Reclame

Geef uw mening en discussieer over software, internet, pc's en GratisSoftware.nl
Gesloten
gsm

Reclame

Bericht door gsm » 08 sep 2013 12:00

Helaas stond er, voor het eerst dat ik dat hier zie, storende reclame op de downloadpagina voor de nieuwste versie van Audacity.
Ik maak al jaren (vanaf het eerste jaar) gebruik van de gratsissoftwaresite.nl en heb de site ook al die tijd overal aanbevolen.
Aan dat laatste is nu een einde gekomen. De sterk in het oog springende reclame download knoppen zullen voor veel mensen een struikelblok zijn, waardoor ze opgezadeld worden met ongewilde software.
Ik zag zelfs een Toolbar langskomen. De echte Download link voor het gewenste programma is er wel, maar moet ergens onderaan op de pagina gezocht worden.

Ik raad vanaf nu iedereen aan om over te stappen naar gratissoftware.nu od een andere vergelijkbare site, zolang daar geen storende en misleidende reclame download knoppen gebruikt worden. Ik begrijp ook wel dat er met de reclame geld verzameld kan worden, net als op heel veel andere websites, maar voor mij is het toch een reden om deze site niet langer aan te bevelen. Heel jammer, maar helaas. Op zijn minst had de echte download link ook duidelijk en prominent bovenaan geplaatst kunnen worden.

Met vriendelijke groeten,
GSM

StupendousMan

Re: Reclame

Bericht door StupendousMan » 08 sep 2013 13:04

Hai GSM,

Hetzelfde werd gisteren als commentaar gegeven op de GratisSoftware.nl Picasa pagina.
Herman schreef:
Je wordt overstelpt met downloads die je niet zoekt, en de downloadknop van het programma dat je wel wilt downloaden is onvindbaar.
De Redactie reageerde:
Onder elke bespreking van de software staat de downloadlink. Je leest eerst de review en downloadt dan de software.
en ik, als Spiff schreef:
Wanneer ik mijn adblocker (ter blokkering van advertenties etc.) uitschakel, dan zie ik diverse schreeuwerige "Download"-knoppen voor zaken die niks met de GratisSoftware.nl inhoud te maken hebben, maar die afkomstig zijn van Googleads/Doubleclick adverteerders.
De heel bescheiden verwijzing door GratisSoftware.nl naar de bedoelde download, die valt zo goed als in het niet bij het geschreeuw van de reclames.
Dit fenomeen heeft niks met deze site in het bijzonder te maken, het is een plaag die heerst op vrijwel alle websites.
De inkomsten van die advertenties zijn noodzakelijk voor de meeste websites, dus een noodzakelijk kwaad, maar die advertenties zijn en blijven hinderlijk en heel vaak ook verdraaid misleidend.
Voorlopig de enige remedie: leren omgaan met de alom aanwezige advertenties, óf een adblocker gebruiken (tegenwoordig ook beschikbaar voor Internet Explorer).
Echter, dat er nu ineens zowel van Herman als van jou, GSM, zo'n vergelijkbare reactie komt, dat is opvallend.
Is misschien het soort advertenties dat getoond wordt veranderd?
Ik acht het niet uitgesloten dat Googleads/Doubleclick sinds kort ineens een ander soort advertenties toont, nog hinderlijker dan eerder.
Ik kan dat zelf niet beoordelen, ik weet niet wat er eerder getoond werd, doordat ik normaal die advertenties niet zie doordat ik een adblocker gebruik.

Misschien kan Matthijs, de site-eigenaar, de getoonde advertenties eens in de gaten houden, en zien of die wel passen bij de kwaliteit die hij wenst voor GratisSoftware.nl?

Verder,
wie om de vervelende advertenties te vermijden een adblocker wil gebruiken die kan dat doen.
De zeer goed bekend staande Adblock Plus is beschikbaar voor diverse browsers, sinds enige tijd ook voor Internet Explorer.
Daarnaast zijn er voor de diverse browsers ook ándere adblockers beschikbaar, zoals voor Internet Explorer via de optie "Traceerbeveiliging".

Maar nogmaals,
het zou wellicht goed zijn wanneer Matthijs de via Googleads/Doubleclick op GratisSoftware.nl getoonde advertenties eens in de gaten kan houden, en kan beoordelen of die wel passen bij de kwaliteit die gewenst is voor GratisSoftware.nl.

matthijs
Website beheerder

Bericht door matthijs » 08 sep 2013 18:15

gsm schreef: Ik raad vanaf nu iedereen aan om over te stappen naar gratissoftware.nu od een andere vergelijkbare site, zolang daar geen storende en misleidende reclame download knoppen gebruikt worden. Ik begrijp ook wel dat er met de reclame geld verzameld kan worden, net als op heel veel andere websites, maar voor mij is het toch een reden om deze site niet langer aan te bevelen. Heel jammer, maar helaas. Op zijn minst had de echte download link ook duidelijk en prominent bovenaan geplaatst kunnen worden.

GSM
Gratissoftware.nu heeft dezelfde advertenties met dezelfde knoppen, dus dat zal niet helpen. Als je rondkijkt zul je op alle downloadsites die GoogleAds gebruiken (FileHippo, Gratissoftware.nu, MajorGeeks, Download.com en ook bij ons - GratisSoftware(Site).nl) dezelfde advertenties met 'Download' knoppen zien. Dit komt doordat GoogleAds automatisch advertenties bij de inhoud van de betreffende website zoekt en plaatst. Op software- en downloadsites zul je dus altijd dit soort advertenties zien. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Gratissoftware.nu en andere sites staat er bij ons nog wel boven de ads vermeld: 'Advertentie'. Gratissoftware.nu heeft trouwens net als wij dezelfde opzet: artikel en onderaan een - ook niet al te grote - downloadlink.

De advertenties worden dus niet door websitebeheerders zelf geplaatst: dit is een automatisch proces op basis van de inhoud van de site en de persoonlijke zoekvoorkeuren van bezoekers. Wij hebben daar dus geen verregaande invloed op. Het enige wat ik kan doen is bepaalde advertenties van bepaalde domeinen blokkeren. In het geval van malware of zeer dubieuze software doe ik dit ook. Maar aangezien er duizenden, zo niet tienduizenden, advertenties rouleren in het AdSense netwerk van Google is dit altijd mosterd na de maaltijd. Verder verschilt de verschijningsvorm van advertenties ook, er rouleren van dezelfde adverteerder meestal verschillende formaten en vormen. Ik zal eens kijken of ik echt foute adverteerders kan blokkeren, maar zoals gezegd kan ik niet vooraf controleren wat er op de site aan advertenties komt. Ik ben mij er trouwens niet van bewust dat de aard en vorm van advertenties de laatste tijd ingrijpend gewijzigd is, maar ik zal er op letten.

Ten slotte: ik ben best bereid naar dit soort kritiek te kijken, maar mensen moeten niet aankomen met het argument dat dit alleen op onze site zo is: want bij gratissoftware.nu, filehippo, majorgeeks, download.com en meer worden precies dezelfde advertenties getoond en daar wordt vaak niet eens bij vermeld dat het advertenties zijn - wat wij nog wel netjes doen.

groet,
Matthijs, websitebeheerder GratisSoftware.nl (ookwel GratisSoftwareSite of GSS genoemd)

p.s. ik heb net gekeken naar de advertenties op de Audacity pagina, maar bij mij staat er nu geen enkele download-knop advertentie tussen. Dat is het lastige van Google Ads: de vertoningen zijn dynamisch en verschillen per inhoud van de pagina, maar ook per bezoeker (aan de hand van locatie, zoekvoorkeuren etc.). Dat wil overigens niet zeggen dat ik die Download-knop advertenties niet eerder heb gezien op de site: ze komen voor, maar ik weet niet of dat hinderlijker of vaker gebeurt dan vroeger. Misschien kunnen mensen wat voorbeelden geven van zeer hinderlijke advertenties met domeinen van de adverteerders erbij vermeld dan kan ik er gerichter naar kijken.

Ailuridae

Bericht door Ailuridae » 08 sep 2013 19:04

Matthijs, je hebt gelijk, om deze site op t web te houden heb je inkomsten nodig.
De adv staan ook duidelijk aangetoond als advertentie, stel nou dat ik vegetariër ben dan zou ik dus ook geen krant meer mogen of kunnen lezen als er advertenties in staan van AH of andere vleesknallers?
De opmerking van StupendousMan dat het wellicht goed zou zijn dat Matthijs de via Googleads/Doubleclick op GratisSoftware.nl getoonde advertenties eens in de gaten kan houden, en kan beoordelen of die wel passen bij de kwaliteit die gewenst is voor GratisSoftware.nl, lijkt mij geheel in de geest van StupendousMan.
Deze geeft wel vaker een opinie, en geeft dan aan zelf geen ervaring met het topic [ zie IOBIT] te hebben, maar ik geef toe dat dit niets te maken heeft met dit topic.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 08 sep 2013 19:30

matthijs schreef: Gratissoftware.nu heeft dezelfde advertenties met dezelfde knoppen, dus dat zal niet helpen.
Ik had GSM's suggestie niet gecheckt zonder adblocker, maar ik nam al aan dat voor die andere site waarschijnlijk precies hetzelfde zou gelden als voor véle véle en zelfs bijna alle andere sites: de aanwezigheid van de Googleads/Doubleclick advertenties, inclusief de diverse varianten met de schreeuwerige "Download"-knoppen.
Bedankt voor het bevestigen van mijn aanname, Matthijs.
matthijs schreef: De advertenties worden dus niet door websitebeheerders zelf geplaatst: dit is een automatisch proces op basis van de inhoud van de site en de persoonlijke zoekvoorkeuren van bezoekers.
matthijs schreef:Dat is het lastige van Google Ads: de vertoningen zijn dynamisch en verschillen per inhoud van de pagina, maar ook per bezoeker (aan de hand van locatie, zoekvoorkeuren etc.).
Inderdaad.
En niet alleen dat, maar wanneer je dezelfde pagina meermaals direct na elkaar bezoekt, krijg je waarschijnlijk een paar keer verschillende advertenties voorgeschoteld.
Probeer maar eens (zonder adblocker uiteraard) een aantal keren de browser-weergave te vernieuwen (refresh). Waarschijnlijk zul je dan de getoonde advertenties zien veranderen.
matthijs schreef: Ik ben mij er trouwens niet van bewust dat de aard en vorm van advertenties de laatste tijd ingrijpend gewijzigd is, maar ik zal er op letten.
Ik kan het me ook niet werkelijk voorstellen, en als adblocker-gebruiker kan ik je er niets zinnigs over vertellen, maar zou je de ads even een tijdje in de gaten kunnen houden, Matthijs, dan kan dat in ieder geval nooit kwaad natuurlijk.
Bedankt alvast daarvoor.

Ten slotte -
Misschien is er een ándere oorzaak waardoor GSM nu ineens zo'n last kreeg van de Googleads/Doubleclick advertenties?
Ben je misschien een andere browser gaan gebruiken, GSM, terwijl je eerdere browser misschien een adblocker had en je huidige browser geen adblocker heeft?
Een andere oorzaak kan ik vooralsnog niet bedenken, of het zou zijn dat Googleads/Doubleclick wérkelijk recent een ander soort advertenties is gaan tonen.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 08 sep 2013 19:57

Ailuridae schreef: De opmerking van StupendousMan dat het wellicht goed zou zijn dat Matthijs de via Googleads/Doubleclick op GratisSoftware.nl getoonde advertenties eens in de gaten kan houden, en kan beoordelen of die wel passen bij de kwaliteit die gewenst is voor GratisSoftware.nl, lijkt mij geheel in de geest van StupendousMan.
Die opmerking is zo vaag (en in mijn beleving tevens raar suggestief), dat ik niet begrijp wat je ermee bedoelt, Ailuridae.
Ook hoe je vervolgde maakte niet duidelijk wat je bedoelde met je opmerking over "in de geest van StupendousMan", gezien het feit dat wat je suggereerde geen hout snijdt:
Ailuridae schreef: Deze geeft wel vaker een opinie, en geeft dan aan zelf geen ervaring met het topic [zie IOBIT] te hebben, maar ik geef toe dat dit niets te maken heeft met dit topic.
Nee, ik bood in dat opinie IObit software gevraagd topic een volgens mij keurig onderbouwde opinie over het merk IObit. En dat is mijns inziens uitstekend mogelijk zonder zelf producten van dat merk te gebruiken. Een opinie is ook te vormen op basis van andere bronnen.
Maar zoals je dat zelf ook al aangeeft, dat is allemaal dusdanig off-topic in deze thread, dat ik daar nu verder geen woorden aan ga besteden.

Ailuridae

Bericht door Ailuridae » 08 sep 2013 21:20

GSS geeft directe info en indirecte via response info over freeware, het gezeur over advertenties op GSS is niet terecht.
GSS is open voor kritiek, het forum is nogal discutabel, enige luitjes zijn daar behoorlijk subjectief in vraagstelling en antwoorden.
Dit topic gaat over reclame op GSS of niet.
gsm, Herman, e.d. probeer t zelf eens om website op te zetten waarin ieder vrij kan reageren, dat gezeur over adv is nogal dom want je hoeft en moet er niet op clicken.

Als je zo zwak van geest bent dat je de verleidingen niet kan weerstaan voor n knop download, ga dan niet in een bushokje staan.

Matthijs, jammer van het forum, mis je nog steeds
StupendousMan, zie je wel terug op opinie IOBT en mogelijk ook op herstelpunten kwijt

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 08 sep 2013 21:51

Ailuridae schreef: het forum is nogal discutabel, enige luitjes zijn daar behoorlijk subjectief in vraagstelling en antwoorden.
Dat is eigen aan elk forum. Een deel van de bijdragen zal altijd van beperkte kwaliteit zijn.
In een groot en actief forum wordt dat voldoende aangevuld en gecorrigeerd door de andere gebruikers, in een relatief klein en niet zo actief forum zoals GratisSoftware.nl Forum vindt die aanvulling en correctie slechts beperkt plaats. Het is niet anders.
Ailuridae schreef: Matthijs, jammer van het forum, mis je nog steeds
Ailuridae, het is me niet goed duidelijk waar je op doelt.
GratisSoftware.nl Forum zal met de beperkte omvang en beperkte aanvulling en correctie waarop ik hierboven doelde voorlopig een andere kwaliteit hebben dan grote actieve fora zoals die van bijvoorbeeld Tweakers.
En Matthijs is site-beheerder en technisch forum-moderator, maar géén voltijds forum-moderator. Dat heeft Matthijs eerder aangegeven in verband met het stoppen de forum-moderators Grasshopper en Centrum.

gsm

Bericht door gsm » 08 sep 2013 22:29

Ik had op enkele andere sites helaas over het hoofd gezien dat ook daar advertenties met DOWNLOAD knoppen vertoond worden. Even niet ver of vaak genoeg doorgeklikt vermoedelijk. Ik gebruik nu Adblock Plus, i.p.v. Adblock, waarmee het probleem op deze website althans voor mij voldoende verholpen is.
Toch heb ik voorheen die Download knoppen hier nooit op deze hinderlijk in het oog springende manier gezien. Mogelijk ligt dat aan het feit dat ik sinds kort de vernieuwde Opera Next(lees Google;-) browser gebruik, waarin ik per ongeluk Adblock had ingesteld. In de vorige Opera versie en in Firefox had ik wel Adblock Plus in gebruik. Adblock blijkt dus niet afdoende tegen dit soort reclame.

Ik adviseer als thuishulp en op een ander forum veel ouderen (55+) en die hebben veelal de grootste moeite bij dit soort websites om de juiste download te vinden. Het zal moeilijk worden om een schone website te vinden, of in elk geval eentje waar de juiste download link ook duidelijk in het oog springt. Adblock Plus wordt langzamerhand een onmisbaar instrument. Ik zal deze website blijven aanbevelen, maar wel met het advies om vooral Adblock Plus te gebruiken.

Misschien kunnen de echte download links op deze website wat aangepast worden, zodat ook senioren en andere wat minder handige computer gebruikers ze wat makkelijker kunnen vinden tussen de reclame met naar voren springende DOWNLOAD links.

GSM

matthijs
Website beheerder

Bericht door matthijs » 08 sep 2013 22:42

gsm schreef:Ik had op enkele andere sites helaas over het hoofd gezien dat ook daar advertenties met DOWNLOAD knoppen vertoond worden. Even niet ver of vaak genoeg doorgeklikt vermoedelijk. Ik gebruik nu Adblock Plus, i.p.v. Adblock, waarmee het probleem op deze website althans voor mij voldoende verholpen is.
Toch heb ik voorheen die Download knoppen hier nooit op deze hinderlijk in het oog springende manier gezien. Mogelijk ligt dat aan het feit dat ik sinds kort de vernieuwde Opera Next(lees Google;-) browser gebruik, waarin ik per ongeluk Adblock had ingesteld. In de vorige Opera versie en in Firefox had ik wel Adblock Plus in gebruik. Adblock blijkt dus niet afdoende tegen dit soort reclame.
Sterker nog: naar verluidt betaalt Google de makers van AdBlock (Plus) om advertenties door te laten:
http://webwereld.nl/e-commerce/78425--g ... ertenties-
gsm schreef: Ik adviseer als thuishulp en op een ander forum veel ouderen (55+) en die hebben veelal de grootste moeite bij dit soort websites om de juiste download te vinden. Het zal moeilijk worden om een schone website te vinden, of in elk geval eentje waar de juiste download link ook duidelijk in het oog springt. Adblock Plus wordt langzamerhand een onmisbaar instrument. Ik zal deze website blijven aanbevelen, maar wel met het advies om vooral Adblock Plus te gebruiken.

Misschien kunnen de echte download links op deze website wat aangepast worden, zodat ook senioren en andere wat minder handige computer gebruikers ze wat makkelijker kunnen vinden tussen de reclame met naar voren springende DOWNLOAD links.

GSM
We zullen er eens naar kijken. Over een tijdje gaan we de lay-out van de site op de schop nemen, dus misschien kunnen we daar ook iets mee doen. Toch is het basisprincipe om eerst een artikel/review te lezen en dan onderaan software te downloaden niet verkeerd m.i. Als de downloadlink bovenaan staat lezen veel mensen de stukken niet meer volgens mij. En mensen die in het wilde weg overal op klikken hebben dat ook wel een beetje aan zichzelf te wijten. Als ze gewoon rustig een pagina bekijken en lezen, zien ze wat advertenties zijn (staat erboven) en waar de downloadlink staat.

vriendelijke groet,
Matthijs

gsm

Bericht door gsm » 08 sep 2013 22:52

Ailuridae schreef: gsm, Herman, e.d. probeer t zelf eens om website op te zetten waarin ieder vrij kan reageren, dat gezeur over adv is nogal dom want je hoeft en moet er niet op clicken.
Als je zo zwak van geest bent dat je de verleidingen niet kan weerstaan voor n knop download, ga dan niet in een bushokje staan.
Er zijn nu eenmaal minder handige computergebruikers in deze wereld, die het gebruiken van de computer erg moeilijk vinden. Vooral mensen op leeftijd hebben vaak problemen met bepaalde websites, om op de juiste plek te klikken en om teksten goed te lezen.
Wat dacht u van de reclame voor "GRATIS probeer versies" van bijvoorbeeld antivirusprogramma's. Veel mensen zien het woord gratis en klikken nog voor ze geprobeerd hebben om te begrijpen wat er precies staat. Het werkt wel, want alleen daardoor heeft een bepaalde categorie steeds weer de betaalde versie van het programma geïnstalleerd, i.p.v. de gratis versie.

Ook op deze website hebben velen toch te vaak te veel moeite om de juiste link te vinden.
Dat kan dom genoemd worden, maar zwak van geest gaat me toch wat te ver.

Met vriendelijke groet,
GSM

gsm

Bericht door gsm » 09 sep 2013 13:09

Postbus schreef:
matthijs schreef:Toch is het basisprincipe om eerst een artikel/review te lezen en dan onderaan software te downloaden niet verkeerd m.i. Als de downloadlink bovenaan staat, lezen veel mensen de stukken niet meer volgens mij. En mensen die in het wilde weg overal op klikken hebben dat ook wel een beetje aan zichzelf te wijten. Als ze gewoon rustig een pagina bekijken en lezen, zien ze wat advertenties zijn (staat erboven) en waar de downloadlink staat.
Volledig mee eens. De overhaaste snel-klikkers zijn meer tijd kwijt aan fouten herstellen dan aan eerst eens goed lezen, wat er staat.
Ik ben het daar ook wel mee eens.
De praktijk leert echter dat er maar weinig mensen zijn die handleidingen of andere informatie eerst goed doorlezen. Dan heb ik het nog niet over de visueel gehandicapte medemens. Zij worden door verkeerd klikken maar al te gemakkelijk opgezadeld met software die ze niet gewild hebben. Veel voorkomend is tegenwoordig wel de ASK toolbar, waarbij niemand weet waar die nu eigenlijk "zo ineens vandaan komt".

Ik vind MajorGeeks wel een goede download website. Ook daar is echter het probleem dat de leek veelal geen idee heeft waar nu precies de goede download link te vinden is. Men klikt zonder hulp negen van de tien keer op de DOWNLOAD knop van de schreeuwende reclame, terwijl de echte download links hier wel bovenaan geplaatst zijn en ook wel goed worden aangeduid.
Misschien is het toch een goed idee om aan het begin van een informatief verhaal een opvallende snelkoppeling te maken naar de download-link, speciaal voor de aanzienlijke categorie haastige mensen die weinig of slecht leest. Voor sommige mensen helpt echter niets, behalve misschien Adblock Plus.

Gesloten