Welke virusscanner?

Vragen over anti-virus, anti-spyware, firewalls en pc schoonmakers en optimaliseerders
Chocky

Welke virusscanner?

Bericht door Chocky » 11 okt 2013 19:06

Mijn vader heeft een laptop en dat ding is best wel traag (er staat bijna niks op) en ook het opstarten duurt lang.
Ik heb daar als virusscanner destijds, net als bij mijzelf, Avira opgezet.
Nu ben ik daar op teruggekomen en heb nu zelf Comodo. Daardoor start de pc hier stukken sneller op. Nu zou ik dat ook op zijn laptop kunnen zetten, ware het niet dat er best wel veel meldingen komen met de vraag of je iets wil toelaten etc.
Dit is dus voor mijn vader volkomen ongeschikt, hij kan daar niet mee overweg en weet echt niet wat te doen (behalve mij bellen dan)

Ik wil in ieder geval zeker Avira van zijn laptop halen.
Wie heeft er een goed advies voor een goede virusscanner, die makkelijk in het gebruik is (lees: niet veel meldingen en extra poespas) en ook het opstarten van de pc niet zo erg vertraagt.

Léon1953

Re: Welke virusscanner?

Bericht door Léon1953 » 11 okt 2013 19:50

Misschien Qihoo360? Ik heb het pas sinds 3 dagen en het lijkt mij echt een hele goede.

Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb ondervonden is dat er soms na het opstarten van de computer een schermpje komt met de vraag of het programma mag starten (terwijl opstarten met Windows is aangevinkt). Het kan te maken hebben met mijn gebruikersaccount-instellingen. De laatste paar keren kwam dit schermpje trouwens niet meer. Het kan ook te maken hebben met een update van het programma.

---

Bericht door --- » 11 okt 2013 20:29

Als 't de pc van je pa is, en hij jou steeds moet bellen voor een vraag, dan zou ik er standaard MSE op zetten met standaard Windows firewall.
En eventueel MBAM of wat online scan's af en toe.
En misschien eens opruimen en defragmenteren om 'm wat sneller te maken/opstarten. Schijfcontrole en opruiming.

WriTer1

Bericht door WriTer1 » 11 okt 2013 23:54

Juist, als je er MSE zou willen opzetten dan kan je al evengoed geen virusscanner op je vaders PC zetten.
Niet zo heel licht, maar ik zou toch eens gewoon avast! Free Antivirus proberen, blijkt hij toch de computer teveel te vertragen dan kun je eventueel nog een andere proberen.
Of anders misschien ook eens Ad-Aware Free Antivirus+ 11 proberen nu hij de BitDefender scan engine gebruikt moet die toch wel goed zijn denk ik.
Geen ervaring mee maar lijkt me wel een optie. :wink:

---

Bericht door --- » 12 okt 2013 09:23

Ik heb nog steeds MSE draaien en check 1x in de week met Emisoft (online) of MBAM. En soms housecall van Trend Micro.
Wel dagelijks CCleaner. Op me Vista pc met standaard firewall.
Bezoek regelmatig best wel wazige sites uit een wazig land ergens in de wereld. (ik lees veel)

Er wordt helemaal nooit iets gevonden. Door welke scanner dan ook. Me pc is altijd schoon. En nog steeds razend snel.
Als ik met 't verhaal mee ga, dan zou mijn pc helemaal dicht geslipt moeten zijn met virussen en andere ongein wat je op internet kan tegenkomen.

Meerdere scanners geprobeerd maar vind ze geen van alle gebruiksvriendelijk. Vaak vele valse meldingen of je moet eerst CCleaner draaien en dan pas scannen.
De grootste fout zit altijd nog voor ze pc op een stoel. Gewoon goed opletten dus. Maar dat moet je altijd.

Uiteraard met een veilige browser (Firefox) met HTTPS-everywhere, Ghostery en Abblock-Plus i.p.v. Internet explorer.
Dat scheelt ook al enorm. En bij Firefox - opties - Privacy, de instellingen strak afstellen.
(Niet gevolg willen worden, privénavigatiemodus, nooit cookies van derde accepteren.)

WriTer1

Bericht door WriTer1 » 12 okt 2013 20:19

--- schreef:Ik heb nog steeds MSE draaien en check 1x in de week met Emisoft (online) of MBAM. En soms housecall van Trend Micro.
Wel dagelijks CCleaner. Op me Vista pc met standaard firewall.
Bezoek regelmatig best wel wazige sites uit een wazig land ergens in de wereld. (ik lees veel)

Er wordt helemaal nooit iets gevonden. Door welke scanner dan ook. Me pc is altijd schoon. En nog steeds razend snel.
Als ik met 't verhaal mee ga, dan zou mijn pc helemaal dicht geslipt moeten zijn met virussen en andere ongein wat je op internet kan tegenkomen.

Meerdere scanners geprobeerd maar vind ze geen van alle gebruiksvriendelijk. Vaak vele valse meldingen of je moet eerst CCleaner draaien en dan pas scannen.
De grootste fout zit altijd nog voor ze pc op een stoel. Gewoon goed opletten dus. Maar dat moet je altijd.

Uiteraard met een veilige browser (Firefox) met HTTPS-everywhere, Ghostery en Abblock-Plus i.p.v. Internet explorer.
Dat scheelt ook al enorm. En bij Firefox - opties - Privacy, de instellingen strak afstellen.
(Niet gevolg willen worden, privénavigatiemodus, nooit cookies van derde accepteren.)
Er bestaat ook nog zoiets als geluk hebben, maar goed, het is mogelijk als je alles in detail controleert je zelf veel kunt tegenhouden, zelf doe ik dat ook maar toch verkies ik een scanner te gebruiken die wel bewezen heeft dat hij wat buiten kan houden.
Maar iedereen moet zelf weten wat het beste voor hem is.

Ik gebruikte in 2010 Norton Internet Security maar dat was zo'n ramp op mijn computer dat ik van pure ellende na drie maand hem eraf heb gekieperd en eens avast! Free Antivirus met daarnaast Online Armor Firewall Free heb geprobeerd.
We zijn nu meer dan drie jaar verder en ze werken nog steeds perfect op mijn computer, en dat gratis wat met Norton niet het geval was, weggesmeten geld.

PatjeRedFan

Bericht door PatjeRedFan » 13 okt 2013 11:34

Chocky schreef:Mijn vader heeft een laptop en dat ding is best wel traag (er staat bijna niks op) en ook het opstarten duurt lang.
Ik heb daar als virusscanner destijds, net als bij mijzelf, Avira opgezet.
Nu ben ik daar op teruggekomen en heb nu zelf Comodo. Daardoor start de pc hier stukken sneller op. Nu zou ik dat ook op zijn laptop kunnen zetten, ware het niet dat er best wel veel meldingen komen met de vraag of je iets wil toelaten etc.
Dit is dus voor mijn vader volkomen ongeschikt, hij kan daar niet mee overweg en weet echt niet wat te doen (behalve mij bellen dan)

Ik wil in ieder geval zeker Avira van zijn laptop halen.
Wie heeft er een goed advies voor een goede virusscanner, die makkelijk in het gebruik is (lees: niet veel meldingen en extra poespas) en ook het opstarten van de pc niet zo erg vertraagt.
Voor weinig meldingen misschien best avast free,al moet je soms wel eens een pop-up wegklikken bij avast,... niet dat Qihoo 360 (gratis) veel meldingen heeft die ik gebruik, maar soms vraagt deze wel eens toestemming of een programma mag draaien of niet, maar eens ingesteld onthoud deze de instellingen .... is vederlicht op systeem en goeie bescherming.
Van avira is geweten dat het de pc opstart enorm vertraagd : http://www.gratissoftwaresite.nl/norton ... -het-meest
Intel® i3-4150 Dual-Core @3,5 Ghz. Ram: 16 GB. HD 1 TB || Windows 10 Home X64 || Chrome || BitDefender Antivirus Free Edition 2017

Alexander

Bericht door Alexander » 13 okt 2013 15:31

Voor uw vader is er een gedroomd antivirus die alles automatisch zelf regelt (scannen enz.) zonder dat u daar iets voor moet doen: BitDefender Antivirus Free Edition, een droom van een antivirus. Ik gebruik het al een paar maanden zonder problemen, ook de Malwarebytes-Anti-Malware Free die ik regelmatig gebruik als controle daarop vindt nooit iets dat is 'blijven hangen', dus Bitdefender Free is dus een goed antivirusproduct

PatjeRedFan

Bericht door PatjeRedFan » 13 okt 2013 21:35

Of er is ook nog de nieuwe versie van Ad-aware free antivirus, blijkbaar licht in gebruik, maar of die veel vragen stelt weet ik niet echt
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... itdefender
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... ti-spyware
Intel® i3-4150 Dual-Core @3,5 Ghz. Ram: 16 GB. HD 1 TB || Windows 10 Home X64 || Chrome || BitDefender Antivirus Free Edition 2017

janmsfr

Bericht door janmsfr » 14 okt 2013 20:47

Ik heb een trage netbook met weinig geheugen. Ook Comodo is daarop niet de beste oplossing.
Beste oplossing na veel proberen blijkt panda cloud antivirus. Geen omkijken naar.
Allersnelst was Kingsoft antivirus, maar ik vind er te weinig positieve reviews over om er op te vertrouwen??

Chocky

Bericht door Chocky » 16 okt 2013 11:59

Bedankt allemaal voor de reacties! :D

Ik denk dat ik maar voor Avast ga kiezen, met Panda als goede tweede keuze...

deredder

Bericht door deredder » 25 okt 2013 15:29

Avast maakt je OUDE laptop heel erg traag. De nummer 1 voor oude systemen is toch echt panda en ten tweede kingsoft free antivirus.

Chocky

Bericht door Chocky » 25 okt 2013 18:19

Is Panda dan echt zoveel lichter voor je systeem?
En geeft het veel meldingen?

PatjeRedFan

Bericht door PatjeRedFan » 25 okt 2013 18:31

Panda geeft alleen een melding als er een virus gevonden is, anders nagenoeg geen meldingen zoals avast die regelmatig pop-ups tevoorschijn tovert.

Ps: deze week verschijnt normaal nog een nieuwe versie van Panda cloud (2.3) , ik vermoed ergens in het weekend volgens de makers van het AV als alles volgens hun plannen verloopt.

redbad

Bericht door redbad » 27 okt 2013 19:18

Zelf altijd fan geweest van avast en eigenlijk nog wel omdat het gewoon één van de (zo niet DE) beste gratis av-software is. Maar systeembelasting werd inderdaad een probleem vond ik. Daarom heb ik nu Panda Free en die is qua belasting, heb ik ervaren, inderdaad een stuk lichter. Krijg praktisch geen meldingen terwijl het systeem toch goed wordt beschermd. Heb panda ook bij mijn moeder geïnstalleerd (na negatieve berichtgeving over MSE) en het is zeer gebruiksvriendelijk en dan biedt dan dus ook nog eens een heel fatsoenlijke bescherming, wat wil een mens nog meer?!

Gesloten