Windows 11 (verse installatie) kent .pdf extensie niet

Vragensteller: 
Patrick
Windows
Versie van je besturingssysteem: 
W11 Home 21H2 build 22000.675
Toelichting op vraag: 

Gisteren is me W11 aangeboden en ik heb maar geïnstalleerd.
Vandaag ontdek ik dat PDF's enkel te openen zijn in Acrobat Reader via "openen met" en in Edge via "openen" (rechter muisknop). Eeb dubbelklik geeft foutmelding 31, geen toepassing gekoppeld.
In instellingen-apps en onderliggend is .pdf geen bestaande extensie en kan ik dus geen app koppelen.
Hoe kan ik dit herstellen?

Status: 
Vraag is nog niet beantwoord

Reacties

Kleine aanvulling:
AcrobatReader vraagt om de app als standaard in te stellen. Hiervoor moet ik in de eigenschappen van een pdf zijn, maar het nodige "wijzigen" vakje ontbreekt. (omdat .pdf geen gekende extensie is?)

Misschien heb je hier wat aan:
https://www.youtube.com/w...

Dank je wel, maar deze tip heeft niets geholpen
Voor de duidelijkheid: de standaardapp kiezen per filetype vindt geen .pdf, maar wel .pdfxml en dat type is verbonden met Adobe Reader. .pdf is onvindbaar.

Ik heb het internet afgezocht en moet concluderen dat de oorzaak mogelijk iets in het register is.
In Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.pdf vind ik dus wel .pdf terug. Conclusie, het register kent .pdf, de apps kennen .pdf niet.

Gemakshalve zou ik beginnen wissen in het register (de regels die niet van toepassing zijn - apps die ik heb geprobeerd), maar ik heb schrik iets verkeerd te doen.
PS: de standaard app zou Microsoft Edge zijn (in bovenstaande sleutel) maar die opent niet standaard. (wel met de rechter muistoets en dan "openen".

Uitleg over aanpassen van het register is bovendien vooral Engelstalig en een beetje (veel) boven mijn pet.
Daarnaast stel ik me de vraag of de gevonden remedie(s) nog correct zijn, want blijkbaar heeft W10 belangrijke wijzigingen met zich meegebracht. Nog meer riskant dan om iets fout te doen.

Het lijkt me dat er iets mis is met de Windows 11 installatie. Oplossing kan zijn Windows 11 opnieuw te installeren.

Dat lijkt me ook de beste oplossing
Omdat ik momenteel (weliswaar onrechtstreeks - appartementsgebouw) in een bouwgeschil verwikkeld ben heb ik een enorm aantal pdf's te raadplegen. Vandaar mijn ergernis. Moest het een enkel pdf-document zijn kon ik met de omweg leven om een pdf te openen.

Ik heb het nu opgelost en ben terug gekeerd naar 10. Dat werkt zoals het hoort.
Misschien later naar 11?

Even mijn vraag terug naar boven halen, ze is nog steeds (opnieuw) actueel. Ik heb W11 opnieuw geïnstalleerd (ttz gebeurde automatisch) en hetzelfde probleem als hiervoor is er gewoon opnieuw.
Met één belangrijk verschil: nu staat .pdf wel als extensie in het register (vorige keer niet) maar verder is alles identiek. In instellingen-apps en onderliggend is .pdf nog altijd geen bestaande extensie en ik kan daarom geen app (Acrobat Reader DC noch een andere) koppelen.
Op een .pdf dubbel klikken geeft een foutmelding 31, "openen" opent met Edge (ik heb gemerkt dat Edge niet altijd correct weergeeft, dus geen goede keuze) en via "openen met" kan ik Acrobat Dc selecteren, maar niet vastzetten. In eigenschappen van een pdf (rechtermuisklik) staat "Microsoft Edge PDF Document (.pdf) maar kan ik niets wijzigen.

Dus W11 opnieuw installeren is niet de oplossing. Acrobat verwijderen en opnieuw installeren ook niet
sfc / scannow en de DISM commando's zijn doorlopen, zonder resultaat, geen fouten gevonden.
Ter info ik keuter niet graag in het register.

Maar hoe kan ik dit herstellen?

Foutje van mij, vorige keer stond .pdf wel in het register als bestaand bestandstype, nu dus ook
Maar net zoals vorige keer kan ik geen standaard app eraan koppelen, .pdf is geen standaardextensie

Kijks eens bij:
Instellingen  --> Apps  -->Standaard-apps. Bovenaan staat een zoekoptie: "Voer een bestands- of koppelingstype in" . Geef .pdf op en kijk of Acrobat Reader verschijnt. Komt er een andere app voor selecteer dit dan. De vraag verschijnt nu "Hoe wilt u dit bestand vanaf nu openen?"
Selecteer Acrobat Reader.

Misschien lukt het zo.

.pdf staat NIET in de lijst en verschijnt ook niet.

Vreemd,want bij mij  verschijnt pdf wel in de lijst.
Een mogelijkheid is dat het Acrobat installatie bestand corrupt is. Deïnstalleer Acrobat met een uninstaller programma, download Acrobat en installeer het opnieuw.

En als pdf niet in de lijst staat, dan kan je evengoed alsnog Acrobat als standaard app aan pdf koppelen.

ik klik rechts op een pdf, openen met.
stap voor stap kom je dan bij overige software.
Daar wandel je de pdf reader. (eerst even uitzoeken waar die staat)

ik klik rechts op een pdf, openen met.
stap voor stap kom je dan bij overige software.
Daar wandel je naar de pdf reader. (eerst even uitzoeken waar die staat)

Ik ben niet duidelijk geweest: juist als .pdf NIET in de lijst staat. Als voorbeeld heb ik bij bestandsformaat .pop opgegeven. Een niet bestaand formaat. Dan verschijnt bij "Hoe wilt u dit bestand voortaan openen" als je dat aanklikt de suggestie "App zoeken in store" en "Meer apps". Kies meer apps en selecteer dan Acrobat als die in de lijst staat.

Als ik doe zoals jij (bestandsformaat .pop ingeven) komt er geen vervolg. Geen vraag, geen suggestie, niets. Dus kom ik zo niet verder. Dat was zo in mei, dat is nu idem.
Met al je goede raad heb ik niks kunnen aanvangen, het werkt gewoon zo niet op mijn PC.
Nochtans een verse Windows 11 Home, versie 22000.832. Er zijn geen updates meer.

Maar zoals je hieronder kan lezen, heb ik het anders kunnen oplossen.
(PS: als ik nu .pdf opgeef krijg ik als antwoord Foxit Reader, vanmorgen kreeg ik - idem als bij .pop nu - niets)

Tja, dan houdt het inderdaad op.
In ieder geval heb je nu Foxit, ook niet slecht!

Het probleem was en is dat pdf geen gekende bestandsextensie is in instellingen-apps.
.pdf staat wel in het register als bestandsextensie.
Hoe ik dan Acrobat alsnog kan koppelen aan .pdf is me onduidelijk. Maar dat hoeft niet meer.
Want het probleem is OPGELOST !! Momenteel toch ;)

Ik had eerder al (in mei dus) getracht om Foxit in de plaats van Acrobat te gebruiken, maar dat bracht geen soelaas. Vandaag dacht ik "baat het niet dan schaadt het niet" en heb Foxit geïnstalleerd. Daarbij Foxit als standaard pdf-lezer laten instellen
Resultaat: Foxit is de standaard pdf-lezer en Adobe werkt ineens helemaal niet meer (startte gisteren wel op uit het startmenu en kon dan alle pdf 's openen). Toch corrupt dan? Maar waarom corrupt in W11 en niet in W10?
In ieder geval, na installatie van Foxit kon ik de standaard-app aanpassen zoals hoort en hoger aangehaald, zowel via instellingen als via de rechter muisknop.

Adobe wilde niet herstellen of verwijderen. Ik heb de harde middelen ingezet (Revo)
Belangrijk is nu dat ik een pdf-lezer heb die functioneert (en niet meer aan Adobe vastzit (voor professionele redenen was dat tot voor kort zo).

Bedankt om mee te denken!

Nog een kleine aanvulling
@ Ed en JCM: ja dat wist ik ook. Jullie hebben de beste bedoelingen, maar in jullie suggestie lag net het probleem, ik kon die tips gewoon niet uitvoeren. Acrobat koppelen, ja, maar pdf per pdf, 1 voor 1 . Oftewel Acrobat openen en in Acrobat bestand per bestand openen.

Reageer