Handige tips Windows XP, Vista, 7, 8 en 10

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
keyzer

Reservekopie register maken

Bericht door keyzer » 07 nov 2007 00:19

  1. klik op de knop Start, typ regedit in het vak Zoeken & ENTER.‌ Typ het wachtwoord of een bevestiging als hierom wordt gevraagd.
  2. Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op exporteren.
  3. Kies bovenin het scherm bij "Opslaan in" de plek waar je uw backup van het register wilt opslaan.
  4. Let erop dat je links beneden bij exportbereik "alles" selecteert.
    Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld registerbackup.reg.
    register-backup.PNG
    register-backup.PNG (5.37 KiB) 20186 keer bekeken
  5. Bij "opslaan als" selecteer je Registerbestanden (*.reg)
  6. Klik tenslotte op opslaan.
Register terugzetten:
Start op met de recoverycd in de herstelconsole & kies voor opdrachtprompt.
Afbeelding

Typ:regedit /s %UserProfile%\downloads\registerbackup.reg

Ervan uitgaand dat je
  1. in c:\Users\{User}\downloads\ de backup opgeslagen hebt,
  2. het bestand registerbackup.reg genoemd hebt
Als de computer wel opstart, open dan het register.
Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op importeren

Code: Selecteer alles

[list=1][*] klik op de knop Start, typ [b]regedit[/b] in het vak Zoeken & ENTER.‌ Typ het wachtwoord of een bevestiging als hierom wordt gevraagd.
[*] Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op [b]exporteren[/b].
[*]Kies bovenin het scherm bij "[b]Opslaan[/b] in"  de plek waar je uw backup van het register wilt opslaan. 
[*]Let erop dat je links beneden bij exportbereik "[b]alles[/b]" selecteert. 
Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld [b]registerbackup.reg[/b].
[img]http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/phpBB2/download/file.php?id=434[/img]
[*]Bij "opslaan als" selecteer je Registerbestanden (*.reg)
[*] Klik tenslotte op opslaan.[/list]

[b]Register terugzetten:[/b]
Start op met de recoverycd in de [url=http://windows.microsoft.com/nl-BE/windows-vista/What-happened-to-the-Recovery-console][b]herstelconsole[/b][/url] & kies voor [url=http://windows.microsoft.com/nl-BE/windows7/Startup-Repair-frequently-asked-questions][b]opdrachtprompt[/b][/url]. 
[img]http://res2.windows.microsoft.com/resbox/nl/Windows%207/main/66b9e3c2-bb67-47bf-802c-b753b54bcc19_0.jpg[/img]

Typ:[b]regedit /s[/b] %UserProfile%\downloads\[b]registerbackup.reg[/b]

Ervan uitgaand dat je 
[list=1][*]in [b]c:\Users\{User}\downloads\[/b] de backup opgeslagen hebt, [*]het bestand [b]registerbackup.reg[/b] genoemd hebt[/list]

Als de computer wel opstart, open dan het register. 
Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op [b]importeren[/b]

grasshopper

Blauw scherm analyseren & voorkomen

Bericht door grasshopper » 14 okt 2010 11:26

Windows start opnieuw op bij een systeemfout zoals een blauw scherm. Schakel dit uit zodat je tijd hebt om de foutmelding te lezen.
Combineer [Windows-toets & r] => typ: control sysdm.cpl,,3
Klik op Instellingen in het vak Opstart- en herstelinstellingen
Haal het vinkje weg bij De computer automatisch opstarten


Het zoeken van informatie over een bepaalde foutmelding kan in eerste instantie heel eenvoudig met b.v. Google, maar Microsoft heeft een eigen pagina waar je informatie kan opzoeken: Microsoft foutmelding.
  1. Typ de exacte tekst van de foutmelding in het onderstaande zoekveld.
  2. Bijvoorbeeld: "Ongeldige bestandsindeling. (Fout=8004022F)"
  3. Selecteer een item uit de lijst die overeenkomt met jouw foutmelding. Als je jouw foutmelding niet in de lijst terug ziet, maak dan gebruik van het zoekveld aan de bovenzijde van deze pagina.

Kom je er niet uit, is het een idee om een programma te gebruiken dat het probleem kan diagnosticeren:
  1. Microsoft heeft de Debugging Tools for Windows om crashdumps in te lezen & analyseren. Let op:
    De Windows 10 download van de Debugging Tools ondersteunt Windows 10, Windows 8.1, Windows 8, Windows 7, Windows Vista, Windows Server 2012, Windows Server 2008 R2 en Windows Server 2008.
    De Windows 8 download van de Debugging Tools ondersteunt Windows 8, Windows Server 2012, Windows 7, Windows Server 2008 R2 & Windows Vista. (zie System requirements)
    De Windows 7 download van de Debugging Tools ondersteunt Windows 7, Windows Server 2003 R2 Standaardeditie (32-bit x86), Windows Server 2003 R2 Standaardeditie x64 , Windows Server 2008, Windows Server 2008 R2, Windows Vista & Windows XP Service Pack 3.
    Selecteer bij installatie de optie Debugging Tools onder de Common Utilities als je de x86-versie v/d Debugging Tools wilt. Deze optie detecteert automatisch de CPU architectuur van de computer waarop je de installatie uitvoert & het is de snelste methode voor het installeren van de tools.
    1. Vul in op de WinDbg prompt & druk dan de Enter-toets in:

      Code: Selecteer alles

      .sympath SRV*C:\localsymbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols
    2. Vul in op de WinDbg prompt (incl. het uitroepteken aan het begin):

      Code: Selecteer alles

      !analyze -show
      Met dit commando worden de Stop-foutcode en bijbehorende parameters weergegeven.
    3. Vul in op de WinDbg prompt (incl. het uitroepteken aan het begin):

      Code: Selecteer alles

      !analyze -v
      Met dit commando wordt uitvoer met uitleg weergegeven.
Wanneer "Debugging tools voor Windows" is geinstalleerd vind je deze terug in het startmenu bij Alle Programma's → Windows Kits → Debugging Tools.
  • Wanneer je WinDbg hebt gestart, dient er eerst een koppeling met de servers van Microsoft te worden gemaakt waarmee de zogenaamde symbool-bestanden worden opgehaald.
  • Klik met de rechtermuisknop op "Deze Computer" en kies de optie "Eigenschappen"
  • Klik rechts in dit venster op de optie "geavanceerde systeeminstellingen"
  • Klik hier op de knop "Omgevingsvariabelen" en klik onder in dit venster bij "systeemvariabelen" op de knop nieuw.
  • Geef bij naam van de variabelen het volgende vetgedrukte op:
    _NT_SYMBOL_PATH.
  • Bij waarde van de variabele geef je het volgende op:
    SRV*C:\LOCALSYMBOLS*HTTP://MSDL.MICROSOFT.COM/DOWNLOADS/SYMBOLS.
    bsod-crash-e.png
    bsod-crash-e.png (91.11 KiB) 17781 keer bekeken
  • Klik vervolgens op "OK", de symbool-bestanden worden nu automatisch gedownload bij het gebruik van WinDbg en opgeslagen in de cachemap C:\SYMBOLS.
  • Vervolgens kan je het bestand %SystemRoot%\MEMORY.DMP openen in WinDbg middels de toetscombinatie CTRL + D
  • Wanneer dit bestand niet aanwezig is dan zal je computer wellicht nooit zijn vastgelopen met aanvullend een getoonde BSOD.
  • Wanneer het dump bestand is geopend kan je klikken op het commando !analyze -v zie onderstaande afbeelding.
    bsod-crash-f.png
    bsod-crash-f.png (145.31 KiB) 17781 keer bekeken
  • Het dump bestand wordt vervolgens gecontroleerd op crashes en BSOD's en daaruit verkrijg je de volgende informatie.

    Code: Selecteer alles

    BAD_POOL_HEADER (19)
    The pool is already corrupt at the time of the current request.
    This may or may not be due to the caller.
    The internal pool links must be walked to figure out a possible cause of
    the problem, and then special pool applied to the suspect tags or the driver
    verifier to a suspect driver.
    Arguments:
    Arg1: 00000020, a pool block header size is corrupt.
    Arg2: 85073460, The pool entry we were looking for within the page.
    Arg3: 85073788, The next pool entry.
    Arg4: 08650005, (reserved)

    Code: Selecteer alles

    FOLLOWUP_IP: 
    Driver+b157
            887c1157 397dcc          cmp     dword ptr [ebp-34h],edi
            SYMBOL_STACK_INDEX:  1
            SYMBOL_NAME:  Driver+b157
            FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner
            MODULE_NAME: Driver
            IMAGE_NAME:  Driver.sys
            DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  506ae5bb
            FAILURE_BUCKET_ID:  0x19_20_Driver+b157
            BUCKET_ID:  0x19_20_Driver+b157
            Followup: MachineOwner
  • Met behulp van deze informatie kan je dieper ingaan op de oorzaak van de crash en of BSOD.
  • De eerste regel met de vermelding "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA",
    "BAD_POOL_HEADER" of "DRIVER_IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" met aanvullende
    informatie zie je vaak de oorzaak van het probleem terug.
  • Op basis hiervan kan je op het internet zoeken naar een mogelijk oplossing,
  • Op de MSDN-Website Bug Check Code Reference (Windows Debuggers) kan je veel informatie vinden over de verschillende crash fouten en gegevens die in een BSOD staan vermeld.
Geen MEMORY.DMP aanwezig? De volgende zaken kun je dan nakijken.
  • Kijk na of verborgen bestanden wel zichtbaar zijn via de Verkenner
  • Gebruik eventueel de zoekfuncties recht boven in de Verkenner om naar *.DMP bestanden te zoeken.
  • Klik op Start / Rechtermuisknop op "Computer" / Eigenschappen / Geavanceerde Systeeminstellingen / Opstart- en herstelinstellingen.
  • Kijk hierin na of de instelling "Foutopsporingsgegevens registreren" op iets anders staat dan "Geen".
  • Kijk ook na of de instelling "Kernelgeheugendump" wel op de standaard "%SystemRoot%\MEMORY.DMP staat.
  • Kijk na of de vrije diskruimte wel meer dan 25GB is, indien de computer geen lid van een domein is.
  • Als deze ruimte minder is, maar je wilt toch geheugendumps bewaren, moet je het volgende doen.
  • Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
    Kopieer onderstaande code:
    On Error Resume Next
    Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
    WshShell.RegWrite "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\CrashControl\AlwaysKeepMemoryDump",1,"REG_DWORD"
    Message = "De kernelgeheugendumps worden nu wel bewaard." & vbCrLf & "Om iets van deze wijzigingen te merken moet je je afmelden & opnieuw aanmelden.."
    X = MsgBox(Message, vbInformation, "Geheugendumpfiles opslaan")
    Set WshShell = Nothing


    Ga naar Bestand - Opslaan als.
    Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
    Bij "Bestandsnaam" zet je:filedumps.vbs.
    Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
    Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → filedumps.vbsOpenen

De blauwe schermen worden vaak veroorzaakt doordat stuurprogramma's niet of up to date (geïnstalleerd) zijn.
Ga dus op zoek de laatste stuurprogramma's, in het bijzonder de chipset & video stuurprogramma's. 
Oudere stuurprogramma's zijn een algemene veroorzaker van blauwe schermen. De meest populaire stuurprogramma sites zijn:
CPU & Chipset drivers: AMD, Intel & Via
Video stuurprogramma's: ATI, Intel & Nvidia
Hier vind je een overzicht van computer en software leveranciers & hier van alle computermerken.
Houd hierbij rekening met 32- of 64-bit. Lees dit artikel voor meer info.

Een goed programma om van de stuurprogramma's op je systeem een backup te maken is Double Driver
Lees dit artikel hoe je een backup van je stuurprogramma's kan bewaren.

Is na het herstarten bij apparaatbeheer een onbekend apparaat gevonden, zoek dan de Hardware-id op de volgende manier:
1. Combineer [windowstoets & r] ➟ typ: devmgmt.msc
2. Selecteer het betreffende apparaat ➟ rechtsklik ➟ Kies Eigenschappen
3. Selecteer tabblad Details
4. Kies bij Eigenschap ➟ Hardware -id's
5. Zoek op pcidatabase om welk apparaat het gaat
6. Vervolgens kun je zoals bovenin aangegeven op de site van de fabrikant zoeken naar het juiste stuurprogramma.

Voorkom verder dat Windows Update het stuurprogramma bijwerkt.
Combineer [windowstoets & r] ➟ typ: control sysdm.cpl,,2 ➟ klik op "Instellingen voor stuurprogramma's op Windows Update'. Klik hier de optie: nooit stuurprogramma's downloaden wanneer ik een apparaat aansluit.

Tip: Verwijder ieder CD visualisatie programma zoals Daemon Tools en Alcohol 120%.
Ze gebruiken een stuurprogramma genaamd sptd.sys, dat berucht staat om het veroorzaken van BSODs.
Als je deze software aan boord hebt verwijder ze dan.
Gebruik het installatieprogramma van SPTD om het te verwijderen op http://www.duplexsecure.com

Code: Selecteer alles

Windows start opnieuw op bij een systeemfout zoals een blauw scherm. Schakel dit uit zodat je tijd hebt om de foutmelding te lezen. 
Combineer [Windows-toets & r] => typ: [b]control sysdm.cpl,,3[/b]
Klik op [b]Instellingen[/b] in het vak Opstart- en herstelinstellingen
Haal het vinkje weg bij [b]De computer automatisch opstarten[/b]


Het zoeken van informatie over een bepaalde foutmelding kan in eerste instantie heel eenvoudig met b.v. Google, maar Microsoft heeft een eigen pagina waar je informatie kan opzoeken: [url=http://support.microsoft.com/gp/errormessage][b][color=#0000FF]Microsoft foutmelding[/color][/b][/url].
    [list=1][*]Typ de exacte tekst van de foutmelding in het onderstaande zoekveld.
    [*]Bijvoorbeeld: "Ongeldige bestandsindeling. (Fout=8004022F)"
    [*]Selecteer een item uit de lijst die overeenkomt met jouw foutmelding. Als je jouw foutmelding niet in de lijst terug ziet, maak dan gebruik van het zoekveld aan de bovenzijde van deze pagina. [/list]


Kom je er niet uit, is het een idee om een programma te gebruiken dat het probleem kan diagnosticeren:
[list=1][*]Microsoft heeft de [url=http://www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/default.mspx][b][color=#0000FF]Debugging Tools for Windows[/color][/b][/url] om crashdumps in te lezen & analyseren. Let op:
[url=https://dev.windows.com/en-US/downloads/windows-10-sdk][b][color=#0000FF]De Windows 10 download[/color][/b][/url] van de Debugging Tools ondersteunt Windows 10, Windows 8.1, Windows 8, Windows 7, Windows Vista, Windows Server 2012, Windows Server 2008 R2 en Windows Server 2008.
[url=http://msdn.microsoft.com/windows/hardware/hh852363][b][color=#0000FF]De Windows 8 download[/color][/b][/url] van de Debugging Tools ondersteunt Windows 8, Windows Server 2012, Windows 7, Windows Server 2008 R2 & Windows Vista. (zie System requirements)
[url=http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=8279][b][color=#0000FF]De Windows 7 download[/color][/b][/url] van de Debugging Tools ondersteunt Windows 7, Windows Server 2003 R2 Standaardeditie (32-bit x86), Windows Server 2003 R2 Standaardeditie x64 , Windows Server 2008, Windows Server 2008 R2, Windows Vista & Windows XP Service Pack 3.
Selecteer bij installatie de optie Debugging Tools onder de [b]Common Utilities[/b] als je de x86-versie v/d Debugging Tools wilt.  Deze optie detecteert automatisch de CPU architectuur van de computer waarop je de installatie uitvoert & het is de snelste methode voor het installeren van de tools.
[list=a][*]Vul in op de WinDbg prompt & druk dan de Enter-toets in:
[code].sympath SRV*C:\localsymbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols
[*] Vul in op de WinDbg prompt (incl. het uitroepteken aan het begin):

Code: Selecteer alles

!analyze -show
Met dit commando worden de Stop-foutcode en bijbehorende parameters weergegeven.
[*] Vul in op de WinDbg prompt (incl. het uitroepteken aan het begin):

Code: Selecteer alles

!analyze -v
Met dit commando wordt uitvoer met uitleg weergegeven. [/list][/list]

Wanneer "Debugging tools voor Windows" is geinstalleerd vind je deze terug in het startmenu bij Alle Programma's → Windows Kits → Debugging Tools.
  • Wanneer je WinDbg hebt gestart, dient er eerst een koppeling met de servers van Microsoft te worden gemaakt waarmee de zogenaamde symbool-bestanden worden opgehaald.
  • Klik met de rechtermuisknop op "Deze Computer" en kies de optie "Eigenschappen"
  • Klik rechts in dit venster op de optie "geavanceerde systeeminstellingen"
  • Klik hier op de knop "Omgevingsvariabelen" en klik onder in dit venster bij "systeemvariabelen" op de knop nieuw.
  • Geef bij naam van de variabelen het volgende vetgedrukte op:
    _NT_SYMBOL_PATH.
  • Bij waarde van de variabele geef je het volgende op:
    SRV*C:\LOCALSYMBOLS*HTTP://MSDL.MICROSOFT.COM/DOWNLOADS/SYMBOLS.
    bsod-crash-e.png
    bsod-crash-e.png (91.11 KiB) 17781 keer bekeken
  • Klik vervolgens op "OK", de symbool-bestanden worden nu automatisch gedownload bij het gebruik van WinDbg en opgeslagen in de cachemap C:\SYMBOLS.
  • Vervolgens kan je het bestand %SystemRoot%\MEMORY.DMP openen in WinDbg middels de toetscombinatie CTRL + D
  • Wanneer dit bestand niet aanwezig is dan zal je computer wellicht nooit zijn vastgelopen met aanvullend een getoonde BSOD.
  • Wanneer het dump bestand is geopend kan je klikken op het commando !analyze -v zie onderstaande afbeelding.
    bsod-crash-f.png
    bsod-crash-f.png (145.31 KiB) 17781 keer bekeken
  • Het dump bestand wordt vervolgens gecontroleerd op crashes en BSOD's en daaruit verkrijg je de volgende informatie.

    Code: Selecteer alles

    BAD_POOL_HEADER (19)
    The pool is already corrupt at the time of the current request.
    This may or may not be due to the caller.
    The internal pool links must be walked to figure out a possible cause of
    the problem, and then special pool applied to the suspect tags or the driver
    verifier to a suspect driver.
    Arguments:
    Arg1: 00000020, a pool block header size is corrupt.
    Arg2: 85073460, The pool entry we were looking for within the page.
    Arg3: 85073788, The next pool entry.
    Arg4: 08650005, (reserved)

    Code: Selecteer alles

    FOLLOWUP_IP: 
    Driver+b157
            887c1157 397dcc          cmp     dword ptr [ebp-34h],edi
            SYMBOL_STACK_INDEX:  1
            SYMBOL_NAME:  Driver+b157
            FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner
            MODULE_NAME: Driver
            IMAGE_NAME:  Driver.sys
            DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  506ae5bb
            FAILURE_BUCKET_ID:  0x19_20_Driver+b157
            BUCKET_ID:  0x19_20_Driver+b157
            Followup: MachineOwner
  • Met behulp van deze informatie kan je dieper ingaan op de oorzaak van de crash en of BSOD.
  • De eerste regel met de vermelding "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA",
    "BAD_POOL_HEADER" of "DRIVER_IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" met aanvullende
    informatie zie je vaak de oorzaak van het probleem terug.
  • Op basis hiervan kan je op het internet zoeken naar een mogelijk oplossing,
  • Op de MSDN-Website Bug Check Code Reference (Windows Debuggers) kan je veel informatie vinden over de verschillende crash fouten en gegevens die in een BSOD staan vermeld.
Geen MEMORY.DMP aanwezig? De volgende zaken kun je dan nakijken.
  • Kijk na of verborgen bestanden wel zichtbaar zijn via de Verkenner
  • Gebruik eventueel de zoekfuncties recht boven in de Verkenner om naar *.DMP bestanden te zoeken.
  • Klik op Start / Rechtermuisknop op "Computer" / Eigenschappen / Geavanceerde Systeeminstellingen / Opstart- en herstelinstellingen.
  • Kijk hierin na of de instelling "Foutopsporingsgegevens registreren" op iets anders staat dan "Geen".
  • Kijk ook na of de instelling "Kernelgeheugendump" wel op de standaard "%SystemRoot%\MEMORY.DMP staat.
  • Kijk na of de vrije diskruimte wel meer dan 25GB is, indien de computer geen lid van een domein is.
  • Als deze ruimte minder is, maar je wilt toch geheugendumps bewaren, moet je het volgende doen.
  • Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
    Kopieer onderstaande code:
    On Error Resume Next
    Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
    WshShell.RegWrite "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\CrashControl\AlwaysKeepMemoryDump",1,"REG_DWORD"
    Message = "De kernelgeheugendumps worden nu wel bewaard." & vbCrLf & "Om iets van deze wijzigingen te merken moet je je afmelden & opnieuw aanmelden.."
    X = MsgBox(Message, vbInformation, "Geheugendumpfiles opslaan")
    Set WshShell = Nothing


    Ga naar Bestand - Opslaan als.
    Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
    Bij "Bestandsnaam" zet je:filedumps.vbs.
    Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
    Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → filedumps.vbsOpenen

De blauwe schermen worden vaak veroorzaakt doordat stuurprogramma's niet of up to date (geïnstalleerd) zijn.
Ga dus op zoek de laatste stuurprogramma's, in het bijzonder de chipset & video stuurprogramma's.
Oudere stuurprogramma's zijn een algemene veroorzaker van blauwe schermen. De meest populaire stuurprogramma sites zijn:
CPU & Chipset drivers: AMD, Intel & Via
Video stuurprogramma's: ATI, Intel & Nvidia
Hier vind je een overzicht van computer en software leveranciers & hier van alle computermerken.
Houd hierbij rekening met 32- of 64-bit. Lees dit artikel voor meer info.

Een goed programma om van de stuurprogramma's op je systeem een backup te maken is Double Driver
Lees dit artikel hoe je een backup van je stuurprogramma's kan bewaren.

Is na het herstarten bij apparaatbeheer een onbekend apparaat gevonden, zoek dan de Hardware-id op de volgende manier:
1. Combineer [windowstoets & r] ➟ typ: devmgmt.msc
2. Selecteer het betreffende apparaat ➟ rechtsklik ➟ Kies Eigenschappen
3. Selecteer tabblad Details
4. Kies bij Eigenschap ➟ Hardware -id's
5. Zoek op pcidatabase om welk apparaat het gaat
6. Vervolgens kun je zoals bovenin aangegeven op de site van de fabrikant zoeken naar het juiste stuurprogramma.

Voorkom verder dat Windows Update het stuurprogramma bijwerkt.
Combineer [windowstoets & r] ➟ typ: control sysdm.cpl,,2 ➟ klik op "Instellingen voor stuurprogramma's op Windows Update'. Klik hier de optie: nooit stuurprogramma's downloaden wanneer ik een apparaat aansluit.

Tip: Verwijder ieder CD visualisatie programma zoals Daemon Tools en Alcohol 120%.
Ze gebruiken een stuurprogramma genaamd sptd.sys, dat berucht staat om het veroorzaken van BSODs.
Als je deze software aan boord hebt verwijder ze dan.
Gebruik het installatieprogramma van SPTD om het te verwijderen op http://www.duplexsecure.com[/code]

grasshopper

Verborgen bestanden & extensies bestandstypen tonen

Bericht door grasshopper » 14 okt 2010 23:19

Verborgen bestanden tonen Windows 10

Start de Windows Verkenner.
Klik op menu Beeld en vink aan in de knoppenbalk: Verborgen items.
Klik vervolgens op Opties - Map- en zoekopties wijzigen.
Open het tabblad Weergave.
Vink aan Verborgen mappen, bestanden en stations weergeven.
Klik op OK.

Verborgen bestanden tonen (Windows 8 en ouder)

Rechtsklik Computer [of Windows-toets & e]
Kies Organiseren ➟ Map- en zoekopties
Ga naar het tabblad Weergave
Scroll in het venster naar Verborgen bestanden en mappen
Selecteer de optie Verborgen mappen, bestanden en stations weergeven
Klik op Toepassen ➟ OK

Extensies bekende bestandstypen weergeven (Windows 10)

Start de Windows Verkenner.
Klik op menu Beeld en vink aan in de knoppenbalk: Verborgen items.
Klik vervolgens op Opties - Map- en zoekopties wijzigen.
Open het tabblad Weergave.
Vink uit Extensies voor bekende bestandstypen verbergen.
Klik op OK.

Extensies bekende bestandstypen weergeven (Windows 8 en ouder)

Rechtsklik Computer [of Windows-toets & e]
Kies Organiseren ➟ Map- en zoekopties
Kies het tabblad Weergave
Haal het vinkje weg bij Extensies voor bekende bestandstypen verbergen
Klik Toepassen ➟ OK

Code: Selecteer alles

[b]Verborgen bestanden tonen Windows 10[/b]

Start de Windows Verkenner.
Klik op menu [b]Beeld[/b] en vink aan in de knoppenbalk: [b]Verborgen items[/b].
Klik vervolgens op [b]Opties - Map- en zoekopties wijzigen[/b].
Open het tabblad [b]Weergave[/b].
Vink aan [b]Verborgen mappen, bestanden en stations weergeven[/b].
Klik op [b]OK[/b].

[b]Verborgen bestanden tonen (Windows 8 en ouder)[/b]

Rechtsklik[b] Computer[/b] [of Windows-toets & e]
Kies [b]Organiseren ➟ Map- en zoekopties[/b]
Ga naar het tabblad [b]Weergave[/b]
Scroll in het venster naar [b]Verborgen bestanden en mappen[/b]
Selecteer de optie [b]Verborgen mappen, bestanden en stations weergeven[/b]
Klik op [b]Toepassen ➟ OK[/b]


[b]Extensies bekende bestandstypen weergeven (Windows 10) [/b]

Start de Windows Verkenner.
Klik op menu [b]Beeld[/b] en vink aan in de knoppenbalk: [b]Verborgen items[/b].
Klik vervolgens op [b]Opties - Map- en zoekopties wijzigen[/b].
Open het tabblad [b]Weergave[/b].
Vink uit [b]Extensies voor bekende bestandstypen verbergen[/b].
Klik op [b]OK[/b].


[b]Extensies bekende bestandstypen weergeven (Windows 8 en ouder) [/b]

Rechtsklik [b]Computer[/b] [of Windows-toets & e]
Kies [b]Organiseren ➟ Map- en zoekopties[/b]
Kies het tabblad [b]Weergave[/b]
Haal het vinkje weg bij [b]Extensies voor bekende bestandstypen verbergen[/b]
Klik [b]Toepassen ➟ OK[/b]

grasshopper

Herstelpunt maken & herstelpunten verwijderen Vista, 7 & 8

Bericht door grasshopper » 14 okt 2010 23:35

Windows Vista & 7

Combineer [windowstoets+r] -> typ: control sysdm.cpl,,4
Typ het wachtwoord of een bevestiging als je wordt gevraagd om het Administrator-wachtwoord of een bevestiging
Klik vervolgens op Maken...
Typ een beschrijving in het dialoogvenster Systeembeveiliging en klik vervolgens op Maken
systeemherstel.jpg
systeemherstel.jpg (314.94 KiB) 19921 keer bekeken
Met het uitschakelen van volumes worden systeemherstelpunten verwijderd.
Dit kan handig zijn wanneer er inmiddels vele herstelpunten zijn & daardoor veel schijfruimte beslaan.

Code: Selecteer alles

Combineer [windowstoets+r] -> typ: [b]control sysdm.cpl,,4[/b]
Typ het wachtwoord of een bevestiging als je wordt gevraagd om het Administrator-wachtwoord of een bevestiging
Klik vervolgens op [b]Maken...[/b]
Typ een beschrijving in het dialoogvenster Systeembeveiliging en klik vervolgens op [b]Maken[/b]

[img]http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/phpBB2/download/file.php?id=471[/img]
Met het uitschakelen van volumes worden systeemherstelpunten [b]verwijderd[/b].
Dit kan handig zijn wanneer er inmiddels vele herstelpunten zijn & daardoor veel schijfruimte beslaan.

grasshopper

Sneltoetsen Windows

Bericht door grasshopper » 25 jan 2011 16:37

In de bijlage staan de sneltoetscombinaties waardoor je sneller met je besturingssysteem kunt werken.
overzicht sneltoetsen.txt
(8.58 KiB) 291 keer gedownload
Voor een complete lijst kun je hier kijken:
http://pcsupport.about.com/od/tipstrick ... d-line.htm

grasshopper

Probleemstappenbeschrijving Windows 7 & Vista

Bericht door grasshopper » 23 jun 2011 15:17

Probleemstappenbeschrijving in Windows 7:
Soms zijn je problemen oneindig moeilijk om uit te leggen en in dat geval kunnen enkele beelden meer zeggen dan 1000 woorden.
Kies Start->Uitvoeren, en typ PSR & druk op Enter. Het programma Probleemstappenbeschrijving zal nu starten.

Indien je bij het begin v/h probleem bent kies je Opname starten.
Doe vervolgens de handelingen die het probleem veroorzaken en voeg eventueel commentaar toe via de optie Opmerking toevoegen.
Als je klaar bent kies je Opname stoppen, waarna je een bestandsnaam opgeeft & een zipbestand met daarin een HTML-bestand met de stappen wordt opgeslagen op het bureaublad en kan direct als bijlage worden toegevoegd, gemaild of online geupload worden.
Upload het bestand op:
  1. Daniel's Logupload,
  2. Dropcanvas
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Voor Windows Vista is een dergelijke tool beschikbaar via download: download Utility Spotlight.
Zie hier de behandelende pagina: http://technet.microsoft.com/en-us/maga ... ight2.aspx
Wanneer je echter het volgende scherm krijgt:
scrnrec-1.gif
scrnrec-1.gif (18.72 KiB) 20623 keer bekeken
kun je Hotfix 929182 downloaden & uitvoeren.
Na installatie kun je het programma ScreenRecorder uitvoeren vanaf het startmenu.

Kies eerst Full Screen bij het opstarten:
1e scherm screenrecorder.jpg
1e scherm screenrecorder.jpg (18.51 KiB) 20623 keer bekeken
Waarna je het volgende venster krijgt:
startscreenrecorder.jpg
startscreenrecorder.jpg (13.23 KiB) 20623 keer bekeken
Je kunt nu de acties uitvoeren die tenslotte tot je probleem leiden opnemen...

Code: Selecteer alles

Kies Start->Uitvoeren, en typ [b]PSR[/b] & druk op Enter. Het programma Probleemstappenbeschrijving zal nu starten. 

Indien je bij het begin v/h probleem bent kies je Opname starten. 
Doe vervolgens de handelingen die het probleem veroorzaken en voeg eventueel commentaar toe via de optie Opmerking toevoegen. 
Als je klaar bent kies je Opname stoppen, waarna je een bestandsnaam opgeeft & een zipbestand met daarin een HTML-bestand met de stappen wordt opgeslagen op het bureaublad en kan direct als bijlage worden toegevoegd, gemaild of online geupload worden.
Upload het bestand op: [list=1][*][url=http://daniel.vanmelzen.eu/upload.php][b]Daniel's Logupload[/b][/url], [*][url=http://www.dropcanvas.com][b]Dropcanvas[/b][/url][/list].
[color=#0000FF]________________________________________________________________________________________________________________________________________________[/color]
Voor Windows Vista is een dergelijke tool beschikbaar via download: [url=http://download.microsoft.com/download/f/d/0/fd05def7-68a1-4f71-8546-25c359cc0842/UtilityOnlineMarch092009_03.exe][b]download Utility Spotlight[/b][/url]. 
Zie hier de behandelende pagina: [url=http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/2009.03.utilityspotlight2.aspx][b]http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/2009.03.utilityspotlight2.aspx[/b][/url]
Wanneer je echter het volgende scherm krijgt: 
[img]http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/phpBB2/download/file.php?id=325[/img] 
kun je [url=http://download.microsoft.com/download/0/3/d/03d35c05-67da-40e0-9e45-3ea0ca6329a4/windowsmedia9-kb929182-intl.exe][b]Hotfix 929182[/b][/url] downloaden & uitvoeren. 
Na installatie kun je het programma ScreenRecorder uitvoeren vanaf het startmenu. 

Kies eerst Full Screen bij het opstarten:
[img]http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/phpBB2/download/file.php?id=327[/img]

Waarna je het volgende venster krijgt:
[img]http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/phpBB2/download/file.php?id=328[/img]

Je kunt nu de acties uitvoeren die tenslotte tot je probleem leiden opnemen...

grasshopper

Windows 7 & Vista activatiebestanden backuppen

Bericht door grasshopper » 31 aug 2011 19:22

Controleer hoeveel activeringen er resteren van Windows met
[windowstoets & r] toetscombinatie ➟ typ: CMD ➟ typ: slmgr -dlv
Na de laatste x activeren komt na een herinstallatie de melding: Dit exemplaar van Windows is niet legitiem. In die staat kan je geen Microsoft software & updates downloaden & installeren. Voorkom dit door een backup van je activatie te maken.

Dit moet je doen als je beschikt over een OEM - versie (voorgeïnstalleerd op pc):
  1. Download ABR Beta with Windows 7 support & plaats dit op een extern medium (bv. een USB-stick).
    Download ABR with Windows Vista support & plaats dit op een extern medium (bv. een USB-stick).
  2. Open dit bestand en pak het uit in de huidige locatie
  3. Open het bestand activation_backup.exe. Druk op ENTER om het programma te beëindigen.

    Er zijn er 2 bestanden aangemaakt:
    - backup-key.txt - Dit bevat de Windows code, noteer deze
    - backup-cert.xrm-ms - Deze bevat de activatie
  4. Bewaar deze bestanden op een veilige plaats.
  5. Herinstalleer Windows 7 en gebruik de code uit backup-key.txt
  6. Open het bestand activation_restore.exe
  7. Windows 7 is terug geactiveerd.
Activatie houdt rekening met de hardware in je systeem & werkt alleen als je Windows op dezelfde pc herinstalleert.

----------------

Dit moet je doen als je beschikt over een RETAIL- versie (apart aangekocht) of MAK (Multiple Activation Key):
  1. Download Token.Restore.RETAIL.rar(19,6 KB) als je een Retailversie hebt (OEMversie werkt ook)
  2. Download Token.Restore.MAK.rar (12,7 KB) als je een MAK versie hebt van Windows 7.
  3. Pak dit bestand (.rar) uit met 7-zip
  4. Open het bestand Token Restore.exe
  5. Druk op Backup
  6. Selecteer een locatie waar je de backup wenst op te slaan, vb Usb stick en wacht tot er Done verschijnt. De code noteer je best ook even, voor later gebruik.
  7. Wanneer je volgende bestanden ziet staan, dan is de Backup goed verlopen:
    pkeyconfig.xrm-ms
    tokens.dat
  8. Bewaar deze bestanden op een veilige plaats.
  9. Herinstalleer Windows 7 en volg deze instructies opnieuw maar kies nu RESTORE
  10. Windows 7 is terug geactiveerd.
Activatie houdt rekening met de hardware in je systeem & werkt alleen als je Windows op dezelfde pc herinstalleert.

Je kunt je activatie controleren met de Microsoft Genuine Advantage Diagnostic Tool. Dit programma scant je computer & geeft een overzicht weer van je systeeminstellingen.

Mocht het desondanks niet gelukt zijn, kun je contact opnemen met Microsoft.
Contactgegevens:
Microsoft B.V.
Evert van de Beekstraat 354
1118 CZ Schiphol
Tel.: +31 (0)20 5001500
Bron: http://www.microsoft.com/netherlands/ms ... ntoor.aspx
& vragen naar de activeringsafdeling.

Code: Selecteer alles

Controleer hoeveel activeringen er resteren van Windows met 
[windowstoets & r] toetscombinatie ➟ typ: [b]CMD[/b] ➟ typ: [b]slmgr -dlv[/b]
Na de laatste x activeren komt na een herinstallatie de melding: Dit exemplaar van Windows is niet legitiem. In die staat kan je geen Microsoft software & updates downloaden & installeren. Voorkom dit door een backup van je activatie te maken.

[u]Dit moet je doen als je beschikt over een OEM - versie (voorgeïnstalleerd op pc)[/u]:
[list=1]
[*] [url=http://directedge.us/files/abr/ABRbeta.exe][b]Download ABR Beta with Windows 7 support[/b][/url] & plaats dit op een extern medium (bv. een USB-stick).
[url=http://directedge.us/files/abr/ABR-1.0.exe][b]Download ABR with Windows Vista support[/b][/url] & plaats dit op een extern medium (bv. een USB-stick).
[*] Open dit bestand en pak het uit in de huidige locatie
[*] Open het bestand activation_backup.exe. Druk op ENTER om het programma te beëindigen.

Er zijn er 2 bestanden aangemaakt:
- [b]backup-key.txt[/b] - Dit bevat de Windows code, noteer deze 
- [b]backup-cert.xrm-ms[/b] - Deze bevat de activatie
[*] Bewaar deze bestanden op een veilige plaats.
[*] Herinstalleer Windows 7 en gebruik de code uit backup-key.txt
[*] Open het bestand activation_restore.exe
[*] Windows 7 is terug geactiveerd.[/list]
[color=#FF0000]Activatie houdt rekening met de hardware in je systeem & werkt alleen als je Windows op dezelfde pc herinstalleert.[/color]

----------------

[u]Dit moet je doen als je beschikt over een RETAIL- versie (apart aangekocht) of MAK (Multiple Activation Key)[/u]:
[list=1] [*] [url=http://www.pc-helpforum.be/attachments/f279/4327d1269973289-activatie-windows-7-back-uppen-herstellen-token.restore.retail..paymyrent.rar][b]Download Token.Restore.RETAIL.rar[/b][/url](19,6 KB) als je een Retailversie hebt (OEMversie werkt ook) [*]Download [url=http://www.pc-helpforum.be/attachments/f279/4326d1269973289-activatie-windows-7-back-uppen-herstellen-token.restore.mak..paymyrent.rar][b]Token.Restore.MAK.rar[/b][/url] (12,7 KB) als je een MAK versie hebt van Windows 7.
[*] Pak dit bestand (.rar) uit met [url=http://downloads.sourceforge.net/sevenzip/7z920.exe][b]7-zip[/b][/url]
[*] Open het bestand [b]Token Restore.exe[/b]
[*] Druk op [b]Backup[/b]

[*] Selecteer een locatie waar je de backup wenst op te slaan, vb Usb stick en wacht tot er Done verschijnt. De code noteer je best ook even, voor later gebruik.
[*] Wanneer je volgende bestanden ziet staan, dan is de Backup goed verlopen:
[b]pkeyconfig.xrm-ms
tokens.dat[/b]
[*] Bewaar deze bestanden op een veilige plaats.
[*] Herinstalleer Windows 7 en volg deze instructies opnieuw maar kies nu [b]RESTORE[/b]
[*] Windows 7 is terug geactiveerd. [/list]

[color=#FF0000]Activatie houdt rekening met de hardware in je systeem & werkt alleen als je Windows op dezelfde pc herinstalleert.[/color]

Je kunt je activatie controleren met de [url=http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=203456][b]Microsoft Genuine Advantage Diagnostic Tool[/b][/url]. Dit programma scant je computer & geeft een overzicht weer van je systeeminstellingen.

Mocht het desondanks niet gelukt zijn, kun je contact opnemen met Microsoft.
Contactgegevens:
Microsoft B.V.
Evert van de Beekstraat 354
1118 CZ Schiphol
Tel.: +31 (0)20 5001500
Bron: [b][url]http://www.microsoft.com/netherlands/msnederland/contact/route-kantoor.aspx[/url][/b]
& vragen naar de activeringsafdeling.

grasshopper

Controleren of je Administrator bent

Bericht door grasshopper » 08 jul 2012 14:34

  1. Combineer [windowstoets+r]
  2. Typ timedate.cpl & druk op Enter.
  3. Klik op het tabblad Datum en tijd
  4. Klik op Datum en tijd wijzigen. Als het dialoogvenster Beheer van gebruikersaccount wordt geopend, klik je op Doorgaan.
  5. Er kunnen nu twee dingen gebeuren.
  1. Als je niet wordt gevraagd om het wachtwoord van een beheerder in te voeren, en je ziet geen lijst met namen van beheerdersaccounts, ben je aangemeld als computerbeheerder. Klik op Annuleren en klik nogmaals op Annuleren om het dialoogvenster Datum en tijd te sluiten.
  2. Als je wel wordt gevraagd om het wachtwoord van een beheerder in te voeren, en je ziet een lijst met namen van beheerdersaccounts, ben je aangemeld met een standaardaccount. Als je bent aangemeld met een standaardaccount & je hebt de privileges van een computerbeheerder nodig, moet je de naam van het beheerdersaccount en het bijbehorende wachtwoord kunnen opgeven, telkens wanneer hiernaar wordt gevraagd. Helaas hebt je niets aan deze wetenschap als je niet het wachtwoord van een van de beheerdersaccounts op jouw computer weet.

Code: Selecteer alles

[list=1][*] Combineer [windowstoets+r] 
[*] Typ [b]timedate.cpl[/b] & druk op Enter.
[*] Klik op het tabblad Datum en tijd [*] Klik op Datum en tijd wijzigen. Als het dialoogvenster Beheer van gebruikersaccount wordt geopend, klik je op Doorgaan. 
[*] Er kunnen nu twee dingen gebeuren.[/list]

[list=A][*] Als je [b][color=#008000][u]niet[/u] wordt gevraagd om het wachtwoord[/color] [/b]van een beheerder in te voeren, en je ziet geen lijst met namen van beheerdersaccounts, [color=#008000][b]ben je aangemeld als computerbeheerder[/b][/color]. Klik op Annuleren en klik nogmaals op Annuleren om het dialoogvenster Datum en tijd te sluiten. 

[*] Als je [b][color=#FF0000][u]wel[/u] wordt gevraagd om het wachtwoord[/color][/b] van een beheerder in te voeren, en je ziet een lijst met namen van beheerdersaccounts, [color=#FF0000][b]ben je aangemeld met een standaardaccount[/b][/color]. Als je bent aangemeld met een standaardaccount & je hebt de privileges van een computerbeheerder nodig, moet je de naam van het beheerdersaccount en het bijbehorende wachtwoord kunnen opgeven, telkens wanneer hiernaar wordt gevraagd. Helaas hebt je niets aan deze wetenschap als je niet het wachtwoord van een van de beheerdersaccounts op jouw computer weet. [/list]

grasshopper

Overzicht Windows 8 sneltoetsen

Bericht door grasshopper » 11 feb 2013 23:25

In de bijlage staan de sneltoetscombinaties waardoor je sneller met je besturingssysteem kunt werken.
windows 8 sneltoetsen.txt
(6.96 KiB) 415 keer gedownload

micjulian

Windows Store App werkt niet

Bericht door micjulian » 08 mar 2014 15:45

Ik had het probleem met het openen van de Windows Store App ná upgrade van Windows 8 naar 8.1.
Bij het klikken op de tegel van Windows Store opende de App, maar sloot zich vanzelf weer. De App bleef echter wel in de achtergrond werken. Hetzelfde gold voor andere tegels in de Modern UI van Windows 8.
Na lang zoeken heb ik een oplossing gevonden die ergens op een Microsoft Community Forum geplaatst stond: http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... 4288342138

Het komt op het volgende neer: de Windows Store App moet opnieuw geregistreerd worden en dat doe je door het volgende in de CMD prompt te typen en dan op Enter te drukken:
powershell -ExecutionPolicy Unrestricted Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register $Env:SystemRoot\WinStore\AppxManifest.xml

Bij mij heeft het gewerkt. Ik heb de windows Store App weer helemaal terug.

scootfan

I/O error

Bericht door scootfan » 28 jul 2014 21:11

Aan al wie ooit de melding 'I/O error' op het scherm krijgt bij het uitvoeren van een lees- of schrijf schrijfopdracht naar een opslagapparaat zoals harddisk, usb stick, ssd, etc wil ik graag veel stress en frustratie besparen. Het apparaat is gewoonlijk NIET defect en de oplossing is dat geval erg simpel!

Ga in Windows 8 naar 'uitvoeren' en typ in het volgende commando in: "chkdsk X: /f " (waarbij X staat voor het apparaat dat het probleem geeft).Klik dan op OK.

In Windows 7 ga je naar het startmenu en tik je "cmd" vervolgens hetzelfde commando ingeven als hierboven.

Code: Selecteer alles

Ga in Windows 10/8 naar 'uitvoeren' en typ in het volgende commando in:  "[b]chkdsk X: /f[/b] "   (waarbij X staat voor het apparaat dat het probleem geeft).Klik dan op OK. 

In Windows 7 ga je naar het startmenu en tik je "cmd" vervolgens hetzelfde commando ingeven als hieronder.
[img]http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/phpBB2/download/file.php?id=655[/img]
Bijlagen
IO error.jpg
IO error.jpg (20.57 KiB) 16914 keer bekeken

grasshopper

De computer automatisch laten afsluiten.

Bericht door grasshopper » 16 sep 2014 21:33

Om je energieverbruik zo laag mogelijk te houden, en daarnaast het milieu een handje te helpen, kan je het best jouw computer 's nachts uitschakelen. In het onderstaande wordt verteld hoe je jouw computer automatisch uitschakelt na een zelf in te stellen uur, maar niet wordt uitgevoerd wanneer je zelf nog actief bent op de computer. Zo voorkom je dat de computer onnodig actief blijft.

  • Je gebruikt de computer al bij wijze van 40 minuten niet meer.
  • De computerklok geeft bv. een tijdstip aan waar je in de regel niet werkzaam bent.


Ga naar Start - Alle Programma's - Bureau-accessoires - Systeemwerkset - Taakplanner
Selecteer rechts onder Acties
taak_maken.jpeg
taak_maken.jpeg (8.49 KiB) 14566 keer bekeken

Wanneer je op "Taak maken" heeft geklikt verschijnt automatisch het Algemeen venster voor het maken van een nieuwe taak. Vul hierin de algemene gegevens voor de taak zoals een passende Naam en Beschrijving.
algemeen.jpeg
algemeen.jpeg (204.66 KiB) 14566 keer bekeken
Navigeer naar het tabblad Triggers en klik op "Nieuw..."
Vul hier de gegevens in zoals te lezen in onderstaande afbeelding
triggers.jpeg
triggers.jpeg (53.23 KiB) 14566 keer bekeken
Het startuur van de taak bepaalt om welk uur de computer zal worden afgesloten indien alle andere voorwaarden voldaan zijn.


Ga verder naar het tabblad Acties en kies opnieuw voor "Nieuw..."
Geef hier de gegevens in exact zoals in onderstaande afbeelding:
actie.jpeg
actie.jpeg (37.26 KiB) 14566 keer bekeken
Het tabblad Voorwaarden vervolledigt u als volgt:
  • Vink de optie "De taak alleen starten als niet actief gedurende" aan en vul de tijden in zoals hieronder aangegeven.
  • Vink "Stoppen als de computer actief wordt" en "Opnieuw starten als de computer weer niet actief is" aan.
  • Haal het vinkje voor "De taak alleen starten als de computer op netstroom werkt" weg.
  • Vink "De computer uit slaapstand halen om deze taak uit te voeren" aan.
voorwaarden.jpeg
voorwaarden.jpeg (65.83 KiB) 14566 keer bekeken
Je kan de tijden betreffende niet actief wijzigen naar believen. Hou er rekening mee dat steeds de som van beide tijden de uiteindelijke tijd vormt waarin het systeem niet actief is.

In het tabblad Instellingen stel je alles in zoals aangegeven in onderstaande afbeelding:
instellingen.jpeg
instellingen.jpeg (60.75 KiB) 14566 keer bekeken
Bevestig de nieuwe taak met "OK".
De computer zal nu worden uitgeschakeld wanneer deze gedurende 40 minuten niet meer gebruikt is en de computerklok 23u30 overschreden heeft.

grasshopper

Zoeken specifieke foutcode in de Windows logboeken

Bericht door grasshopper » 04 feb 2015 02:59

Download en installeer Afbeelding ConEmu Preview Installer
Rechtsklik ConEmu => Als Administrator uitvoeren
(kopieer onderstaande vetgedrukte blauwe regel en plak deze in ConEmu)
Typ: md "%programfiles%\ps tools" (Let op de aanhalingstekens!)

Download PsTools
*Unzip PS Tools naar C:\Program Files\PS Tools

Typ: cd "%programfiles%\ps tools" (Let op de aanhalingstekens!)
Typ: psloglist -s |find "0xc000007b">>%UserProfile%\desktop\error.log.
Sluit alle vensters waardoor je error.log op het bureaublad ziet.
Voeg dit log toe als bijlage in je volgende bericht

*Hier wordt verteld hoe je moet in- & uitpakken.


Verander "0xc000007b" in datgene wat jij zoekt in de logboeken

Code: Selecteer alles

Download en installeer [img]http://www.fosshub.com/icons/conemu.png[/img] [url=http://www.fosshub.com/ConEmu.html#clickToStartDownload][b][color=#000080]ConEmu Preview Installer[/color][/b][/url]
Open [b]ConEmu[/b] [i](gebruik i.p.v. typen kopiëren en plakken voor het gemak en de zekerheid)[/i]
Typ: [b][color=#0000FF]md "%programfiles%\ps tools"[/color][/b] (Let op de aanhalingstekens!)

Download [url=http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897544][b][color=#000080]PsTools[/color][/b][/url]
[color=#FF0000]*[/color]Unzip PS Tools naar C:\Program Files\[b]PS Tools[/b]

Typ: [b][color=#0000FF]cd "%programfiles%\ps tools"[/color][/b] (Let op de aanhalingstekens!)
Typ: [b][color=#0000FF]psloglist -s |find "0xc000007b">>%UserProfile%\desktop\error.log[/color][/b].
Sluit alle vensters waardoor je [b]error.log[/b] op het bureaublad ziet.
Voeg dit log toe als bijlage in je volgende bericht

[color=#FF0000]*[/color][url=http://mivercon.be/forum/thread-206.html][b][color=#000080]Hier[/color][/b][/url] wordt verteld hoe je moet in- & uitpakken.

grasshopper

Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven

Bericht door grasshopper » 20 mar 2015 08:05

Windows Vista:
Combineer windowstoets & r → typ: perfmon.msc
Klik op de map controlehulpprogramma's
Klik op de submap Betrouwbaarheidscontrole

Windows 7:
Klik op de Windowstoets. Typ: Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven

Windows 8:
  • Druk op de Windowslogo toets + W.
  • Typ Geschiedenis.
  • Klik op Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven (zie schermafdruk).
betrouwbaarheidsgeschiedenis win8.png
betrouwbaarheidsgeschiedenis win8.png (18.09 KiB) 13397 keer bekeken
Als je dit opent ziet je het volgende scherm zoals hieronder. De rode en de gele icoontjes geven aan dat er wat mis is. Klik erop zodat je weet wat er mis is. Zo weet je welk proces problemen geeft.

tabel betrouwbaarheidsgeschiedenis.png
tabel betrouwbaarheidsgeschiedenis.png (21.58 KiB) 13397 keer bekeken
______________________________________________________________________________________________________________________

Rapport betrouwbaarheidsgeschiedenis opvragen

Combineer windowstoets & r → typ: perfmon /report

Wacht tot de rapportstatus gegenereerd is.
Klik op Bestand in de werkbalk → Opslaan als
Noem deze reportperfmon (html wordt vanzelf hieraan toegevoegd)

Upload het bestand op: Daniel's Logupload.

Post de hyperlink in je volgende reactie.

Code: Selecteer alles

[size=130][b]Windows Vista:[/b][/size]
Combineer windowstoets & r → typ: [b]perfmon.msc[/b]
Klik op de map [b]controlehulpprogramma's[/b]
Klik op de submap [b]Betrouwbaarheidscontrole[/b]

[size=130][b]Windows 7:[/b][/size]
Klik op de Windowstoets. Typ: [b]Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven[/b]

[size=130][b]Windows 8:[/b][/size]
[list][*]Druk op de Windowslogo toets + W.[*]Typ Geschiedenis.[*]Klik op [b]Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven [/b](zie schermafdruk)[b].[/b][/list]

[img]http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/phpBB2/download/file.php?id=688[/img]

Als je dit opent ziet je het volgende scherm zoals hieronder. De rode en de gele icoontjes geven aan dat er wat mis is. Klik erop zodat je weet wat er mis is.  Zo weet je welk proces problemen geeft.


[img]http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/phpBB2/download/file.php?id=689[/img]
[color=#929292]______________________________________________________________________________________________________________________[/color]

[size=130][b]Rapport betrouwbaarheidsgeschiedenis opvragen[/b][/size]

Combineer windowstoets & r → typ: [b]perfmon /report[/b] 

Wacht tot de rapportstatus gegenereerd is.
Klik op Bestand in de werkbalk → [b]Opslaan als[/b] 
Noem deze [b]reportperfmon[/b] [i](html wordt vanzelf hieraan toegevoegd)[/i]

Upload het bestand op: [url=http://daniel.vanmelzen.eu/upload.php][b]Daniel's Logupload[/b][/url].

Post de hyperlink in je volgende reactie.

grasshopper

Opdrachtregel openen met administratorrechten

Bericht door grasshopper » 14 nov 2016 15:09

Windows 10:

Klik linksonder op het vergrootglas en typ cmd.
Afbeelding

Klik met de rechter muisknop op Opdrachtprompt en kies dan 'Als administrator uitvoeren'.


Windows 8:

Veeg vanaf de rechterrand van het scherm en tik op Zoeken.
Als je met een muis werkt, wijs je de rechterbovenhoek van het scherm aan, beweeg je de muisaanwijzer naar beneden en klikt u op Zoeken.

Voer in het zoekvak de tekst opdrachtprompt in, tik of klik op Apps en tik of rechtsklik op Opdrachtprompt → Als administrator uitvoeren

Windows Vista en 7:
  • Klik op de Windowstoets en op Alle programma's
  • Navigeer naar Bureau-Accessoires
  • Rechtsklik Opdrachtprompt → Als Administrator uitvoeren

Code: Selecteer alles

[B][U][COLOR=#0000FF]Windows 10:[/COLOR][/U][/B] 

Klik op het vergrootglas (= Zoeken in Windows) dat naast de startknop staat en type dan: [B]opdrachtprompt[/B].  
Klik met de [U]rechter muisknop[/U] op het gevonden resultaat en kies dan '[B]Als administrator uitvoeren[/B]'.    [B][U][COLOR=#0000FF]

Windows 8:[/COLOR][/U][/B] 
Veeg vanaf de rechterrand van het scherm en tik op [B]Zoeken[/B]. 
Als je met een muis werkt, wijs je de rechterbovenhoek van het scherm aan, beweeg je de muisaanwijzer naar beneden en klikt u op Zoeken.   

Voer in het zoekvak de tekst [B]opdrachtprompt[/B] in, tik of klik op Apps en tik of rechtsklik op Opdrachtprompt → [B]Als administrator uitvoeren[/B]    [B][U][COLOR=#0000FF]

Windows Vista en 7:[/COLOR][/U][/B]   
[LIST]
[*]Klik op de Windowstoets en op [B]Alle programma's[/B] 
[*]Navigeer naar Bureau-Accessoires 
[*]Rechtsklik [B]Opdrachtprompt[/B] → Als Administrator uitvoeren 
[/LIST]

Gesloten