nieuwe lijn: Stuurprogramma's bijwerken

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
harmjan

nieuwe lijn: Stuurprogramma's bijwerken

Bericht door harmjan » 05 jul 2012 22:02

Recentelijk is er een nieuwe versie van SlimDrivers verschenen. Dit soort programma's gaat op zoek naar alle geïnstalleerde drivers op je computer, vervolgens koppelen ze de gegevens terug naar hun eigen database om voor elk van de geïnstalleerde drivers uit te zoeken of er nieuwere versies van bestaan. Is dat laatste het geval dan worden deze gedownload en geïnstalleerd, meestal na eerst een herstelpunt aangemaakt te hebben. Daarnaast bieden dit soort programma's de mogelijkheid om van de bestaande drivers een reservekopie te maken voor het geval dat een nieuwe driver in een later stadium toch niet blijkt te bevallen: dan kan je alsnog de oorspronkelijke driver terug plaatsen.

Ik dacht dat al mijn drivers geactualiseerd waren door het programma Driver Reviver. Dit zou momenteel de beste software zijn maar SlimDrivers vond een heleboel drivers die verouderd zouden zijn. Toen ik het lijstje nakeek zag ik dat dat vermoedelijk allemaal drivers waren die inmiddels allang vervangen waren door hun meest recente versie maar blijkbaar kijkt SlimDrivers niet naar de in gebruik zijnde drivers, ze bekijken alle aanwezige driverbestanden. DriverReviver vond in ieder geval geen verouderde drivers.

Mijn conclusie is dat ik momenteel een heel regiment aan verouderde en inmiddels ongebruikte driverbestanden op mijn computer moet hebben staan. Mijn vraag is nu heel concreet: is er betrouwbare gratis software om dit soort overbodige drivers op te sporen en te verwijderen?

Harm Jan Verweij

PS Reacties onder eigen naam worden op prijs gesteld, zie ook:

http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/ ... =33&t=2826

grasshopper

Re: nieuwe lijn: Stuurprogramma's bijwerken

Bericht door grasshopper » 06 jul 2012 09:21

harmjan schreef:is er betrouwbare gratis software om dit soort overbodige drivers op te sporen en te verwijderen?
Jouw vertrouwen in Driver Reviver zou ik delen t.o.v. SlimCleaner (pardon ik bedoel SlimDrivers). Ik heb nl. (nog(?)) géén betrouwbaar gratis updateprogramma voor stuurprogramma's kunnen ontdekken dat automatisch werkt. Ik zou hiervan geen enkel programma aanraden.

Wat ik op gratis gebied wel zou aanraden is bv. waarmee je je hardware kunt achterhalen & aan de hand daarvan een stuurprogramma op zoekt.

harmjan

Bericht door harmjan » 08 jul 2012 21:23

Je brengt me even in de war maar ik neem aan dat je SlimDrivers bedoelt en niet SlimCleaner. Ik heb de aangerade programma's bekeken en ze lijken me goede software maar het zijn geen programma's om verouderde driverbestanden mee op te sporen.

Wellicht bestaat zo'n programma niet.

Mocht iemand toch een betrouwbaar gratis programma kennen dan hou ik me aanbevolen.

John van Rhijn

Bericht door John van Rhijn » 14 jul 2012 21:55

SlimDrivers is handig als je bij een installatie volgens Apparaatbeheer nog voor 1 of meer apparaten de drivers mist.
Gebruik echter SlimDrivers enkel voor die 'missende' apparaten.
Welke dat zijn is (i.c.m. Apparaatbeheer) wel te deduceren uit het lijstje dat door SlimDrivers gepresenteerd wordt.

MAAR VOORDAT ik SlimDrivers gebruik, probeer ik eerst altijd 'automatisch' via Windows Update het missende apparaat geinstalleerd te krijgen.
Lukt dat niet, PAS DAN komt SlimDrivers in beeld.

Gesloten