HACKERS

Vragen over anti-virus, anti-spyware, firewalls en pc schoonmakers en optimaliseerders
Gesloten
theadfl

HACKERS

Bericht door theadfl » 05 dec 2007 10:44

Hoe kan ik zien als er een hacker in mijn pc zit?
En wat kan ik er tegen doen???

Onlangs is mijn msn gehacked ( dit door een persoon die mij even wilde bewijzen dat ze het kon ) en het lukte haar nog ook.

Hoe kan ik dit voorkomen???

groetjes Thea

keyzer

Re: HACKERS

Bericht door keyzer » 05 dec 2007 18:03

theadfl schreef:Hoe kan ik zien als er een hacker in mijn pc zit?
En wat kan ik er tegen doen???

Onlangs is mijn msn gehacked ( dit door een persoon die mij even wilde bewijzen dat ze het kon ) en het lukte haar nog ook.

Hoe kan ik dit voorkomen???

groetjes Thea
Tsja, hoe kan je zien of er een hacker op je pc zit.....dat hangt er vanaf hoe die 'hacker' zich toegang wil verschaffen tot je computer.
Een goede firewall zal de meeste directe inbraak pogingen wel kunnen tegenhouden en, afhankelijk van de mogelijkheden en de instellingen van de firewall, je ook nog eens een seintje geven als iemand al te agressief naar open poorten op je systeem aan het zoeken is of bepaalde bekende strategieën gebruikt om eventuele zwakheden uit te buiten.

De meeste systemen worden echter gecompromitteerd door een combinatie van slechte (of helemaal geen) beveiliging en het gedrag van de gebruiker van het systeem.

Iemand stuurt je een mailtje of MSM bericht met daarin een bestand met een naam die totaal geen argwaan opwekt en tevens je nieuwsgierigheid wekt.
Je klikt op het bestand en dat installeert allerlei kwaadaardige software.

Wat kan je er tegen doen...een paar suggesties:
Het besturings systeem van de meest recente patches voorzien (Windows update)
Goede beveiligings software installeren en deze up-to-date houden (firewall en anti-virus/anti-spyware)
Zorgen dat je steeds de laatse versies van je software hebt; vooral de applicaties die vaak en/of langdurig contact met het internet hebben (browsers, media players etc)
Downloads altijd scannen op virussen en spyware voordat je ze uitpakt (installeert)
Sterke wachtwoorden gebruiken; dus geen 'thea' maar 'ThE@dFLst3rkePaSSw0rd'
Geen 'vreemde' websites bezoeken.
Tot slot, op je hoede blijven (niet overal op klikken en van alles downloaden).

Wat betreft die MSM 'hack'...
Omdat een 'hacker' van goede huize moet komen om een robuuste firewall te kunnen penetreren wordt er meestal gezocht naar zwakheden van veel gebruikte applicaties (bijv browsers, e-mail en Instant messaging programma's ) om je beveiliging te omzeilen.
Veel van deze applicaties zijn op zich best wel veilig maar worden beschermt door een zwak password.
Een password dat uit vijf letters bestaat (bijv. een naam) is letterlijk binnen een minuut te kraken.
Ik weet niet wat voor 'hack' je vriendin heeft toegepast maar stel een sterk wachtwoord in en vraag het haar weer te proberen.

Succes...

Gesloten