Krita

Vragen over audio, video en foto's en het branden van cd's en dvd's
wimeken

Krita

Berichtdoor wimeken » 24 mar 2016 15:49

beste vrienden,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb al meteen een vraag. Ik heb het fotobewerkingsprog KRITA gedownload, ziet er best interessant ui maar ik heb geprobeerd een foto aan de hand van de horizon recht te trekken, maar dat lukt me niet, iemenand een idee hoe ik dat kan doen in Krita
mvg wimeken

matthijs
Website beheerder
Contacteer:

Re: Krita

Berichtdoor matthijs » 31 mar 2016 08:56

Welkom wimeken,

Krita is meer een tekenprogramma. Wat jij kunt doen lukt waarschijnlijk beter met een fotobewerkingsprogramma:
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... obewerking

Gimp en PhotoFiltre zijn bijvoorbeeld heel uitgebreid.

Succes!

Postbus

Berichtdoor Postbus » 03 apr 2016 23:55

Met excuses aan Matthijs :wink:, maar Krita is een zwaargewicht fotobewerker + tekenprogramma, aldus ComputerIdee nummer 09/2016, pagina's 22 t/m 24.

Ik ga hem zelf een keer proberen, maar horizon rechtzetten zou kunnen zitten bij Filters en dan Deformations of Degradations, dus maar even kijken, of het daar bij zit.

matthijs
Website beheerder
Contacteer:

Berichtdoor matthijs » 04 apr 2016 10:00

(Te) Lang geleden uitgeprobeerd en niet zo bekend mee blijkt maar weer... Ik laat het verder aan de kenners over ;-)

Postbus

Berichtdoor Postbus » 04 apr 2016 18:44

De 64-bit Krita wil niet werken op mijn 64-bit Windows 7 Home Premium systeem vanwege diverse foutmeldingen. De 32-bit versie werkt beperkt, want de keuze van enkele filters doet het programma meteen beëindigen. Beide versies waren overigens de standalone versies (zip-bestanden).

De horizon rechttrekken kon ik niet vinden; niet bij "Filters" en niet bij "Beeld". Mogelijk staat het toch nog ergens.

Mijn conclusie tot nu toe (en ik ga er niet mee verder): veel mogelijkheden, maar nog lang niet uit-ontwikkeld voor Windows.

Mijn advies: gebruik de standalone (portable) versie + het nederlandse taalpakket van Photofiltre; zie: http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... oto-filter . Om daarin de horizon recht te trekken via het menu: Afbeelding ---> Vervormen ---> Vrij roteren.