Windows 10 updates selecteren

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
harmjan

Windows 10 updates selecteren

Bericht door harmjan » 12 okt 2016 21:21

Ik ben een toewijd Windows 7 gebruiker maar heb besloten om toch een extra computer aan te schaffen om ervaring op te doen met Windows 10. Mijn bedoeling is om gaandeweg Windows 10 zo te configureren dat het resultaat me doet denken aan Windows 7 om uiteindelijk een computer te krijgen waar ik hopelijk mee verder kan als Windows 7 over enkele jaren niet langer ondersteund wordt, wellicht schakel ik al eerder over als Windows 10 me is gaan bevallen.

Ik ben momenteel nog maar net aan het kennismaken met Windows 10 en ik verwacht gaandeweg steeds nieuwe vragen over het nieuwe besturingssysteem te zullen voorleggen op dit forum.

Voor nu gaat het om de Windows Updates. In Windows 7 ben ik gewend dat ik die aan kan laten bieden om vervolgens een keuze te maken welke aanbevolen en welke optionele updates ik wil laten installeren. Ik heb een dergelijke keuzemogelijkheid niet gevonden in Windows 10. Het enige wat ik vind is de mogelijkheid om reeds geïnstalleerde updates ongedaan te maken. Op zich lijkt dit laatste voldoende. Echter, ik heb slechte ervaringen met het maandelijkse hulpprogramma om mogelijk schadelijke software te laten verwijderen. Ik wil die update dan ook niet maar ik krijg wel de melding dat die geïnstalleerd is maar onder de reeds geïnstalleerde updates die verwijderd kunnen worden staat die niet vermeld.

Kortom, hoe voorkom ik dat het betreffende hulpprogramma in Windows 10 ongevraagd geïnstalleerd wordt of hoe verwijder ik die als die reeds geïnstalleerd blijkt te zijn?

Léon1953

Re: Windows 10 updates selecteren

Bericht door Léon1953 » 13 okt 2016 19:00

De combinatie updates, Harm Jan en Windows 10 lijkt mij een uiterst explosief mengsel op te leveren.

Opmerkelijk dat jij juist van het "Windows hulpprogramma om schadelijke software te verwijderen" af wil, terwijl ik elke maand (in Windows 7) de mededeling krijg dat de installatie is mislukt. Zelfs downloaden van een Microsoft webpagina levert een setup op die niet werkt.

Maar hiermee heb ik je vraag dus niet beantwoord. Sorry daarvoor.

harmjan

Bericht door harmjan » 13 okt 2016 20:25

Ik heb slechte ervaringen met de update, Léon, ik heb zelfs meegemaakt dat een programma waar niets mee aan de hand kan zijn geweest verwijderd is door het "Windows hulpprogramma om schadelijke software te verwijderen." Tegenwoordig moet je je eerst akkoord verklaren met het standpunt van Microsoft dat die niet aansprakelijk is voor schade veroorzaakt door de update, althans in Windows 7. In Windows 10 wordt de update automatisch geïnstalleerd, zonder een juridisch bindende overeenkomst tussen de gebruiker en Microsoft en, voor zover ik me bewust ben, zonder dat de update ongedaan gemaakt kan worden.

Misschien ben ik te pessimistisch als het gaat om dit laatste, ik wacht nu verdere berichten af, misschien heeft iemand de oplossing.

harmjan

Bericht door harmjan » 14 okt 2016 20:21

Ik ben op de hoogte van de nadelen van Windows 10 en ik weet niet of Windows 10 ooit een echt nieuwe opvolger zal krijgen die die nadelen niet kent. Ik had begrepen dat het de bedoeling was dat Windows 10 nooit meer een opvolger zal krijgen, het zou de bedoeling zijn dat alleen Windows 10 zelf doorontwikkeld zal worden en op termijn alleen maar de naam Windows zal krijgen, zonder de 10.

Waar ik nu mee bezig ben is een persoonlijk experiment: ik wil proberen Windows 10 zo aan te passen dat ik geen last meer heb van de nadelen en voor een deel zijn daar reeds kleine hulpprogramma's voor ontwikkeld, bijvoorbeeld om spionageactiviteiten te stoppen, hulpprogramma's om ongewenste updates te verwijderen lijken me op zich niet nodig omdat Windows 10 zelf die mogelijkheid biedt. Een uitzondering geldt voor de update om potentieel schadelijke software te verwijderen en nu ben ik op zoek naar een mogelijkheid om toch van die update af te komen.

Volgens mij kan het niet anders dan dat deze update ergens terug te vinden is in de Windows bestanden. Laat ik mijn oorspronkelijke vraag dan herformuleren: welk Windows bestand betreft het en is dit handmatig te verwijderen?

Daarnaast is er wellicht een service actief die de update uitvoert op de computer. Weet iemand of dit laatste het geval is en is dit het geval: welke service betreft het dan? Zo'n service moet dan handmatig uit te schakelen of te verwijderen zijn.

Léon1953

Bericht door Léon1953 » 14 okt 2016 21:09

Gaat dit Windows hulpprogramma om potentieel schadelijke software te verwijderen volgens jou zelfstandig aan de slag? In het verleden heb ik het wel eens gezien, maar toen moest ik het zelf aan het werk zetten. Als het uit zichzelf niets doet zou je het kunnen laten staan.

Ook dit is natuurlijk weer geen antwoord op je vraag.

harmjan

Bericht door harmjan » 14 okt 2016 21:48

Toen ik het programma nog gebruikte ging het zelfstandig aan de slag: mijn computer was er dagenlang erg langzaam door en daarna mocht ik hopen dat er geen programma's onterecht verwijderd zouden zijn. Al met al was het geen ervaring die voor herhaling vatbaar was. Ik heb nu drie beveiligingsprogramma's real time actief op mijn computer en vertrouw meer op het beoordelingsvermogen van deze programma's dan op de verwijderingstool van Microsoft. Hoe het momenteel met de kwaliteit van de tool gesteld is: ik weet het niet en ga het ook niet uitproberen, al was het alleen maar dat ik voor het gebruik ervan me eerst juridisch akkoord moet verklaren met de eis dat ik Microsoft niet aansprakelijk stel voor eventuele schade aan mijn computer door het gebruik van de tool.

Ik kan overigens niet uitsluiten dat de tool met dezelfde naam in Windows 10 niet precies dezelfde is, ik weet het niet. Ik kreeg in ieder geval de indruk dat Windows Defender iets anders is in Windows 10, meer een soort Microsoft Security Essentials maar vooralsnog ga ik ervan uit dat het hulpprogramma voor de verwijdering van schadelijke software net zoiets is als in Windows 7.

harmjan

Bericht door harmjan » 15 okt 2016 19:57

Bedankt voor de tip als het gaat om O&O Shutup, ik ga er zeker mee aan de slag maar het eerste deel van het antwoord is minder bruikbaar: ik ben niet op zoek naar mogelijkheden om Windows Update uit te schakelen, ik ben op zoek naar mogelijkheden om geen schade te ondervinden door het verwijderingsprogramma van potentieel gevaarlijke software, zoals Microsoft de tool zo aantrekkelijk presenteert. De meeste updates zijn te beschouwen als aanvullingen op het oorspronkelijke stuurprogramma, de tool van Microsoft is een ongewenst uitvoeringsbestand van bedenkelijke kwaliteit. Zo'n uitvoeringsbestand moet te traceren zijn op de computer en anders zijn er wellicht specifieke services actief die niets met Windows Update te maken hebben maar wel met de uitvoering van de potentieel gevaarlijke tool. Mijn vraag was: waar bevindt zich het uitvoeringsbestand en, als er services bij de uitvoering zijn betrokken: welke zijn dit dan?

grasshopper

Bericht door grasshopper » 21 okt 2016 09:27

harmjan, voer onderstaande uit om alle updates weer te geven op je computer en zo dus de betreffende update te ontdekken:

Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:

wmic qfe list full /format:htable > "%Userprofile%\desktop\hotfixes.htm"
start iexplore "%userprofile%\desktop\hotfixes.htm"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:updateslog.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → Als administrator uitvoeren

harmjan

Bericht door harmjan » 21 okt 2016 20:39

Opdracht uitgevoerd en toen opende zich in mijn browser de volgende informatie:
Screen Shot 10-21-16 at 08.07 PM.JPG
Screen Shot 10-21-16 at 08.07 PM.JPG (213.09 KiB) 13108 keer bekeken
Ik neem aan dat de lijst met weergegeven updates compleet is en ik heb de updates opgezocht op het internet en het lijkt me dat dit geen updates zijn die het beruchte Microsoft hulpprogramma voor het verwijderen van potentieel schadelijke software bevatten, tenzij dit hulpprogramma in één ervan verborgen is geweest. Dit sluit aan bij wat mijn Windows 10 computer zelf aangeeft in de lijst met geïnstalleerde updates.

Zou de conclusie kunnen zijn dat het beruchte Microsoft hulpprogramma inderdaad niet geïnstalleerd is op mijn computer? Ik heb hulp op dit forum gezocht omdat elders op mijn Windows 10 computer aangegeven was dat dit wel het geval zou zijn.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 21 okt 2016 22:07

harmjan schreef:Zou de conclusie kunnen zijn dat het beruchte Microsoft hulpprogramma inderdaad niet geïnstalleerd is op mijn computer? Ik heb hulp op dit forum gezocht omdat elders op mijn Windows 10 computer aangegeven was dat dit wel het geval zou zijn.
Ik neem aan van wel. Volgens Microsoft Technet is de gegeven manier de manier om alle updates weer te geven op je systeem.

harmjan

Bericht door harmjan » 21 okt 2016 22:30

Bedankt, dan heb ik weer wat geleerd: ik hoef er dus niet vanuit te gaan dat een update in Windows 10 inderdaad geïnstalleerd is tenzij dit uit de test hierboven is gebleken. Ik ga die test dan ook bewaren.

Tenslotte, ik heb nu steeds meer ervaring met Windows 10 en het besturingssysteem valt me tot nu toe bar tegen. Aanvankelijk was ik voorzichtig positief, ik had de indruk dat het iets sneller was dan Windows 7 en de gelikte interface kwam natuurlijk ook goed over. Inmiddels heb ik slechte ervaringen met systeemherstel: herstelpunten worden gewoon gewist en het gebruik van een systeemherstelpunt veroorzaakt veel onbedoelde schade. Ik heb ook de indruk dat Windows 10 instabieler is en het sluit ook heel vreemd af: de monitor is allang uit maar dan nog maakt het processorlampje duidelijk dat het afsluiten in volle gang is. Het backup en restore gedeelte van het configuratiescherm suggereert dat het betrekking heeft op Windows 7 (hetgeen niet het geval schijnt te zijn), de mapweergaven zijn lastig in te stellen en Windows Live vraagt iedere keer om een wachtwoord, ook al geef ik aan dat dit onthouden moet worden. Daar bovenop komt dus de betrekkelijk onbetrouwbare informatie over de updates en het volledig uitgeleverd zijn aan Microsoft over welke updates geïnstalleerd worden: het zou me een lief ding waard zijn als Windows 7 tot in lengte van dagen ondersteund zou worden.

Ik blijf voorlopig werken met Windows 7 op een andere computer en probeer stap voor stap verder te komen om Windows 10 acceptabel te krijgen want ooit wordt het Windows 10 of Linux.

Gesloten