"Internet Suite" voor minder digitaal onderlegden

Vragen over anti-virus, anti-spyware, firewalls en pc schoonmakers en optimaliseerders
Gesloten
Condor383

"Internet Suite" voor minder digitaal onderlegden

Bericht door Condor383 » 04 apr 2018 12:41

Geregeld kom ik in vrienden en kennissenkring slecht beveiligde (Windows) pc's tegen. In combinatie met slechte gewoonten (slordig wachtwoordgedrag, onnadenkend klikgedrag, nooit software updaten etc) zijn de risico's dan onnodig hoog. Bij het geven van tips moet je balanceren tussen wat het beste cq wenselijk is en wat haalbaar en comfortabel is. Als het te ingewikkeld is worden oplossingen niet geïmplementeerd, cq versloft de boel.

Ik zoek eigenlijk de meest geschikte internetsuite voor dit soort gebruikers. Dus de combinatie van virusscanner en firewall, of dat nou de Windows firewall is of niet. Zelf gebruik ik Comodo Internet Security. Het instellen en vooral het bewaken van processen die je al dan niet toestaat kan voor beginners soms te hoog gegrepen zijn.
Dus:
Welke gratis pakketten zijn gebruiksvriendelijk én goed?

Malibus

Re: "Internet Suite" voor minder digitaal onderlegden

Bericht door Malibus » 05 apr 2018 11:40

Zelf gebruik ik Comodo Internet Security. Het instellen en vooral het bewaken van processen die je al dan niet toestaat kan voor beginners soms te hoog gegrepen zijn.
Om kort te zijn: Comodo is altijd te hoog gegrepen voor beginners. Het meest gebruiksvriendelijk en goed zijn BitDefender free en Kaspersky free. Doe er dan wel een anti Ramsonware tool bij: https://www.gratissoftwaresite.nl/anti- ... load-tools. De Firewall van Windows is voldoende voor de meeste gebruikers. :wink:

BertLinux

Bericht door BertLinux » 05 apr 2018 15:18

Als de motivatie ontbreekt om je pc bij te werken of om even op te letten bij wat je doet, zo als zomaar ergens op klikken, in combinatie met slechte gewoontes, dan maakt het helemaal niet uit welk pakket jij installeert op iemands pc om het iets makkelijker te maken.
Alles is dan bij voorbaat compleet zinloos.
Uiteindelijk kan jij als nog iedere keer langs komen om de boel even bij te werken.
Ik ben daar al jaren geleden mee opgehouden om iemand daarover nog iets bij te brengen.
Het kost je een hoop nutteloos tijd en ergernis.

Gaar het weer mis, dan ben jij uiteindelijk nog de lul ook, omdat jij dat pakket er op gezet heb wat alles makkelijker zou maken.
Want dan hoeven zij minder op te letten, wat ze dan ook niet gedaan hebben.
Want zij blijven toch wel overal op klikken of de moeite niet nemen om iets bij te werken.
Daar ben jij immers voor die het dan wel even oplost voor ze. Dus waarom zouden zij dan moeite doen.

Dit is mijn ervaring na jaren geprobeerd te hebben om bij iemand thuis een pc te repareren of om een probleem op te lossen.

BertLinux

Bericht door BertLinux » 05 apr 2018 15:31

Mensen die geen enkele zin hebben om ook maar iets aan hun pc te doen w.b. bijwerken en updaten, daar moet je gewoon Linux Ubuntu of een lichtere versie hiervan, op zetten.
Dan komt er ook maar 1 soort update signaal binnen om alles in 1x te updaten.
En dan hoef je helemaal nergens op te letten of een virus scanner er op te zetten, alleen een firewall aanzetten.
Dan ben je overal in 1x van af.

matthijs
Website beheerder
Contacteer:

Bericht door matthijs » 05 apr 2018 19:15

De ingebouwde Windows Defender (Windows 8/10) doet het de laatste tijd zo goed, dat je die ook gewoon als enige beveiliging kunt doen (icm Windows Firewall):
https://www.gratissoftwaresite.nl/av-co ... e-feb-2018

En Windows Defender is heel gebruikersvriendelijk zonder opdringerige reclame.

Voor Windows 7 is Microsoft Security Essentials ook goed bezig de laatste tijd:
https://www.gratissoftwaresite.nl/av-te ... n-feb-2018

BertLinux

Bericht door BertLinux » 05 apr 2018 19:52

Microsoft heeft een ernstig beveiligingslek gedicht in Windows Defender, Security Essentials en andere beveiligingssoftware die van de Microsoft Malware Protection Engine gebruikmaakt. Via de kwetsbaarheid had een aanvaller zonder interactie van gebruikers het systeem kunnen overnemen.
https://www.security.nl/posting/556808/ ... ls+gedicht

BertLinux

Bericht door BertLinux » 05 apr 2018 20:02

Het zal altijd een eeuwige strijd blijven om de gebruiker te beschermen met alle problemen en updates van Microsoft.

Al jaren draai ik hier Linux, zonder al dat gezeik.
Nooit hoef ik mij ergens druk om te maken.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 06 apr 2018 07:10

Kaspersky Free is zeer zeker een aanrader. Eenvoudige bediening, installeert geen onnodige extra's, lage systeembelasting en scoort goed in de tests.

Vertel de gebruiker ook daarbij niet uit het oog te verliezen dat de beste beveiliging tussen het toetsenbord en de rugleuning zit.

Gesloten