Creators Update Windows 10

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
Malibus

Creators Update Windows 10

Bericht door Malibus » 24 mei 2017 22:00

Met enige regelmaat heb ik van Microsoft de update KB3150513 gekregen. Ik meen begrepen te hebben dat met deze update door Microsoft gecontroleerd wordt of een computer gereed is voor de Creators- update voor Windows 10.

In een bijdrage van een bezoeker van GratisSoftware las ik, dat men over een geschikte video-kaart dient te beschikken om de Creators-update te kunnen ontvangen en installeren. Kennelijk lijkt die mij niet modern genoeg, aangezien ik nu bij herhaling update KB3150513 krijg en niet de Creators.

Klopt de bewering over de videokaart? Ik heb geen enkel benul van een videokaart, noch de locatie, noch het merk of type. Waar kan ik op de pc nagaan wat voor videokaart ik heb en of die al dan niet toereikend is voor de Creators- update? De pc is een jaar of vijf oud.

matthijs
Website beheerder

Re: Creators Update Windows 10

Bericht door matthijs » 25 mei 2017 00:16

Dat is niet helemaal wat er stond:
https://www.gratissoftwaresite.nl/kb401 ... ors-update
'Het lijkt erop dat deze KB3150513-update als voorbereiding op de Creators Update van april alvast op pc's wordt gezet om te kijken of alle randapparatuur en pc-componenten geschikt zijn voor een snelle upgrade, of dat beter gewacht kan worden totdat alle drivers (stuurprogramma's) bijgewerkt zijn en fouten opgelost. Dit doet Microsoft om te voorkomen dat computers vastlopen door de upgrade of dat randapparatuur niet meer werkt. Niet geschikt bevonden pc's krijgen dan de Creators Update pas aangeboden als er geen problemen meer te verwachten zijn.'

Microsoft biedt de upgrade dus later aan systemen aan waar nog problemen met randapparatuur, videokaarten of drivers verwacht worden. Pas als deze fouten opgelost zijn wordt de Creators Update aangeboden. Dat zal als het goed is binnen een maand of vier na april zijn. Dus voor eind van de zomer zou je de upgrade wel aangeboden moeten krijgen als het goed is.

Malibus

Bericht door Malibus » 25 mei 2017 12:46

Dit is een deel van de bijdrage van Harm Jan Verweij, als reactie op het artikel over de Creators update, op de website van GS.
Een deel van de gebruikers is vrij om de onzin updates al dan niet te accepteren maar voor anderen is dit niet eens aan de orde. De Creator's Update kon niet geplaatst worden op computers die niet over een geschikte video-kaart beschikten. Deze categorie gebruikers wordt nu al geconfronteerd met een verouderde versie van Windows 10. Op termijn worden al deze mensen verplicht een modernere computer aan te schaffen om recht te blijven houden op ondersteuning.

Ik vind dit een bijzonder onwenselijke ontwikkeling. Microsoft had bij de introductie van Windows 10 aangegeven dat dit de laatste Windows versie zou worden, op termijn zou zelfs de "10" verdwijnen. De praktijk is echter een andere. Elke nieuwe grote updateronde installeert een Windows versie die eigenlijk een nieuw cijfer nodig heeft, het gaat in wezen om Windows 11, 12, 13 etc. Was dit niet de bedoeling van Microsoft dan zou ik zeggen: laat de gebruiker zelf kiezen welke elementen onderdeel vormen van zijn of haar Windows 10 pakket en ondersteun elk keuzepakket tot in lengte van dagen. Was het daarentegen wel degelijk de bedoeling van Microsoft om voortaan de wensen van de Windows 10 gebruikers te negeren: dan zijn ze op de goede weg maar dan kan het niet anders dan dat de alternatieven voor Windows gaandeweg steeds aantrekkelijker worden.

harmjan

Bericht door harmjan » 25 mei 2017 19:32

Eén van de nieuwe zaken in de Creators Update is de introductie van Paint 3D. Het programma biedt dan de mogelijkheid om 3D elementen te creëren. Echter, voor 3D effecten heb je een geschikte videokaart nodig en niet elke computer beschikt over een dergelijke videokaart omdat het moederbord daarvoor over een relatief hoge basisspanning moet beschikken. Ik begrijp dan ook niet het verhaal dat Microsoft deze "fout" naar verwachting binnen enkele maanden zal hebben opgelost tenzij Matthijs bedoelt dat een deel van de Windows 10 gebruikers Paint 3D niet geïnstalleerd zal krijgen. Dit lijkt me praktisch gezien de enige oplossing maar dan zal er straks sprake zijn van verschillende varianten van dezelfde versie van Windows 10. Het bijwerken van drivers of randapparatuur zal in ieder geval niet kunnen bewerkstelligen dat videokaarten die niet geschikt zijn voor 3D effecten dat straks wel zullen zijn.

Dit was voor mij de reden om de reactie te schrijven waaruit hierboven geciteerd wordt: totdat Microsoft met een oplossing is gekomen voor het 3D probleem zullen veel Windows 10 gebruikers met een verouderde versie van hun besturingssysteem moeten werken en verouderde versies worden slechts beperkt ondersteund. Aangezien er geen echte oplossing voor het 3D probleem bestaat, was ik er vanuit gegaan dat Microsoft de situatie verder zou negeren. Mocht Matthijs gelijk hebben en er komt straks toch iets uit de hoge hoed van Microsoft dan ben ik heel benieuwd wat die oplossing in de praktijk in zou moeten houden.

Gesloten