Na de installatie Windows 10 verborgen mappen

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
rrbezoeker

Na de installatie Windows 10 verborgen mappen

Bericht door rrbezoeker » 31 jul 2015 21:23

Na de upgrade van Windows 10 heb ik twee verborgen mappen in m'n bestandssysteem staan:

$Windows.~BT ongveer 4,* gigabyte groot, en
$Windows.~WS ongeveer 5,* gigabyte...

Vraag: zijn dit tijdelijke installatie mappen en worden of kunnen deze mappen verwijdert worden?

grasshopper

Re: Na de installatie Windows 10 verborgen mappen

Bericht door grasshopper » 31 jul 2015 22:24

1. kijk je of je userfiles mist. Kopieer deze vanaf

$Windows.~BT & (verborgen; klik hier voor info)
    $Windows.~WS (verborgen)
  2. Voer Schijfopruiming uit. (windowstoets & r => typ: cleanmgr. Ruim eerst systemfiles op & vink daarna files toegevoegd door Windows upgrade, eerdere windowsinstallaties & windowsupgradelogfiles.
  3. Ververs de Windows Experience Index. Combineer [Windowstoets+Pause] ->klik Systeemverhouding is niet beschikbaar

rrbezoeker

Bericht door rrbezoeker » 31 jul 2015 23:36

Bedankt voor je reactie, je voorstel gaf me 400 MB meer ruimte, maar de genoemde mappen, totaal 10 Gb bestaan nog steeds.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 01 aug 2015 08:35

Mappen voorafgaand door een dollarteken zijn mappen die te maken hebben met updates. In principe kun je deze verwijderen, maar mocht je later problemen hebben hiermee, moet je alle updates weer binnenhalen o.i.d..

rrbezoeker

Bericht door rrbezoeker » 01 aug 2015 09:57

@ grasshopper, je eerste reactie had ik blijkbaar niet goed gelezen, je hebt gelijk, je methode werkt heel goed, ik heb nu 26 Gb :D ruimte er bij op m'n schijf.
Alle bestanden van de vorige installaties zijn nu gewist, ik hoef niet terug naar 8.1, Windows 10 bevalt me prima.
Hartelijk dank voor je uitleg en m'n excuses dat ik je niet direct begreep.

Ailuridae

Bericht door Ailuridae » 02 aug 2015 16:18

grasshopper, je link gaat over XP en Vista, bij W7 en W8.1 gaat het na de de Windows C-opruiming, (dus klik op C -eigenschappen-opruimem- ook systeembestanden) blijven die bestanden zoals rrbezoeker bedoeld gewoon staan, je zegt " Mappen voorafgaand door een dollarteken zijn mappen die te maken hebben met updates. In principe kun je deze verwijderen, maar mocht je later problemen hebben hiermee, moet je alle updates weer binnenhalen o.i.d..", maar in principe alle updates later weer binnenhalen voor W10 kan toch niet, het gratis upgraden naar W10 gaat per device-licentie toch maar 1 maal, mij lijkt het niet wenselijk om die dollarbestanden nu al te wissen, W10 moet bijvoorbeeld stabiliteit nog bewijzen

grasshopper

Bericht door grasshopper » 02 aug 2015 21:14

Daarom kun je beter nog even wachten met het installeren van Windows 10, zodat de kinderziektes er uit zijn.
Windows 7 en Windows 8 krijgen tot respectievelijk januari 2020 en januari 2023 beveiligingsupdates.

Gesloten