IrfanView

Vragen over audio, video en foto's en het branden van cd's en dvd's
Teuntje

IrfanView

Berichtdoor Teuntje » 14 mei 2014 14:21

Wie kan mij helpen met het probleem "verkleinen van 'n foto (afbeelding".

Ik heb zojuist IrFanView geïnstalleerd om een foto te verkleinen die geplaatst moet worden in een nieuwsbrief. Ik heb alle handelingen twee keer nagelopen maar het lukt mij niet om de foto zo te verkleinen.Ik doe dit als volgt:

Bestand/Openen/Ik kies een foto/Afbeelding/Grootte wijzigen."
Hier kom ik in het venster "Grootte/resample afbeelding".
Ik noteer de nieuwe grootte in pixels/Aspectratio behouden vink ik aan/aanpassingsmode Resample vink ik ook aan/Gebruik een snel Resample filter bij verkleining vink ik ook aan/Dan klik ik op OK. Op het moment dat ik op OK klik veranderd de foto naar wazig en soms naar onherkenbaar. Wat gaat er niet goed?

Als ik dan kies voor "opslaan als" krijg ik een venster te zien "JPEG/GIF opties voor opslaan". Welk vakje moet ik dan kiezen? Ik kies dan voor oorspronkelijk XMP data behouden maar ook dan is de foto nog steeds slecht en niet verkleint.

Wie kan mij helpen.

Mvg,
Teuntje

Postbus

Re: IrfanView

Berichtdoor Postbus » 14 mei 2014 17:32

Ik kan de fout niet reproduceren. Kies bij "Aanpassingsmode/Resample" voor "Lanczos (traagst)". Het zou dan niet fout mogen gaan.

Bij "Opslaan als" kiezen voor "JPEG", kwaliteit naar hoogst (schuif geheel naar rechts) en alle vakjes ontvinken.

Voor fotobewerking is het gratis Photofiltre (met Nederlands taalbestand) het prettigst om mee te werken; zie:
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... oto-filter

harmjan

Berichtdoor harmjan » 14 mei 2014 21:03

Heel veel functionaliteit van Irfan View zit niet in het programma zelf maar in de plugins van IrfanView. Die moet je apart downloaden en installeren. Doe dat eerst maar eens en probeer het dan weer:

http://www.irfanview.com/plugins.htm

PS Ikzelf gebruik MIR.NET om foto's te verkleinen. Dan moet je wel eerst NET.framework geInstalleerd hebben maar misschien had je dit al.

http://www.multipleimageresizer.net/

caroline

IrfanView probleem

Berichtdoor caroline » 15 mei 2014 11:15

Hallo,
Wie kan mij helpen,
Ik krijg altijd een melding dat irfanview niet meer reageert en steeds moet ik na een een paar foto's op nieuw irfanview afsluiten en opstarten. Heeft er nog iemand dit probleem? Ofwel een beter programma om foto's recht te zetten en bij te snijden.
Alvast bedankt

caroline

Irfanview werkt niet meer

Berichtdoor caroline » 15 mei 2014 11:39

Na dat ik een paar foto's bewerkt heb krijg ik steeds een melding 'Irfanview werkt niet meer. programma werkt niet goed meer gelieve te sluiten.
Kan iemand zeggen wat ik kan doen zodanig dat ik niet steeds die melding krijg nadat ik een paar foto's hebt bijgewerkt.

mvg

harmjan

Berichtdoor harmjan » 15 mei 2014 12:23

Dag Caroline,

Ik denk dat je met jouw probleem met Irfan View beter een nieuw onderwerp kan beginnen, in plaats van het hier onder de aandacht te brengen.

Postbus

Re: IrfanView probleem

Berichtdoor Postbus » 15 mei 2014 13:31

caroline schreef:Ofwel een beter programma om foto's recht te zetten en bij te snijden.

Dat is in dit onderwerp reeds vermeld: Photofiltre.