Bittorent programaatje

Vragen over Internet Explorer, Google Chrome, Firefox, Opera, e-mail, Skype en meer
Gesloten
para

Bittorent programaatje

Bericht door para » 01 feb 2008 09:30

Vraag:

Als ik via bittorent download doe ik dat middels een server die mij weer doorverbind met een computers over de hele wereld. Het programma wat ik wil downloaden wordt gezocht via een piepklein bittorent bestand dat ik via een bittorent site (bijv isohunt) heb gedownload.

Is het mogelijk dat dat piepkleine bestand mij niet doorverbind met de Bittorentserver maar met een kwaadwillende criminele server waardoor ik mijn opc openzet voor deze criminelen? of gaat alles netjes via de Bittorentserver?

para

Bericht door para » 01 feb 2008 14:13

Dit antwoord gevonden op een ander forum:

Er is niet 1 bittorrent server, elk torrent bestand heeft een eigen server. Als je een torrent bestand opent zet je idd je PC open voor die server, maar hier is niks mis mee, die (eventuele criminele) server kan niet zoveel, behalve je aanmelden bij het p2p mini net. Tenzei je bittorrent programma een lek heeft, of het bestand wat je download een lek uitbuit in een ander programma op je computer.

Maar ik wil er wel bij zetten dat dit niet gevaarlijker is dan websites bezoeken, als je een website bezoekt heb je net zoveel (zoniet meer) kans om op een criminele server terecht te komen die probeert code uit te voeren of je computer over te nemen.

keyzer

Bericht door keyzer » 01 feb 2008 14:46

para schreef:Vraag:

Als ik via bittorent download doe ik dat middels een server die mij weer doorverbind met een computers over de hele wereld. Het programma wat ik wil downloaden wordt gezocht via een piepklein bittorent bestand dat ik via een bittorent site (bijv isohunt) heb gedownload.

Is het mogelijk dat dat piepkleine bestand mij niet doorverbind met de Bittorentserver maar met een kwaadwillende criminele server waardoor ik mijn opc openzet voor deze criminelen? of gaat alles netjes via de Bittorentserver?
Er zijn mij (nog) geen exploits bekend via het BitTorent (BT) protocol, of beter gezegd via poorten die door BT clients worden gebruikt.
Ik denk dat je je eerder zorgen moet maken over kwaadaardig spul dat je via de gedownloade bestanden binnen kan halen dan over hackers die via een door de BT client opengezette poort zich toegang verschaffen tot je computer.
Verder is het ook belangrijk dat je een goede BT client gebruikt want inmiddels zijn er in navolging van nep anti-spyware programma's ook zgn. rogue (malafide)-BT clients verschenen.

Ik zal e.e.a wat nader toelichten:

Dat kleine .torrent bestand waar je het over hebt is een soort index-bestand afkomstig van de BitTorrent server dat de informatie bevat over de opbouw (de vele kleine bestanden waar een BT bestand uit bestaat) van het bestand dat je wilt downloaden.
Met deze informatie van de gaat je BT cliënt zoeken naar aanbieders van het bestand (of beter gezegd de deel-bestanden).

Welnu, je weet waarschijnlijk dat om de hoogste download snelheid te behalen je ook de gedownloade deel-bestanden weer aan anderen op het netwerk beschikbaar moet stellen (dit word ook door de server bijgehouden).
Om dit te bewerkstelligen zal je firewall ook inkomende verbindingen moeten accepteren; dit zijn aanvragen van anderen op het netwerk aan jouw BT cliënt om stukjes van het bestand (die jij al binnen hebt gehaald) te uploaden waarvoor je firewall een of meerdere poorten moet openzetten.

In je BitTorrent cliënt is niet alleen gespecificeerd welke poort(en) dit is/zijn maar ook vanuit welke locatie op je harde schijf de bestanden mogen worden geupload.
Verder wordt aan de hand van de info in het .torrent bestand (de index dus) bepaald welke deel-bestanden geupload mogen worden, dit in tegenstelling tot de traditionele P2P programma's die alle bestanden (dus ook bijv. credit card gegevens die je per ongeluk in de gedeelde map heb geplaatst) beschikbaar stellen op het netwerk.
Als dat niet genoeg is controleert de BitTorrent cliënt ook de integriteit van de bestanden zodat er onderweg niet mee geknoeid kan worden.

De poorten die opengezet worden zijn geen poorten waarop services van het besturingssysteem en applicaties draaien en zijn dus een stuk minder gevoelig voor exploits.
Een goede firewall zal deze poorten ook weer dichtgooien als de BT sessie wordt afgesloten

Zijn er risico's verbonden aan het downloaden van torrents?
Je begint risico te lopen op het moment dat je een abonnement aanvraagt bij een provider, maar als je een betrouwbare BT cliënt gebruikt en de nodige beveiliging op je computer installeert dan is het een acceptabel risico.

para

Bericht door para » 02 feb 2008 10:46

keyzer schreef:[

Zijn er risico's verbonden aan het downloaden van torrents?
Je begint risico te lopen op het moment dat je een abonnement aanvraagt bij een provider, maar als je een betrouwbare BT cliënt gebruikt en de nodige beveiliging op je computer installeert dan is het een acceptabel risico.
bedankt voor je uitvoerig antwoord.

Bedoel je een Bittorent provider? :)

en waarom is dat gevaarlijk?

keyzer

Bericht door keyzer » 02 feb 2008 14:12

Bedoel je een Bittorent provider?
Nee, ik bedoel je internet provider; je begint risico te lopen op het moment dat je het internet op gaat.

para

Bericht door para » 07 feb 2008 10:01

keyzer schreef:
Bedoel je een Bittorent provider?
Nee, ik bedoel je internet provider; je begint risico te lopen op het moment dat je het internet op gaat.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is wel wat filosofisch.

Je begint als mens risico te lopen op het moment dat je wordt verwekt. :wink:

Gesloten