meldingen bij het opstarten

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
timsmits

meldingen bij het opstarten

Bericht door timsmits » 13 feb 2015 20:01

als ik de pc opstart (windows 7) krijg ik geregeld enkele meldingen om software te installeren (raptor inc , java) . Hoe kun je dat eigenlijk uitschakelen dat hij die meldingen niet meer geeft.
en wat is raptor inc eigenlijk , iemand enig idee. heb er eens naar gezocht maar veel positiefs heb ik over dat programma nog niet gelezen.
is niet echt een groot probleem maar leuk is het toch niet;
als deze meldingen niet meer worden gegeven kun je dan nog steeds deze programmas installeren of updaten via de taakbalk rechts onderaan.

alvast bedankt

timsmits

Re: meldingen bij het opstarten

Bericht door timsmits » 14 feb 2015 14:18

Bedankt voor de info , heb java updates uitgeschakeld
nu nog raptor uitgeschakeld krijgen
hebben eigenlijk alle programmes zo een "control panel" , ik kan het bij raptor allessinds niet vinden.
programma heet Raptor Inc en is indertijd mee gedownload met amd catalyst software , kon je zelfs niet weigeren echt pokke.

bedankt

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 14 feb 2015 15:01

timsmits schreef: als ik de pc opstart (windows 7) krijg ik geregeld enkele meldingen om software te installeren (raptor inc , java).
Hoe kun je dat eigenlijk uitschakelen dat hij die meldingen niet meer geeft.
champerlain schreef: Ik weet nu niet of je reeds java hebt geinstalleerd dan kan je dit ook doen voor java meldingen uit te zetten.
[...]
Dit opent het java configuratie scherm, bij het tweede tabblad heeft u de optie om de updater uit te schakelen, hierna verschijnt er nog een popup dit kunt u beantwoorden met "check nooit"
timsmits schreef: heb java updates uitgeschakeld
In het geval Java geïnstalleerd is, wat in dit geval zo is, begrijp ik, dan is het uiterst onverstandig om de update-notificatie voor Java uit te schakelen.
Wanneer een Java update-notificatie wordt getoond, dan betekent dat dat er een Java update beschikbaar is die geïnstalleerd moet worden.
Vrijwel elke Java update is een belangrijke beveiligingsupdate en het is daarom essentieel om Java updates altijd uit te voeren.
Worden Java updates niet meer getoond, en wordt Java niet meer geupdate, dan geeft dat serieuze kwetsbaarheden, waardoor de computer kwetsbaar is voor malware/virussen.

Er zijn maar twee veilige opties:
1. Java updaten, de update-notificatie voor Java ingeschakeld houden, en ook elke volgende Java update uitvoeren, of
2. Java verwijderen van de computer.

De meeste gebruikers hebben geen geïnstalleerde Java nodig. Java kan dan verwijderd worden van de computer.
Is voor het gebruik van bepaalde software wel per se Java nodig, dan moet de geïnstalleerde Java altijd worden geupdate wanneer er een Java update beschikbaar is.

Nogmaals -
Het uitschakelen van de update-notificatie voor Java is uiterst onverstandig.
Vrijwel elke Java update is een belangrijke beveiligingsupdate en het is daarom essentieel om Java updates altijd uit te voeren.

StupendousMan

Bericht door StupendousMan » 14 feb 2015 15:49

champerlain schreef: als je geen java staan hebt heb je ook die update niet nodig, dus kan dit geen kwaad dat deze updatemelding is uitgeschakeld
De Java update notificatie mogelijkheid en ook het Java Control Panel zijn enkel aanwezig bij een geïnstalleerde Java.
Is het Java Control Panel aanwezig, inclusief de mogelijkheid de Java update notificatie uit te schakelen, dan betekent dat dat Java aanwezig is, en dat het dus noodzakelijk is de Java updates bij te houden.
champerlain schreef: bij elke software kan je dit manueel doen of automatisch dus kan hij af en toe zijn software java eens laten zoeken naar de nieuwe updates en dan die installeren.
Uiteraard kan ook manueel gezocht worden naar updates.
Maar gezien de mededeling door timsmits dat die geregeld een Java update notificatie ziet, heb ik sterk het vermoeden dat een eerder aangeboden Java update nooit geïnstalleerd is.
Wanneer ondanks notificaties niet wordt geupdate, maak je het er niet bepaald veiliger op door die update notificaties dan maar uit te schakelen.

Zou timsmits van plan zijn zelf zeer regelmatig te controleren of er updates beschikbaar zijn, en beschikbare updates dan ook te installeren, dan zijn update notificaties niet noodzakelijk.
In alle andere gevallen bieden update notificaties ten minste nog een waarschuwing dat er iets moet gebeuren.

Tip voor wie het lastig vindt om beveiligingsupdates van diverse software bij te houden:
gebruik Secunia Personal Software Inspector (PSI)
https://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/

Borisboky

Bericht door Borisboky » 18 feb 2015 08:59

Beste,

U kan ook alle notificaties uitschakelen als u op het pijltje beneden bij de klok klikt. Dan klikt u op "customize" en dan kan u kiezen welke notificaties voor welke programmas u wilt uitschakelen.

Groetjes

Gesloten