Gratis PUPmalware bij IMGBURN download.

Vragen over audio, video en foto's en het branden van cd's en dvd's
---

Gratis PUPmalware bij IMGBURN download.

Berichtdoor --- » 06 nov 2013 17:37

Ik kwam er via MBAM achter dat de download van IMGBURN (aangeboden via link in GSS) gratis iets extra mee installeert.
Een zogenaamde PUPmalware. Dit werd aangeven in de vermelding van MBAM dat 't in imgburn zat. Het is inmiddels verwijderd.

Maar misschien iets voor de redactie/moderators om dit te checken.
(Ik was bezig met een nieuwe installatie van VISTA en daarna alles er weer opzetten wat er aanwezig was op me pc.)
En daarna alles even scannen.
http://imageshack.us/photo/my-images/823/57vn.jpg/

Edit: maleware veranderd in malware.
Malware staat voor mailicious software oftewel kwaadaardige programma`s.

(Een schrijf foutje waar ik niet op gelet heb. Het had inderdaad malware moeten zijn.)
Laatst gewijzigd door --- op 06 nov 2013 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

matthijs
Website beheerder
Contacteer:

Re: Gratis PUPmalware bij IMGBURN download.

Berichtdoor matthijs » 07 nov 2013 12:48

--- schreef:Ik kwam er via MBAM achter dat de download van IMGBURN (aangeboden via link in GSS) gratis iets extra mee installeert.
Een zogenaamde PUPmalware. Dit werd aangeven in de vermelding van MBAM dat 't in imgburn zat. Het is inmiddels verwijderd.

Klopt. ImgBurn maakt - zoals helaas wel meer gratis software tegenwoordig - gebruik van het opdringerige OpenCandy om extra software mee te installeren. Deze extraatjes zijn totaal onnodig en overbodig en altijd hinderlijk. Echte malware is het niet, maar wel adware of potentially untwanted programs (pup). Sommige virusscanners maken daar ook melding van (en zetten er ook pup of adware bij om onderscheid met virussen te maken).

Als je tijdens de installatie van ImgBurn goed oplet, kiest voor Aangepaste installatie en alle vinkjes weghaalt dan krijg je de werkbalken en extraatjes niet mee geinstalleerd.

Dat een virusscanner aanslaat op het ImgBurn installatiebestand is omdat de OpenCandy-installer hierin geintegreerd is - en deze zorgt voor het aanbieden van alle onnodige extraatjes. Zolang je echter oplet tijdens de installatie (wat je altijd moet doen!) krijg je geen rommel op je pc. En schadelijke malware is OpenCandy niet - wel adware.

Ik heb de installatie instructies voor ImgBurn uitgebreid met wat plaatjes om te voorkomen dat mensen de rommel mee installeren.

Lees hier meer over OpenCandy:
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCandy

Leo123

Re: Gratis PUPmalware bij IMGBURN download.

Berichtdoor Leo123 » 07 jan 2014 08:55

(Ik was bezig met een nieuwe installatie van VISTA en daarna alles er weer opzetten wat er aanwezig was op me pc.)