verkeerd? Heb sinds kort een nieuwe pc met vista.

keyzer

Bericht door keyzer » 15 aug 2007 07:53

Chocky schreef:Hoi Keyzer,
Ik was de scanner gisteren ook al tegengekomen maar heb een probleem: het lukt mij niet om de installatie te voltooien. De volgende mededeling verschijnt: Error: Cannot initialize OnlineScanner. Administrator rights required.
Doe ik iets verkeerd? Heb sinds kort een nieuwe pc met vista.
Heb je IE7 in Administrator mode (wellicht Beheerders modus in de Nederlandse versie) gestart (rechtsklikken op het IE7 icoon in het Start menu en Run in administrator mode selecteren)?*

Chocky

Bericht door Chocky » 15 aug 2007 08:12

Dat weet ik niet....
Als ik rechtsklik op het IE-icoontje staat er wel "als administrator uitvoeren". Wanneer ik vervolgens daar op klik moet ik eerst toestemming geven en wordt vervolgens de startpagina van internet geopend. Ik kan die functie dus ook niet uitzetten....(rechtsklikken helpt daar ook niet).

keyzer

Bericht door keyzer » 15 aug 2007 08:21

Chocky schreef:Dat weet ik niet....
Als ik rechtsklik op het IE-icoontje staat er wel "als administrator uitvoeren". Wanneer ik vervolgens daar op klik moet ik eerst toestemming geven en wordt vervolgens de startpagina van internet geopend. Ik kan die functie dus ook niet uitzetten....(rechtsklikken helpt daar ook niet).
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest.
Daar gaat het juist om, je moet IE7 eerst in Administrator mode opstarten voordat je de online scan kan installeren en starten.*

IE7 zal je gedurende het installatie proces toestemming vragen om een ActiveX element te installeren, uiteraard moet je hierop 'ja' antwoorden.

*
In tegenstelling tot XP en andere Windows versies draaien gebruikers accounts onder Vista standaard met beperkte rechten.
Hierdoor kan je niet zonder meer software (kwaadaardig of niet) installeren of ingrijpende systeem veranderingen aanbrengen.
Laatst gewijzigd door keyzer op 15 aug 2007 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocky

Bericht door Chocky » 15 aug 2007 08:28

Jawel hoor, ik had je gewoon niet goed begrepen..:)
Maar...ik ben dus nu als administrator ingelogd maar blijf dezelfde melding houden bij de installatie van NOD...

Chocky

Bericht door Chocky » 15 aug 2007 08:52

Het is opgelost nu; heb de pc even opnieuw opgestart en nu loopt het wel prima, de scanner draait nu!
Bedankt voor je tijd!

keyzer

Bericht door keyzer » 15 aug 2007 08:54

Hmmm...ik ken twee Vista gebruikers die zonder problemen de NOD32 scanner gebruiken.

Probeer eens de het hele User Account Protection gebeuren tijdelijk uit te scakelen:
Typ MSCONFIG in het zoekveld van het Start menu
Vista zal je mogelijk om een gebruikersnaam en wachtwoord vragen.
In MSCONFIG ga naar Tools (laatste tabblad) en selecteer Disable UAP
Herstart je pc en probeer het weer.

Edit
Onze berichten hebben elkaar gekruist maar ik laat het maar zo staan, misschien heeft iemand anders er wat aan.
Laatst gewijzigd door keyzer op 15 aug 2007 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.

keyzer

Bericht door keyzer » 15 aug 2007 08:57

Chocky schreef:Het is opgelost nu; heb de pc even opnieuw opgestart en nu loopt het wel prima, de scanner draait nu!
Bedankt voor je tijd!
Ja, een simpele herstart doet soms wonderen.

matthijs
Website beheerder
Contacteer:

Bericht door matthijs » 15 aug 2007 09:21

holwortel schreef:Wellicht is het goed toch de commentaren van security.nl mee te nemen in de overweging om de online scanner van ESET te gebruiken:

Webtools zijn ook alleen maar hulpmiddelen en kunnen nooit een gewone virusscanner vervangen.

keyzer

Bericht door keyzer » 15 aug 2007 09:48

holwortel schreef:Wellicht is het goed toch de commentaren van security.nl mee te nemen in de overweging om de online scanner van ESET te gebruiken:

Omdat holwortel terecht wijst op de mogelijke gevaren in het kader van privacy schending, hier het deel van de gebruikers overeenkomst (EULA) waar op security.nl over wordt gesproken (vetgedrukte delen zijn van mij afkomstig):

2. Scope of the Software. The Software scans the data carrier and storage selected by you in order to detect known computer viruses, worms, trojans, spyware, some phishing attacks, multiple dual use applications prevention (e.g. remote control of personal computer) and adware (“Threats”) based on Licensor’s databases. In the event that Threats are detected, you can choose to have the Software clean your system based on Licensor’s databases. Note that it is impossible to eliminate all Threats from your system via remote access and Licensor’s databases do not include cleaning routines for all Threats. The Software contains a function, which serves to collect samples of new computer viruses or other similar harmful computer programs (the “Infiltration”) and the subsequent dispatch thereof to the Licensor. This includes, for example, information about the computer and/or platform on which the Software is installed (the “Information”). The Information may contain data (including personal data) about the Licensee and/or other users of the computer on which the Software is installed, information about the computer and operating system, suspicious files from the computer on which the Software is installed, and files affected by the Infiltration and any information about such files. The Licensor shall use the obtained Information and the Infiltration only to review the Infiltration and shall take reasonable measures to keep the obtained Information confidential. If you accept this Agreement and activate the above function of the Software, you agree that the Infiltration and the Information may be forwarded to the Licensor and at the same time, you grant to the Licensor any consent necessary pursuant to the relevant legal regulations to process the obtained Information.

Als er dus een nog onbekend virus (of ander kwaadaardig spul) wordt gevonden op de computer dan zal informatie over de besmetting worden verzonden naar ESET voor nader onderzoek. Mogelijk bevat deze informatie gegevens van persoonlijke aard.

Dit is inderdaad het overwegen waard, want hoe vaak klikken we niet blindelings op 'Ja ik accepteer de gebruikers voorwaarden/overeenkomst' tijdens het installeren van software?

Gesloten