Gimp

Vragen over audio, video en foto's en het branden van cd's en dvd's
Gesloten
Julie

Gimp

Bericht door Julie » 08 jun 2009 18:20

Ik heb Gimp portable op een memostick. Als ik F1 klik om meer uitleg krijg ik een melding dat het hulpprogramma of zo, niet is geïnstalleerd. Ik vind het juiste programma niet dat ik kan downloaden, zodat ik op die manier uitleg kan verkrijgen. Ik heb al helpprogramma gedownload, maar er is niets veranderd. Als ik download, sla ik op op mijn bureaublad, copiëer naar de memostick om daar te openen. Hoe kan ik nu bekomen dat mijn Gimp 2.6.6 ook uitleg verschaft middels F1. Bij voorbaat dank voor alle hulp.

keyzer

Re: Gimp

Bericht door keyzer » 08 jun 2009 20:40

Julie schreef:Ik heb Gimp portable op een memostick. Als ik F1 klik om meer uitleg krijg ik een melding dat het hulpprogramma of zo, niet is geïnstalleerd. Ik vind het juiste programma niet dat ik kan downloaden, zodat ik op die manier uitleg kan verkrijgen. Ik heb al helpprogramma gedownload, maar er is niets veranderd. Als ik download, sla ik op op mijn bureaublad, copiëer naar de memostick om daar te openen. Hoe kan ik nu bekomen dat mijn Gimp 2.6.6 ook uitleg verschaft middels F1. Bij voorbaat dank voor alle hulp.
Download GIMP_Portable_Help_2.4.0.paf.exe
Voer het bestand uit en selecteer de locatie waarin het helpbestand geplaatst moet worden: <Locatie van Gimp Portable>\App\gimp\share\gimp\2.0\ (je kan het bestand natuurlijk ook naar een willekeurige locatie uitpakken en handmatig op de juiste plek plaatsen).
Vergeet niet de taal te selecteren

Open Gimp Portable en ga naar Edit>Preference>Help System>Help Browser (of het Nederlandse equivalent) en pas de voorkeursinstelling aan naar Web Browser (de standaard instelling-Gimp Browser- werk bij mij in ieder geval niet). Let op: de lokale help bestanden zullen nu in je browser worden geopend maar het zijn dus geen pagina's die online staan
Als het goed is gegaan moet je via F1 de Nederlandse helpbestanden kunnen openen. Context help zou ook moeten werken.

Julie

Bericht door Julie » 09 jun 2009 10:52

Hartelijk dank voor de hulp, na wat struikelen (heb de stick dan geformateerd) en het opnieuw downloaden van GimpPortable en help, is het mij uiteindelijk gelukt te zien dat het programma geladen was (op voorkeuren). Tot mijn spijt lukt het toch niet om via F1 verduidelijking te krijgen. Ik krijg de melding "Oeps, er ontbreekt iets in Help" dan krijg ik 12.Addendum en een hele tekst waar ik niet wijs uit raak (ik ben nog niet zo'n superervarencomputergebruiker). Ik ben dankbaar voor alle hulp.

keyzer

Bericht door keyzer » 09 jun 2009 12:09

Julie schreef:Hartelijk dank voor de hulp, na wat struikelen (heb de stick dan geformateerd) en het opnieuw downloaden van GimpPortable en help, is het mij uiteindelijk gelukt te zien dat het programma geladen was (op voorkeuren). Tot mijn spijt lukt het toch niet om via F1 verduidelijking te krijgen. Ik krijg de melding "Oeps, er ontbreekt iets in Help" dan krijg ik 12.Addendum en een hele tekst waar ik niet wijs uit raak (ik ben nog niet zo'n superervarencomputergebruiker). Ik ben dankbaar voor alle hulp.
Welk programma is volgens jou geladen en waaraan zie je dat in Voorkeuren? Bedoel je het helpbestand? Dat kan je niet zien in Voorkeuren, het feit dat je de knop Help System ziet wil niet zeggen dat het helpbestand (goed) is geïnstalleerd.
Ben je er zeker van dat je het helpbestand in de juiste locatie hebt geplaatst? Als je het niet onder \App\gimp\share\gimp\2.0\ plaatst zal het niet werken. Werkt het ook niet als je i.p.v F1 gewoon Help>Help aanklikt?

Laten we het op een andere manier proberen. Ik heb heb het kant en klare pakket GimpPortable+helpbestand voor je verpakt in een zip-bestand en op RapidShare geplaatst. Je hoeft het alleen weer uit te pakken met 7Zip. Werken met 7Zip is helaas onvermijdelijk omdat ik dat nu eenmaal gebruik en het niet mogelijk is om mappen op RapidShare te plaatsen.

Download eerst 7Zip en installeer het programma.
Download het GimpPortable zipbestand naar je computer (zet 'm bijv. op je bureaublad en dus nog niet op de stick).
Rechtsklik op het GimpPortable zipbestand en selecteer 7Zip>Extract here. Het zipbestand wordt nu op je bureaublad uitgepakt en is klaar voor gebruik

Download het GimpPortable zip bestand hier
Kies Free User. De download begint na enkele seconden.

Als je GimpPortable hebt uitgepakt zou deze kant en klaar voor gebruik moeten zijn incl. werkend helpbestand. Als alles goed werkt kan je GimpPortable naar de stick slepen.
Hopelijk werkt het nu wel, zo niet dan is er iets anders aan de hand dat niks met Gimp zelf te maken heeft.

/edit
Het valt me op dat de F1 toets niet altijd even goed werkt om het helpbestand te op te roepen. Via het menu (Help>Help) gaat het wel feilloos.

Julie

Bericht door Julie » 09 jun 2009 19:40

Nogmaals mijn welgemeende dank voor alle moeite die U deed om mij uit de nood te helpen. Uiteindelijk heb ik het zipbestand niet nodig gehad. Ik heb gevonden dat de html-link naar Firefox (mijn browser) om mij onbekende reden ontbrak. Door die te downloaden werkte het plots allemaal. Ik had het helpbestand wel degelijk in de juiste map geplaatst, zoals U gezegd had. Na het openen van Gimp, op "bewerken" klikken, vervolgens "voorkeuren" en klikken, krijg je een venster waarin je diverse voorkeuren kan kiezen. Als je op de knop "help" drukt, kies je tussen on-line of rechtstreeks het hulpprogramma gebruiken. Daar stond eerst op dat het hulpprogramma niet geladen was, wat niet klopte. Nadat ik de bovenvermelde link in orde gebracht had, stond er dat het programma geladen was. Daar kon ik ook Web-browser of Gimpbrowser aanklikken. Ik nam dan web-browser zoals U aangeraden had. Ik ben heel tevreden dat alles nu naar wens verloopt. Dankuwel!

kampdvd

Bericht door kampdvd » 30 jun 2009 06:37

Omdat ik een vergelijkbaar probleem heb, ben ik hier terecht gekomen. Ik heb alleen geen Gimp Portable, maar gewoon Gimp 2.6.6, gedownload naar aanleiding van een artikel in NRC. Het lukt me niet om Help te downloaden en in werking te stellen. De bovenstaande tips heb ik geprobeerd, maar werkten bij mij niet. Vast omdat ik geen portable-versie heb. Wie heeft er een goede oplossing voor mijn probleem?
Oh ja, ik heb Windows Vista en werk verder met Firefox als browser.

Alvast bedankt,

Dicky

keyzer

Bericht door keyzer » 30 jun 2009 12:56

kampdvd schreef:Omdat ik een vergelijkbaar probleem heb, ben ik hier terecht gekomen. Ik heb alleen geen Gimp Portable, maar gewoon Gimp 2.6.6, gedownload naar aanleiding van een artikel in NRC. Het lukt me niet om Help te downloaden en in werking te stellen. De bovenstaande tips heb ik geprobeerd, maar werkten bij mij niet. Vast omdat ik geen portable-versie heb. Wie heeft er een goede oplossing voor mijn probleem?
Oh ja, ik heb Windows Vista en werk verder met Firefox als browser.

Alvast bedankt,

Dicky
Beetje meer info graag.
Je zegt dat het je niet lukt GIMP-help te downloaden maar je zegt er niet bij wat je precies gedaan hebt en welke problemen je daarbij ondervindt.
Het helpbestand kan gewoon van de GIMP-pagina van GSS worden gedownload. Kijk in de rechterkolom van de pagina (dit is dus niet het helpbestand voor de portable versie)
In het geval van een lokale GIMP-installatie moet het GIMP helpbestand worden geplaatst in Program Files/GIMP-2.0/Share/GIMP/2.0
Selecteer daarna in GIMP onder Bewerken>Voorkeuren>Hulpsysteem de optie Web browser
Volgens mij kan het op deze manier niet fout gaan.

kampdvd

Bericht door kampdvd » 13 jul 2009 20:08

Helaas, het is mij niet gelukt...................

Ik probeer mijn geluk nu bij PhotoFiltre. Hopenlijk met meer succes.

Bedankt voor de hulp.

Dicky

Gesloten