Koppeling via Mapopties

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
Malibus

Koppeling via Mapopties

Bericht door Malibus » 26 mar 2010 22:04

In een programma van Microsoft wil ik het helpmenu openen, waarop onmiddellijk getoeter uit de luidsprekers komt, tegelijkertijd met het volgende foutmeldingsschermpje:
mapopties.JPG
mapopties.JPG (21.65 KiB) 5753 keer bekeken
Hierop ga ik naar de Mapopties via het configuratiescherm, waarin zich drie tabbladen bevinden. Waarschijnlijk moet ik het in dit geval hebben van het derde met het opschrift Bestandstypes.Hierin bevindt zich een enorme lijst met alle mogelijke soorten bestandstypen met hun extensies. Hier moet ik iets doen, maar ik heb geen flauw idee hoe of wat. Overigens verschijnt op de een of andere manier toch wel het helpmenu,nadat ik de melding wegklik, maar ik schrik me iedere keer een hoedje en er is een hele serie HHCTRL- meldingen in het logboek, waarvan ik nu dan weet waar die vandaan komt.

Overigens gaat het in dit geval om Microsoft Security Essential. Volkomen in strijd met de programma's in het onderschrift, maar ik ben tijdelijk afgedaald naar zo groot mogelijke eenvoud. (FW XP; MSE).

In mapopties heb ik overigens : Extensies voor bekende bestandstypen verbergen niet geselecteerd.

Zou ik dit met enige begeleiding op kunnen lossen en wie zou mij daar mee willen helpen? Alvast bedankt.

keyzer

Re: Koppeling via Mapopties

Bericht door keyzer » 27 mar 2010 11:06

Malibus schreef:In een programma van Microsoft wil ik het helpmenu openen, waarop onmiddellijk getoeter uit de luidsprekers komt, tegelijkertijd met het volgende foutmeldingsschermpje:
mapopties.JPG
Hierop ga ik naar de Mapopties via het configuratiescherm, waarin zich drie tabbladen bevinden. Waarschijnlijk moet ik het in dit geval hebben van het derde met het opschrift Bestandstypes.Hierin bevindt zich een enorme lijst met alle mogelijke soorten bestandstypen met hun extensies. Hier moet ik iets doen, maar ik heb geen flauw idee hoe of wat. Overigens verschijnt op de een of andere manier toch wel het helpmenu,nadat ik de melding wegklik, maar ik schrik me iedere keer een hoedje en er is een hele serie HHCTRL- meldingen in het logboek, waarvan ik nu dan weet waar die vandaan komt.

Overigens gaat het in dit geval om Microsoft Security Essential. Volkomen in strijd met de programma's in het onderschrift, maar ik ben tijdelijk afgedaald naar zo groot mogelijke eenvoud. (FW XP; MSE).

In mapopties heb ik overigens : Extensies voor bekende bestandstypen verbergen niet geselecteerd.

Zou ik dit met enige begeleiding op kunnen lossen en wie zou mij daar mee willen helpen? Alvast bedankt.
Is het een lokaal helpbestand of een webpagina dat geopend wordt?
Als ik kijk naar de foutmelding dan is het een webpagina, in dat geval moet de pagina in je standaard browser moeten worden geopend worden.

Is het een lokaal helpbestand dan maakt die gebruik van WinHlp32.exe en dan moet je e.e.a controleren:
Ga eerst naar Start>Uitvoeren en typ: WinHlp32.exe
Klik OK
Er moet zich nu een (leeg) helpvenster openen
Werkt dat goed:
Ga naar Mapopties>Bestandstypen
In de lijst met bestandstypen selecteer het bestandstype HLP (blauw icoontje met wit vraagteken)
Klik op Wijzigen
Het scherm Openen met moet zich nu openen met daarin geselecteerd Windows Winhlp32-stub
Is dat niet het geval klik op Bladeren en navigeer naar C:\WINDOWS\system32 en selecteer winhlp32.exe (geel vraagteken icoontje)
Zorg dat de optie Dit type bestand altijd met dit programma openen is aangevinkt
Probeer de MSE-helpfunctie weer te openen

Malibus

Bericht door Malibus » 27 mar 2010 11:49

Volgens mij is het geen webpagina, want het is (ook) oproepbaar vanuit de burobladpositie, maar misschien bewijst dit niets. Ik heb de aanbevolen procedure, waarvoor dank, nauwgezet nagedaan en ten laatste op ok geklikt. Terug naar MSE krijg ik vervolgens weer dezelfde waarschuwing, met hetzelfde schrikaanjagende geluid. Nadat ik het schermpje wegklik verschijnt uiteindelijk toch wel weer het helpbestand, zoals ik eerder aangaf. In het logboek wemelt het van de HHCTRL-meldingen.

keyzer

Bericht door keyzer » 27 mar 2010 12:12

Malibus schreef:Volgens mij is het geen webpagina, want het is (ook) oproepbaar vanuit de burobladpositie, maar misschien bewijst dit niets. Ik heb de aanbevolen procedure, waarvoor dank, nauwgezet nagedaan en ten laatste op ok geklikt. Terug naar MSE krijg ik vervolgens weer dezelfde waarschuwing, met hetzelfde schrikaanjagende geluid. Nadat ik het schermpje wegklik verschijnt uiteindelijk toch wel weer het helpbestand, zoals ik eerder aangaf. In het logboek wemelt het van de HHCTRL-meldingen.
Kijk onder de details van de foutmelding, gaat het om HHCTRL.ocx fouten en zo ja kan je meer wat meer informatie geven over de fout?
Controleer ook onder C:\WINDOWS\system32 of hhctrl.ocx voorkomt (icoontje met radertjes)
Als het ocx bestand op de juiste locatie staat dan moet in principe alles goed werken.
De foutmelding wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een corrupte of ontbrekende registersleutel of dll en daar heb ik niet gelijk een oplossing voor.
Als je wat meer info hebt zal ik kijken of ik er iets van kan maken.

Malibus

Bericht door Malibus » 27 mar 2010 13:00

Voor wat betreft de melding in het logboek is dit,voor mij, de ultieme informatie die ik kan traceren:
HHCTRL.JPG
HHCTRL.JPG (101.01 KiB) 4139 keer bekeken
In C:\WINDOWS\system32 komt inderdaad het bestand hhctrl.ocx voor.

keyzer

Bericht door keyzer » 27 mar 2010 13:26

Helaas kan ik alleen zeggen dat de beschrijving van de fout alleen mijn vermoeden bevestigd over ontbrekende of corrupte registersleutels/dll's.
Dit is echter een veel voorkomende fout bij het openen van Windows helpbestanden, je bent dus niet de enige. Aangezien het helpbestand uiteindelijk wel geopend wordt denk ik dat er ergens een kleine bug in de Windows code zit.

Het is irritant maar verder kan het geen kwaad. En nogmaals, stoor je niet aan die foutmeldingen in het logboek, andesr blijf je wel even bezig.

Malibus

Bericht door Malibus » 27 mar 2010 13:38

O.k., zeer bedankt voor de moeite.

Gesloten