Geïnstalleerd geheugen versus beschikbaar geheugen

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
harmjan

Geïnstalleerd geheugen versus beschikbaar geheugen

Bericht door harmjan » 01 sep 2014 20:59

Ik heb enige twijfel of het onderwerp dat ik nu naar voren wil brengen thuis hoort op dit forum omdat het in dit geval geen software maar hardware betreft. Wellicht wil de moderatie het door de vingers zien.

Ik heb een desktop PC en in deze PC zitten vier contactpunten om geheugenmodules te bevestigen. De geheugenmodules die erin kunnen hebben een vermogen van 512 MB of 1 GB, alles bij elkaar maximaal 4 GB dus. Tot voor kort had ik 3 GB geïnstalleerd op mijn computer en Windows 7 gaf dit ook aan (rechtsklikken op "mijn computer" > eigenschappen).

Recentelijk vond ik het tijd geworden om het RAM-vermogen uit te breiden tot de maximale 4 GB. Tot mijn verbazing geeft Windows 7 nu aan dat weliswaar 4 GB geïnstalleerd is op mijn computer maar dat slechts 3,24 GB daadwerkelijk beschikbaar is.

Een zoektocht op het internet leerde me dat dit mogelijk te maken heeft met het feit dat een deel van de geheugencapaciteit gereserveerd wordt voor geïnstalleerde hardware. Dit zou kunnen, ik kan het niet beoordelen, maar dan zou je verwachten dat dit ook reeds het geval zou zijn geweest toen mijn PC nog drie geheugenmodules bevatte van elk 1 GB maar toen kreeg ik de mededeling van Windows dat de volledige 3 GB beschikbaar was.

Ik heb de proef op de som genomen en één geheugenmodule van 1 GB verwijderd en de computer daarna opgestart: ik kreeg van Windows de mededeling dat 3GB geheugen geïnstalleerd was, blijkbaar wederom volledig beschikbaar maar toen ik na afsluiten de vierde geheugenmodule terug geplaatst had veranderde diezelfde mededeling weer: 4 GB geïnstalleerd, 3,24 GB beschikbaar.

Wie kan mij uitleggen wat hier aan de hand is en of het mogelijk is om de volledige 4 GB voor mijn computer beschikbaar te krijgen?

grasshopper

Re: Geïnstalleerd geheugen versus beschikbaar geheugen

Bericht door grasshopper » 02 sep 2014 18:26

Lees eens dit artikel om meer wegwijs te worden:
64-bits Windows van zijn geheimen ontdoen.

harmjan

Bericht door harmjan » 02 sep 2014 20:54

Dank voor de reacties tot dusver. Om te beginnen mijn harde schijf is NTFS geformatteerd. Het FAT32 systeem van formatteren ken ik vooral van SD schijven en ik heb ook wel eens een externe harde disk met FAT32 gehad maar omdat een FAT32 schijf heel lastig te defragmenteren is heb ik die externe harde schijf zelf geformatteerd volgens het NTFS systeem.

De verklaring waar ik hier naar verwezen word, http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... it-windows, zou alles duidelijk kunnen maken. Immers, 32-bit computers kunnen maximaal 3,5 GB geheugen aan. Echter, mijn computer is een 64-bit computer en moet, begrijp ik, 192 GB geheugen aankunnen. Dus dit is de verklaring ook al niet. Elders op het internet zie ik iemand klagen die 16 GB geheugen geïnstalleerd heeft waarvan slechts 7,99 beschikbaar. Ongetwijfeld iemand met ook een 64-bit computer, zie:

http://nl.hardware.info/forum/threads/g ... lp.252041/

Het lijkt me dat we er nog niet uit zijn.

ChrisC

Bericht door ChrisC » 03 sep 2014 08:46

Nee volgens mij ook niet

Léon1953

Bericht door Léon1953 » 03 sep 2014 15:56

Bij mij (Windows 7 Home Premium, 64-bits) staat: 4 GB (3,86 GB beschikbaar).

harmjan

Bericht door harmjan » 03 sep 2014 22:18

Ik heb het artikel waarnaar ik verwezen ben uitgebreid gelezen (http://support.microsoft.com/kb/978610/eng). Ik heb eerst de Nederlandstalige versie geprobeerd te lezen maar die was zo slecht vertaald uit het Engels dat het af en toe niet goed te volgen was, de Engelstalige versie was veel duidelijker.

Ik meen te mogen begrijpen dat het probleem typisch speelt bij Windows 7, niet bij de nadere versies van Windows: uitleg wordt hierover niet gegeven. Naar aanleiding van het artikel heb ik eerst de Windows geheugentest gedaan en die heeft geen enkele fout gevonden. De modules functioneren dus goed. Daarnaast heb ik gezocht naar een recentere versie van het BIOS voor mijn computer maar die bleek niet te bestaan. Er bleek ook geen maximaal geheugen ingesteld te zijn in de systeemconfiguratie van Windows 7 en al mijn aansluitingspunten voor geheugenmodules zijn in gebruik met elk een module van 1 GB. Tevens leer ik dat Windows 7 Ultimate 64-bit 192 GB RAM aankan. Daarnaast lees ik nog enkele mogelijke verklaringen voor het feit dat het beschikbaar geheugen kleiner is dan het geïnstalleerd geheugen die ik niet kan toetsen. Kortom, een interessant verhaal, het biedt tal van mogelijke verklaringen, maar geen praktische aanknopingspunten om eventueel het volledige geïnstalleerde geheugen ook bruikbaar te krijgen. Ik kom hier dus niet verder mee.

Het vreemde blijft voor mij dat met 3 GB geïnstalleerd geheugen blijkbaar het volledige geheugenvermogen benut wordt, met 4 GB valt driekwart van het extra geheugen boven de 3 GB weg. In het hele verhaal heb ik hier geen verklaring voor gelezen: in beide gevallen verbruikt mijn videokaart evenveel geheugen, mag ik aannemen, en hetzelfde geldt voor het BIOS en alle andere zaken die beslag leggen op de geheugencapaciteit. Hierover rept het verhaal niet. En voor mij het allervreemdste: er is zo ontzettend veel diagnostische software op de markt en ook zoveel systeemoptimalisatie-software maar geen van de programma's die ik ken ontdekt dat er minder geheugen beschikbaar is dan geïnstalleerd en biedt aan het volledige geheugen beschikbaar te maken.

Kortom, de hele situatie blijft meer vragen oproepen dan er beantwoord worden.

Wie heeft over dit onderwerp nog wat interessants te melden?

rwandoes

Bericht door rwandoes » 09 sep 2014 02:54

Ook mij is het (nog) niet gelukt om dat verschil tussen geïnstalleerd en beschikbaar geheugen te verklaren. (In mijn geval is dat 8 vs. 7,78GB.) Wat wel van belang is, is als je maximaal 4, d.w.z. 4x1GB geheugen kan hebben, dan zijn die modules van het type DDR, dus zeg maar DDR1, i.t.t. DDR2 en DDR3, want die modules zijn per stuk/stick max. 2GB (DDR2) en 8 of misschien zelfs 16GB in de DDR3 versie. Daarbij geldt ook dat 32bits versies van Windows, (ook aangeduid als x86) maar <4GB RAM kunnen gebruiken, terwijl bij 64bits versies, (x64) the sky is the limit. Ten tijde van Windows XP, Pentium III/IV en SDRAM/DDR(1), met 4 geheugenslots maximaal, maakte dat niet veel uit, maar nu wel: je moet 64bits versies van je OS installeren, wil je van al je geïnstalleerde/instalbare geheugen gebruik maken.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 11 sep 2014 08:45

Hier nog een artikel gevonden dat e.e.a. mogelijk verklaart en waardoor je mogelijk het probleem kan aanpakken:
http://www.interngeheugen.com/h296-maxi ... t-dat.html
(Let op: Lees eerst het gehele artikel alvorens te reageren)

_________________________________________________________________________________________________________________________________

Om het OS 4GB geheugen te laten gebruiken moet er aan de volgende eisen worden voldaan:
  1. 64bits OS
  2. x86 CPU met 64bits instructieset
  3. Chipset met remapping mogelijkheid
  4. BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten) → zie afbeelding
  5. 4GB geheugen installeren
Als aan deze eisen voldaan is zal het OS 4GB herkennen en volledig kunnen benutten. De simpele uitleg is dat het BIOS, transparant voor het OS, de geheugenadressen die samenvallen met de hardware resources (MMIO, Memory Mapped IO) remapped naar een hoger deel in de adresrange waardoor het al fysieke geheugen geadresseerd kan worden.

Afbeelding

harmjan

Bericht door harmjan » 11 sep 2014 21:35

Ik heb het hele BIOS en zijn mogelijkheden van mijn computer gecontroleerd maar ik kom niet de keuzemogelijkheden tegen die ik hierboven zo duidelijk geïllustreerd zie.

Misschien komt het doordat mijn computer inmiddels zo'n jaar of acht oud moet zijn. Voor de volledigheid voeg ik een schermopname toe met een samenvatting van het systeem; inderdaad, geen screen-shot vanuit Windows gemaakt maar met een fototoestel direct van het scherm:
P1020403 red.jpg
P1020403 red.jpg (180.29 KiB) 9921 keer bekeken

grasshopper

Bericht door grasshopper » 15 sep 2014 13:58

In dat geval kun je het volle geheugen niet benutten.

harmjan

Bericht door harmjan » 15 sep 2014 20:58

In tegenstelling tot wat ik meende bleek er toch een update voor het BIOS van mijn computer te bestaan. Ik heb die procedure uitgevoerd maar voor het probleem dat hier aan de orde is bleek het geen verschil te maken. Uit één van de artikelen die hierboven genoemd zijn had ik opgemaakt dat het probleem van het verschil tussen geïnstalleerd geheugen en beschikbaar geheugen typisch een Windows 7 probleem zou zijn. Ik geloof dit nu niet meer. Er blijken mensen te zijn met Windows 7 die hier niet mee te maken hebben en bovendien zou een wijziging in de BIOS-instellingen het probleem kunnen verhelpen. Dit laatste is concreet bij mij niet aan de orde omdat mijn BIOS de configuratiemogelijkheid niet biedt. Toch voel ik me er aardig zeker van dat het probleem reeds op BIOS-niveau speelt. Ik voel me hier zo zeker van omdat hardwarewijzigingen in eerste instantie door het BIOS worden opgemerkt en worden vermeld bij het opstarten van de computer. Uit de BIOS-melding direct na de geheugenuitbreiding bleek direct al dat niet de volle geïnstalleerde 4 GB functioneel was.

Hoe dit wel voor elkaar te krijgen in een situatie dat het BIOS niet de configuratiemogelijkheid biedt: we hebben op dit moment de oplossing nog niet gevonden. Misschien is de conclusie uit de bijdrage hier direct boven inderdaad het laatste woord: het volle geheugen is gewoon niet te benutten.

Wellicht dat iemand toch nog een oplossing weet te bedenken. Het zou, zo is in ieder geval duidelijk, heel veel computergebruikers kunnen helpen. Waar is het digitale wonderkind dat een werkend hulpprogramma weet te schrijven?

Gesloten