Cleaner-software vertragend voor systeem?

Vragen over andere software
Gesloten
xaphan80

Cleaner-software vertragend voor systeem?

Bericht door xaphan80 » 05 okt 2016 16:33

Ik ben al jaren gewend om Windows regelmatig schoon te maken met tools zoals CCleaner, Advanced System Care, Privazer en ook gebruik ik weleens Revo Uninstaller om junk-files te scannen en op te ruimen en met PureRa - een programmaatje van maar 80 kb die je niet hoeft te installeren - kan je weer wat extra onnodige bestanden legen. Ik gebruik ook Eusing Free Registry Cleaner om het register op te schonen.

Toch blijft mijn laptop (ASUS X202e) nogal langzaam. Sowieso is hij qua specificaties niet snel, maar hij is zo langzaam dat er niet prettig mee te werken valt.

Ik ben sowieso van plan om een schone herinstallatie te doen en wellicht kan ik ook een SSD schijf aanschaffen.

Op een ander forum word ik nogal voor gek verklaard waarom ik zoveel schoonmaaktools op mijn systeem heb
en dat ik beter dat niet kan gebruiken en voldoende heb aan Windows schojfopruiming. Hooguit kan ik CCleaner installeren.

Er zit wel wat in. Het is misschien verstandig om Advanced System Care niet meer te gebruiken. Eigenlijk is alleen de Driver Booster interessant. Over Privacer verneem ik ook wisselende ervaringen; hoewel ik het idee heb dat de software zelf minder belastend is voor het systeem en je kan desnoods een portable versie gebruiken.

CCleaner en Revo Uninstaller ken ik sowieso als goede niet zware software. Revo Uninstaller gebruik ik altijd om software te deinstalleren, omdat er volgens mij meestal restbestanden overblijven wanneer je het via Windows zelf doet en afhankelijk van de te verwijderen software kunnen dat veel restbestanden zijn.

Kan iemand mij toelichten waarom ik juist wel of juist niet cleaner- en onderhoudstools moet gebruiken en welke zijn de beste?

Léon1953

Re: Cleaner-software vertragend voor systeem?

Bericht door Léon1953 » 06 okt 2016 12:06

Persoonlijk (maar wie ben ik?) zou ik uitsluitend de CCleaner gebruiken (die doet het register toch ook?) en zeker ook de Revo Uninstaller. Hoewel ik zelf liever de 'geek uninstaller' gebruik.

xaphan80

Re: Cleaner-software vertragend voor systeem?

Bericht door xaphan80 » 08 okt 2016 09:00

Dank voor de antwoorden!

Ik heb inmiddels ook een gratis minigids van de Consumentenbond aangevraagd over de beste gratis downloads en daarin werden CCleaner, Privazer en Revo Uninstaller aangeraden.

Ik heb op mijn iMac uit 2008 (oud beestje dus) een Windows-partitie aangemaakt en ben nu bezig alle nodige software erop te zetten. Als het kan of handig is, doe ik zoveel mogelijk portable installaties. Privazer en CCleaner heb ik er portable opgezet.

Gesloten