lijst meldingspictogrammen herstellen

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
harmjan

lijst meldingspictogrammen herstellen

Bericht door harmjan » 29 jun 2015 21:47

Afhankelijk van de configuratie van de systeemvakpictogrammen verschijnt tijdens het gebruik van een programma een icoontje (meldingspictogram) rechtsonder op de taakbalk. Soms maakt het niet veel uit of zo'n icoontje daar aanwezig is maar vaak is het een belangrijke bedieningsknop voor het betreffende programma: je kan door er rechts op te klikken bijvoorbeeld opties mee activeren of het programma uitschakelen. Ik heb dan ook de gewoonte om een systeemvakpictogram altijd zichtbaar te laten zijn als zo'n programma of een Windows functie actief is.

Nu viel het me laatst op dat een programma dat, als het actief was, altijd een meldingspictogram liet zien dat momenteel niet meer doet en als ik klik op "systeemvakpictogrammen aanpassen" dan staat het programma daar momenteel niet meer vermeld. Bovendien valt het me op dat de lijst ook in andere opzichten onvolledig lijkt te zijn. Bij "installatie Windows apparaat" staat helemaal geen icoon vermeld en hetzelfde geldt voor "Auslogics Registry Defrag."
Screen Shot 06-29-15 at 09.41 PM.JPG
Screen Shot 06-29-15 at 09.41 PM.JPG (80.1 KiB) 7303 keer bekeken
Het lijkt me dat de lijst beschadigd is maar ik heb geen idee hoe ik die zou kunnen herstellen. Op het internet heb ik geen informatie kunnen vinden die bij dit probleem aansluit.

Heeft iemand een suggestie hoe ik de weergavelijst kan herstellen?

grasshopper

Re: lijst meldingspictogrammen herstellen

Bericht door grasshopper » 29 jun 2015 22:34

Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:

Code: Selecteer alles

@echo off
cls
set regPath=HKCU\Software\Classes\Local Settings\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\TrayNotify
set regKey1=IconStreams
set regKey2=PastIconsStream
set choice=Bad-Response

echo Verkenner moet afgesloten worden om de systeemvakcache te resetten. 
echo.
echo Sla al je werk op voordat je doorgaat
echo.
pause

echo.
taskkill /IM explorer.exe /F
echo.
FOR /F "tokens=*" %%a in ('Reg Query "%regpath%" /v %regkey1% ^| find /i "%regkey1%"') do goto iconstreams
echo Registersleutel "IconStreams" is reeds verwijderd.
echo.

:verify-PastIconsStream
FOR /F "tokens=*" %%a in ('Reg Query "%regpath%" /v %regkey2% ^| find /i "%regkey2%"') do goto PastIconsStream
echo Registersleutel "PastIconsStream" is reeds verwijderd.
echo.
goto confirm-restart

:iconstreams
reg delete "%regpath%" /f /v "%regkey1%"
goto verify-PastIconsStream

:PastIconsStream
reg delete "%regpath%" /f /v "%regkey2%"

:confirm-restart
echo.
echo.
echo Windows moet herstart worden om de systeemvakcache te kunnen resetten.
echo.

:wrong 
set /p choice=Nu herstarten? (J/N) en druk op Enter:
If %choice% == J goto Ja
If %choice% == j goto Ja
If %choice% == N goto Nee
If %choice% == n goto Nee
set choice=Bad-Response
goto wrong

:Ja
shutdown /R /f /t 00
exit

:Nee
echo.
echo Herstart afgebroken. Onthoud dat je de computer moet herstarten.
echo.
echo Je kan nu dit venster afsluiten
explorer.exe
Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:resetnotarea.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → resetnotarea.batAls administrator uitvoeren

harmjan

Bericht door harmjan » 30 jun 2015 21:36

Ik heb de opdracht uitgevoerd en het heeft gedeeltelijk resultaat gehad: de lijst met systeemvakpictogrammen ziet er nu weer normaal uit. Echter, het icoontje van het programma dat zich niet meer presenteerde bij de meldingspictogrammen is nog steeds niet teruggekeerd als het programma actief is. Dit overigens in tegenstelling tot mijn tweede computer waar alles normaal is blijven functioneren.

Ik herinner me dat ik de laatste tijd enige malen heb meegemaakt dat "explorer.exe" niet meer functioneerde: ik kreeg er een melding over en vervolgens de mededeling dat die opnieuw werd opgestart. Het was me al opgevallen dat na één zo'n incident de bureaublad iconen anders ingedeeld waren over het scherm: ik heb dit handmatig hersteld. Ik vraag me nu af of "explorer.exe" misschien eveneens beschadigd is en dat daar wellicht de oorzaak ligt dat een icoon dat normaliter hoort te verschijnen bij de meldingspictogrammen daar nu niet aanwezig is.

Is er misschien een hulpmiddel om "explorer.exe" te herstellen, vergelijkbaar met de manier waarop de systeemvakpictogrammen hersteld zijn?

grasshopper

Bericht door grasshopper » 01 jul 2015 16:12

Start op met de recoverycd in de herstelconsole & kies voor de Opdrachtprompt.
Typ vervolgens:

• sfc /scanfile=d:\Windows\System32\explorer.exe /OFFBOOTDIR=d:\ /OFFWINDIR=d:\windows

Geef dit commando de tijd zijn werk te laten doen & herstart.

harmjan

Bericht door harmjan » 01 jul 2015 21:33

Ik heb geprobeerd de opdracht uit te voeren maar dit is niet gelukt. Het was geen probleem om op te starten vanaf de installatie DVD en "sfc /scanfile=d:\Windows\System32\explorer.exe /OFFBOOTDIR=d:\ /OFFWINDIR=d:\windows" achter de opdracht prompt te typen maar toen kreeg ik de mededeling dat het een herstelbewerking betrof en dat ik de computer opnieuw moest opstarten en dezelfde opdracht vervolgens opnieuw moest intypen.

Ik heb toen de computer opnieuw opgestart, eerst vanaf de installatie DVD maar kwam toen in hetzelfde menu terecht en kon nogmaals de herstelopdracht intypen en kreeg vervolgens dezelfde mededeling: zo kon ik in een kringetje rond blijven draaien. Toen veronderstelde ik dat ik opnieuw zou moeten opstarten vanaf de harde schijf maar ook toen gebeurde er niets bijzonders: Windows 7 startte gewoon op, er verscheen geen DOS-prompt.

Ik heb toen het hele BIOS bij nagelopen en vond geen aanknopingspunten en heb vervolgens in veilige modus opgestart: ook toen geen aanknopingspunten. Daarna weer gewoon opgestart en toen bleek dat mijn taakbalk, normaal groen-transparant, nu blauw geworden was: wellicht was er toch iets hersteld aan explorer.exe. Ik heb meteen uitgeprobeerd of het meldingspictogram teruggekeerd was als ik het programma activeerde dat het probleem was geworden. Dit bleek niet het geval.

Ik heb toen mijn computer middels systeemherstel terug laten zetten naar het meest recente herstelpunt dat ik had en nu is de taakbalk weer groen-transparant. Al met al ben ik niets opgeschoten, al is de vraag gebleven of explorer.exe hersteld is geweest.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 01 jul 2015 21:41

Lijkt of er iets aan de hand is met Aero.
Open Configuratiescherm eens → typ in het veld in de rechterbovenhoek: Aero
Voer de probleemoplosser uit.

harmjan

Bericht door harmjan » 01 jul 2015 22:05

Screen Shot 07-01-15 at 09.58 PM.JPG
Screen Shot 07-01-15 at 09.58 PM.JPG (93.75 KiB) 7227 keer bekeken
Eigenlijk doet het er niet toe of het een probleem was met aero, het is reeds verholpen. Blijft de vraag, wat is de oorzaak van het niet verschijnen van een meldingspictogram en hoe los ik dit op? Overigens, ik heb de laatste tijd enkele programma's gedeïnstalleerd omdat ze zich gedroegen als uitprobeerversies terwijl ze toch echt geregistreerd waren met een officiële licentie. Het opnieuw invoeren van de licentie hielp niet, ook niet het herinstalleren van de betreffende programma's. Wellicht, vraag ik me af, zijn die problemen gerelateerd aan het verdwijnen van het meldingspictogram.

harmjan

Bericht door harmjan » 05 jul 2015 20:30

En inmiddels krijg ik nog meer merkwaardige zaken mee te maken. Als snelkoppelingen verplaatst worden naar de prullenbak dan zijn ze daar niet te vinden. Echter, rechtsklikken op Prullenbak > eigenschappen leert dan wel dat er wel degelijk zaken in de prullenbak aanwezig zijn, ik zie het aantal Kb's. Daarnaast heb ik soms dat een voortgangsbalk geen enkele voortgang laat zien terwijl het weer te geven proces wel degelijk plaatsvindt. Als ik hetzelfde programma op mijn andere computer uitvoer dan functioneert de voortgangsbalk wel.

Ik krijg al met al de indruk dat zich steeds vreemdere zaken afspelen op mijn computer. Ik hoop dat de beschreven symptomen iemand op een idee brengen wat er aan de hand kan zijn.

Gesloten