Audacity: hoe kan ik opnemen vanaf geluidskaart?

Vragen over audio, video en foto's en het branden van cd's en dvd's
LeoMartinus

Audacity: hoe kan ik opnemen vanaf geluidskaart?

Berichtdoor LeoMartinus » 22 aug 2014 14:07

Ik wil af en toe geluid opnemen in Audacity, van bijvoorbeeld een hoorspel dat ik op internet kan beluisteren. In Wavepad kon ik altijd tijdens het afspelen via de geluidskaart van mijn computer een opname van dat geluid maken, maar in Audacity lukt dat niet althans ik heb niet door welke instellingen ik dan moet gebruiken. In het rolmenuutje bij "input" verschijnt in ieder geval geen verwijzing naar mijn geluidskaart, ook als ik MME wijzig in een van de andere opties gebeurt er niks.

Heeft iemand een idee hoe ik dit met Audacity voor elkaar kan krijgen?

Bij voorbaat dank,

Leo Martinus

harmjan

Re: Audacity: hoe kan ik opnemen vanaf geluidskaart?

Berichtdoor harmjan » 22 aug 2014 20:39

Kijk hier eens:

file://localhost/C:/Program%20Files%20(x86)/Audacity/help/manual/man/playing_and_recording.html

(Ik zie dat de link niet volledig wordt weergegeven hierboven en daardoor waarschijnlijk niet werkt. Misschien is het handiger om in Audacity eerst op Help>"Handleiding in webbrowser" te klikken en dan op Foundations>Playing and Recording in het scherm dat zich dan opent.)

LeoMartinus

Berichtdoor LeoMartinus » 24 aug 2014 00:18

Hallo HarmJan,
Ik heb je aanwijzingen gevolgd. Op de pagina in de manual vind ik:

"Setting Up
1. Connect your input source to your computer and verify that you are getting sound into your computer using your computer's sound input control panel or the custom mixer application that came with your particular sound card.
2. Tell Audacity which source you have selected to record from.
3. Set the recording level using the input slider on the Mixer Toolbar while watching the indications in the recording level meter on the Meter Toolbar. Try to aim for a maximum peak of around –6.0 dB (or 0.5 if you have your meters set to linear rather than dB). Tip: enlarging the Meter Toolbar by clicking and dragging helps with this task."

Een prachtig verhaal, maar nergens wordt aangegeven welke instellingen ik precies moet kiezen om vanaf de geluidkaart op te nemen. Onder 1. wordt gezegd dat ik de betreffende bron moet aansluiten op de compter... maar een geluidskaart zit er toch al in, die hoef ik toch niet aan te sluiten? Er wordt bovendien zo met allerlei termen gesmeten dat ik niet goed begrijp wat er bedoeld wordt, en mijn Engels is toch echt niet slecht. Waar zit bijvoorbeeld een "computer's sound input control panel"? Of de "custom mixer application that came with your particular sound card"? Waar ik ook zoek, dergelijke voorzieningen vind ik niet in mijn computer. Bovendien, toen ik nog Wavepad gebruikte hoefde ik al dat soort lastige dingen niet eerst uit te zoeken: gewoon een instelling kiezen en ik kon opnemen vanaf de geluidskaart!

Zou je dus, in plaats van me naar een wat onduidelijke hulp-pagina te verwijzen, zelf even willen uitleggen hoe ik vanaf de geluidskaart kan opnemen? Een populair programma als Audacity moet dat toch beslist kunnen lijkt me.
Of is er misschien iemand anders die dit ook regelmatig doet en weet hoe dat werkt?

Bij voorbaat dank!

Postbus

Berichtdoor Postbus » 24 aug 2014 00:33

LeoMartinus schreef:"computer's sound input control panel"? -----> De Windows volumeregeling.

Of de "custom mixer application that came with your particular sound card"? -----> Configuratiescherm / Geluid.

Of is er misschien iemand anders die dit ook regelmatig doet en weet hoe dat werkt?

Onderstaand een schermafdruk van mijn instellingen. Als ik op bijvoorbeeld Grooveshark iets wil opnemen, dan zet ik Audacity met deze instellingen aan (rode opneem-knop) en start dan het muziekstuk op Grooveshark; dat werkt bij mij vlekkeloos.