op zoek naar geblokkeerde afzenders in Windows Live Mail

Vragen over Internet Explorer, Google Chrome, Firefox, Opera, e-mail, Skype en meer
harmjan

op zoek naar geblokkeerde afzenders in Windows Live Mail

Berichtdoor harmjan » 26 feb 2016 21:02

Kort geleden heb ik Windows 7 moeten herinstalleren op mijn computer. Ik heb dit gedaan op een andere harde schijf dan de oorspronkelijke waardoor ik nog steeds bij alle oude bestanden van de vorige installatie kan komen. Aanvankelijk wilde ik bij de herinstallatie de oorspronkelijke versie van Windows Live Mail (versie 2011) installeren maar die bleek niet meer te downloaden en nu gebruik ik versie 2012.

Ik gebruik nooit meer een spam filter, simpelweg omdat dit dubbel werk was: ik moest niet alleen mijn emails bekijken, ik moest dan tevens de emails controleren die door de filter als spam waren aangemerkt om vervolgens weer een deel ervan terug te kopiëren omdat het geen spam betrof. Sinds die les meld ik me keurig af voor elke ongewenste nieuwsbrief en als afmelden onmogelijk is dan blokkeer ik zowel de afzender als het domein van de afzender, tenminste: als de domeinnaam geen algemeen gebruikelijke is. Dit werkt redelijk goed.

Echter, nu ik Windows Live Mail 12 gebruik merk ik, na ingelogd te zijn op mijn Microsoft account, dat de geblokkeerde afzenders niet gekopieerd zijn vanuit de oude naar de nieuwe versie, dit in tegenstelling tot de lijst met mijn contactpersonen. Het resultaat is dat ik nu relatief veel spam binnenkrijg en opnieuw kan beginnen met het aanleggen van een lijst met geblokkeerde afzenders.

Ik ben nu op zoek naar de mogelijkheid om de oude lijst met geblokkeerde afzenders te verplaatsen naar de nieuwe maar nergens in de oude bestanden vind ik zo'n lijst. Volgens informatie die ik op het internet heb gevonden zou die zich moeten bevinden in het register, in [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows Live Mail\Block Senders], om precies te zijn maar als ik de register editor open van mijn huidige Windows 7 installatie blijkt deze sleutel niet te bestaan.

Nog ingewikkelder wordt het als ik op zoek ga in de bestanden van mijn vorige Windows 7 installatie. Deze versie kan ik niet meer gebruiken doordat die beschadigd was geraakt en een register editor kan ik niet meer activeren. Ik heb geen idee waar in de bestandenlijst het register zich bevindt, waarschijnlijk ergens in windows/system32 maar ik weet niet waar precies en ook niet hoe die eventueel zichtbaar te maken. Tenslotte heb ik geprobeerd om de oude versie van Windows Live Mail te activeren om vandaar uit de lijst met geblokkeerde afzenders te exporteren. Echter, het programma lijkt weliswaar gewoon op te starten maar snel krijg ik een foutmelding en vervolgens wordt het programma afgesloten.

Kortom, na deze lange introductie: weet iemand een manier waarop ik de oude lijst met geblokkeerde afzenders kan vinden in de oude bestandenlijsten en weet iemand hoe ik die lijst dan kan gebruiken in mijn huidige versie van Windows Live Mail?

grasshopper

Re: op zoek naar geblokkeerde afzenders in Windows Live Mail

Berichtdoor grasshopper » 27 feb 2016 10:14

harmjan schreef:Nog ingewikkelder wordt het als ik op zoek ga in de bestanden van mijn vorige Windows 7 installatie. Deze versie kan ik niet meer gebruiken doordat die beschadigd was geraakt en een register editor kan ik niet meer activeren. Ik heb geen idee waar in de bestandenlijst het register zich bevindt, waarschijnlijk ergens in windows/system32 maar ik weet niet waar precies en ook niet hoe die eventueel zichtbaar te maken

HKCU is opgeslagen in %Userprofile%\NTUser.dat. Hernoem deze in NTUser.txt en zie of je iets wijzer kan worden.

(%userprofile%=C:\Users\Username)

harmjan

Berichtdoor harmjan » 27 feb 2016 20:05

Ik krijg dan een tekst te zien die ik niet kan interpreteren, ik zal ter illustratie een gedeelte hieronder kopiëren:

regfsÝ sÝ tùÀ—XÑ   ð³  \ ? ? \ C : \ U s e r s \ H a r m J a n \ n t u s e r . d a t €‚‡1¸ÃåÍ 5§,€‚‡1¸ÃåÍ 5§, ‚‡1¸ÃåÍ 5§,rmtm (r3Ð hbin  tùÀ—XÑ xÿÿÿnk, Xpž·—XÑ `   [_ p € ø’™ ž^ ÿÿÿÿ(   C u 4 CMI-CreateHive{D43B12B8-09B5-40DB-B4F6-F6DFEB78DAEC}üÊHÿÿÿsk °x ž^     „€    l  $ ?    0ðÙWíóÄKš´ wè  ?     ?                 ÿÿÿnk Í|ó ƒæÐ  à7 ÿÿÿÿ ÿÿÿÿ¨ ÿÿÿÿ AppEvents Pÿÿÿsk X;z ðM 7 ˜  „€ Œ   l  $ ?    0ðÙWíóÄKš´ wè  ?     ?              øÿÿÿ˜Ÿ° ðÿÿÿÈT V AppE ÿÿÿnk Í|ó ƒæÐ ` / 0 ÿÿÿÿ ÿÿÿÿ¨ ÿÿÿÿ0 EventLabels ðÿÿÿ¸8 ð8 Even¨ÿÿÿnk Í|ó ƒæÐ ˆ ÿÿÿÿÿÿÿÿ à ¨ ÿÿÿÿ  "  .Defaultèÿÿÿvk  h  ntàÿÿÿD e f a u l t B e e p ftøÿÿÿ€Z Øÿÿÿvk " ¸   E DispFileNameInteØÿÿÿ@ m m r e s . d l l , - 5 8 2 4 ðÿÿÿP  ðÿÿÿ È .Def˜ÿÿÿnk Í|ó ƒæÐ ˆ ÿÿÿÿÿÿÿÿ  ¨ ÿÿÿÿ  (  ActivatingDocument èÿÿÿvk ( €  ÐÿÿÿC o m p l e t e N a v i g a t i o n Øÿÿÿvk ( Ø   DispFileName Ðÿÿÿ@ i e f r a m e . d l l , - 1 0 3 2 1 ðÿÿÿh ° èÿÿÿvk ,     ÿÿÿnk Í|ó ƒæÐ ˆ ÿÿÿÿÿÿÿÿ ð ¨ ÿÿÿÿ  "
AppGPFault èÿÿÿvk  ¨  tiàÿÿÿP r o g r a m E r r o r Øÿÿÿvk " ð   DispFileName Øÿÿÿ@ m m r e s . d l l , - 5 8 2 5 èÿÿÿvk  È  ðÿÿÿ è Bloc ÿÿÿnk Í|ó ƒæÐ ˆ ÿÿÿÿÿÿÿÿ ( ¨ ÿÿÿÿ  , BlockedPopup ÐÿÿÿB l o c k e d P o p - u p W i n d o w Øÿÿÿvk ( ø   DispFileName Ðÿÿÿ@ i e f r a m e . d l l , - 1 0 3 2 5 ðÿÿÿ Ð ¨ÿÿÿnk Í|ó ƒæÐ ˆ ÿÿÿÿÿÿÿÿ  ¨ ÿÿÿÿ  (  CCSelectèÿÿÿvk  ¨   èÿÿÿS e l e c t  8 Øÿÿÿvk ( è   tiDispFileNameBlocÐÿÿÿ@ i e f r a m e . d l l , - 1 0 3 2 3 ðÿÿÿ À èÿÿÿvk  @  ØÿÿÿD e v i c e C o n n e c t  ÿÿÿnk Í|ó ƒæÐ ˆ ÿÿÿÿÿÿÿÿ 0 ¨ ÿÿÿÿ  " ChangeTheme àÿÿÿC h a n g e T h e m e Øÿÿÿvk "    DispFileName Øÿÿÿ@ m m r e s . d l l , - 5 8 6 0 ¨ÿÿÿnk Í|ó ƒæÐ ˆ ÿÿÿÿÿÿÿÿ 
¨ ÿÿÿÿ  "  Close èÿÿÿvk  ¨  àÿÿÿC l o s e P r o g r a m Øÿÿÿvk " ð   DispFileName Øÿÿÿ@ m m r e s . d l l , - 5 8 2 6 ðÿÿÿ È ˜ÿÿÿnk Í|ó ƒæÐ ˆ ÿÿÿÿÿÿÿÿ 0 ¨ ÿÿÿÿ  .  CriticalBatteryAlarm èÿÿÿvk . ¨
 tiÈÿÿÿC r i t i c a l B a t t e r y A l a r m Øÿÿÿvk "    SeDispFileNameClosØÿÿÿ@ m m r e s . d l l , - 5 8 2 7 ðÿÿÿ
à

grasshopper

Berichtdoor grasshopper » 27 feb 2016 20:15

Als je opstart met een Hirens's boot cd (usb) kun je een registereditor openen die de inhoud wel kan lezen.
Kijk ook deze tips door.

harmjan

Berichtdoor harmjan » 27 feb 2016 21:20

Ik heb Hiren's Boot CD op een schijf gebrand, niet op een USB-stick, en heb mijn computer opnieuw opgestart vanaf de CD. Als ik dan met de pijltjestoetsen "Mini Windows XP" selecteer dan krijg ik een foutmelding, ook als ik het verschillende keren opnieuw doe. Ik vermoed dat de CD nog gemaakt is voor het Windows XP besturingssysteem.

grasshopper

Berichtdoor grasshopper » 27 feb 2016 21:47

Die Mini Windows XP werkt nog steeds. Heb het zelf nog vandaag getest. Er is wss iets mis gegaan met het branden...

Léon1953

Berichtdoor Léon1953 » 28 feb 2016 10:21

Bij juist gebruik is een spamfilter mijns inziens bijzonder handig. Blokkeren werkt in het algemeen alleen bij normale e-mails.

In de map Spam zit toch ook de optie "Geen spam" waardoor de e-mails weer verhuizen naar de Postingang?

harmjan

Berichtdoor harmjan » 28 feb 2016 21:10

De moderator heeft inderdaad gelijk, ik had de schijf gebrand met de ingebouwde brander van Windows 7. Ik heb het nu opnieuw gedaan met Ashampoo Burning Studio 2016 en nu werkt de schijf wel. Ik ben nog niet zover dat ik verslag kan doen van mijn bevindingen, die volgen later.

En Léon, ik ontvang veel nieuwsbrieven waar ik op geabonneerd ben. Laat jouw spam filter die door? En, zo ja, ben je niet erg veel tijd kwijt om te controleren of de spam filter geen fouten maakt?

Ik heb inmiddels de mogelijkheden van van Hiren's Boot CD uitgebreid verkend en ik zie alleen een soort Windows XP scherm met beperkte mogelijkheden, net alsof ik weer in XP werk. Op het scherm staan verschillende snelkoppelingen maar geen ervan is een register editor. Die kan ik wel activeren via de start-knop maar dan kom ik in de register editor van mijn huidige Windows installatie. Daarnaast kan ik alle bestanden bereiken van mijn vorige Windows 7 installatie maar vind ik niet het register van die installatie.

Eigenlijk kan ik vanuit de XP installatie alles doen wat ik na gewoon opstarten vanuit Windows 7 kan doen en daardoor kom ik er niet verder mee. Is het dan toch mogelijk om via Hiren in de register editor van mijn vorige installatie te komen?

Graag nadere aanwijzingen.

harmjan

Berichtdoor harmjan » 28 feb 2016 23:00

Ik heb het gelezen en zal een tweede computer aanzetten om de draad niet kwijt te raken terwijl ik op de eerste computer de instructies uitvoer. Ik hoop hier morgen aan toe te komen.

Léon1953

Berichtdoor Léon1953 » 29 feb 2016 12:29

Hallo Harm Jan,

Ook ik ontvang zéér veel nieuwsbrieven. Geen enkele komt ooit in de map Spam terecht. In de map Spam komen dagelijks een stuk of vijf irritante (vooral) winkansen terecht en die verwijder ik dan. Zeer zelden zit er in de map Spam iets dat geen spam is en dan klik ik op "Geen spam" waardoor het bericht automatisch naar het Postvak In verhuist.

Ik ben heel lang bezig geweest met blokkeren, totdat ik 'Hoteldeal.nl' geblokkeerd had en deze toch keer op keer terugkwam. Als ik het dan nogmaals probeerde te blokkeren kwam het bericht "Blokkeren is niet mogelijk" (omdat het al in de lijst zat, waarschijnlijk). Toen ontdekte ik dat het blokkeren vermoedelijk uitsluitend betrekking heeft op het Postvak In, waar ik dus feitelijk totaal nooit spam zie. Nu heb ik de strijd tegen de spam dus opgegeven en hoef alleen nog maar (na een snelle inspectie) te klikken op het prullenmandje.

'Hoteldeal.nl' heb ik een keer naar het Postvak In verplaatst en toen bleek dat er een afmeldoptie bij stond. Wie weet heb ik mij er in een dolle bui ooit voor geregistreerd want mijn naam en e-mail adres stonden er voluit in.

harmjan

Berichtdoor harmjan » 29 feb 2016 22:07

Ik heb met behulp van een tweede computer alle instructies uitgevoerd maar ik had niet echt een idee waar ik nu eigenlijk mee bezig was, waartoe het diende en waar ik precies naar op zoek moest. Ik kwam in een soort register editor terecht die niet leek op een registor editor waar ik tot nu toe ooit mee gewerkt heb. Ik kreeg een heleboel zaken voor mijn ogen waarvan ik geen idee had welke ervan nu precies relevant zou kunnen zijn voor mijn zoektocht naar de oude lijst met geblokkeerde afzenders. Ik heb op goed geluk het één en ander bekeken: SAM, SOFTWARE, SECURITY maar ik vond niets en als ik dan verkeerd klikte (of goed, ik heb geen idee) dan kreeg ik het aanbod om het als een *.DAT bestand te openen en als ik dat deed dan kreeg ik weer een heleboel nieuwe bestanden te zien in een nauwelijks overzichtelijk raamwerk, zonder enig inzicht in wat nu de bedoeling was, zonder enig idee wat het allemaal was.

Kortom, een frustrerende ervaring waar ik zonder stap-voor-stap begeleiding niet verder mee kom. Ik vraag me inmiddels wel af of het zinvol is om hiermee verder te gaan. Het lijkt inmiddels veel makkelijker om gewoon opnieuw te beginnen met het aanleggen van een lijst met geblokkeerde afzenders.

En Léon, volgens mij maak je duidelijk dat je met jouw spam filter altijd dubbel werk hebt: je moet niet alleen je mail controleren, ook je spam filter en dan vraag ik me af of je het nu makkelijker hebt dan zonder spam filter. Daarnaast, ik vind het een prettig idee dat alle mails die ik (niet meer) ontvang van geblokkeerde afzenders als onbestelbaar worden teruggezonden: dan hebben ze er alleen maar extra werk van. En als het gaat om ongewenste nieuwsbrieven: integere afzenders bieden altijd de mogelijkheid om je af te melden als ontvanger. Dan vind ik het wel zo correct om het op die manier te doen.

Postbus

Berichtdoor Postbus » 29 feb 2016 23:34

Ik zou nooit met Windows Live Mail willen werken...Microsoft :evil: . Ik werk zelf met Thunderbird als email-client en heb gmail als email-provider. Gmail heeft een prima spamfilter. Krijg je spam binnen, dan kun je dat aanmelden als spam en komt verdere mail daarvan voortaan in je spammap terecht, die na 30 dagen automatisch wordt geleegd. Ik krijg dus vrijwel nooit spam binnen. En als er spam in je spammap zit, door iemand anders aangemeld, dan is dat altijd terecht gebleken.

Een afmeld-link werkt meestal goed, dus altijd gebruiken.

Léon1953

Berichtdoor Léon1953 » 01 mar 2016 12:16

harmjan schreef: Daarnaast, ik vind het een prettig idee dat alle mails die ik (niet meer) ontvang van geblokkeerde afzenders als onbestelbaar worden teruggezonden: dan hebben ze er alleen maar extra werk van.

Hier heb je wel een sterk punt, maar hoe dat in de praktijk bij deze boosdoeners werkt weten wij ook niet. Misschien verwerken ze deze retourstroom wel automatisch en lijden er aldus geenszins onder.

Overigens kan ik mijn spamfilter niet verwijderen, want het zit ingebakken in mijn webmail. Ik ervaar het geheel ook totaal niet als "veel werk", zeker niet nu ik afzie van het arbeidsintensieve geblokkeer.

Léon1953

Berichtdoor Léon1953 » 01 mar 2016 12:25

In een omschrijving van de werking van mijn webmail heb ik ooit gelezen dat geblokkeerde afzenders NIET zien dat ze geblokkeerd zijn.