CDBurnerXP voegt geen stilte in tussen opnames

Vragen over audio, video en foto's en het branden van cd's en dvd's
LeoMartinus

CDBurnerXP voegt geen stilte in tussen opnames

Berichtdoor LeoMartinus » 25 apr 2014 18:01

Hallo,

Ik wil mijn langspeelplaten digitaliseren en probeer die nu op cd-r te branden. Daarvoor heb ik CDBurnerXP gedownload. Nu merk ik dat ik bij het branden van de audio-cd's NIET de ingestelde aantal seconden stilte tussen de verschillende tracks krijg, terwijl ik dat tijdens het brand-proces van een audio-cd WEL heb aangevinkt en het gewenste aantal seconden heb ingevoerd (4). Het gevolg is dat ondanks het aanvinken van deze optie alle tracks op de gebrande cd aan elkaar vast zijn gezet. Vooral bij klassieke muziek is dat heel vervelend.
Doe ik iets verkeerd, of is dit een bug in het programma?
Met vriendelijke groet,

Leo

harmjan

Re: CDBurnerXP voegt geen stilte in tussen opnames

Berichtdoor harmjan » 26 apr 2014 20:28

Ik ken CDBurnerXP zelf niet maar het klinkt alsof je hier een mengeling hebt van een audio editor en een brandprogramma en de eerste laat je hier dus in de steek. Ikzelf gebruik verschillende programma's voor het bewerken van audio-bestanden en het brandproces en heb hier goede ervaringen mee. Voor de bewerking gebruik ik audacity, het inbouwen van pauzes tussen de sporen is voor dit programma een fluitje van een cent en het is gratis:

http://audacity.sourceforge.net/

Voor het branden van een audio bestand gebruik ik Ashampoo burning studio 2014. Dit is geen gratis programma maar als het goed is kan je er hier nog steeds gratis aankomen:

http://dailysoftwaregiveaway.com/ashamp ... -giveaway/.

LeoMartinus

Berichtdoor LeoMartinus » 26 apr 2014 23:51

HarmJan, ja, ik gebruik Audacity ook, vind dat persoonlijk een lastig programma met name om de juiste dB begrenzingen in te stellen; zodra de opname daar even overheen piekt dempt het programma op die plek de opname even en dan valt het geluid daar dus even een beetje weg; irritant en nergens staat beschreven hoe je dat kan voorkomen. Maar dat is een ander verhaal.

CDBurnerXP is een heel eenvoudig programma om alleen cd's te branden, het is GEEN audio editor. Zoals gezegd dat doe ik in Audacity.
Juist bij dat branden in CDBurnerXP gaat het dus mis voor wat betreft de stilte tussen de tracks. Je kunt wel het aantal seconden opgeven dat die stilte moet duren, maar vervolgens blijkt die optie niet te werken. Noodgedwongen open ik nu alle mp3 bestandjes in Audacity, voeg aan het eind mijn gewenste 4 seconden stilte toe, en sla het dan weer op. Met 500 lp's te doen is dat een ongelofelijke klus.... en dat alleen omdat het in CDBurnerXP niet goed werkt!!
Ik gebruikte in het verleden Express Burn, toen een gratis programma, maar nu alleen een probeerversie waarvoor je na een aantal gratis keren voor moet betalen. De optie met de seconden tussen de tracks werkt daar wel heel goed maar ik ben niet van plan om EUR 30,- te betalen als hetzelfde ook in een gratis programmaatje zit.
Dank voor je aanbevelingen, hoop dat iemand me hier een antwoord kan geven waarom het bij mij in CDBurnerXP niet werkt; misschien doe ik toch ergens iets fout of zit er een bug in het programma.
Groet,
Leo

LeoMartinus

Berichtdoor LeoMartinus » 27 apr 2014 00:06

HarmJan, Ashampoo blijkt inderdaad wel gratis te zijn maar daar heb je maar 2 seconden ruimte tussen de tracks, dat kan je alleen maar aan- of uitzetten. Dat is voor mij niet goed genoeg, ik moet dat naar eigen believen kunnen instellen. Ashampoo voldoet voor mij dus niet, maar evengoed bedankt voor de tip!
Groet,
Leo

Postbus

Berichtdoor Postbus » 29 apr 2014 17:35

Misschien is BurnAware Free een goed alternatief, al weet ik niet, of de pauze instelbaar is. Een LP-kant in 1 keer opnemen levert automatisch de pauzes van de LP op, dus dan bestaat het pauze-probleem niet meer, lijkt mij.