probleem met programmageluiden

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
harmjan

probleem met programmageluiden

Bericht door harmjan » 14 feb 2015 22:28

Ik heb vaak het probleem dat programmageluiden niet meer werken. Voor de duidelijkheid: de geluiden van het opstarten en afsluiten van Windows 7 doen het gewoon en als ik de systeemgeluiden van Windows test dan klinken die ook zoals het hoort. Toch worden deze geluiden niet meer geactiveerd als er bijvoorbeeld een nieuwe email binnen komt, er een systeemherstelpunt is gemaakt, als ik opdracht geef in CCleaner om een systeemherstelpunt te verwijderen of als Malwarebytes de mededeling geeft dat het is bijgewerkt naar de meest recente databaseversie.

Gewoon systeemherstel blijkt niet te helpen maar tot nu toe heb ik dit probleem altijd weten op te lossen door een eerder gemaakte backup van het systeem te laten terugzetten en dit is een zeer ingrijpend middel om een relatief klein euvel te verhelpen. En aangezien het resultaat altijd slechts tijdelijk is ben ik nu op zoek naar een eenvoudiger oplossing. Op het internet heb ik inmiddels het onderwerp enkele malen besproken gezien maar de oplossingen die daar werden aangedragen bieden in mijn concrete geval geen soelaas.

Wie helpt me op weg?

harmjan

Re: probleem met programmageluiden

Bericht door harmjan » 15 feb 2015 12:26

Natuurlijk heb ik een geluidskaart, er is geen sprake van een hardwareverandering geweest vanaf het moment dat het probleem op begon te treden. Bovendien, alle geluiden doen het goed, ze worden alleen niet meer geactiveerd door geïnstalleerde software.

Léon1953

Bericht door Léon1953 » 15 feb 2015 15:37

Als ik een beetje een dom advies mag geven: accepteer de geluiden die de computer voortbrengt zoals ze zijn. Het zijn er eerder te veel dan te weinig.

Waarom moet je een geluid horen als je een systeemherstelpunt hebt gemaakt? Maar, zoals ik al zei: het is misschien een dom (maar wijs) advies.

harmjan

Bericht door harmjan » 15 feb 2015 22:46

Ik heb zelf inmiddels uitgebreid geëxperimenteerd met zowel de geluidsinstellingen als met de stuurprogramma's voor geluid: het heeft de problemen niet opgelost. Erger nog: er kwamen alleen maar problemen bij en op een gegeven moment kon ik die extra problemen niet meer herstellen omdat ik een stuurprogramma gedeïnstalleerd had in de hoop en de verwachting dat Windows die automatisch tijdens een herstart opnieuw zou installeren. Dit laatste gebeurde niet.

Ik zag toen geen andere mogelijkheid om Windows te herstellen dan een volledige backup van het systeem te laten terugzetten, een backup van vijf dagen geleden. Dit werkte uiteraard: alle problemen zijn verholpen, ik hoefde alleen de anti-malware software bij te werken en Windows Update had ook nog wat in de aanbieding.

Het vervelende is nu dat ik met deze oplossing geen enkel inzicht heb verworven in wat nu precies de oorzaak is geweest van het verschijnsel dat de programmageluiden niet meer geactiveerd werden. Er is echter één "troost," de ervaring leert dat het niet al te lang zal duren voordat het probleem zich wederom aandient, is het niet op de computer waarop ik nu werk, dan wel op mijn andere computer. Ik vraag me vooral af of het schoonmaakwerk van de meest recente versie van WiseCare 365 wellicht de oorzaak is en, zo ja, welk onderdeel ervan.

Ik wil daarom de redactie verzoeken om voorlopig nog geen slot op dit onderwerp te zetten.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 16 feb 2015 12:21

harmjan schreef: Ik vraag me vooral af of het schoonmaakwerk van de meest recente versie van WiseCare 365 wellicht de oorzaak is en, zo ja, welk onderdeel ervan.
In het Wise Care 365 Online Help Document zie ik onder System Cleaner\ Registry Cleaner vermeld Sound and AppEvents.
In het registeronderdeel HKEY_CURRENT_USER\AppEvents\ zijn onder meer de diverse geluiden vastgelegd.
Ik weet niet wat Wise Care 365 doet met de registersleutels onder HKEY_CURRENT_USER\AppEvents\, mogelijk onderdelen uitschakelen, of registersleutels verwijderen?
Wanneer Wise Care 365 slechts geluiden uitschakelt, dan zijn die wellicht simpel weer in te schakelen.
Verwijdert Wise Care 365 echter registersleutels onder HKEY_CURRENT_USER\AppEvents\, dan wordt het misschien lastiger om dat te herstellen, anders dan door het terugzetten van een systeemimage zoals je hebt uitgevoerd.

Wat zie je onder Windows Configuratiescherm\ Hardware en geluiden\ Geluid\ Geluiden?
Had je dat al onderzocht?
Het standaard Geluidsschema is Windows standaard.
Daarnaast zijn er dertien andere geluidsschema's en het schema Geen geluiden.
Is in het geluidsschema van je keuze (Windows standaard of een van de andere dertien schema's) een deel van de standaard- of gewenste geluiden niet ingeschakeld (uitgeschakeld door Wise Care 365, of door andere oorzaak), dan kun je het geluidsschema herstellen of naar wens aanpassen door voor de verschillende Programmagebeurtenissen de gewenste Geluiden te kiezen, en vervolgens het geluidsschema op te slaan onder een naam die je verkiest.
Met wat geluk, wanneer Wise Care 365 niet onherroepelijk iets heeft verwijderd, kun je zo je standaard geluidsschema herstellen, of een geluidsschema naar wens creëren.

Léon1953

Bericht door Léon1953 » 16 feb 2015 12:44

Als ik Wise Care 365 installeer (geprobeerd!) en ik doe daarna een 'sfc /scannow' krijg ik de mededeling dat de Windows integriteit is aangetast. Snel een systeemherstel dus en nooit meer Wise Care 365.

harmjan

Bericht door harmjan » 16 feb 2015 22:41

Gisteravond deden alle programmageluiden het nog, ik heb ze iedere keer getest na elke schoonmaakactie. Vandaag waren ze weer verdwenen. Als de problemen veroorzaakt worden door WiseCare 365 dan kan dat volgens mij alleen door het schoonmaken dat het programma doet tijdens de opstart van Windows 7.

Momenteel heb ik mijn computer terug gezet naar een volledige backup van 5 februari jongstleden en ben nu zowel Windows als andere software aan het updaten. Mochten de programmageluiden het blijven doen dan zal ik bij wijze van experiment voorlopig WiseCare niet meer gebruiken.

Overigens, ik had alle geluidsconfiguraties als uitgeprobeerd, ik gebruik "Tekens" als geluidsschema. Mochten de problemen aanhouden dan hoop ik op hulp om heel systematisch te gaan onderzoeken waar de problemen vandaan komen.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 16 feb 2015 23:49

harmjan schreef: Als de problemen veroorzaakt worden door WiseCare 365 dan kan dat volgens mij alleen door het schoonmaken dat het programma doet tijdens de opstart van Windows 7.
Wordt daarbij ook de Registry Cleaner actie uitgevoerd?
harmjan schreef: Mochten de programmageluiden het blijven doen dan zal ik bij wijze van experiment voorlopig WiseCare niet meer gebruiken.
Is het automatisch schoonmaken bij het opstarten van Windows 7 nu uitgeschakeld?
harmjan schreef: Mochten de problemen aanhouden dan hoop ik op hulp om heel systematisch te gaan onderzoeken waar de problemen vandaan komen.
Dat wat ik eerder aangaf, het onderdeel Sound and AppEvents onder System Cleaner\ Registry Cleaner lijkt me in ieder geval verdacht, wegens het hoogstwaarschijnlijk ingrijpen op het registeronderdeel HKEY_CURRENT_USER\AppEvents\, waar onder meer de regels voor de diverse geluiden zijn vastgelegd. Het uitschakelen van dat Registry Cleaner onderdeel Sound and AppEvents lijkt me daarom in ieder geval raadzaam.

Buiten dat geldt natuurlijk dat je je serieus moet afvragen of het geautomatiseerd uitvoeren van een programma zoals Wise Care 365 wel zo verstandig is, met name wanneer je niet overziet wat het programma precies allemaal doet en wat de consequenties daarvan kunnen zijn. We hebben hier eerder al verschillende problemen door ándere zogenaamde systeemoptimalisatieprogramma's gezien. Dat sluit aan bij wat Postbus eerder vandaag ook aangaf.

harmjan

Bericht door harmjan » 17 feb 2015 21:47

Het is mij altijd onduidelijk gebleven wat WiseCare 365 precies opruimt tijdens het opstarten, ik weet zelfs niet zeker of het WiseCare is dat de opruiming uitvoert of Windows zelf en dat WiseCare wellicht alleen de te wissen zaken constateert die sowieso bij een computerherstart worden verwijderd: ik heb wel eens het "uitgebreid opruimen" tweemaal achter elkaar laten uitvoeren en beide keren werden dezelfde resultaten weergegeven. Het was duidelijk dat er na de eerste schoonmaak blijkbaar helemaal nog niets opgeruimd was.

Ik neem aan dat het automatisch opruimen door WiseCare bij het opstarten gedeactiveerd is nu ik het programma niet meer gebruik, dat wil zeggen: als het inderdaad WiseCare is dat de schoonmaak uitvoert. Mocht het Windows zelf zijn dan zal die schoonmaak nog steeds plaatsvinden.

En als het gaat om WiseCare: ik gebruik altijd de Nederlandstalige versie. De Nederlandse vertalingen uit het oorspronkelijke Engels zijn vaak niet optimaal en hetzelfde geldt voor het oorspronkelijke Engels. Ik vind het daarom lastig te beoordelen op welke onderdelen de term "Sound and AppEvents" betrekking heeft: "applicatie paden," "applicatie instellingen" of "geluiden." Hoe dan ook: ze zijn niet uit het schoonmaakmenu te wissen, je kan alleen na elke schoonmaakanalyse besluiten dat de gevonden problemen onder onder de betreffende noemers genegeerd moeten worden en dan moet je erg alert zijn. Ik vind dat je op een schoonmaakprogramma blind moet kunnen vertrouwen: ze zijn over het algemeen niet bedoeld voor computerexperts maar voor gewone gebruikers.

Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met WiseCare en op dit moment is het slechts een veronderstelling dat de problemen met betrekking tot het niet activeren van programmageluiden door WiseCare worden veroorzaakt. Maar natuurlijk heb je gelijk dat je risico's loopt als je een volledig automatisch programma gebruikt. Dit risico loop je al met CCleaner en WiseCare gaat verder dan dat: niet alleen maakt het veel en veel meer schoon, het configureert bijvoorbeeld ook Windows instellingen om je internetsnelheid te verbeteren. WiseCare heeft me geleerd dat CCleaner veel te weinig opruimt. Als je een tijdlang alleen CCleaner hebt gebruikt dan maakt WiseCare daarna duidelijk dat er voor Gigabytes aan Windows-update installatiebestanden kunnen worden gewist. Die optie zou CCleaner ook moeten hebben.

Tenslotte, ook al heb ik door het niet gebruiken van WiseCare 365 momenteel vrijwel zeker erg veel overbodige bestanden op mijn computer staan: de programmageluiden doen het nog steeds. Mocht dit laatste over een week nog steeds het geval zijn dan denk ik dat we inderdaad WiseCare mogen aanwijzen als de oorzaak van het verdwijnen ervan. Het moet dan gaan om een fout in de meest recente versie van het programma: bij eerdere versies speelde het probleem niet. Ik hoop dat we in dat geval precies kunnen duiden wel onderdeel van WiseCare hiervoor verantwoordelijk is geweest. Dan kunnen de makers van het programma het foutje herstellen en kan ik hopelijk het programma weer zorgeloos gebruiken.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 18 feb 2015 00:36

harmjan schreef: En als het gaat om WiseCare: ik gebruik altijd de Nederlandstalige versie. De Nederlandse vertalingen uit het oorspronkelijke Engels zijn vaak niet optimaal en hetzelfde geldt voor het oorspronkelijke Engels. Ik vind het daarom lastig te beoordelen op welke onderdelen de term "Sound and AppEvents" betrekking heeft: "applicatie paden," "applicatie instellingen" of "geluiden."
Dat is inderdaad lastig, zo'n Nederlandse vertaling.
"AppEvents" is hoogstwaarschijnlijk een verwijzing naar HKEY_CURRENT_USER\AppEvents\, echter, met die Nederlandse vertaling is het maar raden waarop die omschrijvingen precies betrekking hebben.
Maar wellicht geeft het geluid/luidspreker-icoontje voor "Sound and AppEvents" onder System Cleaner\ Registry Cleaner in het Wise Care 365 Online Help Document je een aanwijzing? In de Nederlandse vertaling zal het onderdeel onder System Cleaner\ Registry Cleaner met hetzelfde geluid/luidspreker-icoontje ervoor waarschijnlijk overeenkomen met dat "Sound and AppEvents".
harmjan schreef: Ik vind dat je op een schoonmaakprogramma blind moet kunnen vertrouwen: ze zijn over het algemeen niet bedoeld voor computerexperts maar voor gewone gebruikers.
Blind kunnen vertrouwen op systeemoptimalisatieprogramma's zoals Wise Care 365 en dergelijke, dat zou mooi zijn, maar ik denk dat het niet realistisch is daarop te vertrouwen, hoe graag we dat ook zouden willen. Maar al te vaak is op fora te lezen geweest dat na het gebruik van bepaalde systeemoptimalisatieprogramma's moeilijk te herleiden fouten of onverwachte gebeurtenissen optraden. Hier op GratisSoftware.nl bijvoorbeeld, was het een tijdje vrij druk met vermeldingen van kleine en grote problemen na het gebruik van Advanced SystemCare. Dat is waarom regelmatig geadviseerd wordt om beter maar niet dergelijke systeemoptimalisatieprogramma's te gebruiken. Enkel het gebruik van CCleaner wordt als redelijk onschuldig beschouwd, maar ook dan alleen wanneer de gebruiker ongeveer weet wat die doet, en niet bijvoorbeeld zoiets wellicht rampzaligs doet als het per abuis volledig wissen van drives.
harmjan schreef: WiseCare heeft me geleerd dat CCleaner veel te weinig opruimt. Als je een tijdlang alleen CCleaner hebt gebruikt dan maakt WiseCare daarna duidelijk dat er voor Gigabytes aan Windows-update installatiebestanden kunnen worden gewist. Die optie zou CCleaner ook moeten hebben.
Die Windows-update installatiebestanden kunnen eventueel via Windows Schijfopruiming\ Systeembestanden opschonen\ Windows Update opschonen worden opgeruimd.
Werkelijk nut heeft dat echter niet, het maakt je systeem niet vlotter.
En een potentieel nadeel is dat je niet meer een Windows update kunt verwijderen, mocht dat ooit een keer nodig zijn.

Léon1953

Bericht door Léon1953 » 18 feb 2015 11:40

Bericht overbodig. :) Wat ik wilde zeggen was al gezegd door StupendousMan (te laat gezien).

harmjan

Bericht door harmjan » 18 feb 2015 21:35

"AppEvents" is hoogstwaarschijnlijk een verwijzing naar HKEY_CURRENT_USER\AppEvents\, echter, met die Nederlandse vertaling is het maar raden waarop die omschrijvingen precies betrekking hebben.
Maar wellicht geeft het geluid/luidspreker-icoontje voor "Sound and AppEvents" onder System Cleaner\ Registry Cleaner in het Wise Care 365 Online Help Document je een aanwijzing? In de Nederlandse vertaling zal het onderdeel onder System Cleaner\ Registry Cleaner met hetzelfde geluid/luidspreker-icoontje ervoor waarschijnlijk overeenkomen met dat "Sound and AppEvents".
Ik heb het gecontroleerd, in het Nederlands gaat het om "Geluiden" en "Applicatiepaden." Ik heb de registerscan laten uitvoeren met de bedoeling de geconstateerde problemen niet door WiseCare te laten verwijderen. Echter, onder geluiden werden geen tekortkomingen geconstateerd, onder applicatiepaden slechts één, een verwijzing naar mijn AV-software. Verder vond WiseCare nog wat problemen onder de deïnstallatie sectie. Ik heb de problemen laten verwijderen en daarna mijn computer opnieuw opgestart: alles deed het nog. Het lijkt me dat, als WiseCare de oorzaak is van het deactiveren van de programmageluiden, we het niet hier hoeven te zoeken. Ik denk eerder aan de afdeling "Uitgebreid Opruimen" want het is hier dat ik iedere keer de mededeling krijg dat sommige items niet verwijderd kunnen worden maar dat dit bij een heropstart van het systeem alsnog zal plaatsvinden.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 18 feb 2015 22:07

Lastig, harmjan.
Zonder zelf het programma te gebruiken en te kennen, en zonder precies voor me te zien wat Wise Care 365 op jouw systeem exact voordraagt ter verwijdering, is het erg moeilijk om te bepalen of Wise Care 365 wel of niet een rol speelt in het probleem dat je ervoer. Ik vermoed dat wellicht hetzelfde zal gelden voor de andere gebruikers hier.
Mogelijk zou je wat kunnen hebben aan ervaringen van Wise Care 365 medegebruikers, via het Wise Care 365 forum. Om daar zinvol te kunnen communiceren zou je het programma dan wellicht wel in dezelfde taal moeten gebruiken als de andere gebruikers, zodat onduidelijkheden over de programma-onderdelen kunnen worden vermeden.
Of misschien komt toch hier op GratisSoftware.nl nog iemand met een inzicht waar je wat aan hebt.
Ik zal voorlopig nog even blijven meelezen.
Succes verder.

Léon1953

Bericht door Léon1953 » 19 feb 2015 17:22

In elk geval ben ik door deze gedachtewisseling geïnspireerd geraakt om alle Windows geluiden uit te schakelen. Lekker rustig!

harmjan

Bericht door harmjan » 19 feb 2015 20:57

Mogelijk zou je wat kunnen hebben aan ervaringen van Wise Care 365 medegebruikers, via het Wise Care 365 forum. Om daar zinvol te kunnen communiceren zou je het programma dan wellicht wel in dezelfde taal moeten gebruiken als de andere gebruikers, zodat onduidelijkheden over de programma-onderdelen kunnen worden vermeden.
Ik ga dit advies opvolgen maar over ongeveer een week: eerder voel ik me er niet voldoende zeker van dat WiseCare 365 de oorzaak is, ik wil eerst die week het programma niet gebruiken voordat ik tot die conclusie durf te komen. Overigens, het is voor mij geen probleem om in het Engels te schrijven, hoor, op het internet is Engels zo'n beetje de voertaal.

Ik hou de volgers van dit onderwerp van het vervolg op de hoogte.

Gesloten