Welke software gebruik jij om Windows te onderhouden?

Vragen over anti-virus, anti-spyware, firewalls en pc schoonmakers en optimaliseerders
xaphan80

Welke software gebruik jij om Windows te onderhouden?

Berichtdoor xaphan80 » 11 jan 2018 15:23

Ik ben benieuwd welke software andere mensen gebruiken en ook hoe je er verstandig mee omgaat.

Ik gebruikte voorheen een heel arsenaal aan tools: CCleaner, PrivaZer, ioBit Advanced System Care, Eusing Free Registry Cleaner, PureRa, Malwarebytes, AdwCleaner en voor het deinstalleren van software Revo Uninstaller. CCleaner gebruikte ik vrijwel dagelijks.

Ik moet zeggen dat het regelmatig gebruiken van onderhoudstools wel degelijk uitmaakt hoe stabiel je systeem blijft. Ik begrijp ook niet waarom sommige mensen per definitie zeggen dat je het bij Windows Schijfopruiming moet houden, want daarmee maak je zeker niet alles schoon.

Maar ik ben wel inmiddels wijzer. Advanced SystemCare gebruik ik niet meer. Waarschuwingen dat je systeem heel erg vervuild is, hield puur in dat het al een paar dagen geleden is dat je het programma had gebruikt en had niks met de conditie van Windows te maken. ioBit ging heel erg in op het gevoel van de gebruiker dat je daarmee je systeem schoonmaakt, maar voor zover ik weet toont het niet wat er precies schoongemaakt wordt. Je werd eigenlijk haast gedwongen om andere apps van ioBit ook te installeren. Ook berichten dat de gratis versie maar 70% schoonmaakt en dat je voor volledige schoonmaak de betaalde versie moet aanschaffen, vond ik erg dubieus.

Ik vind het niet meer dan fair dat software developers reclame maken voor hun betaalde software wanneer je gebruik maakt van hun gratis applicaties, maar het moet niet misleidend zijn.

Ik hou het inmiddels op PrivaZer en Revo Uninstaller. Voor de snelle schoonmaak gebruik ik Windows Schijfopruiming en internetsporen wis ik via de browser zelf. Revo Uninstaller heeft ook extra schoonmaakfuncties vergelijkbaar met CCleaner en daarbij kan je scannen op junk-files. Voor een grondige schoonmaak gebruik ik PrivaZer. PrivaZer beschikt ook over lichtere en snelle cleanmodi.

PureRa gebruik ik niet meer, omdat mij hier op het forum werd verteld dat het nogal dubieuze software is. Malwarebytes en CCleaner lijken mij nog steeds veilig, echter ik voorzie dat het dezelfde kant opgaat als met avast! CCleaner maakt elke keer als ik het programma uitvoer een autorun-bestand aan en blijft op de achtergrond draaien terwijl ik daar niet om vraag ... ik vertrouw het daarom niet meer. Daarbij kan PrivaZer grondiger schoonmaken dan CCleaner. Malwarebytes vind ik ook dubieus, omdat je en niet voor kan kiezen meteen de gratis versie te gebruiken. Je gebruikt sowieso een trialversie die verloopt en dan blijven de gratis functies intact. Ook dat vind ik te misleidend en ik vraag me af wat voor sporen er daarmee op het systeem achterblijven. Ik gebruik ter vervanging SUPERantiSpyware Free Edition. AdwCleaner gebruik ik ook nog steeds, maar met mate.

Omdat ik heel vaak heb gehoord dat registry cleaners onnodig zijn en eerder schadelijk en misleidend, gebruik ik Eusing Free Registry Cleaner eveneens niet meer. Toch zegt mijn intuitie dat software van Eusing in principe veilig is. Je moet wel verstandig omgaan met de Registry Cleaner; altijd een backup maken en ook checken of de registerwaarden die de software heeft gescand ook echt verwijderd mogen worden. Het is daarmee wel voor de wat gevorderde computergebruiker die een klein beetje weet hoe het register in elkaar zit. In het verleden heb ik weleens complicaties gehad omdat het startmenu niet meer werkte, maar die problemen worden verholpen met nieuwe updates van Eusing. Eusing Free REgistry Cleaner laat keurig zien welke registerwaarden er gescand zijn en verwijderd mogen worden. Je hebt als gebruiker overal controle op. Ik heb de website van Eusing gecheckt en ze bieden veel gratis applicaties aan. Het ziet er weliswaar wat spartaans uit, maar zeker niet dubieus en onbetrouwbaar.

Ik twijfel er niet aan dat computers inmiddels zo snel zijn dat het schoonmaken van het register niet nodig is. Maar troep is troep, dus waarom zou je dat niet mogen verwijderen?

Léon1953

Re: Welke software gebruik jij om Windows te onderhouden?

Berichtdoor Léon1953 » 11 jan 2018 19:37

Hallo xaphan80,

Het valt mij wel op dat jij nogal veel benoemt als "onderhoud". Uninstallers en anti-malware zou ik er buiten laten.

De enige onderhouder die ik nog vertrouw is de CCleaner. Een autorun bestand dat op de achtergrond blijft draaien heb ik nog niet waargenomen. Wat bedoel je precies?

De CCleaner heeft enkele handige extra functies: opstartbeheer, systeemherstelbeheer, beheer van contextmenu, extensies en plug-ins, schijvenwisser, ruimtebeslagmeting van de harde schijf en nog meer.

In het verleden heb ik mijn laptop diverse malen ernstige schade aangedaan met allerlei onderhoudsprogramma's en bij de zoveelste Windows herinstallatie besloot ik dat alleen de CCleaner onschuldig is. Gewoon af en toe eens laten draaien als je niets te doen hebt. Héél af en toe nog eens de Windows schijfopruiming (voor de overbodige update-bestanden).

Ik heb nog steeds de neiging om andere programma's te willen uitproberen, maar die neiging onderdruk ik.

xaphan80

Berichtdoor xaphan80 » 12 jan 2018 16:31

Afbeelding

Bekijk dit wat je op Gratissoftwaresite.nl ziet. Bij CCleaner een geel uitroepteken en bij PrivaZer een groene approval.

Wat ik heb meegemaakt dat als je CCleaner installeert er op de taakbalk iets verschijnt die je alert maakt op een nieuwe update of wanneer je heel lang geen gebruik hebt gemaakt van CCleaner het tijd is om weer s een schoonmaakroutine uit te voeren. Allemaal geen drama. Maar als ik dat met autorun-beheer verwijder en ik start later CCleaner weer op, dan is het er weer. Aangezien ik hier zelf niet voor kies, vind ik dit persoonlijk wel een signaal dat CCleaner ietsje meer richting de mallware gaat. Als ze hiermee doorgaan, vrees ik dat het de kant opgaat als met Avast!

Maar ik wil niet beweren dat CCleaner een onveilig programma is. Mijn persoonlijke voorkeur gaat gewoon uit naar PrivaZer. Ook die gebruik ik trouwens in portable vorm

Tja, ik vind Revo Uninstaller en Mallware-scanners wel horen in de categorie onderhoud/schoonmaak. Je kan natuurlijk ook gewoon via Windows zelf software verwijderen, maar dan blijven er meestal sporen achter. Al is Revo Uninstaller ook geen garantie dat je alles wegkrijgt

Postbus

Berichtdoor Postbus » 12 jan 2018 22:05

De portable versie van CCleaner zeurt nooit. Je kunt verder de controle op updates van CCleaner uitschakelen bij de instellingen.

Léon1953

Berichtdoor Léon1953 » 13 jan 2018 13:09

xaphan80 schreef:Wat ik heb meegemaakt dat als je CCleaner installeert er op de taakbalk iets verschijnt die je alert maakt op een nieuwe update of wanneer je heel lang geen gebruik hebt gemaakt van CCleaner het tijd is om weer s een schoonmaakroutine uit te voeren.

Dit kun je ultra eenvoudig uitschakelen in de instellingen van de CCleaner. Ik kan mij voorstellen dat, als je dit nalaat, dat het verschijnsel dan weer terugkeert.

En dan het redactionele vinkje:

Installatie:

Let op bij de installatie

Let goed op tijdens de installatie dat u het vinkje weghaalt bij extra aangeboden software, zoals Google Chrome of Avast (sinds de overname van CCleaner door Avast)!

Wat ik mij nu dus afvraag: let u wel goed op de vinkjes?

Overigens heeft de CCleaner op deze webstek terecht een aanzienlijk hogere waardering dan Privazer.