Opera zakt steeds verder weg

Geef uw mening en discussieer over software, internet, pc's en GratisSoftware.nl
Gesloten
harmjan

Opera zakt steeds verder weg

Bericht door harmjan » 27 aug 2013 20:20

Vandaag is Opera 16.0.1196.62 verschenen. Ikzelf ben altijd een grote liefhebber van deze eigenzinnige en innovatieve browser geweest en gebruik nog steeds de meest recente echte versie van het programma (Opera Next 12.50.1583 voor 64 bits systemen). Enige tijd geleden zijn de ontwikkelaars van Opera een verband aangegaan met Google en is eerst de Opera 15 versie verschenen en momenteel zitten we al in de 16 serie.

Het verhaal was aanvankelijk dat Opera gestopt was met het verder ontwikkelen van haar eigen browsermotor en over zou stappen op die van Google Chrome. Dat leek me op zich geen groot probleem voor de verstokte gebruiker, het gaat tenslotte om wat je er van zou kunnen merken en ik verwachtte geen spectaculaire veranderingen. Niks bleek minder waar, de eerste nieuwe versies waren onherkenbaar en werden door de Opera gebruikers niet als reële opvolger gezien. Bovendien leek Google wel een heel groot stempel op de nieuwe ontwikkelingen te drukken: zo was het niet meer mogelijk om van Google als zoekmachine af te komen.

Op de fora van Opera werd steen en been geklaagd en men dacht aanvankelijk dat dit allemaal kinderziektes waren en dat, als de ontwikkelaars eenmaal hun draai zouden hebben gevonden met de Google motor, de nieuw te verschijnen versies gaandeweg steeds meer op de oude vertrouwde Opera zouden gaan lijken. Het leek een kwestie van afwachten en alles zou goed komen.

Ik geloof daar niet meer in: ik heb zojuist de veranderingen gelezen die in de meest recente versie zijn doorgevoerd: geen terugkeer naar het vertrouwde, de verschillen met de voorlaatste versie zijn betrekkelijk onbeduidend, op één ding na:

- Opera 16 allows you to securely store your addresses, phone numbers, email addresses and credit cards for use online. Commonly used forms can be filled out automatically and save you time when shopping online or signing up for mailing lists.
* Geolocation
- Opera 16 lets you choose to share your location information with websites that request it. Location sharing can help websites provide you with localized services, such as coupons to local businesses or movie times for your area.

Met andere woorden: de eens zo privacy vriendelijke browser is helemaal overgenomen door Google. De nieuwste versie probeert alle privégegevens aan je te ontfutselen die het kan gebruiken voor commerciële exploitatie, inclusief de plek waar je je bevindt. In de praktijk zal dit betekenen dat Opera gebruikers binnenkort de ene SMS na de andere kunnen verwachten als ze door een winkelstraat lopen met de aanbiedingen die in de winkels aan te treffen zijn: allemaal kassa voor Google maar met Opera heeft dit niks meer te maken.

Ik blijf gewoon mijn oorspronkelijke versie van Opera gebruiken met de ghostery widget actief aan het werk om trackers zoals Google buiten de deur te houden. En ik heb het automatisch controleren op updates uitgezet. Ik denk niet dat Opera ooit nog een nieuwere versie zal produceren die de moeite waard is.

Harm Jan Verweij

WriTer1

Re: Opera zakt steeds verder weg

Bericht door WriTer1 » 27 aug 2013 22:47

Dat ziet er inderdaad niet goed uit, Chrome met een Operajasje, daar heb ik geen interesse voor.
Als het blijkt dat je niets meer kunt wat de vorige versie 12 wel kon met deze Chrome klonen hoeft het voor mij niet meer.
Blijf ondertussen gewoon bij versie 12.16
Hopelijk komt daar toch nog verandering in voor het te laat is.

gsm

Bericht door gsm » 08 sep 2013 23:47

Opera Next is eigenlijk geen Chrome afgeleide, maar is net als Chrome gebaseerd op de WebKit/Blink browser-engine van Chromium (bekend van linux).
Ook andere browsers zijn gebaseerd op de WebKit/Blink browser-engine van Chromium

Gevonden in Wikipedia: Chromium (software):
Opera Next, Flock, Comodo Dragon, SRWare Iron, CoolNovo, RockMelt, Lunascape, Torch Browser en natuurlijk ook de Chrome browser van Google zijn allemaal gebaseerd op Chromium.

GSM

matthijs
Website beheerder

Bericht door matthijs » 09 sep 2013 17:41

gsm schreef:Opera Next is eigenlijk geen Chrome afgeleide, maar is net als Chrome gebaseerd op de WebKit/Blink browser-engine van Chromium (bekend van linux).
Ook andere browsers zijn gebaseerd op de WebKit/Blink browser-engine van Chromium

Gevonden in Wikipedia: Chromium (software):
Opera Next, Flock, Comodo Dragon, SRWare Iron, CoolNovo, RockMelt, Lunascape, Torch Browser en natuurlijk ook de Chrome browser van Google zijn allemaal gebaseerd op Chromium.

GSM
Klopt, maar Chromium wordt net als Chrome gewoon door Google gemaakt. Lees ook de eerste blogpost vijf jaar terug van Ben Goodger (degene die Firefox ontwikkeld heeft en toen weggekocht is door Google):
http://blog.chromium.org/2008/09/welcom ... um_02.html

Chrome is niet veel meer dan Chromium plus wat extraatjes (Flash, update, pdf-lezer). En Chromium is trouwens niet alleen voor Linux, er zijn net zo goed Windows en Mac OS X versies. Maar je hebt gelijk dat Chromium vooral bekend is omdat sommige Linux-distributies de browser als standaardbrowser gebruiken.

Gesloten