Tekst in de foto

Vragen over audio, video en foto's en het branden van cd's en dvd's
Gesloten
Rollie

Tekst in de foto

Bericht door Rollie » 10 jul 2008 10:41

Hallo,

Ik bewerk regelmatig foto's, heb nu picasa2 maar ook hier ontdek ik dat het niet mogelijk is om je eigen tekst in de foto te zetten. Of heeft iemand een tip dat het wel kan. Heb wel Paint maar dat is zo bewerkelijk elke keer. Nu zag ik dat Beeldbewerking > GIMP er was. Nu is mijn vraag is het hier mogelijk om tekst in de foto te zetten.

Hoor graag van jullie

Groet Rollie

keyzer

Re: Tekst in de foto

Bericht door keyzer » 10 jul 2008 11:09

Rollie schreef:Hallo,

Ik bewerk regelmatig foto's, heb nu picasa2 maar ook hier ontdek ik dat het niet mogelijk is om je eigen tekst in de foto te zetten. Of heeft iemand een tip dat het wel kan. Heb wel Paint maar dat is zo bewerkelijk elke keer. Nu zag ik dat Beeldbewerking > GIMP er was. Nu is mijn vraag is het hier mogelijk om tekst in de foto te zetten.

Hoor graag van jullie

Groet Rollie
Picasa is een programma om je afbeeldingen mee te beheren en dus geen beeldbewerkings-software.

Wat je wilt doen kan uiteraard in Gimp en andere beeldbewerkings-software maar het is net zo 'bewerkelijk' als in Paint.
Dat laatste valt nogal mee of niet? Een kwestie lettertype/kleur/grootte kiezen of je de ondergrond van de tekst doorzichtig wilt maken.

Als je gewoon simpele tekst op een afbeelding wilt plaatsen dan kan je net zo goed Paint blijven gebruiken. Wil je de tekst zelf kunnen manipuleren dan heeft Gimp daar eindeloze mogelijkheden voor.
De leercurve om Gimp onder de knie te krijgen is echter in het begin nogal stijl.
Kijk eens op de site van Marga de Bruyne: http://www.oudje.nl/
Daar staat een verzameling korte lessen voor Gimp die voor beginners erg nuttig zijn.
Laatst gewijzigd door keyzer op 10 jul 2008 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

keyzer

Bericht door keyzer » 10 jul 2008 11:40

Aanvulling:
Ik ontdekte net dat het met PhotoFiltre ook wel kan en op een elegantere manier dan in Paint.
Ik zal zo een korte instructie plaatsen.

keyzer

Bericht door keyzer » 10 jul 2008 12:37

Beetje snel in elkaar gezet maar moet te doen zijn.....
Zoals ik zei is het net zo bewerkelijk als met Paint, maar je hebt meer mogelijheden.

Open PhotoFiltre en sleep de afbeeling in het venster of importeer deze via File>Open
Klik op het T icoon op de menu om de tekst te bewerken.
Rechtsklik op de tekst en kies de menu-optie Stroke& Fill of doe dit via de menu optie Edit>Stroke& Fill
De tekstselectie kan je over het vlak slepen met de linkermuisknop (op het plaatje staat rechtermuisknop, foutje bedankt)
Als de bewerking compleet is ga dan naar Selection en kies Hide selection, daarmee wordt het selectiekader verwijderd en zie je het eindresultaat.
Ben je tevreden klik op File>Save as om het plaatje op te slaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keyzer op 10 jul 2008 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.

keyzer

Bericht door keyzer » 10 jul 2008 12:41

Voor het installeren van een Nederlands taalpakket voor PhotoFiltre: http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/ ... .php?t=232

Orchidee

Re: Tekst in de foto

Bericht door Orchidee » 08 mei 2009 16:34

Een simpele tekst kun je makkelijk op je foto's zetten met de gratis software FastStone Image Viewer.
Simpele software maar krachtig genoeg.
Groet,
Orchidee

Gesloten