afwijking in functioneren USB aansluitingen

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
harmjan

afwijking in functioneren USB aansluitingen

Bericht door harmjan » 19 aug 2015 21:05

Mijn bureaucomputer heeft aan de voorkant twee USB ingangen. Ik gebruik die voornamelijk voor een USB stick om eenvoudig bestanden van de ene computer naar de andere over te zetten. Het maakte daarbij niet uit welke van de twee USB ingangen ik gebruikte: de computer herkende de stick beide gevallen als zijnde de harde schijf met de stationsletter i.

Momenteel is dat niet meer zo. Als ik de stick in de ene ingang plaats dan is het nog steeds de harde schijf met de stationsletter i maar als ik hem in de andere plaats dan krijgt hij een andere stationsletter. Blijkbaar herkent de computer de schijf niet meer als zijnde één en dezelfde USB stick.

De problemen waren begonnen nadat een stukje van de plastic USB mond van een Sandisk stick was afgebroken en achter was gebleven in één van de USB ingangen. Aanvankelijk kon ik er geen nieuwe stick in die USB aansluiting plaatsen maar ik heb het afgebroken stukje plastic weten te verwijderen en heb een nieuwe USB stick in gebruik genomen. Vanaf dat moment ontstond het probleem.

Het is me onduidelijk of het een hardware of een softwareprobleem is. Ik vermoed het laatste en ik hoop dat door enige aanpassingen aan de Windows instellingen het probleem te verhelpen is. Wie helpt me hiermee verder?

grasshopper

Re: afwijking in functioneren USB aansluitingen

Bericht door grasshopper » 20 aug 2015 16:44

We kunnen eens kijken of er teeveel foute schijfverwijzingen in het register staan.

Download en voer Afbeelding ConEmu Preview uit.
Rechtsklik ConEmu → Als administrator uitvoeren
(gebruik i.p.v. typen kopiëren en plakken voor het gemak en de zekerheid)
Typ: md "%programfiles%\RegToolexport" (Let op de aanhalingstekens!)

Download RegToolexport
Kopieer regtoolexport_1.0.exe naar C:\Program Files\RegToolexport

Typ: cd "%programfiles%\RegToolexport" (Let op de aanhalingstekens!)
Typ: regtoolexport_1.0.exe.
Plak nu HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices in het veld van RegToolexport
Klik vervolgens op Exporter en kies Bureaublad als opslaglokatie.

Rechtsklik het zojuist verkregen log (gekozennaam.reg) op het bureaublad en kies Naam wijzigen
Verander de naam in usbexportharmjan.txt
Voeg dit logbestand als bijlage toe aan je volgende bericht.

harmjan

Bericht door harmjan » 20 aug 2015 20:55

Dit gaat al heel snel mis. Om duidelijk te maken wat er precies misging voeg ik een schermopname toe. Of had ik de opdracht verkeerd begrepen?
Screen Shot 08-20-15 at 08.54 PM.JPG
Screen Shot 08-20-15 at 08.54 PM.JPG (230.56 KiB) 7566 keer bekeken

grasshopper

Bericht door grasshopper » 20 aug 2015 21:09

Als je regtoolexport_1.0.exe intikt en het programma start niet op, is dit een bewijs dat het programma nog niet gekopieerd is naar deze map...

Kopieer regtoolexport_1.0.exe naar C:\Program Files\RegToolexport is een regel dat onderdeel uitmaakt v/d instructie.

harmjan

Bericht door harmjan » 20 aug 2015 22:04

Ik had regtoolexport_1.0.exe gewoon in de Program Files gezet en niet onder de betreffende map en nu lukt het wel om de opdracht uit te voeren. Echter, het lukt me niet om het gevraagde bestand hier als bijlage toe te voegen, ik krijg de mededeling: De extensie reg is niet toegestaan.

Nu had ik de naam gewijzigd , zoals gevraagd, en de extensie was dus .txt geworden maar daar trapt GratisSoftware niet in, het blijft blijkbaar een .reg bestand. Ik heb het nu (tijdelijk) in Dropbox gezet. Hier is de link:

https://www.dropbox.com/s/gq94e0y8wdxt6 ... t.reg?dl=0

PS In Dropbox zie ik dat de extensie .reg gewoon weer is toegevoegd achter .txt, die extensie is in de Dropbox map van mijn computer niet aanwezig: vreemd!

grasshopper

Bericht door grasshopper » 21 aug 2015 11:59

Maak eerst een registerbackup:
  1. klik op de knop Start, typ regedit in het vak Zoeken & ENTER.* Typ het wachtwoord of een bevestiging als hierom wordt gevraagd.
  2. Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op exporteren.
  3. Kies bovenin het scherm bij "Opslaan in" de plek waar je uw backup van het register wilt opslaan.
  4. Let erop dat je links beneden bij exportbereik "alles" selecteert.
    Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld registerbackup.reg.
    Afbeelding
  5. Bij "opslaan als" selecteert je Registerbestanden (*.reg)
  6. Klik tenslotte op opslaan.
___________________________________________________________________________________________________________________________

Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
'20 registertweaks om foute verwijzingen naar schijven te verwijderen
grasshopper 21/08/2015
On Error Resume Next

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
'1
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{1b7e559b-f3e9-11e2-af45-806e6f6e6963}"
'2.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{5f777489-f3eb-11e2-a2fb-001635a7112c}"
'3.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{33a58e9c-f54c-11e2-b9fa-806e6f6e6963}"
'4.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{33a58e9d-f54c-11e2-b9fa-806e6f6e6963}"
'5.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{0a9e0e41-f558-11e2-b441-001635a7112c}"
'6.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{f9b518eb-f639-11e2-9121-001635a7112c}"
'7.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{b9067ccf-f7d3-11e2-b844-001635a7112c}"
'8.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{1730ba55-53a1-11e3-8d0d-001635a7112c}"
'9.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{8052fef8-9666-11e3-8462-001635a7112c}"
'10.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{53981678-9823-11e3-9662-001635a7112c}"
'11.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{0976f44c-1ce0-11e4-8728-806e6f6e6963}"
'12.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{7a46b5fe-39dc-11e4-b4a2-001635a7112c}"
'13.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{bc962a78-71b3-11e4-9b55-001635a7112c}"
'14.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{dfc4d7e0-71bb-11e4-996b-806e6f6e6963}"
'15.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{30f73dfb-7761-11e4-97aa-001635a7112c}"
'16.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{30f73e04-7761-11e4-97aa-001635a7112c}"
'17.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{cf1b7c52-e3d1-11e4-b221-806e6f6e6963}"
'18.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{09955a50-e79b-11e4-84bf-001635a7112c}"
'19.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{1c92106f-45c6-11e5-b488-001635a7112c}"
'20.
WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices\??\Volume{cf2bd13c-45d0-11e5-8b74-001635a7112c}"

Message = "De foute verwijzingen naar de schijven zijn verwijderd uit het register" & vbCrLf & "Om iets van deze wijzigingen te merken moet de computer herstart worden!"

X = MsgBox(Message, vbInformation, "Schijven uit register verwijderen")

Set WshShell = Nothing

Ga naar Bestand → Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:usbfix.vbs.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan
Rechtsklik usbfix.vbsOpenen

Herstart en kijk of dit e.e.a. opgelost heeft.

harmjan

Bericht door harmjan » 21 aug 2015 20:20

Jammer, het heeft niet geholpen. Ik heb de opdracht uitgevoerd en de computer herstart. Daarna heb ik op "Computer" geklikt zodat ik een overzicht had over alle harde schijven. De USB-stick had de gebruikelijke stationsletter i maar toen ik de stick in de andere aansluiting stak werd hij herkend als een harde schijf met de letter g. Dit was ook al het geval voordat de foute registeritems gewist waren.

Is het nu beter om de register backup terug te plaatsen? Aan het functioneren van mijn computer mankeert momenteel niets volgens mij, misschien kunnen ze net zo goed gewist blijven.

Is er nog iets anders dat we zouden kunnen proberen?

grasshopper

Bericht door grasshopper » 21 aug 2015 21:40

Die verwijderingen kunnen geen kwaad hoor.
________________________________________________________________________________________________________
  • Stop de usbstick in de usbpoort en kijk of deze in schijfbeheer voorkomt. (Combineer [windowstoets & r] → typ: diskmgmt.msc.
  • Als deze hierin niet gezien wordt, plug dan de stick in een adere usbpoort. (Denk aan hardware veilig verwijderen). Wordt deze nu wel gezien, is de andere poort waarschijnlijk overleden.
  • Wordt de usbpoort nu weer niet gezien, is de usbstick waarschijnlijk overleden.
  • Wanneer de stick wel werkt op een andere computer, heeft Windows waarschijnlijk een probleem met stuurprogramma's. Open Apparaatbeheer (Combineer [windowstoets & r] → typ: devmgmt.msc en kijk of je een gele driehoek ziet.
    Afbeelding
  • Kijk of je bij je computerfabrikant een stuurprogramma kan downloaden
  • Voorkom bovendien dat Windows Update het stuurprogramma bijwerkt.
    Combineer [windowstoets & r] ➟ typ: control sysdm.cpl,,2 ➟ klik op "Instellingen voor stuurprogramma's op Windows Update'.
    Klik hier de optie: nooit stuurprogramma's downloaden wanneer ik een apparaat aansluit.
  • Herstart.
  • Kijk of het nu wel werkt

harmjan

Bericht door harmjan » 21 aug 2015 21:56

De USB stick wordt gewoon in schijfbeheer weergegeven, zowel als die in de ene aansluiting zit als in de andere, alleen de stationsletter wijzigt zich dan (en dit was nou net het probleem). En ik heb geen enkel geel driehoekje gezien in apparaatbeheer. Ik herinner me nog wel dat toen ik de stick voor het eerst in de eerste aansluiting stopte Windows aangaf dat het stuurprogramma voor het apparaat geïnstalleerd werd en toen ik het in de tweede stopte ik opnieuw dezelfde mededeling kreeg: biedt dit een aanknopingspunt?

Screen Shot 08-21-15 at 09.50 PM.JPG
Screen Shot 08-21-15 at 09.50 PM.JPG (225.07 KiB) 7511 keer bekeken

grasshopper

Bericht door grasshopper » 21 aug 2015 23:01

Geef de USBstick in schijfbeheer een andere schijfletter en kijk of dit helpt?

Anders zou ik voorstellen alle USB drivers te verwijderen in apparaatbeheer en vervolgens opnieuw op te starten. Vergewis je wel eerst ervan waar je stuurprogramma's staan of een backup daarvan, zodat je ze kunt terugzetten. Die heb je, als het goed is, reeds eerder gemaakt.

Ter info:
Een goed programma om van de stuurprogramma's op je systeem een backup te maken is Double Driver
Lees dit artikel hoe je een backup van je stuurprogramma's kan bewaren.

harmjan

Bericht door harmjan » 22 aug 2015 19:51

Ik had voordat ik dit onderwerp op het forum aankaartte reeds geprobeerd om de stationsletter te wijzigen, dat wil zeggen, ik heb de oorspronkelijke stationsletter i van de eerste aansluiting intact gelaten en heb de nieuwe stationsletter g van de tweede aansluiting handmatig veranderd in i. Dit werkte goed. Echter, toen bleek dat de stationsletter van de eerste aansluiting veranderd was in g. Toen heb ik met de situatie aan het forum voorgelegd.

Ik wil eventueel overgaan tot het verwijderen van alle stuurprogramma's van de USB poorten maar voordat ik dat doe heb ik eerst nieuwe informatie die wellicht relevant is. Ik heb een oude USB stick die ik nooit meer gebruik omdat die slechts 1 Gb opslagruimte heeft in beide aansluitingen gedaan. Deze USB stick krijgt in beide aansluitingen de stationsletter i. Mijn computer herkent deze stick dus in beide aansluitingen als één en dezelfde harde schijf.

De USB stick die het vreemde probleem heeft is brandnieuw en heeft een opslagcapaciteit van 32 Gb. Nu vraag ik me af of dit probleem eigen is aan de meest recente generatie USB sticks.

harmjan

Bericht door harmjan » 22 aug 2015 21:02

Ik heb inmiddels nog een experiment gedaan. Ik heb gecontroleerd welk stuurprogramma geïnstalleerd is voor de USB aansluitingen. Het gaat om 6.1 7600.16 385 van Microsoft, zowel voor de eerste als de tweede USB aansluiting. Ik heb het stuurprogramma verwijderd voor de aansluiting die de stationsletter g gebruikt. Daarna was de USB stick niet meer actief en onzichtbaar in het overzicht van de harde schijven. Vervolgens heb ik de USB stick in de eerste aansluiting gedaan en die bleek gewoon functioneel te zijn gebleven, met de stationsletter i. Vervolgens heb ik de USB stick in de aansluiting gedaan waar ik zojuist het stuurprogramma van verwijderd had en toen gaf Windows aan dat het een stuurprogramma aan het installeren was, Toen dit gebeurd was bleek het oorspronkelijk stuurprogramma wederom geïnstalleerd te zijn en was de stationsletter wederom g. Kortom, voor elke aansluiting heeft de USB stick een eigen versie van hetzelfde stuurprogramma: vreemd.

En dan nogmaals mijn vraag: is dit eigen aan de meest recente USB sticks?

grasshopper

Bericht door grasshopper » 22 aug 2015 21:59

Als ik een register export maakt van HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices zie ik staan:
  • \DosDevices\C:
  • \DosDevices\D:
  • \DosDevices\E:
  • \DosDevices\F:
  • \DosDevices\G:
dat bij jou niet zo is.

Je zou het volgende kunnen proberen:
1. Maak een nieuwe registerbackup.
2. Hierna verwijder je de niet aansluitende schijfletters.
3. Herstart

harmjan

Bericht door harmjan » 23 aug 2015 20:39

Dat ik geen aansluitende stationsletters heb is geen toeval: in principe kan je ze gewoon kiezen, behalve die voor de c-schijf, meen ik. Ik kies dan ook vaak letters die ik associeer met de betreffende harde schijf of partitie. Zo heb ik een aparte partitie voor mijn emails en daar heb ik de stationsleter m (mail)voor gekozen en voor de partitie waarop ik mijn systeem backups bewaar heb ik de w (Windows) gekozen. Andere stationsletters zijn in het verleden door Windows gekozen, het was in de tijd dat ik nog niet wist dat je zelf de stationsletters kon kiezen, en die heb ik maar zo gelaten: ik was er inmiddels aan gewend.

Ik vind het vooral handig om een aparte partitie voor emails te hebben omdat die anders op de c-schijf worden opgeslagen. Daar is op zich niets mis mee maar plaats maar eens een complete systeem backup terug: dan ben je alle emails kwijt die je ontvangen of verzonden hebt tussen het moment dat je de systeem backup hebt gemaakt en het moment dat je die terugzet.

Maar je hebt me wel op een idee gebracht: ik heb de registerverwijzing naar de g-schijf verwijderd en de computer opnieuw opgestart. Vervolgens heb ik de USB stick verwijderd uit de aansluiting die de USB stick als i-schijf weergeeft en hem aangesloten op de andere. En meteen werd diezelfde USB stick wederom als station g weergegeven. Dit helpt dus niet, de registerverwijzing lijkt niet meteen terug te zijn maar het afsluiten van regedit en het opnieuw openen maakt duidelijk dat de originele registerverwijzing ook weer terug is. Het register loopt blijkbaar achter de Windows feiten aan en niet andersom.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 24 aug 2015 12:38

Gesloten